Gabriel Liiceanu, Scrisori catre fiul meu

default

Dimensiune font:

| 29-10-2012 17:41

Gabriel Liiceanu, Scrisori catre fiul meu, Editura Humanitas, 2008, 238 pagini, 37 lei

  

Cartea lui Gabriel Liiceanu incepe cu sfarsitul, iar sfarsitul se gaseste pe coperta a patra. Acolo, doua randuri bine simtite  anunta „O noua carte a lui Gabriel Liiceanu pe firul confesiv al Usii interzise (40 000 de exemplare vandute)”. Este vizibila, in aceste doua marunte si culpabile randuri publicitare, figura a ceva ce ar putea fi apelabil ca act ratat. Ganditi-va la o scena vag similara cu un tanar sarac petind o fata bogata: „Domnisoara, faceti-mi onoarea de a-mi darui minunata Dumneavoastra inima (40 de milioane)”. Putem presupune ca declaratia involuntara a ipoteticului tanar ii va perpetua conditia de ins sarac; in schimb, expunerea de pe coperta a patra a confesivului Gabriel Liiceanu va putea fi trecuta fie in seama vreunui redactor nepriceput, fie in seama timpurilor noastre marcate de slagarul lui Adi de la Valcea – „Fara numar, fara numar”.

 

Altfel, trecand la ce e inainte de coperta a patra, se poate spune ca Liiceanu respecta formula Liiceanu. Cartile lui toate deseneaza o diversitate in unitate. Unitatea e ca Liiceanu nu e niciodata singur. In Jurnalul de la Paltinis  e Noica si relatia maestru-discipol; in Usa interzisa e din nou Noica, dar sunt si discipolii – de data asta ai lui Liiceanu. In Declaratie de iubire sunt mai multi prieteni sau invatatori. Chiar si in traduceri, Liiceanu nu evolueaza singur, ci la dublu. Liiceanu e intotdeauna Liiceanu+inca cineva. Ca scriitor, e un manierist al relatiei. Acum a ajuns la fiul lui: nimic mai firesc.  

 

In Scrisori catre fiul meu, Gabriel Liiceanu e mai aproape ca oricand de fictiune – de dorinta de a face fictiune. Minunatul Jurnal de la Paltinis era fictiune, prin felul in care anecdoticul se transforma – de-a lungul unui proces in care norocul se amesteca cu harul literar real al lui Liiceanu – intr-una din acele povesti care oglindesc nu viata, ci abstractul ei, nu imediatul, ci mirajul.

Scrise tot in genul confesiv, Scrisori catre fiul meu sufera de paradoxul ca par sa fie inventate intr-o mai mare masura decat Jurnalul de la Paltinis (unde anecdotica nu era apocrifa), fiind deci mai fictive decat Jurnalul, si in acelasi timp caracterul lor fictional (de proza scurta-lunga, daca vreti) apare imputinat, descompus in eseu. Nu sunt specialist in biografia lui Gabriel Liiceanu, dar privesc cu suspiciune ideea ca paginile din Scrisori ar avea un caracter autobiografic uniform. Daca unele episoade (acelea cu mama scriitorului; sau, evident, hiturile reincalzite cu Noica) sunt probabil chiar autobiografice, e discutabil ca altele ar apartine aceluiasi regim. De pilda, inclin sa cred ca episodul cu operatia din Statele Unite este fictiv, dar nu sunt deloc sigur si sfarsesc prin a fi agnostic; in schimb sunt sigur ca primul capitol („Dar mai intai o poveste suedeza”) este fictiune pura – marcile literarului calchiat sunt atat de vizibile.

 

Oricum, ceea ce este important e ca literatura lui Gabriel Liiceanu se indreapta catre inventie iesindu-si in acelasi timp din forma.

 

In fond, Gabriel Liiceanu a inceput prin a nu fi Constantin Noica si sfarseste prin a fi Octavian Paler – ma rog, un fel de Octavian Paler. Oricine poate observa asemanarile: patetismul slobod, predilectia pentru referinte din antichitatea greco-latina, coexistand cu ancorarea in diverse taranisme (a se urmari semnificatiile cuvantului „ograda” si a dependintelor acesteia la Gabriel Liiceanu), proiectarea propriei interioritati pe panze dintre cele mai arhetipale, mai pline de semnificatii inalte, melanjul de pagini realmente frumoase cu pasaje jenant de  bombastice, talentul de a spune banalitati cu aplomb si asa mai departe. Chiar genul epistolar, folosit de Gabriel Liiceanu in Scrisori catre fiul meu, cine l-a slujit mai bine in literatura romana decat Octavian Paler? Pana si tema cardio prezinta un izbitor aer de familie: Paler a referit despre infarctul lui in Desertul pentru totdeauna (Dan Petrescu se jura ca a auzit o doamna intr-o librarie cerand Infarctul lui Paler), Liiceanu, mai modest, se multumeste cu operatia „lui” (vezi precautiile de mai sus) de tahicardie.

 

Poate ca diferenta de care vorbeam dintre Jurnalul de la Paltinis si Scrisori catre fiul meu are si o alta explicatie in afara de iesirea din „ograda” autobiografica. Poate pur si simplu stilul lui Liiceanu a ramas la fel; poate pur si simplu prezenta lui Noica drept personaj central iriza altfel cuvintele, le conferea o alta natura, o alta legitimare. Abandonarea lui Noica-personajul central in favoarea lui Gabriel-personajul central i-a lasat lui Liiceanu in ofsaid stilul, facandu-l adesea insuportabil de pretios si de „inadecuat” (cum ar fi grafiat Monica Lovinescu). Amintesc doar cum inaintea unei operatii de inima, interval in care un om obisnuit ar fi emis o onesta transpiratie, acest minunat popularizator al filozofiei care este Gabriel Liiceanu profita de prilej sa simta „cu o tulburatoare claritate ca a trai inseamna a fi neliber prin iubire”.

 

Compenseaza prin cateva pagini frumoase despre radacinile lui din Caracal (unde gurile rele spun ca s-ar fi si nascut, desi varianta oficiala este Valcea).

Ele nu sunt singure, desi cand zic asta nu am neaparat in gand pasajul pe care am sa-l citez in continuare. As zice ca e mai curand… interesant:

 

„Rasucit pe marginea patului, intalnind-mi imaginea, am simtit dintr-odata nevoia sa ma privesc, gol, in ovalul oglinzii. Oare ce demon, dragul meu, trezit din somn odata cu mine si instalat pesemne intr-o anumita parte a trupului (al carui rost nu-l intelesesem niciodata, daca in genere imi pusesem vreodata problema rostului ei), m-a indemnat in dimineata aceea sa-mi desfac bluza mototolita de somn si sa o las sa cada de pe umeri, sa-mi scot apoi pantalonul pijamalei indepartandu-l cu varful piciorului si nedesprinzandu-mi, in tot rastimpul acesta, privirea din oglinda? Tin minte ca ma uitam la mine cu respiratia taiata, uimit de albeata propriului meu trup, de felul in care bratele se topeau in rotunjimea umerilor – cu degetele mainii drepte am urmarit conturul lor -, apoi mi-am prins intre palme pectoralii si am fost imit sa le simt vigoarea, am coborat peste clapele coastelor si am poposit pe solduri, descoperind, dupa ce am pipait-o cu aratatorul, pielea care devenea stravezie la locul de intalnire al trunchiului cu coapsele.”

E aici ceva intre Fetita Hortensiei Papadat-Bengescu si Primul sange al lui Sebastian (din Orasul cu salcami), desi evident ca acolo natura feminina a personajelor excludea referirile la „un organ anume” sau la „strania lui invartosare”.

 

Pe de alta parte, cartea abunda in mici lucruri pe care le intalnesti resemnat, gen naravul lui Liiceanu de a  cita doar titluri si autori Humanitas (daca, de pilda, citeaza ceva din Llosa, poti sa-ti prinzi capul cu diavolul ca citatul nu va fi dintr-una din cartile publicate la RAO sau All). Sau resaparea pentru a suta oara a virtutilor comice ale cuplului Liiceanu-Plesu: certo, Plesu ca personaj al lui Liiceanu (ca si Liiceanu ca personaj al lui Plesu) a fost intotdeauna eficient, in sensul ca pur si simplu te face sa razi, si tot atat de eficient este si acum, dar majoritatea poantelor si-au pierdut de mult virginitatea si pentru binele viitorului lor n-as vrea sa le mai intalnesc si in urmatoarea carte.  

 

Sursa: http://revistacultura.ro

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei