Planul modificărilor din transportul public EXCLUSIV
Dimensiune font:
Serviciu public de transport se va transforma radical în perioada 2017-2019 * o primă etapă o constituie achiziţia de autobuze noi, valabilă pentru toamna acestui an * anul viitor am putea asista la modernizarea ultimelor patru tronsoane de şină, dar şi la apariţia sistemului de management al flotei CTP * în mod sigur, va apărea şi abonamentul unic, o etapă premergătoare unui proiect încă nematerializat: e-ticketing-ul
Ultima şedinţă a consilierilor locali a adus din nou în discuţie transportul public local. Votul proiectului vizând bugetul Companiei de Transport Public a fost precedat de păreri, mai mult sau mai puţin pertinente, nuanţându-se faptul că noul operator îşi structurează activitatea pe subvenţiile primite din partea municipalităţii, în detrimentul măsurilor menite a duce la creşterea numărului de călători. Ceea ce unii consilieri par a nu înţelege constă în faptul că operatorul nu face altceva decât să pună în practică deciziile municipalităţii. Prin urmare, a spune despre bugetul companiei pe 2018 că „este lipsit de viziune” sau referirile la prognozele vizând creşterea veniturilor CTP („de ce nu avem un plan prin care să atragem călătorii, în condiţiile în care statisticile indică faptul că 30-40% dintre călătoriile zilnice ale ieşenilor se realizează cu autoturismele personale”) sunt, de fapt, bile negre pe care aleşii locali şi le atribuie fără a conştientiza acest lucru. Discuţiile ar fi putut fi foarte bine canalizate spre zona măsurilor menite a crea benzi dedicate mijloacelor de transport, condiţie indispensabilă pentru atragerea de noi călători, sau pe identificarea fondurilor necesare modernizării parcului de tramvaie, o altă etapă a unui transport eficient şi civilizat.
Vin autobuzele
Cu toate acestea, viitorul transportul public ieşean este deja conturat. A spus-o primarul Mihai Chirica, într-o frază-concluzie asupra etapelor pe care CTP trebuie să le parcurgă. „Acum negociem prelungirea contractului de delegare a serviciului către CTP pentru următorii 15 ani. Iar odată cu investiţiile în infrastructură, în mijloace de transport noi şi prin schimbarea politicii de abonamente, putem face serviciul mult mai atractiv”, a afirmat edilul-şef. Anul 2017 se anunţă deja drept punct de plecare spre un nou început (dacă nu aducem în discuţie extinderea dispeceratului CTP, parţiala înnoire a parcului auto, revitalizarea estetică a mijloacelor de transport şi măsurile vizând atribuirea unei alte imagini a angajaţilor CTP), atât timp cât, în toamnă, oraşul va avea parte de cel mai numeros şi mai nou lot de autobuze din istoria oraşului. Licitaţia vizând achiziţia de autobuze a atras numeroşi competitori, numărul acestora fiind deja o garanţie a faptului că ieşenii vor putea circula cu mijloace de transport comparabile cu cele din vest.
Patru tronsoane rămase de reabilitat
Infrastructura este un alt capitol important în dezvoltarea transportului public. În paralel cu modernizarea staţiilor de transport în comun, municipalitatea va continua să investească în calea de rulare a tramvaielor, având depusă documentaţia necesară noilor investiţii finanţate cu fonduri europene. Sunt vizate patru zone - strada Aurel Vlaicu către Dancu, zona Pădurii – Nicoriţă, tronsonul Bucşinescu – Tudor Vladimirescu şi zona Tepro – Ţuţora, care vor întregi ceea ce s-a început încă de acum 10 ani.
Panouri în staţii, din 2018
Tot de anul viitor, după aducerea autobuzelor prin împrumutul BERD, se va trece la echiparea tuturor mijloacelor de transport cu echipament ce permite urmărirea lor în timp real. „Lucrăm la sistemul de management al flotei CTP, care are are inclusă o componentă ce va permite montarea panourilor în staţii. Un dispozitiv va anunţa în staţii în câte minute va sosi următorul mijloc de transport”, spune Cristian Stoica, directorul CTP. Societatea ieşeană nu este singura care lucrează la acest proiect, şi RAT Bucureşti anunţând, însă pentru 2017, achiziţia de GPS-uri.
Apare abonamentul unic
Sunt anunţate noutăţi şi la abonamente, care ar putea să apară chiar şi de anul acesta. Este vorba de introducerea abonamentului unic. „Abonamentul unic îţi permite să circuli din orice zonă în alta, fără a mai sta la coadă sau a composta bilete, cu transbordări rapide. Dincolo de avantajele oferite călătorilor, beneficiul societăţii îl constituie scăderea costurilor de operare. Sunt oraşe precum Braşovul, Sibiul şi Oradea unde a fost introdus abonamentul, unic al cărui preţ este un pic mai mare decât echivalentul celui pe o linie la noi, undeva pe la 80 de lei şi unde s-a remarcat o creştere a numărului de călători. Un alt avantaj ar fi că scăpăm de celelalte tipuri de abonamente, nu ar mai rămâne decât cel unic, valabil pe 15 sau 30 zile, în funcţie de necesităţile călătorilor”, mai spun şefii CTP. Tudor DAMASCHIN
* * *
Nu în ultimul rând, e-ticketing-ul rămâne o altă componentă importantă a unui transport civilizat. Evident, până la apariţia cardurilor electronice de călătorie şi a cardurilor pre-pay va mai trece ceva timp, însă nu mai mult de trei ani.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau