Investiţii nenorocite de pixul guvernanţilor. ADIO Autostradă şi şosea de centură la Iaşi
Dimensiune font:
Ieşenii au pierdut orice şansă de a se conecta rutier cu restul ţării, Guvernul Grindeanu dovedindu-se un „zgârie brânză” în ceea ce priveşte alocările bugetare pe 2017. Astfel, autostrada Iaşi-Târgu Mureş şi varianta ocolitoare a municipiului riscă să fie blocate încă un an din cauza finanţărilor infime prevăzute în legea bugetului aprobată ieri
Nevoile Regiunii de Nord-Est sunt trecute cu vederea şi de Guvernul Grindeanu, aşa cum s-a întâmplat de-a lungul ultimilor 26 de ani, investiţii importante pentru regiune fiind omorâte de pixul politicienilor care în urmă cu două luni promiteau prosperitate, în schimbul votului de încredere.
Cel mai bun exemplu al nepăsării este finanţarea acordată pentru finalizarea şoselei de centră a Iaşului, o investiţie pentru care a fost alocată în primă fază suma de 152 de milioane de lei, potrivit proiectului de buget pentru anul în curs, după care suma a fost redusă la 935.000 de lei, fără a fi date explicaţii cu privire la această tăiere bruscă de finanţare. „Guvernul PSD-ALDE ţine să ne umilească, pur şi simplu. Bătaia de joc la care este supus Iaşul de către aceşti guvernanţi arată că urăsc Iaşul. Nu este vorba de resurse bugetare limitate, ci de rea-credinţă! Deşi într-o primă formă a bugetului de stat întocmit de Guvernul PSD-ALDE, la capitolul Transporturi, Iaşului i se alocase suma de 152 milioane de lei pentru continuarea lucrărilor la varianta ocolitoare a municipiului Iaşi, în forma transmisă Parlamentului, această sumă s-a transformat în 935.000 lei”, declară liberalul Marius Bodea, secretar al Comisiei de Transport din Camera Deputaţilor. Valoarea întregului proiect este de peste 807 milioane de lei, din care până în 2015 s-au decontat peste 309 milioane de lei, iar valoarea rămasă de finanţare este de 498 milioane de lei.
Potrivit lui Bodea, indiferenţa guvernanţilor se reliefează şi din alocările mici făcute pentru proiectul autostrăzii Iaşi -Târgu Mureş. „Cum anticipam, din păcate, majoritatea PSD-ALDE a votat împotriva amendamentului pe care l-am propus pentru alocarea sumei de 238 milioane lei în vederea finalizării tuturor documentaţiilor şi începerea lucrărilor la proiectul autostrăzii Moldova – Transilvania. Mai mult, deşi parlamentarii coaliţiei PSD-ALDE se laudă că în bugetul de stat este prevăzută suma de 15,26 milioane lei pentru revizuirea studiilor de fezabilitate la autostrada Iaşi-Târgu Mureş, însă acestea sunt doar vorbe şi tare îmi este teamă că atunci când vor constata că nu sunt suficienţi bani, această sumă mică alocată autostrăzii va fi direcţionată către alte investiţii”, a conchis penelistul.
În ceea ce priveşte alocările bugetare pentru drumurile judeţene, este de remarcat faptul că şi acestea sunt infime, comparativ cu nevoile judeţului, la acest capitol fiind date numai 10 milioane de lei.
Citește și Îşi strigă disperarea în faţa Primăriei
Finanţare mică, sărăcie mare
Faptul că Iaşul a fost faultat la capitolul alocărilor bugetare este recunoscut şi de parlamentarii social-democraţi, printre care se regăseşte şi senatorul Victorel Lupu, fost preşedinte interimar al Consiliului Judeţean Iaşi, cel care cunoaşte foarte bine problemele comunităţii în ceea ce priveşte infrastructura rutieră. „Este adevărat că bugetul este mic, dar finanţările au fost gândite astfel încât să poată fi acoperite toate acel măsuri şi proiecte prevăzute în programul de guvernare votat de popor pe 11 decembrie”, explică parlamentarul. Totuşi, acesta vorbeşte despre un buget de 41 de milioane de lei care urmează să fie repartizat către judeţele din ţară şi care ar putea să mai amortizeze cheltuielile de reabilitare a infrastructurii, având prioritate consiliile cu capacitate financiară redusă şi suprafeţe de drumuri mari.
În ceea ce priveşte alocarea pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş, Victorel Lupu este de părere că finanţarea redusă s-a datorat dorinţei de a nu mobiliza prea mulţi bani pentru un singur obiectiv de investiţii. „În şedinţele avute la Comisii s-au dat asigurări că 15,26 de milioane de lei sunt suficienţi pentru revizuirea studiilor de fezabilitate, precizându-se deopotrivă că investiţia va fi asigurată prin Programul Operaţional de Infrastructură Mare. S-a apreciat că în acest an suma alocată este suficientă, lucru pe care îl sperăm şi noi”, a conchis social-democratul, precizând că alocările bugetare reduse nu au legătură cu ultimele contre politice între liderul ieşean al PSD, Mihai Chirica, şi şeful de la centru, Liviu Dragnea.
Reamintim că povestea studiilor de fezabilitate pentru autostrada himeră Iaşi-Târgu Mureş nu le este străină guvernanţilor, dat fiind că în urma unor contracte atribuite în 2010 au fost tocate milioane de lei pentru realizarea documentaţiei, din care însă a reieşit că un kilometru de drum ar fi trebuit să coste aproximativ 30 de milioane de euro, sumă exorbitantă pentru care nu s-ar fi putut găsi finanţare.
Concluzionând, de 10 ani de când a fost lansată pentru prima dată ideea autostrăzii, s-a realizat un studiu de fezabilitate inutil, s-au făcut zeci de întâlniri cu delegaţi de la Bucureşti la fel de inutile şi s-au strâns semnături de la parlamentari, toate aceste demersuri fiind exact frecţie la picior de lemn!
Anca BURNICHE
* * *
14 miniştri, 0 rezultate
Din 2006 până în prezent s-au perindat pe la Ministerul Transporturilor: Radu Berceanu, Ludovic Orban, Radu Berceanu din nou, Anca Boagiu, Alexandru Nazare, Ovidiu Silaghi, Relu Fenechiu, Victor Ponta, Ramona Mănescu, Dan Şova, Ioan Rus, Iulian Matache, Dan Marian Costescu şi Sorin Buşe.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau