Iaşul ar putea deveni oraşul bicicliştilor
Dimensiune font:
Numărul ieşenilor care ar utiliza biciclete ca mijloc de deplasare ar putea creşte de la 11% la 26% dacă ar exista şi infrastructura aferentă * procentul este unul ridicat atât timp cât, în comparaţie, doar 4% dintre ieşeni şi-ar abandona maşinile pentru a folosi transportul în comun
Neatractivă în prezent, pentru pasionaţii de deplasări pe două roţi, capitala Moldovei ar putea oferi în următorii ani facilităţi pentru biciclişti. Este vorba de realizarea unor piste noi, dinspre centrul oraşului spre periferii şi de planuri pentru facilitarea spaţiilor de parcare pentru biciclete în zonele publice cu funcţii centrale şi în zona instituţiilor publice. Toate aceste lucruri apar în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană la capitolul „mobilitate”, fiind remarcat faptul că numărul ieşenilor care ar utiliza bicicleta ca mijloc de deplasare este cu mult mai mare comparativ cu cei care ar renunţa la autoturismele proprii în favoarea mijloacelor de transport în comun. „Cei care folosesc frecvent sau foarte frecvent bicicleta, deşi numărul lor este în creştere în ultimii ani, sunt totuşi destul de puţini, sub 15% la nivelul tuturor cartierelor, fapt datorat în special infrastructurii aferente încă deficitare, precum şi insuficienţei promovării şi încurajării utilizării acestui mijloc de transport alternativ”, se arată în document. 72% dintre cei chestionaţi susţin că ar prefera să utilizeze transportul în comun dacă ar exista o infrastructură eficientă şi s-ar rezolva problemele cu privire la aglomerările frecvente, în special în orele de vârf, în vreme ce procentul celor care ar utiliza bicicleta pentru deplasările zilnice dacă ar exista piste special amenajate pentru biciclete, a trecut de 26%, mai mult decât dublul celor 11,1% care utilizează bicicleta în prezent.
Piste noi, dar şi duble
Aceste lucruri s-ar putea schimba atât timp cât edilii plănuiesc realizarea unei reţele atractive şi coerente de piste, prin conectarea principalelor puncte metropolitane cu zona centrală a oraşului. Astfel, viitoarele piste vor fi în dublu sens, interconectate, realizate în amplasament dedicat în afara spaţiului rutier şi pietonal, dar detrimental circulaţiei auto şi cu asigurarea spaţiilor necesare de siguranţă. „Pistele propuse se concentrează pentru completarea celor existente din zona centrală, radial către cartierele de locuinţe de la periferia oraşului şi către comunele învecinate. Astfel, vor exista rute de conectare cu centrul municipiului Iaşi în cartierul Alexandru cel Bun/ Dacia şi în continuare, spre Aparătorii Patriei, până la ERA, piste pentru biciclete pe Şoseaua Voineşti, pe Bulevardul Cantemir, pe strada Elena Doamna şi în cartierul Ciurchi”, se arată în Planul de Mobilitate Urbană, document care, de asemenea, a stat la baza elaborării SIDU.
Se pregăteşte implementarea proiectului Iaşi VELOCity
De altfel, primarul Mihai Chirica a anunţat zilele trecute, făcând o trecere în revistă a proiectelor care vor fi depuse pe POR Axa 4, că va fi implementat un proiect vizând dezvoltarea transportului cu biciclete prin intermediul fondurilor europene nerambursabile. Proiectul „Iaşi VELOCity” („Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând staţii automate de închiriere a bicicletelor”) urmăreşte crearea unui sistem integrat de „bike sharing” prin intermediul căruia ieşenii au acces mai uşor la locurile de muncă, la furnizorii de servicii sau alte zone de interes. În acelaşi timp, scad timpii de deplasare şi costurile de transport, fără a mai vorbi de faptul că utilizarea bicletei înseamnă reducerea poluării şi a consumului de energie şi descongestionarea traficului.
Sistemul de „bike sharing” inteligent va include 940 de biciclete inteligente (fabricate din materiale uşoare, prevăzute cu sisteme de siguranţă şi monitorizare permanenţă GPS, acţionate mecanic sau electric) şi 54 staţii automate de închiriere şi predare a bicicletelor în diferite puncte de interes ale oraşului (cetăţenii pot prelua o bicicletă dintr-un punct al oraşului şi o pot preda într-o altă staţie automată în zona de interes fără să fie necesară returnarea în staţia iniţială). Totodată, vor mai fi realizate 35 de parcări private de biciclete şi 11 staţii service. Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau