Criza apei la Paşcani!

default

Dimensiune font:

| 11-03-2015 06:00

Anularea delegării serviciului de apă şi canalizare către ApaVital face ca, în acest moment, soarta păşcănenilor în ceea ce priveşte alimentarea cu apă să se afle la mâna magistraţilor şi a şefilor societăţii ieşene. Dincolo de faptul că oraşul poate rămâne în orice moment fără apă, incoerenţa decizională a edililor - demonstrată şi de faptul că oraşul a avut şi are probleme şi cu furnizarea căldurii - a dus deja la pierderea unor finanţări de ordinilor zecilor de milioane de euro, bani pe care municipiul nu-i va avea niciodată!

Parteneriatul dintre municipalitatea păşcăneană şi ApaVital a fost perfectat în vara anului trecut. Intenţia administraţiei locale a fost de a moderniza serviciul de apă şi canalizare prin atragerea unui operator regional care urma să rezolve atât gravele probleme ale sistemului de alimentare cu apă şi canalizare, cât şi cele ale relaţiilor furnizor utilizator, care doar mimau legalitatea în Paşcani. O dovadă în acest sens o constituie citirile efectuate de reprezentanţii societăţii ieşene la o lună după semnarea contractului de delegare al serviciului. „O problemă majoră apărută în relaţia cu Prest Serv Apa Paşcani este legată de faptul că la un număr foarte mare de utilizatori (respectiv 872) s-a constatat, odată cu citirea contorilor efectuată de ApaVital în lunile iulie şi august 2014, că indexul citit este mai mic decât indexul facturat de către fostul operator. Dintr-un calcul simplu a rezultat o cantitate de apă de 38.656 mc facturată în plus (venituri necuvenite) de către SC Prest Serv Apa Paşcani”, spune Ion Toma, directorul ApaVital Iaşi. La tarifele practicate de societatea ieşeană, ar fi vorba de peste 265.000 de lei încasaţi în plus de vechiul operator. O altă ilegalitate comisă de Prest Serv se referă la încheierea contractelor individuale, lucru care, de altfel, avea să ducă la denunţarea unilaterală a contractului de concesionare a serviciului de apă-canal către ApaVital din partea Primăriei Paşcani. „Păşcănenilor li s-a explicat de nenumărate ori că prevederile în vigoare nu permit încheierea contractelor individuale şi că ceea ce făcea Prest Serv-ul era ilegal”, spune, la rândul său, Mihai Doruş, directorul tehnic al ApaVital. De altfel, chiar Autoritatea Naţională de Reglementare a Serviciilor Comunitare întăreşte afirmaţiile oficialilor ApaVital, susţinând că „pentru condominii contractul se încheie doar cu asociaţii de proprietari”.

Masterplanul 2015-2020 prespune investiţii totale de 200 milioane euro pentru judeţul Iaşi. Din această sumă, 18 milioane de euro au fost „prinşi” pentru aglomerarea Paşcani, evident cu condiţia ca ApaVital, entitatea prin care se derulează investiţiile, să devină operatorul de apă şi canalizare al municipiului Paşcani.

Investiţii cu banii ApaVital
În condiţiile în care, în august 2014, nu se puteau anticipa evenimentele ce aveau să urmeze, ApaVital a executat din fonduri proprii lucrări de extindere şi refacere a branşamentelor pe alte 5 străzi din municipiul Paşcani, pe o lungime totală de 14.671 metri liniari, anunţând şi refacerea a 503 de branşamente. Au fost efectuate lucrări de extindere şi refacere branşamente pe străzile Mihai Eminescu, pe o lungime de 0,9 km şi 26 branşamente, Izvoarelor, pe o lungime de 1,3 km şi 42 branşamente, Dragoş Vodă, pe o lungime de 3 km şi 113 branşamente, Republicii, pe o lungime de 0,75 km şi 9 branşamente Vatra, pe o lungime de 1,8 km şi 80 branşamente. De asemenea, au fost înlocuite un număr de 81 capace de canal (lipsă sau distruse) şi un număr de 22 de grătare de guri de scurgere, pe strada Ceferiştilor. Valorea investiţiilor s-a ridicat la cifra de 700.000 de lei.
Întorsătură de situaţie
Evident, schimbarea regulilor jocului impusă de noul operator - contracte la nivel de asociaţie sau cu un reprezentant al locatarilor şi tarife la apă şi canalizare mai mari decât cele practicate de Prest Serv - nu a fost pe placul localnicilor. „Dacă vor să jucăm după regulile lor, s-ar putea ajunge în instanţă şi cred că mulţi păşcăneni o vor face”, spunea reporterilor Evenimentului Regional al Moldovei, anul trecut, administratorul unei asociaţii de proprietari din Paşcani.
Aşa se face că, sub presiunea unui aşa-numit grup de iniţiativă, în luna noiembrie, consilierii păşcăneni au votat anularea delegării serviciului către ApaVital şi ieşirea din ARSACIS. În linii mari, la baza acestei decizii a stat faptul că, spre deosebire de fostul operator din oraş, Prest Serv Apă Paşcani, ApaVital nu a încheiat contracte individuale cu locuitorii de la bloc. „Poate a fost şi din partea noastră o greşeală să credem că ApaVital va opera în aceleaşi condiţii ca Prest Serv. Însă, nu-i mai puţin adevărat că în momentul în care s-a semnat delegarea serviciului către operatorul ieşean nu am fost informaţi despre Regulamentul de furnizare al apei, despre statul ARSACIS şi despre tarifele practicate de ApaVital”, afirmă viceprimarul municipiului Paşcani, Vasile Axinte. Acesta a mai reproşat operatorului ieşean faptul că a negociat venirea în municipiu de pe poziţii de forţă şi că, odată ajunsă în Paşcani, ApaVital nu a mai respectat nimic din înţelegerile anterioare. Culmea, acelaşi lucru l-au susţinut şi şefii ApaVital...

„Aveau la dispoziţie două variante: să rămână cu Prest Serv la un tarif mai mic, dar să achite consumuri puse din burtă, sau să accepte tariful ApaVital şi să plătească strict ceea ce consumă. Au ales prima variantă, e problema lor. Însă rămâne de văzut cum va gestiona această situaţie municipalitatea păşcăneană” - Mihai Doruş, director tehnic ApaVital
Adio, dar rămân cu tine!
Practic, în iarnă, Paşcaniul se confrunta cu o situaţie cel puţin ilogică: anularea înţelegerii dintre CLM şi ApaVital, dar cu obligativitatea societăţii ieşene de a opera în continuare în municipiu, până la desemnarea unui alt operator. „Nimeni nu ne obligă să continuăm furnizarea serviciului, odată ce consilierii locali au denunţat unilateral contractul încheiat cu societatea noastră. Însă, noi o vom face. Împreună cu directorul Ion Toma am stabilit să acordăm municipalităţii o perioadă de graţie, pentru a-şi desemna un alt operator. Păşcănenii nu trebuie să sufere din cauza votului unor consilieri”, a spus Mihai Doruş. Interesant este faptul că, în acel moment, fostul operator, dorit în continuare în oraş, deci Prest Serv Apă Paşcani, apărea pe site-ul ANRSC cu licenţa retrasă. Societatea înregistra şi datorii de 7 milioane de lei.

La acea vreme au circulat zvonuri potrivit cărora consilierii păşcăneni au dat vrabia din mână în urma promisiunilor parlamentarilor Răţoi şi Constantinescu de a rezolva la Ministerul Mediului şi Schimbărilor Climatice cât şi la Ministerul Fondurilor Europene identificarea altor soluţii de finanţare pentru reabilitarea şi extinderea reţelelor de apă şi canalizare. Nu s-a găsit niciuna, pentru simplul fapt că doar ApaVital era entitatea eligibilă de a accesa fonduri europene. Cu alte cuvinte, păşcănenii au fost minţiţi.

Drumul către Iad, pavat cu intenţii bune!
Discuţiile dintre părţi au continuat ulterior, cu intenţia detensionării situaţiei şi găsirea modalităţilor prin care poate fi soluţionată criza apei din oraş. Aşa s-a ajuns la propunerea ca Prest Serv să se comporte ca un administrator de bloc, urmând a fi mandată de locatari să semneze contracte cu ApaVital, după care va citi, împărţi, încasa individual contravaloarea apei şi va face plăţi către operatorul ieşean în schimbul unui comision. „Şi Primăria Paşcani a promis să se implice mai mult în soluţionarea problemei, în sensul că ne va trimite o listă cu reprezentanţii condominiilor împuterniciţi să semneze contractul cu societatea noastră. Mai mult decât atât, în cazul celor 7 ANL-uri din Paşcani, municipalitatea va desemna o persoană delegată să realizeze repartizarea consumurilor pe apartamente. Nu în ultimul rând, şi Prest Serv Apă Paşcani va avea un rol mai activ, urmând să ofere populaţiei consultanţă în ceea ce priveşte constituirea în asociaţii de proprietari sau să realizeze serviciul de repartizare a consumurilor la apă”, spunea Răzvan Manolache, purtătorul de cuvânt al ApaVital.
Debranşări cu poliţia în spate!
Evident, nici această variantă nu avea să-şi găsească materializarea, aşa încât s-a ajuns în situaţia ca blocurile fără contracte şi unde s-a consumat apă timp de opt luni fără a fi achitată, să fie debranşate. Nici această măsură nu a fost scutită de scandaluri, aceasta întrucât angajaţii ApaVital au ajuns să fie urmăriţi de echipajele Poliţiei Municipiului, fiind invocat argumentul că nu au niciun drept de a folosi instalaţiile de apă atât timp cât acestea se află în proprietatea municipalităţii! Ulterior, la începutul acestei luni, angajaţii operatorului de apă au venit însoţi de bodyguarzii firmei Nord Est Security Force, sistând apa din centralele termice, acolo unde se află hidrofoarele, şi nu din căminele de branşament. Pentru ca haosul să fie total, la câteva ore după debranşare, blocurile au fost rebranşate la reţeaua de apă, şefii ApaVital susţinând că vinovaţi de acest lucru sunt cei de la RAGCL Paşcani şi viceprimarul Vasile Axinte. Dincolo de certuri, interese şi cine pierde de pe urma acestui scandal, două lucruri sunt cât se poate de evidente. Paşcaniul a pierdut investiţii de ordinul zecilor de milioane de euro, bani pe care administraţia locală nu-i va putea accesa niciodată, în vreme ce locuitorii municipiului riscă oricând să rămână pe uscat din cauza certurilor între administraţia locală şi operatorul regional. „Sigur că apa consumată trebuie plătită. Dar în acelaşi timp, nici ceea ce a impus ApaVital nu e corect. Nu ştim unde se va ajunge, întrucât şi municipalitatea păşcăneană are partea ei de vină în toată această tevatură”, spune un locuitor din cartierul păşcănean Micro. Tudor DAMASCHIN

2.929.000 lei
Reprezintă suma pe care ApaVital o are de recuperat de la utilizatorii din condominii şi Primăria Paşcani

* * *

338
Este numărul scărilor de bloc unde nu există nici un contract de furnizare a apei, riscând debranşarea în orice moment

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:43

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Regii licitaţiilor trucate
14/09/2016 06:00

În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii ...

Jumătate de secol în spital!
07/09/2016 18:21

Cine nu are bătrani, să-şi cumpere, spune o vorbă veche. Atat de veche, incat acum a căpătat un sens opus. Cine are bătrani, le vinde casele şi-i abandonează. Aceasta e realitatea cruntă infruntată d ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei