Fabrică din Botoşani, demolată şi vândută la fier vechi
Dimensiune font:
Una dintre fabricile care aduceau plus valoare economiei judeţului înainte de Revoluţia din 1989 a fost rasă de pe faţa pământului, dezmembrată şi vândută la fier vechi * la fosta IMAIA şi, de acum, fosta Forma, se fabricau tractoare şi piese de schimb * chiar şi Adrian Năstase a lansat un tractor la fabrica din Botoşani, în 2004 * din măreţia fostei fabrici, unde lucrau peste 1.000 de oameni, nu a mai rămas nimic
Raju Kashyap, directorul firmei Forma, a spus că s-a luat decizia demolării fabricii din zona industrială, situată vizavi de Electrocontact, pentru că se plăteau prea mulţi bani la bugetul local şi nu se făceau încasări. „Aproape 40.000 euro pe an plăteam impozite pentru clădiri şi nu nu mai avem activitate de câţiva ani. Am încercat să aducem investitori, să mai vindem din spaţii, dar cu două excepţii, halele din extremităţile fabricii, nu am reuşit. Ai sau nu activitate, impozitele pe clădiri le plăteşti. În 10 ani se adună 400.000 euro”, a declarat Kashyap.
După ce agricultura organizată a perioadei comuniste a fost distrusă, utilitatea firmei Forma într-un judeţ în care agricultura a devenit, în anii 90, doar hobby, a fost pusă serios sub semnul întrebării din punct de vedere economic. Pentru câţiva ani buni, după privatizare, compania l-a avut în acţionariat pe omul de afaceri Ioan Seche, apropiat PSD, cu 73,9%, SIF Moldova, cu un pachet de 15,38% şi mai mulţi mici acţionari.
În timpul guvernării Adrian Năstase, fabrica de la Botoşani a lansat pe piaţă un tractoraş cu care a vrut să „rupă gura târgului”. Un exemplar a ajuns şi la fostul premier, dar succesul a întârziat să apară. Pe atunci, agricultorii nici nu visau la subvenţiile de astăzi, iar pârloaga se extindea de la un an la altul.
Povestea unui eşec aproape anunţat
În 2007, Forma a fost preluată de nişte investitori indieni printr-o companie din Cipru. Dacă iniţial au spus că vor să relanseze fabrica pe vechea linie de producţie, de maşini şi utilaje agricole, la un moment dat investitorii au spus că vor să producă macarale. Noii proprietari s-au plâns că fabrica avea datorii şi penalizări despre care nu ştiau şi că atunci când au încercat să aducă mai mulţi experţi din India pentru retehnologizare, ei nu ar fi primit viză din partea statului român.
În 2008-2009 s-a vorbit despre venirea Metro în una dintre halele firmei Forma, chiar a fost luată şi o decizie în Adunarea Generală a Acţionarilor pentru închirierea şi vinderea unor terenuri şi a unei hale, însă nu s-a mai concretizat nimic. De atunci şi până acum Forma a rămas cu doar câţiva salariaţi, liniile de producţie au fost dezmembrate şi valorificate la fier vechi, iar în 2014 s-a luat decizia de a demola clădirile aflate în proprietate, chiar dacă autorizaţia de demolare a fost obţinută încă din 2013.
Până la sfârşitul anului 2014, în locul fostei fabrici de maşini şi utilaje agricole va rămâne un teren liber în suprafaţă de 3,2 hectare.
Alina CALINIUC
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau