Iaşul şi-a făcut cunoscută Strategia de Turism
Dimensiune font:
Cultura şi istoria, punctele forte ale Iaşului * pornind de la aceste atuuri, la care se adaugă componenta religioasă, autorităţiule speră să readucă Iaşul în top 5 oraşe - destinaţii din România, aşa cum au stat lucrurile în urmă cu 17 ani * în ultimii ani, ritmul de creştere a activităţii turistice din Iaşi a fost inferior oraşelor concurente, precum Cluj Napoca sau Sibiu
Recent, pe pagina oficială a Primăriei ieşene a fost publicată Strategia de Turism a Municipiului Iaşi şi a Zonei Metropolitane Iaşi, concomitent cu un proiect de hotărâre privind aprobarea acestei strategii, document care este supus dezbaterii publice.
Elaborată de o echipă de profesori şi doctoranzi de la Facultatea de Geografie şi Geologie din cadrul Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, Strategia de Turism a Municipiului Iaşi şi a Zonei Metropolitane Iaşi îşi propune ca obiective creşterea coeziunii actorilor locali din turism şi creşterea vizibilităţii oraşului ca destinaţie turistică. Conform autorilor strategiei, turismul este o miză puternică, iar competitorii direcţi ai Iaşului au demonstrat că aportul turismului la economia locală poate fi unul semnificativ. Dacă în 2001, Iaşul se afla pe locul 5 în ierarhia destinaţiilor turistice urbane, având cu 20% mai mulţi turişti decât Cluj Napoca sau Sibiu, în ultimii ani, ritmul de creştere a activităţii turistice din Iaşi a fost inferior oraşelor concurente. Prin urmare, strategia îşi propune să readucă Iaşul în top 5 oraşe – destinaţii din România şi să se revitalizeze prin turism. „Strategia de Turism a Municipiului Iaşi şi Zonei Metropolitane Iaşi este rezultatul unui amplu proces consultativ ce a vizat deopotrivă opiniile experţilor şi pe cele ale simplilor observatori ai vieţii ieşene, obţinându-se o imagine de ansamblu completă şi fidelă a turismului ieşean în prezent şi a celui care se doreşte să devină în următorii ani. Astfel, este vorba despre o strategie la care a participat comunitatea locală, factorii de decizie direct implicaţi în industria turistică a Iaşului, resursa umană din turism, studenţii, localnicii şi turiştii – categorii vizate de rezultatele acţiunilor prevăzute în strategie”, se arată în document.
Atuurile oraşului
Conform Strategiei, cultura şi istoria sunt temele centrale ale turismului în Iaşi. Cele peste 500 de monumente istorice, 20 de muzee, zeci de săli expoziţionale reprezintă forţa oraşului, alături de activitatea Teatrului, Operei, Filarmonicii, Ateneului şi de evenimente mari repetabile (FIE, FILIT, FITPI, Afterhills, Hangariada etc.). Prin titlul de oraş al celor 100 de biserici este evidenţiată spiritualitatea Iaşului. Religia este o parte esenţială a turismului în Iaşi prin desemnarea oraşului drept centru de pelerinaj în perioada sărbătoririi Sfintei Parascheva. De asemenea, spaţiile de promenadă principale ale Iaşului, Grădina Botanică Anastasie Fătu, Parcul Copou, Parcul Expoziţiei şi Grădina Palas, reprezintă simboluri ale oraşului, transformând Iaşul într-un oraş al spaţiilor verzi.
Printre resursele turistice remarcabile, au mai fost identificate arhitectura comunistă şi poveştile din Epoca de Aur, moştenirea evreiască, turismul viticol, turismul activ.
Mai mult, în Iași există o serie de pachete, inițiative și produse suplimentare care completează paleta de activități de bază și cresc valoarea destinației Iași. Este vorba de tururile de o zi ale oraşului, tururi personalizate pe anumite teme (comunism, evreiesc, religios, crame viticole și gastronomie,
team-building-uri), tururi cu plecare din Iași, pachete turistice gastronomice, sau pachete ale ale Mitropoliei Moldovei și Bucovinei.
Octombrie şi mai –iunie, lunile cu cei mai mulţi vizitatori
În ceea ce priveşte infrastructura turistică, autorii strategiei au constatat că distribuția unităților de cazare pe categorii de clasificare este una de tip clasic, cu un maxim pe zona de mijloc (3 stele) și unul secundar pe cea superioară (4 stele), în timp ce zona inferioară (segmentul buget) este slab reprezentată, distribuție care subliniază orientarea spre segmentul business. Ocuparea unităților de cazare este marcată de o sezonalitate cu 2 vârfuri, unul principal în luna octombrie și unul secundar în mai – iunie. Atât unitățile de cazare cât și restaurantele au o distribuție spațială echilibrată, evidențiindu-se zona centrală a orașului, cu densitate mare, dar și numeroase unități în zone periferice, atât din municipiu, cât și din Zona Metropolitană. Totuși, se remarcă absența unei concentrări spațiale ample de restaurante și cafenele în zona centrală, în proximitatea principalelor atracții turistice (de tipul unei străzi pietonale sau sistem de piețe/piațete). Oferta culinară a restaurantelor ieșene adresate turiștilor oferă o paletă largă de preparate din bucătăria internațională, însă gastronomia locală/regională este mai puțin reprezentată.
Actualmente, Iașul deţine 4.000 de locuri de cazare în structuri de primire oficiale (după datele Ministerului Turismului). Gradul de ocupare al acestora este de 39%, peste media naţională (30%), însă orașul încă nu a revenit la performanţa din perioada de dinainte de criză (ocupare record de circa 50% în 2007). Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau