Culisele unei investiţii de 56,7 milioane de euro

default

Dimensiune font:

| 28-10-2015 05:15

Aeroportul Internaţional Iaşi este locul de întâlnire al celor mai cunoscute companii din domeniul aviaţiei, datorită dotărilor moderne de care beneficiază aerogara, însă poarta deschisă de curând spre Europa nu a fost întotdeauna un obiectiv cu care Iaşul s-a putut mândri. Având dotări rudimentare, în urmă cu doar trei ani de pe această aerogară erau procesate o singură cursă externă, cu destinaţia Viena, şi câteva curse spre capitală. Să vedem, aşadar, „zborul” spre modernizare în care s-a avântat aerogara ieşeană, dar şi „turbulenţele” resimţite de implementarea acestui proiect de peste de 56,7 milioane de euro

Într-o Moldovă sărăcită şi izolată de celelalte regiuni ale ţării, singura cale de evadare spre o viaţă modernă o reprezintă cea a aerului. Deşi la prima vedere această idee pare desprinsă dintr-o poveste, buna administrare a judeţului îmbinată cu ideile creative ale unei echipe unite au făcut din aerogara ieşeană, în doar trei ani, un model de succes pentru business-ul aviatic românesc.
Având dotări rudimentare, directorul aeroportului ieşean îşi aduce aminte că în anul 2012 singurul indiciu care te-ar fi dus cu gândul la o poartă spre Europa, din municipiu, era doar cuvântul internaţional, ce se regăsea în denumirea aerogării. „Îmi aduc aminte că bagajele erau procesate la acea vreme de către un serviciu ce aparţinea aeroportului, dar când ateriza o aeronavă totul devenea un hei-rup general când pompierii, electricienii, paznicii şi directorii cărau bagajele pasagerilor, fără a avea tehnologia necesară pentru procesarea acestora”, îşi aminteşte Marius Bodea, actualul director al Aeroportului Internaţional Iaşi, punând sărăcia şi lipsa de dotări de la aeroport pe seama unei lipse acute de investiţii şi a subfinanţării cronice pentru cheltuielile curente. Mai mult, trebuie reamintit faptul că din anul 2006 până în 2012 singura cursă externă care era operată de la Iaşi avea destinaţia Viena, la aceasta adăugându-se zborurile regulate spre capitală. Au mai existat sporadic curse spre Roma de pe Aeroportul Internaţional Iaşi, operate de Carpatair, însă doar pe perioada verii, câte o lună, două.
Dezinteresul marilor companii aeriene de a veni la Iaşi se datora în primul rând lipsei unei departament de marketing, care să gestioneze aceste colaborări şi a infrastructurii aeroportuare învechite, ce transforma pilotajul aeronavelor într-un sport extrem. „Primul lucru pe care l-am făcut a fost să externalizăm serviciul de handling (pachet de servicii pentru a satisface asistenţa aeronavelor şi a pasagerilor în timpul staţionării pe aeroporturi-n.r.), devenind chiar pionieri în România, Otopeniul fiind singurul care avea o formulă de acest fel. Practic am transmis marilor companii aeriene că au libertatea să-şi aducă propriul agent de handling, în timp ce noi am stabilit pentru toţi o redevenţă pe respectiva activitate”, declară directorul aerogării. A fost un pas important pentru Iaşi deoarece companiile au înţeles că pot aduce pe cine doresc să asigure mentenanţa aeronavele, acesta fiind prima mutare pe care Aeroportul Internaţional Iaşi a făcut-o spre o minimă civilizaţie.
Nu a fost neglijată nici partea de promovare, în cel mai scurt timp fiind înfiinţat departamentul de marketing, care s-a ocupat de creionarea unei faţete atractive pentru evenimentele care se desfăşurau la aeroport, astfel încât să fie stimulat interesul companiilor aeriene pentru această zonă. S-a pus accent şi pe interacţiunea cu pasagerii, prin realizarea unei site interactiv şi printr-o promovare permanentă pe reţelele de socializare. Nici personalul nu a scăpat de „filtrul” noii conduceri şi pe acest palier fiind efectuate o serie de schimbări. „Pot spune că era un amalgam de caractere şi nu de profesii, moştenite de-a lungul timpului. Trebuie recunoscut că erau şi profesionişti care nu erau puşi în valoare, dar şi persoane care îşi duceau veacul, aşteptând să se facă ora de plecare acasă”, declară Bodea. Din buchetul de oameni găsiţi la aeroport au fost selectate acele persoane care promiteau un viitor bun în acest domeniu, surplusul de personal devenind astfel... liber de contract.


Zborul spre civilizaţie
Dacă promovarea aerogării ieşene era problematică în urmă cu trei ani, infrastructura de aici întindea adevărate capcane pentru piloţii care operau curse din capitala Moldovei. Ultimele lucrări de modernizare ale aeroportului datau din 1969, an în care au fost alocaţi bani de la stat pentru reabilitarea mai multor „obiective strategice”, printre care s-a regăsit şi aerogara ieşeană. „Infrastructura era cu adevărat depăşită. Aveam o pistă din beton, cu caracteristici extrem de limitative, pretându-se cel mult traficului cu ATR-uri (aeronave de mici dimensiuni, care operau cursele spre Bucureşti de pe aeroportul Iaşi - n.r.). Cea mai mare problemă a acesteia nu era lungimea, ci portanţa sa. Platforma nici nu exista!”, explică Bodea, precizând că de la început s-a urmărit reabilitarea infrastructurii aeroportuare fără suspendarea, în schimb, a activităţii.
Directorul aeroportului îşi aminteşte că la acea vreme membrii Comisiei Europene începuseră să strângă punga cu finanţări, moment în care a înţeles că trebuie trecut la fapte, altminteri exista riscul să pierdem zborul spre civilizaţie. „Ştiu că pe atunci Comisia Europeană începuse procesul de restricţionare a subvenţiei către aeroporturi şi am simţit-o ca un pericol în calea dezvoltării. Văzând că s-a întors clepsidra mi-am dat seama că tot ce trebuie să facem este să ne mişcăm extrem de repede”, a declarat directorul aerogării ieşene.
Astfel a demarat unul dintre cele mai ambiţioase proiecte ale judeţului, cu o valoare totală de 56,7 milioane de euro, de modernizarea aerogării ieşene urmând să se ocupe asocierea de firme Max Boegl România, SC Vega’93 SRL şi SC UTI Grup SA. Practic, în cuantumul acestora bani Aeroportul Internaţional Iaşi beneficiază de o nouă pistă de rulare, de la platformă de parcare a aeronavelor conformă cerinţelor europene şi de un terminal modern, în care procesarea pasagerilor se face cu uşurinţă, toate dotările de aici fiind computerizate. „Realmente infrastructura de aterizare-decolare este cea mai bună din România, fiind prima pistă flexibilă care s-a construit în ţara noastră. Diferenţa este că până la momentul acestei construcţii de la Iaşi se ştia doar de tehnologia betonului, cu plăci, pe care pasagerii o resimţeau la decolare-aterizare, având senzaţia că rulezi pe un calorifer”, declară Marius Bodea, precizând că toate companiile aviatice pun accent pe calităţile pistei, deoarece aceasta influenţează direct gradul de uzură al aeronavelor, mărind costurile de mentenanţă.


În ceea ce priveşte construcţia noului terminal, se poate spune că la acestă lucrare s-a îmbinat utilul cu plăcutul. Pe lângă aspectul modern, noua construcţie reuneşte cea mai performantă aparatură de control a pasagerilor. „Suntem singurul aeroport, după Otopeni, care are un sistem HBS de procesare a bagajelor, cu cinci niveluri de securitate, care permite procesarea mult mai rapidă a bagajelor”, explică directorul Bodea, fiind practic vorba despre cinci filtre care scanează bagajele, această operaţiune fiind posibilă în timpul de staţionare al aeronavei, de aproximativ 20 de minute.
O altă noutate este modul în care se face accesul spre zona securizată, fiind achiziţionate nişte cititoare automate prin care pasagerul poate trece biletul de călătorie, fiind posibilă şi folosirea telefonul mobil. Sunt şase ghişee de check-in cu posibilitatea de procesare a 320 de pasageri, oră de vârf. „Aici este interesant că un terminal se proiectează pe medie. Nu poţi construi 10 hectare de clădire când ai o singură situaţie când îţi vin zece aeronave concomitent, pentru că nu este productiv. Aveam însă o corespondenţă cu o companie aeriană care doreşte ca la anul să vină cu două aeronave de 250 de pasageri odată, ceea ce va presupune un efort suplimentar de procesare a acestora”, a explicat şeful aerogării, care mai spune că dinamica de dezvoltare înregistrată la Aeroportul Internaţional Iaşi a „surprins şi indicatorii luaţi în calcul de Comisia Europeană”.


Guvernul, cel mai mare duşman al Iaşului
În lipsa altei căi de transport rapid, oamenii încep să se reprofileze spre aeroporturi. Cu toate acestea, este ştiut că mărfurile circulă preponderent pe autostrăzi, iar la acest capitol moldovenii pot spune că sunt inexistenţi pe harta infrastructurii rutiere. „Noi va trebui să dezvoltăm şi partea de terminal cargo. Când am cerut, prin Master Planul General de Transport, suma de 93 de milioane de euro, ne doream să investim în serviciile cargo ale aeroportului, fiind vorba despre aeronave exclusiv de marfă, cu hale de procesare şi rampe, dar cea mai scumpă este infrastructura pe care aeronava trebuie să meargă până la terminal, pentru că este la fel cu cea a unei piste, unde este stabilită lăţimea, lungimea, portanţa... Acesta este preţul pe care trebuie să îl plătim dacă vrem să avem după aceea industrie în Iaşi”, explică Marius Bodea.


Trebuie precizat că pe aerogara ieşeană nu poate fi vorba la această oră de transport cargo, deoarece minimul de pistă necesar unui astfel de transport de mărfuri este de 2.700 de metri, motiv pentru care conducerea îşi doreşte să bifeze aceste investiţii până în anul 2020. La aceste lucrări se va adăuga o ieşire secundară la pistă, de la platforma de îmbarcare-debarcare, astfel încât să poată rula mai multe aeronave în acelaşi timp. Deşi la acestă oră vorbim doar de schiţe pe o hârtie, planurile pentru 2020-2030 prevăd un noul terminal de pasageri, spre zona Holboca, şi prelungirea până la 3.000 de metri a pistei. „În februarie am avut un moment de bucurie când Guvernul a aprobat prin memorandum Master Planul, unde suma acordată Aeroportului Iaşi crescuse de la 10 milioane la 93 de milioane de euro, însă în ultima formulă de Master Plan ne-au mai luat 50 de milioane de euro şi le-au dat Bacăului şi Sucevei”, se declară indignat reprezentantul aerogării ieşene, precizând că a transmis munţi de hârtii Ministerului Transporturilor (MT) prin care să arate greşeala care se face prin alocarea deficitară a fondurilor. „Este fundamental greşit cum au gândit cei de la MT pentru că reprezentanţii UE spun că nu alocă bani niciunui aeroport aflat într-o zonă de concurenţă cu un alt aeroport care nu şi-a atins capacitatea totală de procesare”, a explicat Bodea.
Faultul pe care aerogara ieşeană l-a primit de la MT, în ceea ce priveşte alocarea fondurilor europene în următorul exerciţiu financiar este dublat de ambiţionarea Agenţie Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) de a refuza aeroportului rambursarea TVA pentru lucrările de infrastructură realizate, aducând prin această măsură un prejudiciu de 6,181 milioane de lei. După ce instanţa ieşeană a dat câştig de cauză Fiscului, procesul s-a mutat la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, reprezentanţii Aeroportului Internaţional Iaşi fiind de părere că „legea se aplică diferenţiat în diferite colţuri ale ţării”. „Dacă până acum au fost doar exemple răzleţe pe care le-am dat cu privire la rambursarea TVA, acum vorbim despre nişte aeroporturi care au efectuat lucrări de modernizare exact ca ale noastre (fiind vorba despre aerogările din Craiova şi Oradea - n.r.) care nu au întâmpinat probleme”, a conchis directorul aeroportului Iaşi, fiind de părere că ar trebui sistată rambursarea TVA la toate aerogările din ţară până la apariţia unei decizii judecătoreşti definitive, astfel încât să nu fie distorsionată concurenţa. Dacă Înalta Curte nu le va da câştig de cauză celor de la Iaşi, modernizarea aerogării din inima Moldovei va fi cu 24 % mai scumpă decât toate lucrările realizate în domeniul infrastructurii aeriene. 

* * *
Reprezentanţii Aeroportului Internaţional Iaşi se declară încrezători că în viitorul apropiat aerogara va fi singura de pe raza Moldovei care va putea să se desprindă de subvenţiile acordate de la stat.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Se zdruncină serios imaginea Poliției Române! O polițistă oferea informații din interiorul instituției unei rețele de proxenetism
07/11/2019 10:34

 În dosar apare si numele unei politiste din localitatea Drăgănesti Vlasca, al cărei transfer la IGPR a fost negociat sub presiunea traficantilor, pentru a oferi retelei informatii din interiorul ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

Topul bolilor provocate de stres
19/07/2017 16:25

Stresul este inamicul public numărul 1 al zilelor noastre. Ritmul alert de zi cu zi, presiunea socio-economică, varietatea stimulilor la care oamenii sunt expuşi astăzi in permanenţă, - toţi aceşti fact ...

O boală greu de controlat afectează întreaga Românie
19/04/2017 06:00

Fenomenul dependenţei de alcool face ravagii şi ii devin victime de la copii, pană la persoane in varstă. Tot mai mulţi ajung in ultima vreme cu probleme de sănătate, dar şi cu familiile distruse din ca ...

Modificările care au dus la degringolada în Educaţie
22/02/2017 05:48

 Pavel Năstase, ministrul Educaţiei, a declarat că pană la sfarşitul anului va fi pregătită o nouă Lege a Educaţiei. „Conform programului de guvernare, pană la sfarşitul anului 2017 trebui ...

Regii licitaţiilor trucate
14/09/2016 06:00

În ultimul raport al Curţii de Conturi, judeţul Iaşi este menţionat de cele mai multe ori, fiind oaia neagră la capitolul cheltuirea banului public. Fie că este vorba de licitaţii publice, infuzii ...

Jumătate de secol în spital!
07/09/2016 18:21

Cine nu are bătrani, să-şi cumpere, spune o vorbă veche. Atat de veche, incat acum a căpătat un sens opus. Cine are bătrani, le vinde casele şi-i abandonează. Aceasta e realitatea cruntă infruntată d ...

Condamnare Voiculescu. Sentința în dosarul Telepatia. Minuta integrală
08/08/2014 21:41

  Dan Voiculescu a fost condamnat. Zece ani. Bunuri confiscate. Sechestru pe bani. Este, insă, doar unul din cei 12 condamnati in dosarul Telepatia.      Iată cum arată minuta d ...

Contabila grupării Corduneanu, expert bancar pentru milionarii irlandezi
24/07/2014 22:07

Secretele financiare ale unor milionari irlandezi au ajuns pe mainile unei contabile din Romania, pusă oficial sub acuzare pentru fraudarea mai multor bănci, in dosarul clanului ”Corduneanu”.  ...

Credinţă şi turism pe bani europeni FOTO
17/02/2014 11:45

Zeci de spaţii cu potenţial turistic din Moldova au fost transformate radical in urma unor ample proiecte cu finanţare europeană. Fie că au fost depuse de mediul de business din regiune, de autorităţi pu ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei