Iaşul ar putea deveni un mic Beijing!
Dimensiune font:
Numărul ieşenilor care ar utiliza biciclete ca mijloc de deplasare ar putea creşte de la 11% la 26%, dacă ar exista şi infrastructura aferentă. Deocamdată, Primăria Iaşi intenţionează să depună o cerere de finanţare în vederea dezvoltării transportului cu biciclete prin intermediul fondurilor europene nerambursabile
Neatractivă în prezent, pentru pasionaţii de deplasări pe două roţi, capitala Moldovei ar putea oferi în următorii ani facilităţi pentru biciclişti. Este vorba de realizarea unor piste noi, dinspre centrul oraşului spre periferii şi de planuri pentru facilitarea spaţiilor de parcare pentru biciclete în zonele publice cu funcţii centrale şi în zona instituţiilor publice. Toate aceste lucruri apar în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană la capitolul „mobilitate”, fiind remarcat faptul că numărul ieşenilor care ar utiliza bicicleta ca mijloc de deplasare este cu mult mai mare comparativ cu cei care ar renunţa la autoturismele proprii în favoarea mijloacelor de transport în comun. „Cei care folosesc frecvent sau foarte frecvent bicicleta, deşi numărul lor este în creştere în ultimii ani, sunt totuşi destul de puţini, sub 15% la nivelul tuturor cartierelor, fapt datorat în special infrastructurii aferente încă deficitare, precum şi insuficienţei promovării şi încurajării utilizării acestui mijloc de transport alternativ”, se arată în document. 72% dintre cei chestionaţi susţin că ar prefera să utilizeze transportul în comun dacă ar exista o infrastructură eficientă şi s-ar rezolva problemele cu privire la aglomerările frecvente, în special în orele de vârf, în vreme ce procentul celor care ar utiliza bicicleta pentru deplasările zilnice dacă ar exista piste special amenajate pentru biciclete, a trecut de 26%, mai mult decât dublul celor 11,1% care utilizează bicicleta în prezent.
Piste noi, dar şi duble
Aceste lucruri s-ar putea schimba, atât timp cât edilii plănuiesc realizarea unei reţele atractive şi coerente de piste, prin conectarea principalelor puncte metropolitane cu zona centrală a oraşului. Astfel, viitoarele piste vor fi în dublu sens, interconectate, realizate în amplasament dedicat în afara spaţiului rutier şi pietonal, în detrimental circulaţiei auto şi cu asigurarea spaţiilor necesare de siguranţă. „Pistele propuse se concentrează pentru completarea celor existente din zona centrală, radial către cartierele de locuinţe de la periferia oraşului şi către comunele învecinate. Astfel, vor exista rute de conectare cu centrul municipiului Iaşi în cartierul Alexandru cel Bun/ Dacia şi în continuare spre Apărătorii Patriei până la ERA, piste pentru biciclete pe şoseaua Voineşti, pe bulevardul Dimitrie Cantemir, pe strada Elena Doamna şi în cartierul Ciurchi”, se arată în Planul de Mobilitate Urbană, document care, de asemenea, a stat la baza elaborării SIDU.
Proiect european pentru dezvoltarea sistemului alternativ de mobilitate urbană
În fine, o altă noutate în domeniu constă în faptul că municipalitatea ieşeană va depune în curând o cerere de finanţare în vederea dezvoltării transportului cu biciclete prin intermediul fondurilor europene nerambursabile. Reprezentanţii municipalităţii au încheiat un contract cu SC Urban Scope SRL, firma urmând a realiza proiectarea şi studiul de fezabilitate pentru proiectul „Iaşi VELOCity” („Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând staţii automate de închiriere a bicicletelor”). Valoarea totală a contractului cu proiectantul este de 130.900 de lei, bugetul estimativ al proiectului „Iaşi VELOCity” fiind de 3 milioane de euro. Proiectul urmăreşte crearea unui sistem integrat de „bike sharing”, anume, o soluţie alternativă de transport urban care să asigure: un acces mai uşor al persoanelor la locurile de muncă, la furnizorii de servicii sau alte zone de interes; scăderea timpilor de deplasare şi a costurilor de transport; reducerea poluării şi a consumului de energie; descongestionarea traficului, precum şi îmbunătăţirea calităţii vieţii în municipiul Iaşi.
Sistemul de „bike sharing” inteligent va include: staţii automate de închiriere şi predare a bicicletelor în diferite puncte de interes ale oraşului (cetăţenii pot prelua o bicicletă dintr-un punct al oraşului şi o pot preda într-o altă staţie automată în zona de interes fără să fie necesară returnarea în staţia iniţială); terminale de închiriere a bicicletelor la care să aibă acces atât cetăţenii, cât şi turiştii; facilitarea închirierii cu ajutorul tuturor modalităţilor electronice (aplicaţii mobile, portal web etc), precum şi pe bază de card de acces; biciclete special adaptate pentru transportul public, fabricate din materiale uşoare, prevăzute cu sisteme de siguranţă şi monitorizare permanenţă GPS, acţionate mecanic sau electric; centru de gestiune a sistemului de „bike sharing” în vederea asigurării distribuţiei unitare a bicicletelor în staţii, cu sistem suport de decizie pentru optimizarea spaţiilor de închiriere; asigurarea intermodalităţii cu transportul public. Tudor DAMASCHIN
* * *
3 MILIOANE DE EURO
Atât costă proiectul Velo City („Sistem alternativ de mobilitate urbană utilizând staţii automate de închiriere a bicicletelor)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau