Iaşul are interfaţă pentru candidatura la titlul de capitală europeană a culturii
Dimensiune font:
Echipa Fundaţiei „Iaşi, capitală culturală europeană” a finalizat noul logo, sloganul şi conceptul care vor sta la baza dosarului de candidatură a Iaşului la titlul de Capitală Europeană a Culturii* conceptul prezentat sugerează programul pentru 2021, ci nu se referă la ce este Iaşul astăzi
„Iaşi 2021 – Interfaţă Răsăriteană a Culturii Europene (Iaşi 2021 – Easterly Hub of European Culture) este conceptul care va sta la baza elaborării dosarului de candidatură a Iaşului la titlul de Capitală Europeană a Culturii. Conceptul, logo-ul campaniei, dar şi elementele esenţiale care vor fundamenta dosarul candidaturii, au fost prezentate de către Florin Cîntic, vicepreşedintele Fundaţiei Iaşi – Capitală Culturală Europeană 2021, cel care a întocmit conceptul, în cadrul unei conferinţe de presă susţinute ieri, 17 aprilie 2015, la Palatul Roznovanu, împreună cu primarul municipiului Iaşi, Gheorghe Nichita, managerul de proiect Dan Doboş, Cosmin Coman, directorul Direcţiei Dezvoltare şi Programe Europene din Primăria Iaşi şi Camelia Gavrilă, inspectorul şef al Inspectoratului Şcolar Judeţean Iaşi, membri ai board-ului Fundaţiei. Încă de la început, Florin Cântic a ţinut să avertizeze asupra faptului că acest concept nu este unul şi acelaşi lucru cu dosarul de candidatură, ci doar ideea în funcţie de care se construieşte agenda de evenimente, pentru că dosarul de candidatură pentru 2021 are în centrul lui o agendă de evenimente care trebuiesc să susţină o idee. În expunerea sa, Florin Cîntic a subliniat etapele elaborării conceptului care defineşte dosarul de candidatură a Iaşului. „Dosarul se referă la ceea ce va fi Iaşul cultural în anul 2021, dar şi după acest an, astfel încât să poată obţine titlul de Capitală Europeană a Culturii. Atunci când am conceput dosarul am plecat de la reglementările europene în domeniu, apoi analiza culturală făcută în 2014 de către firma KEA, am aşteptat rezultatele barometrului cultural pentru a identifica punctele tari şi punctele slabe pe baza cărora am construit acest concept, care nu este brand-ul Iaşului, plus o sinteză a tuturor dezbaterilor pe care le-am avut în cadrul acţiunilor organizate de Fundaţie”, a declarat Florin Cîntic. Coceptul “Iaşi 2021 – Interfaţă Răsăriteană a Culturii Europene”, care cuprinde dimensiunea europeană, specificitatea Iaşului şi o proiecţie postmodernă care să articuleze rolul cultural şi creativ al Iaşului în perspectiva lui 2021, ar putea deveni brandul Iaşului în măsura în care comunitatea se va simţi reprezentată de ceea ce va propune echipa Fundaţiei Iaşi 2021. Specificitatea răsăriteană a Iaşului îmbogaţeşte dimensiunea europeană a culturii şi pune în valoare poziţionarea unică oraşului, acesta fiind “cea mai estică metropolă a UE“, precum şi cele două dimensiuni care individualizează Iaşul în raport cu alţi competitori din ţară: deschiderea transfrontalieră către Chişinău şi Cernăuţi şi existenţa celui mai important pelerinaj spiritual răsăritean în jurul căruia s-au construit Sărbătorile oraşului şi care aduce anual aproape 1 milion de vizitatori în decursul câtorva zile.
Iaşul, vector de cultură către Moldova şi Ucraina
Pe de altă parte, primarul Gheorghe Nichita a subliniat importanţa dezvoltării relaţiilor culturale cu Chişinău şi Cernăuţi în contextul demersului de obţinere de către Iaşi a titlului de Capitală Europeană a Culturii. „Acest concept reprezintă ideea pe care se poate construi documentaţia candidaturii şi care vrea să arate motivele pentru care Iaşul doreşte să devină Capitală Europeană a Culturii. Denumirea de Iaşi 2021 – Interfaţă Răsăriteană a Culturii Europene este o idee pe care am lansat-o mai demult şi pe care am identificat-o în discuţiile purtate cu numeroşi oameni de cultură. Chiar actualul preşedinte al României, pe atunci primar al Sibiului, spunea că Iaşul ar avea o şansă foarte mare dacă ar deveni un vector de cultură către Moldova şi Ucraina, mai precis Chişinău şi Cernăuţi, oraşele înfrăţite cu Iaşul. În jurul acestei idei, cei care au sugestii pot veni cu propuneri pentru îmbunătăţirea acestui concept şi elaborarea unei documentaţii care să fie favorabile Iaşului”, a declarat primarul Gheorghe Nichita. Logo-ul care susţine vizual conceptul candidaturii Iaşului la titlul de Capitală Europeană a Culturii este o creaţie a artistului plastic Felix Aftene şi reprezintă, conform spuselor lui Florin Cîntic, „o imagine stilizată a lui Cronos, a timpului şi istoriei, un timp circular, un timp mitic, un timp spiritualizat. Este, de asemenea, o imagine care nu exclude elementele de umanitate ale culturii şi care arată conexiunea spirituală a întregului proiect şi, nu în ultimul rând, deschiderea către Est”.
Calendarul pe 2015 al construcţiei dosarului de candidatură
Potrivit calendarului avansat de artizanii Iaşului, ca şi capiutală culturală europeană, în perioada 17 aprilie- 30 aprilie se va angaja un partener pentru identitate vizuală/program de comunicare, dar şi un Director Executiv pentru FICCE. În cursul lunii viitoare, între 4 mai – 30 mai, va avea loc un alt concurs în vederea angajării unei firme specializate care să scrie dosarul de candidatură pe baza conceptului prezentat (Iaşi 2021 – Interfaţa Răsăriteană a Culturii Europene) şi să facă selecţia evenimentelor pentru Agenda 2021. Începând din aceiaşi perioadă, între 4 mai – 31 iulie, operatorii culturali interesaţi pot depune la FICCE, proiectele de evenimente culturale pentru 2021. Ceilalţi paşi se vor referi la scrierea dosarului de candidatură (1 iunie – 31 august), defiitivarea dosarului de candidatură (în română şi engleză), între 1-30 septembrie, urmând ca pe data de 5 octombrie, dosarul să fie depus la Ministerul Culturii. Nelu PĂUNESCU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau