Un deceniu de lacrimi şi frică
Dimensiune font:
Zilele acestea se împlinesc zece ani de când un medic, un asistent de la Spitalul „Sf. Spiridon” şi doi piloţi şi-au pierdut viaţa în timpul unui zbor de dimineaţă * echipa SMURD pregăteşte astăzi o slujbă de pomenire a acestora * de la producerea accidentului, niciun medic din acea generaţie nu a mai avut curajul să se urce la bord, excepţie fiind medicul-şef UPU-SMURD
Pe data de 9 ianuarie 2006, un elicopter SMURD s-a prăbuşit în apropierea aeroportului din Iaşi. În urma acestuia, dr. Liliana Puiu, medic de urgenţă, Mioara Haută, asistent medical şi cei doi piloţi, Mihai Valentin Stănescu, căpitan comandor şi Augustin Toma, căpitan comandor şi-au pierdut viaţa. La zece ani distanţă, la fel ca în fiecare an, colegii de la SMURD pregătesc astăzi, începând cu ora 10.00, la troiţa ridicată în zona în care s-a petrecut accidentul, o slujbă de pomenire. „Îmi amintesc şi acum că atunci am fost într-o gardă duminică, iar accidentul s-a produs a doua zi, luni. În ultima misiune am avut de preluat de la Bivolari un copil în comă diabetică. A doua zi, în jurul orei 9.00 s-a ridicat elicopterul cu cei doi piloţi, medic şi asistent, pentru zborul de dimineaţă. Pe vremea aceea, piloţii erau din Bucureşti şi erau detaşaţi pentru o săptămână sau două în una dintre locaţiile în care se zbura, adică Târgu Mureş, Bucureşti şi Iaşi, iar zborul de dimineaţă se făcea cu tot cu personalul medical, cu aparatura, timp de 10-15 minute”, a precizat prof. dr. Diana Cimpoeşu, medic şef UPU-SMURD de la Spitalul „Sf. Spiridon”. Medicul şef UPU-SMURD susţine că după acest accident s-a schimbat şi procedura, conform Inspectoratului de Aviaţie, iar primul zbor de dimineaţă se face doar cu piloţii, fără personal.
De ce aşteptăm patru ore pentru o ambulanţă?
O eroare umană
În urma anchetei derulate atunci, care a durat mai mult de doi ani, s-a stabilit că aparatul s-a prăbuşit din cauza unei erori umane, fiind vorba despre o problemă de adaptare a piloţilor la condiţiile de vreme şi nu ar fi fost o defecţiune tehnică. La acel moment, conducerea Prefecturii Iaşi susţinea că şi condiţiile meteo erau favorabile zborului, fiind o temperatura de -3 grade, vânt slab şi vizibilitate bună. „A fost o zi cumplită pentru toţi, nu eram deloc pregătiţi pentru o astfel de tragedie, fiecare este pregătit să îi moară cineva din familie, dar atunci ne-am trezit cu o situaţie în care ne-au murit nişte colegi tineri, de vârsta noastră. Era o zi cu zăpadă, multă zăpadă, când am primit un telefon de la cineva care m-a întrebat dacă e posibil sa fie căzut elicopterul. Iniţial nu am crezut, am sunat pe telefonul dr. Puiu, care suna, dar nu răspundea, am sunat pe telefonul asistentei şi văzând că nu răspunde nici ea, ne-am decis şi am urcat într-o maşină doi medici şi un asistent către zona respectivă. Am găsit elicopterul prăbuşit, am încercat să resuscităm victimele, care erau în stop cardio-respirator, dar nu aveau leziuni evidente. Piloţii aveau leziuni de membre, bazin şi coloană care arătau clar că nu puteau supravieţui, dar doctorul şi asistenta erau întregi şi am crezut ca putem face ceva”, a completat prof. dr. Diana Cimpoeşu.
Medicii din acea generaţie nu au mai zburat niciodată
De la producerea tragediei, medicii din acea generaţie nu au mai zburat cu elicopterul SMURD, excepţie făcând prof. dr. Diana Cimpoeşu, medic-şef UPU-SMURD şi câţiva dintre asistenţii medicali. „Dintre medicii care zburau atunci nu s-a mai încumetat niciunul şi nici nu o vor mai face. Medicii din generaţiile care au urmat sunt ceva mai curajoşi. Garda pe elicopter se face în continuare în mod voluntar, nu este obligatoriu, dacă se va ajunge la un moment dat ca nimeni să nu vrea, nu s-ar mai face”, a completat aceasta.
De asemenea, colectivul SMURD a ţinut în tot acest timp legătura cu familiile medicului şi a asistentei, ca şi cum ar fi în viaţă. „Ţinem în continuare legătura, pentru că îi cunoşteam şi înainte de accident, dacă este o anumită problemă, îi tratăm ca şi cum ar fi ai noştri. Anul acesta s-a stins din viaţă şi tatăl Lalei (dr. Liliana Puiu) şi am mers la înmormântare ca şi cum ar fi fost şi ea acolo”.
După această tragedie, în anul 2010 zborurile SMURD Iaşi au fost reluate cu elicopter MI8 ce aparţine Ministerului Administraţiei şi Internelor. În 2014, SMURD Iaşi a primit un elicopter nou achiziţionat de tip EC-135, printr-un proiect transfrontalier cu Republica Moldova. Mădălina OLARIU
* * *
„Dintre medicii care zburau atunci nu s-a mai încumetat niciunul şi nici nu o vor mai face. Garda pe elicopter se face în continuare în mod voluntar” - prof. dr. Diana Cimpoeşu, medic-şef UPU-SMURD
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau