COMUNICAT DE PRESĂ Educaţia incluzivă şi abordările interculturale – soluţii viabile pentru integrare şi performanţă şcolară
Dimensiune font:
CABINET PREŞEDINTE
22 februarie 2018
COMUNICAT DE PRESĂ
Educaţia incluzivă şi abordările interculturale – soluţii viabile pentru integrare şi performanţă şcolară
Evenimentul, prilejuit de aniversarea a 162 de ani de la promulgarea în Ţara Românească a „Legiuirii pentru emanciparea tuturor ţiganilor din Principatul Ţării Româneşti”, s-a bucurat de participarea unor înalte oficialităţi şi personalităţi politice, cărora li s-au alăturat istorici, reprezentanţi ai organizaţiilor civice ale romilor, precum şi ai altor organizaţii neguvernamentale care activează în domeniul drepturilor omului.
În alocuţiunea sa, prof. dr. Camelia Gavrilă, preşedintele Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport a Camerei Deputaţilor a subliniat importanţa pe care societatea contemporană – o societate a culturii, a ştiinţei şi progresului tehnologic – trebuie să o acorde lecţiilor oferite de trecutul istoric. Astfel, nu este suficientă o abordare contemplativă şi descriptivă, ci este necesară convertirea acestor lecţii, tragice uneori, într-un suport solid şi pragmatic al dezvoltării sociale şi al educaţiei tinerilor:
“Calitatea mea de profesor şi formaţia mea umanistă îmi permit să mă apropii de evenimentul evocat astăzi din două perspective: o perspectivă culturală şi o perspectivă educaţională.
În sens cultural este important să depăşeşti bariere, prejudecăţi şi stereotipuri spre cunoaştere, înţelegere şi receptivitate faţă de valorile celor diferiţi, ale diversităţii, ale alterităţii. Poate părea confortabil să stai în paradigma ta, în spaţiul valorilor tale şi în graniţele unui unvers închis, raportându-te la o societate aparent omogenă ca mentalitate, credinţe, opinii, etnii. Însă omul modern, educat trebuie să se deschidă spre diversitatea culturală a Europei, depăşind tentaţia asimilării culturale, cât şi pe cea, la fel de nocivă, a ierarhizărilor culturale. În aceste condiţii, drumul firesc este către principiul receptivităţii culturale şi al interculturalităţii, principiu care se regăseşte, de altfel, între cele mai importante valori europene şi educaţionale.
Din perspectiva educaţională am constatat de-a lungul timpului că este importantă integrarea socială prin educaţie a copiilor de etnie romă, care trebuie să se apropie de şcoală de timpuriu, odată cu înscrierea în cadrul sistemului de învăţământ preşcolar, în paralel cu diminuarea cifrelor alarmante legate de absenteism şi eşec şcolar.
Ca profesor şi ca inspector şcolar general în Judeţul Iaşi, un judeţ cu o mare complexitate socială şi cu ipostaze educaţionale extrem de diferite, am constatat vulnerabilităţi ale acestei etnii legate de absenteism, abandon şcolar, dificultăţi economice, dar şi insuficientă implicare uneori a şcolii, a comunităţii, pentru a sprijini traseul educaţional al copiilor romi. Cu siguranţă mai multe proiecte, mai mulţi mediatori şcolari, o consiliere psihologică şi pentru carieră adecvată, personalizată, demersuri de educaţie parentală, în vederea unui parteneriat autentic în relaţiile şcolii cu familiile adulte, sunt aspecte importante pentru domeniul educaţional, dublate însă şi de consistenţa politicilor sociale de incluziune pe care Partidul Social Democrat le-a asumat deja în programul de guvernare şi pe care trebuie să le susţinem în continuare în mod coerent şi consecvent”, a concluzionat doamna deputat Camelia Gavrilă.
BIROUL DE PRESĂ
Deputat PSD de Iaşi
Prof. dr. Camelia GAVRILĂ
PREŞEDINTELE COMISIEI PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNT,
ŞTIINŢĂ, TINERET ŞI SPORT
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau