Dezbatere publică pentru urgentarea proiectelor de transport
Dimensiune font:
Până pe 9 martie, Ministerul Transporturilor (MT) realizează o consultare publică privind ordonanţa de urgenţă pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură de transport * schimbările preconizate avute în vedere vizează emiterea autorizaţiei de construire şi în baza avizelor ori a acordurilor de principiu
Oficialii Ministerului Transportului au anunţat că până pe 9 martie 2016 va fi organizată o dezbatere publică privind proiectul de ordonanţă privind accelerarea implementării proiectelor de infrastructură. Documentul, postat pe site-ul MT, reglementează cadrul normativ pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană în scopul simplificării procesului de autorizare a lucrărilor de construcţii aferente, pentru a asigura interconectivitatea între reţeaua de transport de interes naţional/ regional cu cea de europeană, dar şi pentru a elimina blocajele în procesul de implementare a acestor categorii de proiecte.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului de act normativ, schimbările preconizate avute în vedere vizează emiterea autorizaţiei de construire şi în baza avizelor/ acordurilor de principiu, fără a exonera beneficiarul proiectelor de obţinerea, după caz a avizelor/ acordurilor emitenţilor sau a avizelor de amplasament favorabile, prelungirea valabilităţii certificatelor de urbanism, a avizelor, acordurilor, permiselor sau autorizaţiilor până la finalizarea executării lucrărilor aferente proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional strategic, pentru care au fost eliberate, respectiv până la data semnării procesului-verbal de recepţie finală a lucrărilor, cu condiţia începerii lucrărilor în termen de 12 luni de la data emiterii.
Extinderea ariei de competenţă a Ministerului Transporturilor privind emiterea autorizaţiilor de construire pentru toate categoriile de lucrări necesare realizării obiectivelor de investiţii, aferente infrastructurii de transport de interes naţional, cu respectarea prevederilor legale în domeniul autorizării construcţiilor, dar şi asigurarea prevederilor legale pentru MT în calitate de emitent de autorizaţii de construire în vederea desfăşurării activităţilor de control şi disciplină în construcţii.
De asemenea, sunt prevăzute modificări şi completări ale Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prin includerea de noi prevederi privind scoaterea terenurilor din circuitul agricol/forestier şi înscrierea acestora în Cartea Funciară, fără a afecta procesul propriu-zis de scoatere din circuitul agricol/forestier prevăzut de legislaţia în vigoare, în sensul înscrierii terenurilor aflate în circuitul agricol evidenţiate în extravilan, direct în Cartea Funciară, cu încadrarea în categoria de folosinţă pentru care au fost achiziţionate, cu îndeplinirea ulterioară a unor condiţionalităţi de către beneficiarul proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional strategic, acordării de avize de principiu pentru scoaterea terenurilor împădurite din circuitul forestier, terenuri situate pe amplasamentul proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană, fără ca beneficiarul acestor proiecte (CNADNR, în cazul de faţă, să fie exonerat de obligaţia obţinerii avizului prevăzut de lege).
Totodată, este reglementată modalitatea de recuperare a avansurilor până la plata finală corespunzător contractelor încheiate pentru proiectele de interes transeuropean finanţate din fonduri structurale, precum şi pentru proiectele finanţate din bugetul de stat. „Se reglementează includerea la finanţare cu prioritate a serviciilor de elaborare a documentaţiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructură de transport transeuropene, în scopul asigurării continuităţii procesului de realizare a acestor documentaţii. În acelaşi timp, se reglementează includerea în cadrul documentaţiilor tehnico-economice aferente proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional a racordurilor cu municipiile şi oraşele limitrofe, la terenurile agricole din extravilan, precum şi includerea de măsuri privind protecţia patrimoniului arheologic şi monumentelor istorice, prevăzându-se şi iniţierea procedurilor de actualizare a normativelor tehnice de specialitate“, se spune în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă.
În plus, ministerul reglementează posibilitatea prelungirii valabilităţii, până la finalizarea lucrărilor, a avizelor/ acordurilor/ autorizaţiilor de construire aferente proiectelor de infrastructură de transport de interes naţional, emise până la data acestei ordonanţe de urgenţă.
„Reglementările promovate prin acest act normativ au impact asupra reducerii termenelor de implementare a proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană, creşterii gradului de absorbţie a fondurilor europene programate pentru infrastructura de transport transeuropeană şi dezvoltarea reţelei de transport din România. De asemenea reglementările din prezentul act normativ contribuie la îndeplinirea de către România a obiectivelor politicii de transport prin realizarea reţelei TEN-T Core până în anul 2030 şi a reţelei TEN-T Comprehensive până în anul 2050“, potrivit documentului citat.
România are, potrivit acordului de parteneriat încheiat cu Uniunea Europeană şi Cărţii Albe a Transporturilor, obligaţia de a finanţa, inclusiv prin utilizarea fondurilor structurale nerambursabile finalizarea cu prioritate a proiectelor de infrastructură de transport transeuropeană situate pe reţeaua TEN-T Core până în anul 2030 şi de pe reţeaua TEN-T Comprehensive până în anul 2050.
„Cu astfel de măsuri, nu vom mai avea proiecte cu întârzieri de 6, 12 luni şi chiar doi ani, atunci când întârzierile se înlănţuiesc şi se influenţează una pe alta“ - ministrul Transporturilor, Dan Costescu
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau