Numărul proceselor privind violența domestică a crescut cu 615%!

1violenta1
1violenta2

Dimensiune font:

| 20-02-2020 23:55

 * în 2019, Judecătoria Iaşi a dat 400 de sentinţe, respingând doar 18 sesizări ca fiind nefondate, iar în alte 23 de cazuri reclamanţii şi-au retras plângerile * din 2020 nu s-au scurs nici două luni, au fost doar 33 de zile lucrătoare, în câteva dintre ele activitatea justiţiei a fost bulversată de grevă şi totuşi s-au dat 57 de sentinţe. Aproape ca în tot anul 2016!

Ordinul de protecţie, sau ordinul de restricţie, cum îi mai spun unii, se referă la violenţa domestică, la conflictele în familie şi reprezintă obiectul de dosar cu cea mai spectaculoasă evoluţie din ultimii ani. Este tipul de proces ce se judecă cel mai rapid, sentinţa definitivă fiind dată, de regulă, în maxim două săptămâni de la depunerea plângerii. A mai intervenit, la sfârşitul lui 2017, şi reglementarea conform căreia poliţiştii pot emite, cu de la sine putere, fără vreo aprobare judecătorească, un ordin de protecţie provizoriu pentru o perioadă de cinci zile. Interval suficient pentru cel care doreşte aşa ceva să poată face demersurile legale şi să obţină satisfacţie în instanţă. Completele de judecată sunt practic sufocate cu acest tip de procese.

În tot anul 2016 au existat 65 de solicitări de ordine de protecție; în 2020, doar 33 de zile lucrătoare şi 57 de sentinţe. Dinamica proceselor din ultimii ani având drept obiect ordinul de protecţie e de natură să şocheze de-a dreptul. Pe tot parcursul anului 2016, la Judecătoria Iaşi s-au dat 65 de sentinţe în astfel de cazuri. Un an mai târziu, s-a ajuns la 244, pentru ca inventarul de la finele lui 2018 să consemneze 298. La finele acelui an a intrat în vigoare reglementarea prin care, înainte de orice judecată, poliţiştii pot emite, cu de la sine putere, ordine de protecţie provizorii cu o valabilitate de 5 zile. Efectul a fost total opus celui scontat. Numărul reclamaţiilor, al chemărilor în instanţă a crescut spectaculos, deşi nu se poate spune că asistăm la vreo recrudescenţă a violenţelor domestice.

În 2019, Judecătoria Iaşi a dat 400 de sentinţe, respingând doar 18 sesizări ca fiind nefondate, iar în alte 23 de cazuri reclamanţii şi-au retras plângerile. Din 2020 nu s-au scurs nici două luni, au fost doar 33 de zile lucrătoare, în câteva dintre ele activitatea justiţiei a fost bulversată de grevă şi totuşi s-au dat 57 de sentinţe. Aproape ca în tot anul 2016!

Sentinţele se dau pe bandă rulantă. Mai greu cu punerea în aplicare

Spre deosebire de alte speţe, civile ori penale, dosarele privind eventuala emitere a ordinului de protecţie se judecă mai iute decât cazurile de înaltă trădare în vreme de lege marţială. Ultimul exemplu e cât se poate de elocvent. După o ceartă cu fiul ei, survenită în seara de 5 februarie, Elena C. din Movileni a făcut plângere, cererea a fost înregistrată la Judecătoria Iaşi pe data de 10 februarie, iar sentinţa a venit trei zile mai târziu. Una clasică, timp de 6 luni pârâtul Costel nu are voie să se apropie la mai puţin de 50 metri de mama lui, el trebuind să doarmă pe unde apucă, deoarece are acelaşi domiciliu şi n-are voie s-o contacteze în niciun fel.

Greu de crezut că va putea respecta ordinul. În multe din astfel de cazuri intervine împăcarea. Cu pupături, sarmale şi lacrimi de bucurie. Ordinul de protecţie? O hârtie, acolo...

Se întâmplă frecvent ca tradiţionala împăcare să se producă foarte rapid, chiar înainte de primul termen de judecată, cum s-a întâmplat cu ciondăneala dintre Eugenia B. şi Ionuţ Ţ. din satul Balciu, care trăiesc de mai mulţi ani în concubinaj şi sunt părinţii unui băieţel de 5 ani. Bărbatul a făcut un scandal de pomină pe 12 februarie şi-a altoit zdravăn consoarta, iar aceasta a făcut plângere două zile mai târziu. Au avut termen de judecată pe 17 februarie, între timp s-au împăcat, instanţa a luat act de renunţarea reclamantei la cererea de emitere a ordinului de protecţie, iar dosarul s-a închis. „Distracţia” i-a costat pe cei doi 1.000 lei şi asta a fost tot.

Fiecare pârăşte pe fiecare, după cum i se năzăreşte

Prejudecata împământenită e aceea că doar soţiile ori concubinele agresate sunt cele care depun cereri de emitere a ordinului de protecţie. În realitate nu e deloc aşa. Sunt cazuri în care mama ori tata îşi reclamă fiul, ori chiar unele în care bărbatul este agresat de la femeie. Cum s-a întâmplat la finele anului trecut, când un cetăţean a cerut judecătorilor să-i confişte nevestei cuţitele de bucătărie şi trusa de manichiură pe motiv că-s arme albe. N-a pomenit nimic de tigaie şi ceaun.

Mai nou, pe mesele judecătorilor au apărut şi disputele de clan. Acestea sunt ceva mai complicate şi durează un pic mai mult, deoarece sunt mai multe părţi implicate. În clipa de faţă se află pe rol un proces prin care o mamă în etate de 76 de ani şi fiul ei cel mare, în vârstă de 48 de ani, au cerut evacuarea mezinului din gospodăria comună. Pe motiv că acesta şi-a adus femeie acasă, a făcut cu ea un copil, apoi şi-a construit o căsuţă în curte fără acceptul celorlalţi...

***

Ordinul de protecţie îşi trăieşte, în această perioadă, zilele de glorie. Evaluările indică pentru acest an emiterea a 500-600 de asemenea acte. Iar cei care trebuie să le pună în aplicare şi să vegheze la respectarea verdictelor sunt chiar mai puţini decât acum cinci ani. În aşa conjunctură, cazurile cu final dramatic sunt perfect posibile şi foarte probabile. Marcel FLUERARU

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Teren intravilan in suprafata de 35 mp, situat in orasul Negresti, Str. Decebal nr. 5, ce apartine domeniului public al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Cartea Funciara Nr. 73695 Negresti, Nr. Cadastral 73695, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 49/28.05.2024 si temeiul legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul Administrativ, pentru realizarea unei constructii provizorii in vederea desfasurarii de activitati conexe serviciilor medicale referitoare la sanatatea umana. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic, din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Serviciului Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 12.06.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 20.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Registratura, Orasul Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.06.2024, ora 11.00, Orasul Negresti, Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 29.05.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -Spatiu in suprafata de 21,9 mp, situat in orasul Negresti, Str. Unirii, Bl. E2, Sc. C, Parter, judetul Vaslui, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Carte Funciara Nr. 70102-C1-U74, Nr. Cadastral 70102-C2-U74, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 48/28.05.2024 si temeiul legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul Administrativ, pentru desfasurarea de activitati de coafura si alte activitati de infrumusetare. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic, din cadrul Orasului Negresti, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 12.06.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 20.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.06.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, Parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 29.05.2024.
Piețele Nicolina și Alexandru cel Bun vor avea noi parcuri fotovoltaice
01/06/2024 11:08

Conducerea Societătii „Eco-Piata” din Iasi a anuntat că va mări parcurile fotovoltaice pentru Pietele Nicolina si Alexandru cel Bun, asigurand, in mare parte, consumul energetic. ”În ...

01/06/2024 00:19

O tanără de 19 ani din Suceava a murit din cauza unor complicatii medicale apărute după nastere. Anul trecut, Bogdan Curelusă s-a căsătorit cu Bianca, iar in urmă cu o lună de zile fericirea le-a fost ...

Dumitru Buzatu, prima reacție după ce a fost exclus din PSD: 'Sunt simpatizant, simpatizanţii sunt mai răi ca membrii' / Decizia instanței
31/05/2024 15:27

Tribunalul Vaslui a decis, vineri, menţinerea arestului la domiciliu in cazul fostului preşedinte al PSD Vaslui, Dumitru Buzatu, acuzat de luare de mită, hotărarea nefiind definitivă.   "Menţi ...

Muzeul Memorial ‘Ion Creangă’ din Humuleşti se redeschide
31/05/2024 13:00

Muzeul Memorial ‘Ion Creangă’ din Humuleşti se va redeschide publicului incepand cu 2 iunie, după ce in ultimele luni a beneficiat de un proiect de conservare şi protejare a patrimoniului. &lsq ...

Copil salvat de la moarte după ce a fost operat pe creier. Interventția a durat 5 ore și s-a desfășurat în semiîntuneric
31/05/2024 12:09

O echipă medicală, condusă de conf. univ. dr. Lucian Eva, managerul Spitalului Clinic de Urgenţă "Prof. Dr. Nicolae Oblu" Iaşi, a efectuat o operaţie revoluţionară, in semiintuneric, pentru a ...

  Neamțul se urcă pe „podiumul” național al accidentelor rutiere
31/05/2024 09:30

Judetul Neamt se află pe locul trei la nivel national in ceea ce priveste numărul de evenimente rutiere grave inregistrate pană la data de 29 mai 2024, cu un total de 60 de accidente grave, se arată intr-un ...

  Drumurile expres prind viteză în Moldova, cu câteva zile înaintea alegerilor!
31/05/2024 09:07

La sediul Consiliului Judetean Botosani s-a desfăsurat, in această săptămană, o importantă intalnire vizand armonizarea variantelor de traseu pentru viitorul drumu de mare viteză Botosani – Suceava ...

Colegiul „Mihai Eminescu” va fi modernizat și extins
31/05/2024 08:23

* s-a obtinut o finantare in valoare de 15,9 milioane lei pentru extinderea Corpului A cu 1.440 de metri pătrati, prin construirea a opt noi săli de clasă, spatii tehnice si de depozitare Primarul Mihai Chi ...

Zilele Vecinilor, în premieră, la Iași
31/05/2024 08:11

Patru comunităti din Iasi au castigat granturi de dezvoltare comunitară in valoare totală de 19.500 euro, in urma unui apel national de proiecte desfăsurat de organizaţia neguvernamentală „Înt ...

Baza Sportivă Ciric, modernizată la cele mai înalte standarde
31/05/2024 08:00

* Motivul? Organizarea celei de-a V-a editii a turneului masculin de tenis Concord Iasi Open, turneu de categorie ATP Challenger 100, ce se va desfăsura in perioada 8-14 iulie, respectiv a celei de-a III-a edi ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei