S-a pus cruce pe centrul intermodal de transport din Iaşi
Dimensiune font:
Europenii nu vor mai finanţa realizarea unui hub regional de transport marfă la Iaşi, dacă nu va fi modificat proiectul * neoficial, centrul intermodal ar fi fost sacrificat pentru ca Iaşul să obţină fonduri pentru modernizarea Aeroportului
Un proiect pentru care s-au cheltuit deja sume importante de bani din bugetul judeţean a intrat în impas. Deputatul PNL Relu Fenechiu a anunţat ieri că Jaspers, consultantul oficial al Comisiei Europene, nu a dat avizul pentru proiectul Centrului Intermodal de Transport Marfă Iaşi.
„Nu vreau să acuz pe nimeni, dar, după părerea mea, s-a încercat să se facă un proiect mult mai mare decât ar fi fost normal şi cred că, cel puţin la valoarea la care s-a propus (35 milioane euro - n.r.), el nu va fi aprobat.(...) Cei de la Jaspers şi-au exprimat reţinerea că este un proiect fezabil şi, la ora actuală, se lucrează la modificarea acestui proiect”, a declarat Fenechiu.
Proiectul centrului intermodal a fost vehiculat pentru prima dată de liberali în urmă cu aproape doi ani, ideea fiind pusă în aplicare ulterior de Consiliul Judeţean, după ce Cristian Adomniţei a devenit preşedinte. Iniţial, s-a vorbit de 15 milioane euro, dar, după realizarea proiectării, studiul a arătat o investiţie de 35 milioane euro. „Problema a fost că se propunea realizarea unei linii de cale ferată până pe la Cristeşti, nu am înţeles de ce, eu, în propunerea iniţială, am vorbit de legarea acelei zone (din apropierea aeroportului Iaşi - n.r.) cu zona Socola şi cred că ar fi fost mai fezabil”, a explicat Fenechiu. Proiectarea centrului a costat aproape jumătate de milion lei. Fenechiu a mai spus că proiectul poate fi finanţat prin programul de transport (POS-T) din perioada 2014 - 2020, în condiţiile în care speranţa CJ era să acceseze banii pe actualul exerciţiu bugetar european (2007 - 2013).
60 milioane euro pentru Aeroportul Iaşi
În schimb, fostul ministru al Transporturilor a anunţat ieri că, până la sfârşitul acestui an, CJ poate atrage o sumă de 60 milioane euro pentru Aeroportul Iaşi. Potrivit lui Fenechiu, în această sumă intră inclusiv finanţarea lucrărilor la pista de 2.400 m, proiect care este demarat din bani de la bugetul judeţean.
„Din suma de 60 milioane euro, 85% reprezintă finanţare europeană şi cea a Guvernului, iar 15% este partea de co-finanţare a CJ. Comitetul de Monitorizare a POS-T a avizat în 3 octombrie finanţarea. În noiembrie va fi aprobat şi proiectul care va fi făcut de CJ şi se vor putea face licitaţii pentru extinderea terminalului şi a platformei de îmbarcare/debarcare”, a precizat Fenechiu.
Centrul intermodal de la Dărmăneşti, motiv de dispută
Fostul ministru a adăugat că din cele 31 milioane euro alocate de CJ pentru construirea pistei vor putea fi decontate până la 25 milioane euro. „Decontările vor fi făcute după martie 2014, când estimăm că vom primi avizul Comisiei Europene”, a mai spus Fenechiu.
Şeful CJ Iaşi nu a putut fi contactat în cursul zilei de ieri pentru a-şi exprima un punct de vedere privind situaţia proiectului centrului intermodal. În schimb, recent, Adomniţei a precizat că negocierile cu Jaspers legate de finanţarea aeroportului Iaşi sunt într-un stadiu avansat, fiind discutate până acum 15 variante de acord în acest sens. (Alex Andrei)
Hub-ul de marfă, un proiect de 35 milioane euro
Centrul Intermodal de Transport Marfă Iaşi are ca scop interconectarea pe cale feroviară a Aeroportului Iaşi. Proiectul prevede amenajarea a 2.320 de containere pe o platformă în suprafaţă de 9,23 ha pe raza comunei Holboca, în apropiere de aeroport. În studiul de fezabilitate s-a stabilit o capacitate maximă de 100 de TIR-uri care să descarce/încarce marfă într-o singură zi. Întreaga suprafaţă a centrului regional ajunge la 29 hectare.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau