Guvernul s-a decis: doar chinezii ar putea face linia ferată Iaşi – Bucureşti
Dimensiune font:
Ministerul Transporturilor a stabilit direcţiile principale care vor fi urmate în implementarea proiectului ce vizează construirea unei linii de mare viteză între Iaşi şi Bucureşti * calea ferată va fi realizată doar în parteneriat cu chinezii, care vor finanţa investiţia, cel mai probabil, prin credite
Guvernul vrea să demareze în 2015 proiectul privind construirea unei linii ferate de mare viteză între Iaşi şi Bucureşti. Ministrul Transporturilor Ioan Rus a dezvăluit într-un răspuns oferit la o interpelare a deputatului ieşean Viorel Blăjuţ etapele care vor fi parcurse în tentativa de realizare acestui proiect. Investiţia va fi realizată doar în cazul încheierii unui parteneriat în acest sens cu guvernul chinez, o primă rundă de discuţii având loc în urmă cu câteva săptămâni.
Care sunt etapele investiţiei
Potrivit sursei citate, în primă instanţă trebuie amendat textul memorandumului de înţelegere dintre Guvernul României şi cel chinez, aflat în vigoare în prezent, în sensul includerii proiectului de realizare a liniei feroviare Iaşi - Bucureşti. Ministrul Rus a susţinut că se va avea în vedere şi posibilitatea prelungirii căii ferate până la Chişinău. Într-o a doua etapă, va fi aprobat memorandumul revizuit de cooperare economică dintre România şi China în Parlament şi, ulterior, va fi elaborată documentaţia de licitaţie necesară procedurii de achiziţie publică de atribuire a serviciului de consultanţă pentru realizarea studiului de prefezabilitate. „Această documentaţie va fi pentru analizarea unor variante de traseu a liniei feroviare de mare viteză între Bucureşti şi Iaşi”, se arată în adresa Ministerului Transporturilor.
După identificarea consultantului, studiul va fi realizat pe o perioadă de cel puţin 4-6 luni. „Pentru fiecare din activităţile aferente etapelor de promovare, pregătire şi implementare a proiectelor de infrastructură feroviară produse ca obiect la cooperării cu partea chineză este necesară verificarea conformităţii documentaţiilor cu politica naţională şi europeană de transport, legislaţia naţională şi europeană privind protecţia mediului, regulile de concurenţă, regulile privind achiziţiile publice şi alte aspecte de reglementare la nivel european, respectiv conformitatea cu standardele tehnice de interoperabilitate”, se mai precizează în documentul citat.
Valoarea estimată a proiectului: 4,9 miliarde euro
În luna octombrie a acestui an, Ministerul Transporturilor a făcut publice detaliile financiare estimate ale proiectului. Ruta stabilită în principiu de Guvern este Cristeşti Jijia - Iaşi - Paşcani - Bacău - Focşani - Ploieşti Sud - Bucureşti. Costurile au fost estimate la 4,9 miliarde euro, din care 200 milioane euro au fost stabilite doar pentru acordarea de despăgubiri. De asemenea, amenajarea staţiei de subteran şi tunel de la Bucureşti ajunge la 400 milioane euro. Alte 420 milioane euro sunt rezervate pentru celelalte staţii din localităţile tranzitate, în timp ce lucrările la instalaţiile de telecomunicaţii sunt evaluate la 500 milioane euro. Cele mai mari costuri sunt pentru modernizarea infrastructurii feroviare, respectiv de 3,2 miliarde euro pentru 406 km (8 milioane euro/km). Raportat la întreaga valoare a proiectului, un km de linie ferată modernizată ajunge la puţin peste 12 milioane euro. În prezent, singurul pas concret pentru urnirea proiectului constă în realizarea unui grup de lucru româno-chinez care care ca sarcină realizarea unei analize preliminare a fezabilităţii proiectului ce vizează linia ferată de mare viteză Iaşi - Bucureşti, iar o primă rundă de discuţii a avut loc la începutul lunii decembrie.
4,9 miliarde euro
Aceasta este valoarea estimată în prezent de către Guvern pentru realizarea investiţiei ce vizează o cale ferată de mare viteză între Iaşi şi Bucureşti. Guvernul are în plan inclusiv extinderea proiectului spre Chişinău
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau