Artă minimalistă japoneză la Ateneul din Iaşi
Dimensiune font:
Pe 9 martie, de la ora 18.00, la Ateneul din Iaşi va avea loc vernisajul expoziţiei „Trans Himera”, ce va reuni fotografii, sculpturi şi picturi realizate de Susanna Patras (Păstrăguş), Constantin Brosu, Ion Pop, Nicoleta Gaiginschi. „Trans Himera”, sau „Dincolo de Iluzii” este o colaborare între diverse domenii artistice, în spiritul şcolii Bauhaus şi a artei minimaliste japoneze bazate pe principiul estetic de „Ma”.
„Ma” nu este o celebrare a lucrurilor, ci a spaţiului dintre ele, sau aşa cum spun continuatorii mişcării Bauhaus în curentele actuale moderne, a simplităţii. Minimalismul în artă este definit ca o apreciere a spaţiului. Opusul conceptului estetic de „Ma” este estetică şi arta din perioada victoriană, încărcată de elemente până la refuz.
În fotografiile Susannei Patras (Păstrăguş) apar jocuri între lumini şi umbre, metafore abstracte, texturi, roci în ape, vegetalul pierdut (aproape rătăcit) din Death Valley/ Valea Morţii (California), forme minerale modelate de timp şi natura („epava”, „castelul”, „bariera”), morfologia patetică a unor copaci străvechi, toate dintr-o perspectiva a orizonturilor largi, americane. La acestea se adaugă fotografiile de peisaj intim ale lui Constantin Brosu, detalii receptiv puse în valoare, grupaje vegetale sau de obiecte, respirând un anumit lirism discret (căpiţe - mici „piramide”: Valea Regilor, un gard bătrân: Cronica unui veac), umor (Arca lui Noe: Burlane în zig zag, Carpe diem: alcoolul).
Sculptorul Ion Pop are o vocaţie a elansării şi „dematerializării” în lucrările sale, ca într-o voinţă de a elibera materialul în care lucrează, fierul, de inerţial. Ritmuri cvasi-grafice, o vizibilă dominantă tandru-senzuală în Mama şi fiica, Femeie, Maternitate, rafinată valorizare a dialogului de contururi în imagini de cupluri (excelenta Îmbrăţişare), dar şi ispita esenţializărilor abstracte (Sărutul, Tânăra fată, Poluare). Spiritualizare, senzualitate, tandreţe: valenţe convergente ca poetică implicită.
Picturile Nicoletei Gaiginschi „au o puternică încărcătură emoţional-intelectivă, care începe cu o defulare emoţională şi se continuă într- o expresie lirică cu conţinut filosofic, în mare parte ancorată în simbolismul mitologiei orientale, în principal japoneza, ceea ce ar putea-o defini ca un gen de picto-filosofie”, consideră criticul de artă Mihai Păstrăguş.
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau