Un tun de mare viteză al Guvernului la Iaşi EXCLUSIV
Dimensiune font:
Proiectul utopic privind realizarea unei linii ferate de mare viteză între Iaşi şi Bucureşti a fost estimat la 4,9 miliarde euro. Din această sumă, cu 200 milioane euro se vor achiziţiona terenuri. 150 milioane euro sunt cheltuieli neprevăzute
Construirea unei linii ferate de mare viteză între Iaşi şi Bucureşti are toate şansele să se transforme într-un nou tun financiar decât într-un proiect fezabil. După ce a fost îngropat proiectul autostrăzii Iaşi - Tg Mureş, autorităţile centrale au aruncat în spaţiul public o nouă himeră menită să mai aducă unele puncte electorale. Într-o adresă oficială, Ministerul Transporturilor (MT) oferă unele detalii despre proiect, inclusiv informaţii financiare. Astfel, potrivit sursei citate, în cadrul proiectului, Executivul ar urma să achiziţioneze terenuri în valoare de 200 milioane euro pe ruta Cristeşti Jijia - Iaşi - Paşcani - Bacău - Focşani - Ploieşti Sud - Bucureşti. În acelaşi timp,150 milioane euro sunt „alte lucrări neprevăzute”, conform estimărilor MT.
Ce costuri implică proiectul
În cadrul proiectului, amenajarea staţiei de subteran şi tunel de la Bucureşti ajunge la 400 milioane euro. Alte 420 milioane euro sunt rezervate pentru celelalte staţii din localităţile tranzitate, în timp ce lucrările la instalaţiile de telecomunicaţii sunt evaluate la 500 milioane euro. Cele mai mari costuri sunt pentru modernizarea infrastructurii feroviare, respectiv de 3,2 miliarde euro pentru 406 km (8 milioane euro/km). Raportat la întreaga valoare a proiectului, un km de linie ferată modernizată ajunge la puţin peste 12 milioane euro. „S-a identificat la nivelul Guvernului României o posibilă sursă de finanţare pentru proiectele de infrastructură feroviară din România - potenţiale credite de la guvernul Republicii Populare Chineze”, se arată în adresa MT, semnată în numele ministrului Ioan Rus. Fondurile ar putea fi asigurate printr-un parteneriat public-privat sau din credite la dobânzi mai mici.
Acord bilateral România - China
Potrivit reprezentanţilor Guvernului, primele tatonări cu partea chineză au început în noiembrie 2013, iar proiectul sus-menţionat a fost anunţat de către premierul Victor Ponta în septembrie 2014. Alături de Iaşi - Bucureşti, au mai intrat în discuţii o line nouă de mare viteză Bucureşti - Constanţa în continuarea rutei Viena - Budapesta - Bucureşti, precum şi dezvoltarea reţelei de cale ferată în zona metropolitană a Capitalei. „S-a stabilit de comun acord constituirea unui grup de lucru româno-chinez care să analizeze preliminar fezabilitatea acestor proiecte de infrastructură feroviară, urmând ca în acest sens să fie încheiat un acord/memorandum de colaborare între cele două părţi. În cadrul grupului de lucru, partea română va implica şi reprezentanţi de la institutul de cercetare - proiectare specializat în transporturi din România”, precizează MT. Negociatorii români în cadrul acestui acord sunt reprezentanţi de la cabinetul premierului, ai Ministerului Dezvoltării, ai Ministerului Economiei, ai Ministerului Transporturilor, Eximbank, BRD, BCR, CFR, precum şi ai altor entităţi şi asociaţii profesionale.
200 milioane euro,
Aceasta este valoarea totală a sumei pe care guvernul a estimat-o că o va cheltui pentru achiziţia de terenuri pentru modernizarea infrastructurii feroviare pe ruta Iaşi - Bucureşti. Pe linia de mare viteză ar urma să se circule cu până la 220 km/h
Un km de linie ferată modernizată ar urma să ajungă la 12 milioane euro. Chinezii construiesc în ţara lor unul nou-nouţ cu 17 milioane euro
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau