Judecător al Curţii Constituţionale: „Sistemul legislativ din România este prea încărcat!”

default

Dimensiune font:

| 11-08-2014 05:45

Prof. univ. dr. Tudorel Toader este unul din cei nouă judecători ai Curţii Constituţionale. Decan al Facultăţii de Drept din Iaşi, magistratul a acordat în exclusivitate un interviu pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei“. El a vorbit despre cea mai stabilă putere a statului: puterea judecătorească

- România are un sistem legislativ prea încărcat?
- Da, cred că avem un sistem mult prea încărcat, cu mult prea multe norme de reglementare. Unele se suprapun, altele omit să reglementeze aspecte esenţiale, iar altele sunt neconstituţionale, întru totul sau în parte. Se poate evoca necesitatea unei mai bune structurări a sistemului nostru normativ. Sunt norme care sunt lipsite de previzibilitate, de predictibilitate şi de claritate, aspecte care creează dificultăţi. Dovada este practica neunitară care nu are altă cauză decât lipsa de claritate a normei.
- Noile coduri, cel Penal şi Civil, şi procedurile specifice erau necesare? Ajută ele sistemul?
- Orice lege, mai ales dacă este vorba de coduri, aduce noutatea şi progresul, dar şi norme care pe parcurs vor mai fi modificate. Este adevărat că acestea nu sunt perfecte ci sunt perfectibile. Aceste coduri erau însă necesare, deoarece oricâte modificări am fi adus Codului Penal din 1969, se simţea nevoia unei alte politici şi filozofii, pentru că au apărut valori noi, atitudini noi, suntem membrii ai Uniunii Europene şi trebuia să ne raportăm şi la normele europene, de aceea noile coduri reprezintă un progres.
- Noile coduri reduc numărul mare de plângeri făcute de români la CEDO?
- Nu cred. Dacă ne gândim că noile coduri prevăd pedepse mai reduse, nu putem trage concluzia că cel condamnat cu o pedeapsă mai mică va fi mulţumit şi nu se va mai duce la CEDO. Din păcate ocupăm un loc fruntaş privind numărul de cauze aflate pe rolul Curţii Europene. Se caută soluţii ca aceste probleme să fie rezolvate pe plan naţional. Poate se va introduce la un moment dat un filtru, dar în acest moment nu am o garanţie care să mă determine să spun că noile coduri vor reduce procesele la CEDO.
- Reducerea perioadei de detenţie conform noului Cod Penal şi Procedură Penală ar putea soluţiona problema supraaglomerării închisorilor din România?
- Este greu de spus deoarece acesta nu are rolul de a elibera penitenciarele. În primul rând are rolul preventiv de a determina cetăţeanul să respecte legea. Putem discuta însă aici de faptul că, în momentul în care s-a trecut de la un cod la altul, penitenciarele erau destul de aglomerate. Discuţia este însă dacă era oportună o lege de graţiere, pentru a repune cetăţenii care sunt în penitenciare într-o condiţie de egalitate? Aici este o chestiune de oportunitate şi de constituţionalitate, dar asta este o opţiune a legiuitorului, care putea adopta un act de clemenţă.
- Faptul că interceptările pot fi făcute doar după ce i se aduce la cunoştinţă persoanei că este urmărită penal poate pune în gardă persoana în cauză?
- Aceste interceptări pot fi făcute pe baza Procedurii Penale, pe baza Legii privind stocarea datelor şi pe baza Legii privind siguranţa naţională, în condiţii diferite, desigur. Legea privind stocarea datelor a fost declarată neconstituţională şi este în vigoare până când va fi publicată decizia Curţii de declarare a neconstituţionalităţii în Monitorul Oficial. Din acel moment vom rămâne doar cu Codul de Procedură Penală şi Legea siguranţei naţionale. Practic, persoana nu este anunţată că va fi ascultată, dar sunt nişte garanţii de prezumţie a nevinovăţiei. Oricum, Codul de Procedură Penală prevede suficiente instrumente pentru interceptarea şi valorificarea convorbirilor, respectând garanţiile pentru valorificarea lor în prevenirea şi combaterea infracţionalităţii.
- Legea cartelelor prepay nu solicită prea multe informaţii cu caracter personal?
- Dacă scopul acelor cartele este ilicit, mi se pare firească măsura de a identifica pe cei care folosesc aceste cartele, pentru a preveni încălcarea legii. Prea multe nu pot vorbi de spre această lege, deoarece încă nu este promulgată şi se află în controlul de constituţionalitate.
- De ce pentru o lege sunt necesare şi norme de aplicare?
- Este o chestiune de tehnică legislativă. Nu toate legile au norme de aplicare, însă pentru unele sunt necesare astfel de norme. Ca de exemplu în domeniul agriculturii, unde sunt multe formulare, este normal ca acestea să nu facă parte din corpul legii şi se trec la norme. Trebuie punctat însă că normele nu adaugă la lege, norma de aplicare reprezintă instrumentul clarificator pentru agentul autorităţii de a o pune în aplicare. O deficienţă a sistemului apare atunci când între adoptarea legii şi publicarea normelor trece o perioadă prea mare de timp.
- Aparatul care creează legi în România trebuie modificat sau completat?
- La catedră discut cu studenţii mei pe lege, dar la Curte nu judec legiuitorul, ci produsul acestuia. Este dificil să spun eu ce trebuie făcut. Cu toate acestea, din moment ce legile suferă pe alocuri, este de înţeles că activitatea autorului legii are deficienţe în palierele respective. General, e preferabil ca emitentul legii să aibă toate elementele necesare adoptării unei legi în raport cu tehnica legislativă. Cu toate acestea, trebuie să nu uităm că deputat sau senator creează legi şi nu este jurist pentru a analiza ceea ce propune în lege. Trebuie înţeles că legea are în ea şi oportunitate, nu doar rigoare, acurateţe şi previzibilitate.
- În România este suficient de reglementată răspunderea magistraţilor în faţa legii?
- Magistraţii formează puterea judecătorească. E puterea cea mai stabilă, pentru că cea executivă se schimbă la patru – cinci ani, cea legislativă la patru ani, pe când puterea judecătorească este formată din specialişti de carieră, magistraţii. Judecătorul independent se supune numai legii. Independenţa sa reprezintă statutul lui ca magistrat. Dacă el ar şti că după fiecare decizie pe care o dă îi face plângere cineva, atunci independenţa lui ar fi sub semnul întrebării. Sigur că el răspunde dacă îşi exercită atribuţiile cu rea-credinţă, cu neglijenţă. Eu cred că în aceste limite avem suficiente mecanisme de control ale activităţii magistraţilor, respectându-le independenţa şi supunerea lor numai faţă de lege. Pentru că şi el are nevoie de un echilibru între drepturi şi obligaţii, între libertăţi şi constrângeri.
- Parlamentarii ştiu întotdeauna ceea ce votează?
- Pot fi date două răspunsuri: dacă ştiu că legea este pe ordinea de zi, iar aici se presupune că da, iar a doua dimensiune este ceea cu privire la conţinutul legii pe care o votează, care iarăşi se presupune că da. Trebuie din nou avut în vedere că cei care votează o lege nu au neapărat pregătirea necesară în domeniul acesta.
A consemnat Anca BURNICHE


- Care a fost drumul spre Curtea Constituţională?
- De când am terminat facultatea şi până în acest moment nu am pierdut niciodată legătură cu activitatea practică de înfăptuire a justiţiei. Mai am un pic şi fac o garderobă de robe. Am profesat ca avocat în Baroul de la Iaşi, m-am suspendat şi sunt judecător şi cred că atunci când voi termina mandatul voi reveni în avocatură. Tot timpul am avut activitatea complementară de practică din perspectiva avocatului sau a procurorului constituţional. Este o completare a meseriei de la catedră, deoarece studentului nu îi vorbeşti despre cazuri din reviste, ci despre situaţii întâlnite pe viu. La Curte eu am fost numit în octombrie 2006 pe „un rest” de mandat, de un an de zile, ca urmare a unei demisii. Trebuie ţinut cont că cei nouă judecători verifică constituţionalitatea legii din toate domeniile de activitate. Este greu de crezut că un jurist cât ar fi de bun, ştie toate domeniile. De aceea Curtea trebuie să fie compusă din specialişti care să acopere toate domeniile. După plecarea profesorului Bulai, la nivelul Curţii era aşteptată venirea cuiva specializat în ştiinţele penale şi în felul acesta am intrat eu. M-a desemnat Camera Deputaţilor, m-a propus PNL şi m-au votat toţi din Cameră în unanimitate. În 2007 am avut însă un vot „împotrivă”.

Citeşte mâine în ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei“ părerea decanului Tudorel Toader despre provocarea de a urma cursurile Facultăţii de Drept

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Unde sunt banii Securitatii si cum scapa marii vinovati. Nu exista mare privatizare in Romania fara un securist in poveste
29/12/2019 05:53

 Dupa un scurt moment de recul in 1990, Securitatea s-a repliat si s-a salvat pe toate caile posibile: nu exista mare privatizare in Romania care sa nu aiba undeva in povestea ei o figura importanta din Se ...

VIDEO Au apărut imaginile cu momentul în care Klaus Iohannis e apostrofat, când depune o coroană, la Arcul de Triumf, de Ziua Națională: Nu vă mai bateți joc
03/12/2019 12:10

 Klaus Iohannis a fost tinta unor atacuri verbale, de Ziua Natională, la parada militară de la Arcul de Triumf din Bucuresti! În timp ce depunea o coroană in memoria eroilor, un bărbat a pro ...

Rezultate finale la alegerile prezidentiale: Iohannis - 66,09 %, Dancila - 33,91%
28/11/2019 14:32

 Purtatorul de cuvant al Biroului Electoral Central (BEC), Mircea Preotescu, a anuntat, joi la amiaza, rezultatul final al alegerilor prezidentiale. Astfel, Klaus Iohannis a obtinut 66,09 % din numarul ...

Peste 770.000 de ieşeni, aşteptaţi la vot
23/11/2019 00:00

  * peste 18 milioane de romani cu drept de vot sunt aşteptaţi, maine, la vot, la turul al doilea al alegerilor prezidenţiale * romanii au de ales intre Klaus Iohanis, actualul preşedinte al Romaniei, ...

Dan Lungu: „Voi vota împotriva reciclării analfabetei de tristă amintire”
09/11/2019 00:00

  Alianţa 2020 USR-PLUS locală a semnalat, printr-un eveniment electoral desfăşurat la Iaşi, importanţa participării comunităţii la vot, duminică. Membrii celor două filiale ieşene menţioneaz ...

Hai la vot!
09/11/2019 00:00

  * romanii merg duminică la vot, la alegeri prezidenţiale * in cazul in care niciunul dintre candidaţi nu adună jumătate plus 1 din voturi, raportat la totalul listelor, pe 24 noiembrie 2019 se va o ...

Şi deţinuţii se înghesuie să voteze
09/11/2019 00:00

  * 621 de deţinuţi din Penitenciarul Iaşi şi-au exprimat intenţia de a participa la vot, maine Astfel, duminică, in ziua votării, incepand cu ora 8, cate o echipă formată din cel puţin 2 membr ...

Păcatele candidaţilor la Preşedinţie
08/11/2019 00:00

  * după ce a fost analizată integritatea candidaţilor propuşi de principalele partide pentru alegerile prezidenţiale, s-a constatat că 7 dintre aceştia sunt in zona roşie * sunt prezentate inform ...

  Campania „candidaţilor laşi” /  Iohannis – Dăncilă, finala aşteptată de toată lumea!
07/11/2019 00:00

  * şeful statului se bucură de 38,9% din intenţiile de vot, fiind urmat de Viorica Dăncilă (PSD) - 22,6%, şi de candidatul USR-PLUS, Dan Barna, cu 19,1% Peste 18 milioane de romani sunt aşteptaţ ...

Maricel Popa: „Parlamentarii au trădat voinţa poporului”
06/11/2019 00:00

  * liderul social-democraţilor ieşeni consideră că, „pentru liberali, depesedizarea Romaniei inseamnă concedieri masive in intreg sistemul bugetar, in urma cărora sute de mii de romani şi-ar ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei