Nic Ularu: „În România, prezentul este absurd, într-o speranţă perpetuă de mai bine”

default

Dimensiune font:

| 09-09-2015 11:38

* dialog cu Nic Ularu, regizorul spectacolului „Schimbarea”, a cărui premieră va deschide noua stagiune a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi 

Nic Ularu (SUA) revine la Sala Teatru la Cub - după ce a montat aici, în 2014, „Hieronymus” - cu un spectacol care îi are în distribuţie pe Ada Lupu, Doru Aftanasiu, Puşa Darie, Haruna Condurache, Constantin Puşcaşu, Cosmin Panaite și copiii Miriam Leon şi Ilinca Andreea Celmare.

Cu un scenariu de Nic Ularu, inspirat de texte de Daniil Harms şi Franz Kafka, „Schimbarea” va deschide oficial stagiunea 2015 – 2016, la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi. Premiera va avea loc pe 12 septembrie,, de la ora 19.00, a doua reprezentaţie fiind programată pe 13 septembrie.

Scenograf şi regizor, Nic Ularu a părăsit România în urmă cu 22 de ani, stabilindu-se în Statele Unite, unde a avut numeroase colaborări cu teatre din Boston, Minessota, Arizona şi New York. Activitatea sa a fost răsplătită cu premii precum prestigiosul OBIE pentru merite deosebite în producţiile OFF-Broadway (2003). Înainte de plecarea din România, Nic Ularu a lucrat cu mari regizori de teatru - Silviu Purcărete, Cătălina Buzoianu etc. - şi a semnat scenografia unor filme precum „Hotel de Lux”, „Autor anonim”, „Rochia albă de dantelă”, în regia lui Dan Piţa. În ultima vreme, a fost „destul de apropiat de România”, spune Nic Ularu, care a mai montat, în stagiunile trecute, şi la Teatrul Naţional din Cluj-Napoca: „Cealaltă moarte a Ioanei D'Arc”, şi „Livada de vişini. O continuare”, cel dintâi cucerind Marele Premiu al Festivalului Internaţional de Teatru „Slavija 2013”, la Belgrad. Proiectele sale sunt legate însă în continuare de Statele Unite ale Americii, unde este profesor la Departamentul de Teatru al Universităţii din Carolina de Sud.


- Ce ar trebui să ştie publicul despre noul spectacol al lui Nic Ularu, de la Naţionalul ieşean?
- Îi invit să vină la teatru şi să îl vadă, pentru că se vor regăsi, într-un fel sau altul, în personaje. Chiar dacă acestea sunt metaforice, publicul va recunoaşte un anumit tip de societate în care se trăieşte astăzi.

- Ce anume din textele lui Daniil Harms şi Franz Kafka v-a inspirat? Ce v-a făcut să-i aduceţi pe cei doi împreună, în acest scenariu?
- Sunt doi dintre scriitorii mei favoriţi. Harms are un absurd care este comic prin repetiţie, în timp ce la Kafka totul este în tragic. Practic, ceea ce descrie Kafka în „Procesul” şi în „Colonia penitenciară” i s-a întâmplat lui Harms, în viaţa personală. Harms a murit în ospiciul unei închisori sovietice, pentru că a fost acuzat că scrie literatură pentru copii subversivă. Este o întreagă aberaţie! Sunt două destine legate printr-un concept care ţine de natura umană – cel de justiţie, care este foarte lax, aşa cum vedem şi în societatea românească.

- Ne aduceţi, ca spectatori, în zilele noastre, aveţi în text câteva trimiteri la contemporan...
- Da, pentru că trăind în America şi fiind, cumva, suspendat între două culturi, între două sisteme, văd ce e grotesc şi într-o parte, şi în alta. Cred că singura justiţie posibilă este cea făcută de Dumnezeu. Justiţia, oriunde, este făcută de oameni, sistemul judiciar este inventat de oameni şi este imperfect. Mă uit la televizor cu nesaţ şi nu-mi vine să cred ce văd, de fiecare dată când vin în ţară... Am asistat, în această vară, la modul în care era exploatată politic situaţia în care o doamnă a fost în închisoare pentru şase luni şi s-a dovedit a fi nevinovată, iar societatea politică românească s-a inflamat teribil. Exact în aceeaşi perioadă, în Statele Unite, un om a fost eliberat după 25 de ani de închisoare, fiind condamnat la moarte pentru o crimă pe care nu o comisese.

- Suspendat între două sisteme, cum spuneţi, constataţi că nedreptatea nu ţine nici de cultură, nici de spaţiul geografic...
- Absurdităţi sunt oriunde! Şi instituţia Biserică, şi instituţia Justiţie sunt făcute de oameni. Am mai spus undeva, eu nu cred că există o instituţie care să facă legătura între mine şi Dumnezeu, fără să-mi ceară bani. Situaţia aceasta se întâmplă oriunde, iar la noi este absolut evidentă.

Să spunem, totuşi, că există în spectacolul dumneavoastră şi note de umor şi că spectatorii nu vor vedea la teatru, întocmai ca în oglindă, societatea în care trăiesc!
- Sper să fie şi amuzaţi de situaţiile şi ridicole, şi nefaste, care se întâmplă în viaţa de zi cu zi. Mi-am propus să atrag încă o dată atenţia asupra unei schimbări pe care societatea românească o aşteaptă de peste 25 de ani. Nu cred că se va întâmpla vreodată, dar întotdeauna e loc de mai bine!

- Cum apreciaţi că s-a schimbat România după 22 de ani de când aţi plecat în America?
- Se întâmplă şi lucruri foarte bune, se întâmplă şi lucruri ciudate. Este o invazie a unei civilizaţii Coca-Cola, din care s-a preluat tot ce era mai prost. Există o formă de capitalism primitiv, în care grija pentru om este dată la o parte, în goana după bani, după înavuţire peste noapte, fără nicio perdea, fără bun simţ... Sigur, şi în America s-au făcut averi în perioada prohibiţiei, sigur se întâmplă peste tot, dar ceea ce se întâmplă în România după căderea comunismului, nu prea s-a întâmplat în ţările vecine. În afară de noi şi bulgari, ceilalţi au evoluat mai firesc, parcă. Noi trăim o tranziţie perpetuă. Suntem ţara în care generaţii întregi au trăit într-o continuă tranziţie. În România, prezentul este absurd într-o speranţă perpetuă de mai bine.

- Mai credeţi că teatrul poate schimba lucrurile? Care este motivaţia pentru care faceţi teatru în astfel de vremuri?
- Da şi nu! Motivaţia mea este aceeaşi pe care o au artiştii, în general. Toţi îşi doresc, prin ceea ce fac, să deschidă ochii semenilor, să-i facă mai buni. Ceea ce se întâmplă în „Romeo şi Julieta”, povestea în care doi tineri se iubesc, iar părinţii sunt împotriva iubirii lor, se întâmplă în orice societate. Este universală şi atemporală. Deşi oamenii merg la teatru şi văd astfel de poveşti, când li se întâmplă personal, nu realizează tragediile, din păcate! Nu realizează că n-ar trebui să facă ceea ce fac. Datoria noastră este să le arătăm, încă o dată, şi încă o dată... În „Schimbarea” încerc să reproduc ceea ce văd în fiecare zi la televizor. Din nefericire, viaţa bate teatrul! În fiecare zi se întâmplă lucruri care puse pe scenă ar părea absolut halucinante, dar ele se întâmplă în viaţa de zi cu zi. Nu vreau să amintesc experimentul justiţiar Vaslui – sunt chestiuni de neimaginat, oriunde, în orice societate. Să osândeşti o victimă a zecea oară, iată un sistem de justiţie absolut aberant! Ceea ce vreau să arăt este absurdul, pe care, în situaţia în care îl trăieşti zilnic, nu-l mai percepi ca atare.

- Îl ignori sau îl minimalizezi?
- Amândouă! Sunt oameni scârbiţi deja, care spun cu cinism: „Asta e!”. Ei îşi acceptă situaţia. Este absolut kafkian! Personajele lui Kafka nici măcar nu se întreabă „de ce?”. Unul e transformat peste noapte în gândac şi nu se întreabă de ce. Îşi acceptă condiţia de gândac. Asta se poate întâmpla şi cu omul de pe stradă, care dacă nu se vede, nu se recunoaşte într-un fel, într-o anume situaţie, şi totul poate deveni de domeniul obişnuitului, într-o societate în care neobişnuitul şi absurdul au devenit obişnuinţă.

- Lucraţi cu actorii Teatrului Naţional din Iaşi, la scurtă vreme după „Hieronymus”, spectacolul care avut premiera în iunie 2014. Aţi scris acest scenariu cu gândul la anumiţi actori?
- La Iaşi, este o trupă foarte bună, sunt actori dedicaţi. În general, castingul este făcut, cred, de oameni care nu cunosc actorii din trupa respectivă. Eu îmi scriu personajele gândindu-mă la un actor, la cum ar reacţiona. Am acest avantaj. Când cunoşti trupa teatrului, ştii deja ce vrei să faci şi cu cine, nu mai trebuie să dai probe. I-am văzut pe toţi şi ştiu despre ce e vorba, nu dau ochii cu o realitate pe care nu o cunosc. Uneori, casting-urile sunt o modalitate de a fi... important. Nu te duci într-un loc să faci un lucru cu oameni pe care nu-i ştii sau să alegi unul din trei... Cu filmul e diferit, într-adevăr.

- În ce împrejurări aţi remarcat-o pe Ada Lupu? Este o actriţă foarte tânără, a absolvit Universitatea de Arte „George Enescu” în 2013 şi se află la primele colaborări cu Teatrul Naţional („Femeia Mării”, în regia lui Radu Afrim, „Hamletmachine”, regia Giorgos Zamboulakis, „Colivia”, regia Cristian Hadji-Culea – n.red.).
- Am văzut-o la masterclass-ul pe care l-am ţinut la Facultatea de Teatru din Iaşi, dar a fost interesant că fiica mea, care e şi ea actriţă (Ana Ularu – n.red.) mi-a spus despre ea, când a fost în juriu la Gala HOP, unde Ada Lupu a câştigat Marele premiu, în 2014, şi i-a plăcut foarte mult. Nu numai că am scris cu Ada în gând, dar am introdus şi un cântecel la început, care este din „poezelele” ei... Este o poetă naivă şi cu un anumit umor...

- Spuneaţi, în precedenta dumneavoastră incursiune la Iaşi, că „întotdeauna au fost artişti ignoraţi în propria ţară, care au trebuit să plece în alte părţi pentru a crea liber şi a fi recunoscuţi”. Cum vedeţi statutul actorilor tineri?
- Imediat după '90, au apărut institute de produs artişti, ca ciupercile după ploaie, şi unde a fost, şi unde nu a fost cazul. Ceea ce se întâmplă acum în România, se întâmplă în America de mult timp. Foarte puţini din studenţii noştri din America îşi găsesc job-uri în domeniu. Într-o meserie artistică, nu este vorba numai de talent, este vorba şi de tenacitate, de inteligenţă, de putere de muncă... Sunt foarte multe lucruri care fac un actor să fie un profesionist. Ca în multe alte domenii, sunt mulţi chemaţi, puţini aleşi.
Gina POPA 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:43

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Nicolae Balcescu, cu sediul in sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, telefon 0234.214.071, fax 0234.214.016, e-mail: registratura@primaria-nicolae-balcescu.ro, cod fiscal 4353234. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -spatiu cu suprafata de 10,95 mp, in vederea desfasurarii activitatii cabinet de oftalmologie si optica medicala, situat in imobilul Dispensar Uman din satul Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 8, avand nr. cadastral 61861, CF 61861, apartinand domeniului public al Comunei Nicolae Balcescu, conform caietului de sarcini, H.C.L. Nicolae Balcescu nr. 31/11.03.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: La cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu Publicul si Arhiva din cadrul Comunei Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str.Eroilor nr.380, judetul Bacau. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G.nr.57/2019 privind Codul administrativ: 30 Lei/exemplar, se achita numerar sau prin OP la Compartimentul Impozite si Taxe din cadrul Comunei Nicolae Balcescu. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.06.2024, ora 13.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 14.06.2024, ora 13.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau, Compartiment Relatii cu Publicul si Arhiva. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Se depun intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.06.2024, ora 10.00, Comuna Nicolae Balcescu, sat Nicolae Balcescu, comuna Nicolae Balcescu, Str. Eroilor nr. 380, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia a II-a civila si de contencios administrativ si fiscal a Tribunalului Bacau, municipiul Bacau, Str. Stefan cel Mare nr. 4, judetul Bacau, telefon 0234.514.419, fax 0234.525.211, e-mail: tr-bacau-reg2@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 16.05.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233.786.059, fax 0233.786.364, e-mail: primariagrumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren identificat cu sola 31, parcela 712 al comunei Grumazesti, in suprafata de 235 mp, teren curti constructii, situat in intravilan sat Topolita, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 63/30.05.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, str. Principala nr. 30, comuna Grumazesti, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 19.06.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 01.07.2024, ora 09.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judetul Neamt, cod postal 610012, telefon 0233.212.717, fax 0233.232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.06.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233.786.059, fax 0233.786.364, e-mail: primariagrumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren identificat cu sola 31, parcela 712 al comunei Grumazesti, in suprafata de 152 mp, teren curti constructii, situat in sat Topolita, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 63/30.05.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 19.06.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 01.07.2024, ora 11.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judetul Neamt, cod postal 610012, telefon 0233.212.717, fax 0233.232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.06.2024.
Stan si Bran  VIDEO
10/11/2019 10:56
Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă în urmă marele artist
30/10/2019 18:52

  Averea lui Mihai Constantinescu. Ce lasă in urmă marele artist - Facebook Mihai Constantinescu s-a stins din viaţă la 73 de ani şi a lăsat in urmă nu doar lacrimi şi regrete, ci şi o ...

30 de adevăruri despre Ludwig van Beethoven, genialul compozitor surd
10/09/2019 11:21

 Ludwig van Beethoven a fost unul dintre cei mai influenti compozitori de muzică clasică. Acest muzician german exceptional si-a adus contributia in epoca de tranzitie dintre perioada clasică ...

Toponimia sadoveniană
31/08/2019 17:17

În „Monografia sadoveniană toponimico-literară”, Constantin Parascan inregistrează şi analizează toate numele de locuri din inteaga operă a lui Mihail Sadoveanu, insumand 12.000 de pagin ...

De ce si cum  a murit Dem Rădulescu, un actor care nu a mai putut fi înlocuit în teatru și film
30/08/2019 11:35

 S-a născut la Rimnicul Valcea in 1931, iar porecla Bibanul i se trage de la tatăl său, un mare pescar si proprietar de pescărie. Cand avea 22 de ani in oras a sosit cu trenul o trupă de actori de la ...

VIDEO Detalii ȘOCANTE de la autopsia lui Michael Jackson au fost dezvăluite după 10 ani de la moartea starului: Ce au descoperit medicii
26/08/2019 22:20

 Prea multe operaţii estetice, dependenţă de somnifere şi alte medicamente, abuzuri sexuale şi un lung şir de acuzaţii care au culminat cu lansarea pe HBO a terifiantului documentar ''Leaving Neverl ...

Mr  BEAN
22/08/2019 11:27

 

VIDEO-   Laurel and Hardy. COMEDIE
08/08/2019 10:35
VIDEO-Neversea a fost în direct.
04/07/2019 22:28

Pentru a viziona da clic 

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei