Transport deficitar în Zona Metropolitană
Dimensiune font:
În timp ce, spre Ciurea de exemplu, există trei trasee de transport, cu autobuze operând la intervale scurte de timp, spre altele localităţi din ZMI, călătorii trebuie să schimbe câte trei mijloace de transport pentru a ajunge la destinaţie. În ciuda tuturor promisiunilor, nu s-a reuşit introducerea unor trasee care să cuprindă localităţi noi.
Majoritatea primarilor din judeţ au susţinut în repetate rânduri că nu vor mai continua să apeleze la serviciilor firmelor private de transport, care dau dovadă de neseriozitate. Cei mai mulţi susţin că ideal ar fi ca transportul cetăţenilor în Zona Metropolitană să se realizeze cu mijloacele de transport aparţinând RATP, ale cărei dotări şi tarife sunt mult mai apropiate de nevoile cetăţenilor. Evident, şi cetăţenii ZMI sunt în asentimentul edililor, numai că doar o parte dintre aceştia şi-au văzut dorinţa materializată. În principal, este vorba despre cetăţenii din Horpaz şi Ciurea, care se pot deplasa în şi dinspre oraş prin intermediul autobuzelor de pe traseul 41b, la care se adaugă traseele 27 şi 44 ale Unistil. Acestora li s-a mai pus la dispoziţie un traseu de microbuz, 14b, prin intermediul căruia pot parcurge ruta Blocuri Ciurea - Piciorul Lupului. De asemenea, RATP ajunge şi în alte localităţi din Zona Metropolitană prin intermediul altor două trasee, 20 (Tg. Cucu – Metro) şi 30b (Bucium - Carrefour ERA, la care se adaugă traseele 6b (Dacia – Breazu) şi 29 (Pd. Roş - Tomeşti) al societăţii din Bârlad. Acestea sunt singurele rute ale operatorilor de transport local către Zona Metropolitană, restul localităţilor fiind „acoperite” de privaţi. Societăţi de transport care practică tarife mult mai mari în comparaţie cu cei 2 lei percepuţi RATP şi Unistil şi care, de multe ori, nu au un grafic de transport stabil şi permanent.
Nemulţumiri dinspre Holboca, via Iaşi!
În mod firesc, cetăţenii din alte localităţi se simt discriminaţi. „De ce nu se pune autobuz şi pe traseul Iaşi-Holboca? Este singura comună care nu are legătură directă cu Iaşul. Acolo locuiesc părinţii mei şi, din Iaşi, trebuie să schimb trei mijloace de transport ca sa ajung în comună. Vă rog să faceţi ceva”, spune un ieşean. Acelaşi lucru este valabil şi pentru ieşenii din Păun, care au susţinut de nenumărate ori că se impune crearea unui traseu care să deservească şi această localitate. În faţa acestor solicitări, poziţia oficialilor RATP rămâne neschimbată, aceştia susţinând că, în acest moment, nu se justifică introducerea unor trasee noi.
Un organism inutil.
Interesant este faptul că, în luna aprilie 2013, în urma întâlnirii Consiliului Metropolitan, la care au participat primarii localităţilor din această zonă şi preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi, s-a luat decizia înfiinţării Asociaţiei de Transport Metropolitan. „Este un proiect gândit nu pentru beneficiile Primăriei Iaşi, ci pentru cele ale primăriilor. Ştiţi bine că sunt primari care doresc ca transportul de persoane să se deruleze cu autobuzele. Ori, această asociaţie le va permite să se asocieze şi să-şi desemneze operatorul de transport agreat”, spunea atunci primarul Nichita. Toate bune şi frumoase, numai că, într-un an de zile, nu s-a schimbat nimic
Schimbi RATP-ul, schimbi norocul!
Totuşi lucrurile se pot schimba în viitor. Este ştiut faptul că municipalitatea are mână liberă la accesarea unor finanţări nerambursabile pentru transportul public prin programul Strategiei Europa 2020, derulat pe perioada 2014 – 2020. „Prin atragerea fondurilor, se urmăreşte modernizarea transportului în Zona Metropolitană Iaşi (ZMI)”, spun reprezentanţii municipalităţii.
Alte promisiuni apar într-un document referitor la strategia viitoarei societăţi de transport public, CTP Iaşi. „Printre principalele obiective în vederea dezvoltării unui transport metropolitan eficient, se numără asigurarea accesibilităţii tuturor locuitorilor Zonei Metropolitane la mijloacele de deplasare şi îmbunătăţirea raportului cost-eficienţă a transportului de persoane şi bunuri”, se arată aici. Din păcate, totul rămâne (încă) la stadiul de intenţie... Tudor DAMASCHIN
* * *
„CTP intenționează extinderea arealului în care își desfășoară activitatea, de la nivel de operator local, delimitat de Municipiul Iași, la operator regional, vizând Zona Metropolitană” - extras din hotârărea nr. 5 a CTP (noiembrie 2013)
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau