Chetă pentru „autostrada himeră”
Dimensiune font:
Având în vedere că autostrada Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş s-a transformat într-o himeră pentru locuitorii Regiunii de Nord-Est, dat fiind că toate guvernele care s-au perindat la putere au ignorat această investiţie, un parlamentar de Iaşi s-a decis să facă „chetă” pentru a vedea dus la îndeplinire un vis. Astfel, deputatul Marius Bodea este de părere că ar putea fi strânse 496 milioane euro anual, dacă o parte din impozite nu ar mai lua drumul Bucureştiului şi ar rămâne în vistieria unităţilor administrativ-teritoriale ce ar urma să fie traversate de autostradă
Politicienii ieşeni recunosc faptul că autostrada Est-Vest s-a transformat într-o himeră, şansele ca această investiţie să fie demarată fiind nule. Pornind de aici, parlamentarul Marius Bodea a venit în faţa ieşenilor pentru a le vorbi despre varianta unei „chete” prin care să fie adunaţi, timp de opt ani, banii pentru realizarea acestui tronson. „De peste 10 ani se vorbeşte despre autostrada Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş. Nu cred să existe în România un alt proiect de infrastructură rutieră despre care să se fi vorbit atât de mulţi ani şi să nu se fi făcut nimic. Tocmai de aceea cred că trebuie să schimbăm filozofia şi să ne luăm soarta în mâini (...) după 6 luni de discuţii cu oameni care au competenţe în domeniul asta (al transportului -n.r.) şi care lucrează prin ministere, am ajuns la concluzia că nu se vrea în cele din urmă să fie implementat acest proiect”, susţine parlamentarul PNL, precizând că săptămâna trecută, când a avut loc audierea şefului Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere la Comisia de Transport, Ioniţă Ştefan, toate răspunsurile despre tronsonul de drum care ar trebui să lege Regiunea de Nord-Est de restul ţării au fost învăluite în incertitudini. „Este o nevoie disperată ca această investiţie să fie făcută deoarece suntem regiunea cu cel mai mare număr de locuitori ai României, dar în acelaşi timp avem cel mai mic PIB pe cap de locuitor. (...) avem cel mai scăzut indice al atractivităţii, sub 20%, avem cel mai mic procent al investiţiilor directe , suntem regiunea cu cel mai mic număr de IMM-uri pe mia de locuitori, iar prognozele arată că vom bate pasul pe loc. Şansele ca această autostradă să fie finanţată din fonduri europene sunt nule, pentru că nu este gata nici măcar documentaţia, iar în Masterplanul General de Transport această autostradă a fost abordată după anul 2021”, declară Marius Bodea, reliefând că nu poate fi abordată construcţia acestui tronson nici prin procedura de concesionare a investiţiei, pentru că pe termen scurt sumele scoase din tranzitarea acestei autostrăzi ar fi reduse din cauza sărăciei lucii din Moldova şi a lipsei de investitori. „Cred că dintre toate investiţiile de infrastructură cu care au defilat cei de la Guvernare, autostrada Ungheni – Iaşi - Târgu Mureş se va demonstra că este cea mai importantă dintre toate, pentru că o ţară care nu are regiunile dezvoltate echilibrat este o ţară slabă, dar acest lucru trebuie înţeles şi de guvernanţi”, punctează liberalul.
Citește și Se apropie anticipatele!
Ce soluţii ne-au rămas?
Plecând de la premisa că toate măsurile pentru a pune pe roate proiectul autostrăzii, luate până acum, au fost „subţiri” şi politicianiste, deputatul Marius Bodea vine cu câteva idei pe această speţă. „Propunerea mea este să concentrăm toate forţele politice, şi mă refer aici la conducerea judeţelor din regiunea Moldovei şi judeţelor Harghita şi Mureş, ale mediului economic şi ale societăţii civile prin crearea unei alianţe care să aibă statut juridic, din aceasta urmând să facă parte şi toate primăriile de pe traseul autostrăzii. Scopul acestei asociaţii va fi colectarea de fonduri pentru a reuşi să facem această autostradă”, declară Bodea, indicând şase paşi prin care să poată fi adunaţi banii necesari construcţiei acestui tronson de drum.
Concret, Bodea vorbeşte despre necesitatea unei legi speciale de modificare a codului fiscal, pentru a se putea face derogare astfel încât surplusul de bani cu care Regiunea de Nord-Est contribuie la bugetul naţional din impozitul pe profit să rămână într-un fond special pentru construcţia autostrăzii. „La nivelul întregii regiuni, din impozitul pe profit şi impozitul pe venit care se duce la Bucureşti, contribuim cu 86 milioane de euro mai mult decât primim”, punctează penelistul. Mai mult, fiecare primărie şi consiliu judeţean din regiune ar urma să contribuie anual cu 1% din buget pentru susţinerea autostrăzii. Astfel, ar urma să se colecteze 20 milioane euro, Iaşul contribuind la acestă „chetă” cu 1,8 milioane de euro. Nu scapă de responsabilitate nici Guvernul, de la care ar urma să fie alocate pentru această investiţie 200 de milioane de euro anual, urmând să fie demarată şi o campanie, de la nivel regional, pentru colectarea în acest fond destinat construcţiei autostrăzii 2% din impozitul pe venit. Prin această măsură Bodea estimează că pot fi strânse aproximativ 185 milioane de euro anual. Ultima sursă de finanţare ar urma să fie din iniţierea unei campanii de crowfunding, de pe urma căreia ar urma să se strângă 5 milioane de euro anual.
Reamintim că la ora actuală nu există nici măcar o documentaţie corectă şi completă întocmită pentru acest proiect, fiind realizat un studiu de fezabilitate considerat eronat, din cauza sumei exorbitante la care a fost estimată investiţia. Anca BURNICHE
* * *
„S-ar strânge un total de 496 milioane euro anul, iar în 8 ani am finaliza autostrada! Trebuie să dăm un mesaj clar la nivel naţional: MOLDOVA SE RIDICĂ! Moldova nu stă cu mâna întinsă la Guvern, ci vrea dreptate!” - Marius Bodea
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau