Ieşenii vor să forţeze Guvernul să deblocheze construirea autostrăzilor în Moldova
Dimensiune font:
Asociaţiile „Împreună pentru A8” şi „Moldova Vrea Autostradă” au demarat campania civică de strângere de semnături pentru construirea autostrăzilor A8 şi A7, infrastructură ce reprezintă o condiţie obligatorie pentru dezvoltarea durabilă economică şi socială a regiunii Moldova şi recuperarea decalajului faţă de restul ţării.
„Facem apel la toţi locuitorii regiunii, la toţi moldovenii, la toţi românii din ţară şi din Diaspora să se alăture acestei acţiuni pentru a forţa Guvernul României să deblocheze construirea acestor autostrăzi cu fondurile nerambursabile oferite de ani de zile de Uniunea Europeană. Împreună vom pune presiune pe decidentul politic care amână construirea A8 şi A7 de aproape 11 ani”, a declarat Cătălin Urtoi, reprezentant al Asociaţiei „Împreună pentru A8”.
Termen pentru A8 – 1 decembrie 2026
Cele două asociaţii solicită construirea autostrăzii A8 - Ungheni – Iaşi – Paşcani - Târgu Neamţ – Ditrău –Târgu Mureş până la 1 decembrie 2026. Potrivit reprezentaţilor asociaţiilor în cauză, termenul de finalizare a tronsonului Ungheni - Târgu Neamţ ar trebui să fie 1 decembrie 2024. În acest sens, asociaţiile solicită trecerea proiectului acestui tronson de la Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză înapoi la CNAIR şi Ministerul Transporturilor şi renunţarea la realizarea acestui tronson prin sistemul Parteneriat Public Privat (PPP). În petiţia deja lansată se precizează faptul că realizarea Studiilor de Fezabilitate şi Proiectare prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la Bugetul Naţional trebuie să se facă până la 15 octombrie 2020.
De asemenea, construcţia propriu-zisă a primului tronson de autostradă trebuie făcută prin finanţare din fonduri europene şi cofinanţare de la bugetul de stat. În cazul tronsonului Târgu - Neamţ Ditrău, asociaţiile solicită ca acesta să fie realizat până pe 1 decembrie 2026, iar realizarea studiilor de fezabilitate şi proiectare să fie făcute până pe 15 octombrie 2020.
Ultimul segment al autostrăzii A8 Ditrău-Târgu Mureş ar urma să fie finalizat până pe 1 decembrie 2025, iar realizarea studiilor de fezabilitate şi proiectare până pe 15 octombrie 2020.
A7 să fie gata în şapte ani!
În cazul autostrăzii A7 - Siret - Suceava – Paşcani - Bacău - Focşani - Buzău – Ploieşti, asociaţiile ”Împreună pentru A8” şi ”Moldova Vrea Autostradă” cer Guvernului ca termenul de recepţie al lucrărilor să fie 1 decembrie 2025. De asemenea, ong-urile solicită modificarea încadrării construcţiei din drum expres în autostradă încă din faza de proiectare şi introducerea în proiectului A7 a sectorului Siret - Suceava – Paşcani, acum absent, ceea ce ar duce la izolarea judeţelor Suceava şi Botoşani. În opinia reprezentanţilor asociaţiilor, autostrada A7 trebuie să se termine la graniţa României cu Ucraina, la Vama Siret, iar finalizarea studiilor de fezabilitate şi proiectare să se realizeze cel mai târziu până pe 15 octombrie 2020. Şi în cazul autostrăzii A7, asociaţiile solicită ca finanţarea lucrărilor să fie făcută din fonduri europene şi de la bugetul de stat. Atât „Împreună pentru A8” cât şi „Moldova Vrea Autostradă” solicită stabilirea unui dialog operaţional, a unui contact permanent între decidenţii politici şi societatea civilă, prin cele două ong-uri şi a unei comisii de monitorizare a proiectelor A8 şi A7.
„Declanşăm, astfel, Acţiunea Moldova – semnături pentru A8 ŞI A7 şi împreună, toţi locuitorii acestei regiuni şi ai acestei ţări vom smulge de la acest Guvern de rea-credinţă ceea ce ni se cuvine: infrastructură modernă şi şansa unui viitor prosper”, se mai arată în petiţia celor două asociaţii.
Liberalii iniţiază o lege pentru A8
Deputatul PNL Virgil Guran a declarat ieri că PSD refuză trei miliarde de euro din bugetul Uniunii Europene, pentru autostrada Târgu Mureş – Iaşi - Ungheni. Liberalul a anunţat că aleşii partidului vor iniţia un proiect legislativ pentru realizarea autostrăzii.
„O nouă aberaţie marca PSD: au stabilit că cele trei miliarde de euro alocate pentru această autostradă (Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni – n.r.) din fonduri europene, nu sunt necesare, că este mai bine un parteneriat public privat. O să aflăm dedesupturile, pentru că logic nu este să dai cu piciorul la trei miliarde de euro.Chiar Corina Creţu, care este membru de marcă a PSD, a atras atenţia şi a spus că este o mare prostie, că se pierd banii. Parteneriatele publice private sunt necesare, dar acolo unde nu avem bani europeni”, a afirmat vicepreşedintele PNL Virgil Guran, la finalul Biroului Executiv al partidului, care a avut loc ieri la Parlament.
Liberalul a precizat că PNL va iniţia un proiect de lege pentru realizarea autostrăzii Târgu Mureş - Iaşi, numită şi „autostrada Unirii”. „Noi am făcut următoarele demersuri: scrisoare deschisă prin care somăm Guvernul şi ministrul Şova să ia legătura cu Comsia Europeană să vadă ce e de făcut, pentru că mai sunt câteva luni şi pierdem aceşti bani. Interpelarea în Parlament a conducerii PSD şi a Guvernului pentru a vedea ce măsuri vor lua în acest sens. Iniţiem o petiţie prin care vom strânge semnături din zona Moldovei pentru a sprijini demersul nostru şi vom finaliza chiar cu iniţiativă în acest sens pentru ca autostrada Unirii să se realizeze. Nu înţelegem acest demers de a da cu piciorul la trei miliarde de euro, bani existenţi, ţinând cont că şi noi cotizăm la bugetul UE. Dăm bani acolo, dar nu vrem să îi luăm înapoi să îi dezvoltăm”, a completat Guran.
Comisarul european Corina Creţu s-a pronunţat la începutul acestei luni, împotriva realizării autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi în parteneriat public-privat, soluţie cu care „Comisia Europeană nu este confortabilă, pentru că din punctul nostru de vedere, aceasta înseamnă o deprioritizare a investiţiei”. „La ora actuală mai avem sub analiză un singur proiect major, proiectul de metrou Otopeni – Gara de Nord. Deci aşteptăm Craiova – Piteşti, Târgu Mureş - Iaşi, podul de la Brăila. Autorităţile au dat deadline-uri care au fost depăşite cu mult”, a declarat Creţu, oferind ca exemplu proiectul de metrou Pipera - Berceni care trebuia depus în decembrie 2017 dar nu este depus proiectul nici acum.
Aceasta a subliniat şi lipsa proiectelor „mature” de infrastructură. „Nu înţeleg această tensiune care s-a creat între mine şi Guvern, spunând lucrurilor pe nume. Avem bani la Bruxelles pentru proiecte de infrastructură, nu avem proiecte. Târgu Mureş – Iaşi este o prioritate a Comisiei Europene, avem nevoie de a completa proiectele de infrastructură care conectează Europa, mai ales Republica Moldova, Moldova, de Europa Centală şi de Est”, a spus Creţu. Silvia CRAUS, Dan BERCIU
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau