Legenda meşterului Manole se rescrie la Aeroportul Iaşi
Dimensiune font:
Constructorul de la Aeroportul Internaţional Iaşi poate ajunge în situaţia de a strica o parte din lucrările finalizate, din cauza unor proceduri banale. Potrivit oficialilor aerogării, această situaţie hilară se datorează „indiferenţei” Ministerului Transporturilor în faţa nenumăratelor solicitări făcute de autorităţile judeţene pentru a aproba cererile de rambursare pe lucrările deja efectuate la noua pistă.
Unde nu-i cap e vai de buzunar sau, cel puţin, aşa se întâmplă în cazul lucrărilor de modernizare a Aeroportului Internaţional Iaşi care, potrivit oficialilor instituţiei, sunt blocate din cauza unui ordin de la Ministerul Transporturilor. Mai grav este că întârzierea vestitului ordin de decontare a lucrărilor la noua pistă poate duce la apariţia unor prejudicii de sute de mii de euro. Aceasta, deoarece se poate ajunge la situaţia în care constructorul va fi nevoit să strice o parte din lucrările deja finalizate. Practic, pentru modernizarea aerogării ieşene a fost depus un proiect care prevedea finanţare din banii Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi. Printre obiectivele acestuia se afla şi extinderea platformei de îmbarcare-debarcare. Deoarece autorităţile au primit sprijinul Uniunii Europene pentru modernizarea aeroportului, la primul proiect s-au adus completări, urmând să fie realizate lucrări mai ample. „Platforma îmbarcare - debarcare care se execută în acest moment, este în baza primului contract pe care noi l-am început, cu banii judeţeni. Când am negociat cu cei de la Comisia Europeană, am obţinut avizul ca aceştia să ne deconteze şi banii cheltuiţi de noi pe contractul iniţial, dar ne-a impus, pe lângă alte lucrări, să mărim şi platforma”, a declarat Marius Bodea, directorul aerogării ieşene. Potrivit acestuia, lucrările prevăzute la primul contract trebuiau realizate, în mare parte, în paralel cu lucrările din cel de-al doilea contract, cel din bani europeni. Neconcordanţa dintre perioada de finalizare a primului contract, cel început din fondurile consiliului judeţean şi demararea lucrărilor la cel pentru care s-a primit avizul UE, a apărut datorită blocării ordinului de rambursare a lucrărilor făcute deja la Aeroport, la nivelul Ministerului Transporturilor. „Normal era ca lucrările la platformă să se facă dintr-o singură bucată. Acum, constructorul poate executa doar ce a semnat pe primul contract, iar extinderea pe care trebuia să o facă pe baza finanţării europene nu poate fi executată, pentru că nu este emis acel ordin care aprobă plata şi începerea acelor lucrări”, a subliniat Bodea. Potrivit acestuia, contracte de extindere a platformei sunt cu clauză suspensivă şi sunt în raport de emiterea ordinului dat de Ministerul Transporturilor.
Ce-am finalizat stricăm...
Situaţia este de-a râsul plânsul, în condiţiile în care constructorul a ajuns la finalul lucrărilor prevăzute în primul contract. „Practic, trebuie finalizate lucrările, iar această platformă trebuie făcută dintr-o singură bucată. Constructorul nu are nicio obligaţie. El trebuie să încheie canalizarea, balizajul, marcajul, sistemul de iluminat, softul, iar în momentul în care se semnează ordinul, ca să înceapă prelungirea platformei, trebuie să spargă o parte din ce a finalizat”, detaliază, indignat, directorul Aeroportului Iaşi.
„Să tragem de timpul constructorului”
Deoarece ordinul ministerial întârzie, singura posibilitatea a celor de la Aeroport a fost să tragă de timpul constructorilor şi să le ceară acestora să modifice proiectul. „Ei au înţeles şi această chestiune, dar există o limită care este întinsă acum la maxim, iar aceştia pot să ne spună şi mâine că încheie contractul”, a punctat directorul Bodea. În acest moment, lucrările de finalizare sunt amânate, în speranţa că ordinul ministrului Transporturilor, Ioan Rus, va apărea dintr-un moment în altul.
Există şi motive de bucurie
Situaţia aeroportului nu este în totalitate nefericită, dacă vorbim despre noua pistă. „Începând cu 21 august, traficul se va muta integral pe noua pistă. Avem deja construiţi 2.150 de metri, pentru moment fiind omologată pentru o lungime de 1.800 de metri. În noiembrie însă, vom avea finalizată toată pista”, a declarat Cristian Adomniţei, preşedintele CJ Iaşi. Potrivit acestuia, lucrările au fost finalizate cu mult înainte de termenul prevăzut în contract, iar Iaşul se poate lăuda cu prima pistă flexibilă din România.
Anca BURNICHE
* * *
„Ca să înceapă prelungirea platformei de îmbarcare-debarcare, constructorul trebuie să spargă o parte din ce a finalizat” – Marius Bodea, directorul Aeroportului Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau