Lecţia de anatomie artistică
Dimensiune font:
S-a brodit ca expoziţia lui Eugen Dornescu de la Iaşi să fie cam în acelaşi timp cu cea a lui Ion Irimescu de la Muzeul Unirii. Când am vorbit la vernisajul de la Cupola am fost ispitit de o paralelă, aceea între reîntoarcerea „patriarhului” în cetatea Iaşilor (Ion Irimescu), cu prima expoziţie postumă, prin care maestrul revenea în oraşul celor şapte coline, unde fusese profesor la Academia de Arte Frumoase între 1940-1950, şi cea a „ucenicului” de odinioară, a învăţăcelului urcat în jilţul meşterului (Eugen Dornescu).
Pictorul, sibian de o bună postată de vreme, este ieşean prin naştere şi formaţie artistică. A desprins abc-ul picturii la Liceul „Băncilă” şi s-a desăvârşit în zugrăvirea de subţire la Facultatea de Arte Plastice de la Conservatorul „George Enescu” din Iaşi, sub îndrumarea unui profesor de elită, Dan Hatmanu. În anii studiilor universitare a şi expus pentru întâia oară într-o personală. După absolvire, acesta s-a stabilit la Sibiu, unde este un preţuit profesor la Liceul de Arte şi un artist de marcă al burgului transilvan.
Tânga după Iaşi nu s-a stins însă. Una din alinările acestui dor o constituie reîntoarcerile la Iaşi, să-şi revadă părinţii, sora şi fratele, să-şi întâlnească fostul magistru, colegii şi cu deosebire să expună în oraşul izvoarelor sale şi să arate de ce e în stare şi cum duce mai departe moştenirea înaintaşilor. Acesta a fost, cred, şi imboldul ultimei sale înfăţişări expoziţionale din iunie 2013, de la Galeria Cupola, intitulată, deloc întâmplător, „Secvenţe”. Prin această expoziţie, Eugen Dornescu a vrut să ne facă părtaşi ai acelor nelinişti căutătoare, despre care glosa în 1983 maestrul său Dan Hatmanu. Opţiunea pentru a expune grafică se înscrie în logica acestui demers. Arta sa este fructul talentului viguros, dar şi al reflecţiunilor îndelungi asupra rosturilor lumii şi devenirii omului. Cerebrală şi instinctuală, totodată, lucrarea artistului îşi nutreşte din aceste filoane originalitatea.
Prin „Secvenţe”, Eugen Dornescu a voit să ne lumineze unele din tainele procesului de creaţie, modul în care se articulează o lucrare, precum şi cum se iveşte ideatic şi tehnic. Poftirea a fost la un fel de lecţie de anatomie artistică. Ascultând-o, mai bine zis, privind-o, ni s-au dezvăluit părţile întregului, imanenţa alcătuirii ansamblului, într-o mecanică dictată de fiecare element component. În acelaşi timp am avut privilegiul de a cunoaşte întreaga recuzită de mijloace, de semne şi simboluri, unele vechi româneşti, altele universale, toate puse laolaltă să vorbească pe limba proprie a artistului. Ni s-a dat, de asemenea, ocazia să înţelegem rolul fiecărei note în armonismul simfonic, de la culoare, bine strunită şi cu rost clar definit, la desen şi compoziţie, cele prin care se structurează opera concept.
Lecţia de anatomie artistică, de fel didacticistă, a fost una reuşită. Am izbutit să intrăm în atelierul meşterului faur. Artistul, la rându-i, şi-a ostoit, sper, puţin nevoia sufletească de Iaşi.
Grigore Ilisei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau