1poluare
1poluare2
poluare-iasi-feb-29-2008-polution-iasi-feb-2008
praf_in_iasi

Dimensiune font:

Cum a ajuns Iaşul în topul celor mai poluate oraşe din România

| 07-06-2017 05:45

Despre depăşirile valorilor admise de pulberi în suspensie în Iaşi se vorbeşte de ani buni, dar cu toate acestea măsurile vizând eliminarea fenomenului s-au lăsat aşteptate * de-abia anul acesta s-a pus accent pe protejarea ieşenilor de praf şi aceasta doar după ce Uniunea Europeană a ameninţat România cu declanşarea procedurilor de infringement, vizate fiind trei municipii: Bucureşti, Braşov şi Iaşi * realitatea, însă, este că din 2012 încoace staţiile care monitorizează calitatea aerului au înregistrat multiple depăşiri ale valorilor maxime admise, ceea ce înseamnă practic că, de cinci ani, municipalitatea nu a făcut nimic sau a făcut prea puţin pentru ca acest lucru să fie remediat.


Poluarea aerului cauzată de depăşirea indicatorului PM10 (pulberi în suspensie) este o problemă gravă, manifestată în municipiul Iaşi în anii precedenţi şi în mod special în anul 2012. Rezultatele monitorizării calităţii aerului în anul 2012 în municipiul Iaşi au evidenţiat un număr total de 91 depăşiri ale valorii limită zilnice la indicatorul particule în suspensie PM10, determinate gravimetric, din care 58 depăşiri s-au înregistrat la staţia de trafic IS-1 Podu de Piatră, 8 depăşiri la staţia de fond urban IS-4 Copou Sadoveanu şi 25 depăşiri la staţia de fond rural-trafic IS-6 Bosia Ungheni. Mai mult, în staţia de trafic IS-1 Podu de Piatră s-a înregistrat un număr de 71 depăşiri ale valorii limită zilnice pentru protecţia sănătăţii umane, care a fost redus la 58 de depăşiri în urma aplicării prevederilor Art. 21 din Directiva 2008/50/CE privind contribuţia datorată resuspensiei particulelor în urma tratării carosabilului cu nisip sau sare în timp de iarnă.

Tot în staţia de trafic Podu de Piatră s-a înregistrat o depăşire la media anuală, pentru PM10 determinat gravimetric, de 47,63 μg/m3 faţă de 40 μg/m3 care este valoarea limită anuală pentru protecţia sănătăţii umane prevăzută în Legea 104 din 15 iunie 2011 privind calitatea aerului înconjurător.

 Reţeaua de monitorizare a calităţii aerului din Zona Metropolitană Iaşi este formată din 6 staţii automate amplasate în zone reprezentative pentru tipurile de staţii existente şi a fost realizată prin proiect PHARE RO 2002. Poluanţii monitorizaţi sunt specifici fiecărui tip de staţie şi se raportează la valorile limită prevăzute în Legea nr. 104 din 15 iunie 2011 privind calitatea aerului înconjurător. Cele şase staţii sunt dotate cu analizoare automate care măsoară continuu concentraţiile în aerul înconjurător ale următorilor poluanţi: dioxid de sulf (SO2), oxizi de azot (NO2, NOx), monoxid de carbon (CO), benzen (C6H6), ozon (O3), particule în suspensie (PM10).

Comisia Europeană spune că, de fapt, poluarea ar fi început în 2007

Doi ani mai târziu, Comisia Europeană a lansat un infringement împotriva României, pe motiv că aceasta nu îşi protejează cetăţenii de poluarea cu particule fine. Potrivit rapoartelor oficiale prezentate de forul european, cetăţenii din unele zone din Bucureşti, Braşov şi Iaşi sunt expuşi continuu unor niveluri nesănătoase de poluare. „România nu îşi protejează cetăţenii de poluarea cu particule fine (PM10). Aceste particule fine provin din emisiile generate de industrie, trafic şi încălzirea locuinţelor şi pot cauza astm, afecţiuni cardiovasculare, cancer pulmonar şi deces prematur”, se arată în comunicatul CE. Comisia Europeană reaminteşte, că, în conformitate cu legislaţia UE, statele membre au obligaţia de a limita expunerea cetăţenilor la particulele de acest tip. Potrivit ultimelor rapoarte din 2012, „cetăţenii din anumite zone din Bucureşti, Braşov şi Iaşi au fost expuşi în mod aproape continuu unor niveluri nesănătoase de PM10 încă din 2007”, fără a se întreprinde nimic pentru protejarea sănătăţii acestora.

Cu toate acestea, oficialii Agenţiei pentru Protecţia Mediului au ţinut să precizeze că materiale de presă referitoare la faptul că, în ţara noastră, cetăţenii (printre care şi ieşenii) sunt supuşi continuu unor niveluri nesănătoase depoluare nu sunt fondate. „Iaşul nu este un oraş poluat. Un oraş poluat ar fi cel care la toate cele patru staţii care monitorizează situaţia s-ar înregistra depăşiri la toate substanţele. Nu avem astfel de depăşiri. Suntem în limitele normale ale unei zone urbane mari, aglomerate. Nu e nimic ieşit din comun, cu excepţia problemei cu pulberile”, spunea Bogdan Victor Davideanu, directorul executiv al APM Iaşi, în 2014. Totuşi, şefii agenţiei au admis că există şi depăşiri ale valorilor maxime admise în ceea ce priveşte pulberile în suspensie, mai ales în zona staţiei din Podul de Piatră, dar că, la nivelul unui an întreg şi raportat pentru tot oraşul, acestea nu ating pragul de 35 de depăşiri, cât acceptă organismele europene.

Măsurile pentru reducerea poluării, sublime, dar lipsesc cu desăvârşire!

Paradoxal, în ciuda avertismentelor şi chiar numărul şantierele din oraş se diminuase începând cu sfârşitul anului 2014, tradiţionalul plan anual vizând îmbunătăţirea calităţii aerului în Iaşi coincidea cu cele publicate în anii anteriori. Din acest, ieşenii aflau că poluarea în Iaşi se va reduce după „organizarea de campanii de conştientizare a populaţiei privind rolul esenţial al cetăţenilor în gestionarea fenomenului de poluare la nivel urban”! La fel de inutilă a fost şi măsura vizând „alocarea unui număr verde sau implementarea unei aplicaţii pentru telefoanele mobile la care se pot face sesizări referitoare la nerespectarea regulilor de bune practici”. Alte măsuri pot fi considerate ca fiind ipocrite atât timp cât se vorbeşte despre „alocarea primei benzi de circulaţie doar pentru transportul în comun şi vehicule de intervenţie, pentru arterele pe care există trasee de transport în comun”.

Restricţionarea traficului greu prin centrul oraşului este o altă măsură care a mai fost propusă, dar care nu s-a aplicat niciodată. În ciuda mutării Vămii în CUG, TIR-urile continuă să tranziteze fără probleme centrul oraşului şi mai toate cartierele. În acelaşi plan se vorbeşte în fiecare an de „O zi în oraş fără maşini”, în condiţiile în care în ultimii ani s-a putut circula fără restricţii pe 22 septembrie.

În fine, nici măsura vizând înlocuirea maşinilor personale vechi nu pare aplicabilă, atât timp cât Programul Rabla nu mai tentează niciun şofer, iar alte măsuri vizând stimularea cumpărării de maşini nepoluante nu s-au luat de ani bun. Ajungem astfel la cuvintele şefului APM Iaşi, Victor Bogdan Davideanu, expirmate în urmă cu trei ani. „Depăşirile la pulberile în suspensie vor dispărea când Salubris îşi va cumpăra maşini de măturat cu aspiratoare, moderne. Sau când RATP va avea bani să-şi reînnoiască parcul auto. Nu în ultimul rând, când transportatorii români vor avea şi conştiinţă în aceeaşi măsură ca şi banii de care dispun, deci când vor cheltui şi pentru protecţia mediului. Până atunci, se circulă cu toate hârburile. România este o groapă de gunoi în privinţa autoturismelor”, spunea acesta, în februarie 2014.

Cât priveşte reorganizarea circulaţiei la nivelul reţelei pentru descongestionarea traficului, dezvoltarea de rute ocolitoare pentru transportul de marfă prin amenajarea variantelor de ocolire Nord, Nord – Vest şi Sud – Est, este o utopie să credem că lucrurile se vor rezolva de la sine, atât timp au trecut zece ani de când se vorbeşte de realizarea autostrăzii Iaşi – Târgu Mureş. La fel stau lucrurile şi cu reabilitarea liniei de tramvai Iaşi – Dancu, nepusă în practică de ani buni şi fără de care nu se poate vorbi de o legătură între zona ERA – Centura uşoară Sud şi DC 27.

Practic, doar măsurile ce vizează extinderea arealului cu prioritate pentru pietoni şi biciclişti în zona centrală a Iaşului, precum şi accesului pietonal şi cu bicicleta către zona de agrement Ciric au fost singurele iniţiative concrete, la fel ca şi cele vizând extinderea zonelor verzi.

 

Cauzele care generează depăşirea valorii maxime sunt multiple, însă cele mai importante sunt traficul şi încălzirea urbană. Dacă în ceea ce priveşte operatorul de termoficare, acesta a promis că se va conforma tuturor prevederilor referitoare la poluare, în cazul TIR-urilor care tranzitează Iaşul nu se văd realizări concrete.

 

În 2014, staţiile de mediu indicau valori acceptabile

Urmare a monitorizării calităţii aerului prin cele 6 staţii automate, în anul 2014, în Zona Metroplitană Iaşi s-au înregistrat un număr total de 76 depăşiri ale valorii limită zilnice pentru protecţia sănătăţii umane, la indicatorul particule în suspensie PM10 înregistrate în toate staţiile de monitorizare, determinate gravimetric, din care: 26 depăşiri s-au înregistrat la staţia de trafic IS-1 Podul de Piatră, 3 depăşiri la staţia de fond rural IS-4 Copou Sadoveanu, 22 depăşiri la staţia de fond suburban IS-5 Tomeşti şi 25 depăşiri la staţia de fond urbantrafic IS-6 Bosia Ungheni. În anul 2014, se observă că numărul de depăşiri ale valorii limită zilnice la indicatorul particule în suspensie PM10 determinate gravimetric în toate staţiile de monitorizare a calităţii aerului s-a situat sub numărul de 35 stabilit conform Legii nr.104/2011 privind calitatea aerului înconjurător. Nu s-a depăşit valoarea limită anuală pentru protecţia sănătăţii umane (40 μg/m3) la indicatorul PM10 în nicio staţie de monitorizare a calităţii aerului din aglomerarea Iaşi.

Problemele au reapărut în 2016

După doi ani, probleme poluării în Iaşi a fost repusă pe tapet primarul Mihai Chirica admiţând că Iaşul se află la doi paşi de a intra în procedura de infringement pe care Uniunea Europeană o aplică oraşelor care nu-şi protejează cetăţenii de poluarea cu praf (PM 10). „Am participat la o discuţie foarte aprinsă, aş putea să-i spun, în ceea ce priveşte riscul de infringement pe care-l are Iaşul, sau România datorită deselor depăşiri privind poluarea cu PM 10. Până în momentul de faţă sunt 33 de depăşiri şi mai sunt acceptate doar două până la sfârşitul acestui an”, spunea edilul. Declaraţia acestuia survenea la scurt timp după ce tot primarul Iaşului susţinea, într-un interviu acordat un site cu tentă ecologistă, că depăşirile înregistrate de staţia din Podul de Piatră se datorează faptului că „cei de la Agenţia de Protecţie a Mediului au pus instalaţia de măsurare lângă o brutărie”!

Faci bloc, faci şi rampă de spălare!

Îmbucurător, însă, este faptul că, de această dată, şeful oraşului a anunţat măsuri concrete pentru diminuarea gradului de poluare cu praf, în condiţiile în care ani la rândul planurile municipalităţii vizând acelaşi demers făceau referire la măsuri de ordin general şi mai puţin punctuale. „Vrem să introducem o reglementare, chiar de luna viitoare: orice autorizaţie de construire va avea obligatoriu introdusă existenţa rampei de spălare, indiferent că faci o casă sau un bloc. Vom aduce noi (n.r. Primăria Iaşi) o schiţă sumară privind felul cum va trebui să arate această rampă de spălare”, a explicat Mihai Chirica.

O altă măsură vizează SC Salubris, care, pe viitor, va avea un program săptămânal de spălare a arterelor intens circulate din oraş. „Prin hotărâre de CLM, vom perimetra o anumită zonă, după care vom face o descriere pe fiecare bulevard şi vom şti că lunea se spală - dau un exemplu – B-dul Independenţei, A. Panu, Str. Palat, Pd. Roş - şi nu mai parchează nimeni. A doua zi ne ducem pe Nicolina, a treia zi ne ducem prin alt cartier...”, adaugă primarul oraşului. De asemenea, municipalitatea va reglementa regimul parcărilor din oraş, prin crearea unei structuri specializate în organigrama Primăriei, care va urmări respectarea a două reguli esenţiale în viziunea edilului-şef: cine parchează plăteşte, iar cine opreşte în locuri interzise, de asemenea, plăteşte!

O altă hotărâre a Primăriei vizează spaţiile verzi din aproprierea trotuarelor, acea plat-bandă. „Şi în această primăvară s-a constatat că spaţiul verde nu rezistă peste iarnă. Agresivitatea oricărui tip de antiderapant provoacă dispariţia acelui spaţiu verde. Prin urmare la vom scoate, nu vor rămâne decât acele casete ale copacilor. În compensaţie, vom crea spaţii verzi în zone unde acestea nu există”, a explicat Chirica. Mai mult, Primăria Iaşi va continua să monteze pavele ecologice între blocuri astfel încât să creeze noi locuri de parcare fără schimbarea destinaţiei de spaţiu verde.

Camioane puse să circule între anumite ore sau zile

O nouă decizie se referă la transportatori: indiferent de natura mărfii cărate de camioane, toate vehiculele vor trebui să aibă prelate. Mai mult decât atât, municipalitatea ieşeană intenţionează să introducă restricţii de trafic greu. „Altfel pus, să împărţim traficul greu pe repere orare în cadrul zilei şi pe zile în cadrul săptămânii. Să încercăm să diluăm astfel traficul greu, poate reuşim să-i convingem să circule mai mult sâmbătă când indicatorii de trafic sunt foarte scăzuţi”, a mai spus primarul.

Nu a fost uitată nici Compania de Transport Public Iaşi, care va trebui să opereze pe zonele unde există staţii de măsurare a calităţii aerului doar cu autobuze EURO 6.

Cât de mult vor conta aceste măsuri, se va vedea la nivelul deciziilor pe care le vor lua organismele europene în cazul Iaşului. Oricum, singurul lucru cert este că poluarea în oraş va dispărea în momentul în care vor exista variante de ocolire a Iaşului. „Cred că este nevoie să atragem atenţia supra susţinerii proiectelor de investiţii pentru că în caz contrar România va plătit penalităţi către Comisia Europeană, bani pe care i-am putea folosi asltfel”, afirma, luna trecută, Mihai Chirica. Tudor DAMASCHIN

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

ULTIMA ORA

 

 

 

ALFA & OMEGA INSOLV IPURL, lichidator judiciar al debitoarei SC GANESHA DREAM S.R.L. – societate în faliment, dosar nr. 4176/99/2017 aflat pe rolul Tribunalului Iași – Faliment, în temeiul dispozițiilor Legii nr. 85/2014, vinde prin licitație publică competitivă cu strigare următoarele bunuri: 1. Bun imobil – proprietate agro - industrială, (tip “ferm[ creștere suine”) situată în extravilanul Com. Ibănești, punctul Condrea, T119, P3068/7; 3068/8, jud. Vaslui, format din teren extravilan în sup. de 8.432 mp, Construcția C1 în sup. de 98 mp, Construcția C2 în sup. de 720 mp și Construcția C3 în sup. de 720 mp, dotate cu echipamente interior grajd creștere suine și panouri fotovoltaice – Preț de pornire 100% din valoarea de piață stabilită prin raportul de evaluare - 379.562 Euro (exclusiv TVA). 2. Bunuri mobile conform Raport de evaluare - Preț de pornire 100% din valoarea de piață stabilită prin raportul de evaluare, astfel: Nr. crt. – Denumirea bunurilor – Buc – Valoare de piață lei – fără TVA 1 – Tractor DEUTZ-FAHR model AGROTON L720 DCR, fabricație 2012, nr. de identificare ZKDJ5904W0LD10250, serie motor 10999830 – 1 – 306.153 2 – Vidanja TESTORE model C160, fabricație 2015 – 1 – 78.300 3 – Semănătoare de plante prașitoare MA/AG PRECISA REALE D 6R, fabricație 2014, nr. de identificare 2141001 – 1 – 54.527 Licitațiile vor avea loc în data de 08,15,22 și 29.06.2018, ora 12.00, la biroul lichidatorului judiciar din Mun. Iași, str. Sf. Lazăr, nr.4, bl. Penes Curcanul, TR. 5, Etaj 1, Cabinet nr. 13, Jud.Iași, Complex de Birouri ”NH BUSINESS”, putând participa orice persoană fizică sau juridică care va depune o ofertă care va conţine: - cerere de participare la licitaţie; - dovada achitării taxei de participare de 2.000 lei; - dovada achitării caietului de sarcini de 1.000 lei fără TVA – pentru bunul imobil; - dovada achitării cauţiunii de 10% din preţul de pornire al licitaţiei, sumă care se va achita în contul colector deschis pe numele debitoarei la Piraeus Bank; - actele de identificare a persoanei juridice/fizice, împuternicire pentru persoana care reprezintă societatea cu menţiunea că are mandat de a licita indiferent de sumă, ştampila. Taxa de participare și contravaloarea caietului de sarcini se vor achita în contul lichidatorului judiciar decshis la Piraeus Bank Iaşi. În cazul în care creditorul garantat Piraeus Bank România SA îşi exprimă intenția de a adjudeca în contul creanţei bunul imobil, acesta va putea participa la licitaţiile organizate fără alte cheltuieli (taxă de participare la licitație, caiet de sarcini, cauţiunea de 10% etc.) şi fără a fi necesar a prezenta documentele de participare. Creditorul garantat poate adjudeca în contul creanţei bunul asupra căruia poartă garanţia sa la un preţ care se încadrează în strategia de valorificare aprobată de către creditori. Ofertele se vor depune la biroul lichidatorului judiciar din Mun. Iași, str. Sf. Lazăr, nr. 4, bl. Penes Curcanul, TR. 5, Etaj 1, Cabinet nr. 13, Jud. Iași, cel târziu cu 1 zi lucrătoare înainte de ziua licitaţiei, până la ora 16.00. Ofertanţii care se înscriu la licitaţie, dar nu participă, pierd toate sumele avansate în vederea participării la licitaţie. Neplata preţului în termenul stabilit de 30 zile calendaristice de la data licitaţiei, duce la pierderea sumelor avansate pentru achiziţionarea bunurilor, care vor fi scoase din nou la vânzare în sarcina cumpărătorului. Oricine pretinde vreun drept asupra bunurilor scoase la vânzare, sub sancţiunea decăderii, se va adresa lichidatorului judiciar şi va face dovada până în ziua licitaţei. Informaţii suplimentare la biroul lichidatorului judiciar sau tel: 0744520508, 0744994490; fax: 0332/814773, e-mail: alfa.omega.insolv@gmail.com.
ANUNŢ Privind organizarea, la data de 11.07.2018 ora 11, a selecţiei de oferte în vederea desemnării unor evaluatori în vederea efectuării rapoartelor de evaluare a bunurilor imobile şi mobile ale debitoarei Subscrisa CASA DE INSOLVENŢĂ A&B SPRL, în calitate de lichidator judiciar al SC OPEN SERVICE SA IAŞI, anunţă organizarea, la data de 11.07.2018 ora 11 a selectie de oferte în vederea desemnării a 2 evaluatori (unul pentru evaluarea bunurilor imobile şi unul pentru evaluarea bunurilor mobile ale debitoarei) care să efectueze rapoartele de evaluare a bunurilor imobile şi mobile ale debitoarei. Bunurile imobile constau în teren şi cladiri situate în Iaşi, Calea Chişinăului nr. 45 iar bunurile mobile constau în utilaje, autoturisme şi stoc de marfă (piese auto). Ofertele vor fi depuse în plic la sediul lichidatorului judiciar în Iaşi, str. A. Panu nr. 13-15 mezanin sau trimise prin fax la nr. 0232/211090 cel mai târziu până la data de 10.07.2018 ora 16. În ofertă se va menţiona onorariul solicitat de evaluator şi perioada de execuţie a lucrării. Desemnerea ofertei câştigătoare va avea loc la data de 11.07.2018 ora 11 la sediul lichidatorului. Criteriile de desemnare a ofertelor câştigătoare atât pentru evaluarea bunurilor imobile cât şi pentru evaluarea bunurilor mobile sunt: onorariul cel mai mic solicitat de evaluator – 20 de puncte maxim şi perioada ce mai scurtă de execuţie a lucrărilor – 10 puncte maxim. Lichidator Judiciar, Casa de Insolvenţă A&B SPRL.
ANUNȚ SELECȚIE FIRMĂ SPECIALIZATĂ ÎN SERVICIUL ARHIVISTIC Subscrisa EuroBusiness LRJ S.P.R.L., cu sediul în Iași, str. Zorilor nr. 11, jud. Iași, înregistrată în Registrul Societăţilor Profesionale de Practicieni în Insolvenţă sub nr. RFO II 0022/2006, Cod de Identificare Fiscală 16605670, în calitate de lichidator judiciar al debitoarei S.C. GARDIAN PRIVAT SECURITY S.R.L, cu sediul social în: Iași, Calea Chișinăului nr. 33, bl. Constr. C1, ap. birouri, jud. Iași, înmatriculată la Oficiul Registrului Comerţului Iaşi sub nr. J22/108/2006, Cod de Identificare Fiscală 18291905, astfel desemnat prin Sentinţa Civilă nr. 62 din data de 30.01.2018 pronunţată de Tribunalul Iaşi, secţia II Civilă-Faliment, în dosarul nr. 4062/99/2014 (format vechi: 285/2014) primește oferte, pe suport de hârtie, în plic sigilat la sediul lichidatorului judiciar, până la data de 20.08.2018, orele 13.00, pentru angajarea unei firme specializate în serviciul arhivistic pentru prelucrarea arhivistică (servicii de organizare a fondului arhivistic) și de păstrare și conservare (depozitare) a fondului arhivistic. Deschiderea ofertelor se va face la data de 20.08.2018, orele 14.00. Plata se va face după valorificarea bunurilor din patrimoniul debitoarei. Oferta trebuie să conțină următoarele elemente obligatorii: structura prețului pentru fiecare serviciu, prețul pentru perioada de depozitare legală, precum și pentru un metru liniar de documente, modalități și termene de plată. Oferta va fi însoțită de copiile certificatelor de conformitate, a actului constitutiv al persoanei juridice, a certificatelor de inregistrare la Registrul Comertului, a autorizației de funcționare pentru serviciile arhivistice menționate, inclusiv de păstrare și conservare a documentelor de arhivă cu valoare practică, eliberată de Arhivele Naționale, precum și de proiectul contractului în care să se regăsească și clauzele privind transferul acestor documente, conform Ordinului MAI nr. 137/27.09.2013 și a art. 18 indice 4, din Legea nr. 138/2013. Documentele de arhivă cuprind documente contabile, acte de personal etc. ale societăţii falite S.C. GARDIAN PRIVAT SECURITY S.R.L, cu sediul social în Iași, Calea Chișinăului, nr. 33, bl. Constr. C1, ap. birouri, jud. Iași – în cantitate de aproximativ 8 m.l. Criteriul aplicat pentru stabilirea ofertei câștigătoare este prețul cel mai mic oferit. Ofertele ce urmează a fi primite vor fi supuse atenţiei Comitetului Creditorilor debitoarei GARDIAN PRIVAT SECURITY S.R.L. - in faliment. Desemnarea ofertantului câştigător al selecţiei de oferte va fi făcută în conformitate cu decizia Comitetului Creditorilor. Relații suplimentare la tel./fax 0232/220777, mail: office.is@lrj.ro, www.lrj.ro.
Patru din cinci adolescenţi români au fost ţinta hărţuirilor în mediul online
02/05/2018 04:30

O treime dintre părinţi limitează timpul petrecut de copii pe internet, pentru a-i proteja de pericole, in condiţiile in care riscurile asociate creşterii copiilor intr-o lume digitală le dau părinţilor ...

  Premieră la Teatrul Luceafărul -- „O Poveste Japoneză”
13/03/2018 06:39

    Spectacolul „O poveste japoneză: Marume şi Yoneyama”, a cărui premieră va avea loc peste cateva zile, a adus pe scena Teatrului Luceafărul o echipă redutabilă şi un regizor d ...

Comorile neştiute ale Iaşului
08/11/2017 12:15

 De la Iaşi la Moşna nu faci mai mult de o oră cu maşina, pe un drum asfaltat. Se vede că sunt oameni gospodari in zonă, după casele ingrijite. Cele bătraneşti se strecoară timid de după pomii i ...

Corupţia, flagelul care zguduie universităţile ieşene!
01/11/2017 04:30

În ultimul deceniu, invăţămantul superior ieşean pare a fi intrat in „zodia infracţionalităţii”. Astfel, nu a fost instituţie de profil care să nu fi fost cutreierată de oamenii legi ...

 

Cinematografele ieşene, transformate în săli de spectacole şi cafenele culturale
25/10/2017 05:45

Cozi intermidabile, public de toate varstele... Pe puştani ii vedeai incă de la ora 8.00, in timp ce maturii preferau spectacolele de la 19.00. Sălile erau neincăpătoare pentru că, in acele vremuri, l ...

Cine a luat primii bani europeni în Regiunea de Nord-Est
24/10/2017 13:15

Cele mai recente date publicate de Agenţia pentru Dezvoltare Regională Nord-Est arată că doar 59 de proiecte au primit toate avizele necesare şi sunt in implementare prin Programul Operaţional Regional 20 ...

Judeţele Moldovei, campioane la defrişări ilegale
11/10/2017 05:15

Pădurile Moldovei dispar sub privirile neputincioase ale autorităţilor, iar sute de tăieri ilegale sunt inregistrate prin aplicaţiile dedicate ori cele descoperite de organele abilitate. Potrivit ultimului ...

„Repetenţii” Sănătăţii ieşene
04/10/2017 12:49

În timp ce unii pacienţi stau pe liste de aşteptare in alte oraşe ori se roagă să scape cu bine sau să fie locuri in alte judeţe unde să fie primiţi, la Iaşi unele proiecte care ar schimba total ...

Moartea circulă cu viteză pe străzile din județ!
13/09/2017 06:00

Viteza constituie principala cauză generatoare de accidente rutiere grave in judeţul Iaşi, potrivit statisticilor Inspectoratului de Poliţie Judeţean (IPJ). Acesta este şi motivul pentru care oamenii legi ...

Iadul copiilor abuzaţi de propriile rude
30/08/2017 05:45

Copiii au o serie de drepturi, cum ar fi cel la educaţie, iar părinţii care refuză să-i lase să meargă la şcoală pot ajunge la puşcărie. Astfel, potrivit legislaţiei, minorii nu pot fi supuşi la mu ...