Planul de Mobilitate Urbană, un document lamentabil!
Dimensiune font:
Reprezentanţii Organizaţiei pentru Promovarea Transportului Alternativ în România incriminează maniera în care a fost elaborat planul, fără implicarea cetăţenilor. Aceştia mai susţin că accesibilizarea oraşului este o glumă şi că pistele pentru biciclişti sunt nefuncţionale. La rândul său, preşedintele Asociaţiei „Prietenii Tramvaielor” identifică minimum două aberaţii, cum ar fi unificarea liniilor 3 şi 6 şi redeschiderea tronsonului Podu Roş - Podul de Piatră, pe şoseaua Naţională
Dezbaterile referitoare la Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, plan strategic care stabileşte proiectele cheie de implementat în următorii 15 ani în vederea unui transport sustenabil şi durabil la Iaşi, au stârnit reacţii dure din partea mai multor ONG-uri din oraş. Cei de la OPTAR (Organizaţia pentru Promovarea Transportului Alternativ în România), de exemplu, susţin că s-ar fi impus mai multe întâlniri cu cetăţenii, pentru a li se aduce la cunoştinţă despre modul în care acţionează principiile PMUD. „Nu au fost respectate procedurile europene de realizare a unui PMUD. Chiar şi legislaţia românească foloseşte termenul de implicare activă a cetăţenilor”, spun aceştia. Marian Ivan, membru fondator al organizaţiei, a mai făcut câteva observaţii referitoare la documentul dezbătut. Prima se referă la faptul că, pe străzile laterale, trotuarele sunt ocupate de maşinile parcate, iar în ultimul timp, situaţia tinde să se extindă şi pe marile bulevarde. „Este evident că nu sunt sancţionaţi, iar acest lucru îi încurajează pe cei care încalcă legea. O vor face tot mai des, iar ceilalţi vor prinde curaj. Lipsa de fermitate în aplicarea legii va duce la multiplicarea cazurilor în care oamenii vor bloca trotuarele. De altfel, fenomenul de parcare dublă a apărut şi nimeni nu pare deranjat”, spune acesta.
Pistele pentru biciclişti, bucăţi de trasee colorate!
Un alt aspect se referă la accesibilizarea oraşului, care, în opinia celor de la OPTAR, este o glumă. „Există mult mai multe rampe decât în alte oraşe, însă nu respectă standardele. Nu am sesizat marcaj tactil pentru nevăzători. Liftul şi echipamentul care accesibilizează cel mai nou pasaj pietonal este nefuncţional, de mai multe luni”, arată Marian Ivan. În fine, lucrurile nu stau tocmai în regulă nici în ceea ce priveşte pistele pentru biciclişti. „Traseele nu sunt conectate, nu sunt funcţionale. M-am întrebat dacă este o greşeală modul de semnalizare. Faptul că am văzut stâlpi pe piste, piste care trec prin staţii, parcări pe piste, m-a dus la gândul că administraţia şi-a dat seama că a greşit şi a început sa desfiinţeze pistele prin eliminarea indicatorului. Astfel, în Iaşi sunt multe bucăţi de trasee colorate pe trotuare care de fapt nu sunt piste pentru biciclete, cu toate că, probabil, mulţi cred altceva”, opinează şeful OPTAR.
Propuneri care nu au nimic în comun cu oraşul!
Mult mai vehement, însă, este Adrian Cregăniş, preşedintele Asociaţiei „Prietenii Tramvaielor”. Acesta susţine că, pe partea de transport public, documentul este lamentabil, fiind mai degrabă un amalgam de soluţii aruncate cu furca, fără a avea vreun real contact cu oraşul. „Unificarea liniilor 3 şi 6 este o mare prostie. Cele două trasee deservesc zone diferite. Tramvaiele de pe 6 ajung pline în zona Gării, iar majoritatea călătorilor coboară între Piaţa Unirii şi Târgu Cucu. Vagoanele de pe 3 ajung la capăt de linie, Gară, şi pleacă încărcate spre Tătăraşi şi Dancu. Nu văd cum, cu actualul parc şi personal de bord, RATP să poată susţine o asemenea unificare”, spune acesta.
Eliminarea liniei de tramvai de pe Splai, o soluţie stupidă!
Acesta mai susţine că redeschiderea tronsonului Podu Roş - Podul de Piatră, pe Şoseaua Naţională, nu este o soluţie viabilă. „Aceasta este traversată de o grămadă de utilităţi, precum sistem de canalizare, alimentare cu apă şi energie termică. De ce să nu păstrăm actualul amplasament şi să refacem legăturile din Podu Roş şi să înfiinţăm două racorduri. V-aţi gândit cum se va rezolva, din punct de vedere tehnic, legătura dintre linia de pe Naţională şi cea existentă? Va trebui să închideţi această şosea pentru a realiza linia de tramvai. Veţi nenoroci traficul în zonă. O soluţie mai mult decât stupidă”, mai crede Adrian Crengăniş. Dan CONSTANTINESCU
* * *
Planul de acţiune vizează intervenţii asupra reţelei stradale, printre proiectele luate în discuţie fiind, spre exemplu, realizarea unei variante de ocolire Sud pentru traficul uşor, unei legături între zona comercială ERA - Centură uşoară Sud – DC 27, reorganizarea circulaţiei pe Bv. Independenţei, varianta de ocolire Nord‐Vest, între DN 24 (spre Sculeni) şi DN 28 (spre Tg. Frumos), pasaj suprateran pietonal şi pentru biciclete între cartierul Carpaţi şi Piaţa Nicolina, reabilitarea str. Trei Fântâni. În ceea ce priveşte transportul public, PMUD presupune proiecte de reabilitare a infrastructurii de tramvai în zonele Vladimirescu, Pădurii, Țuţora, reabilitarea infrastructurii de tramvai Iaşi-Dancu, sistem de managementul transportului public şi e-ticketing, înnoirea parcului de vehicule destinat transportului public, extinderea şi modernizarea depourilor din municipiul Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau