Foştii angajaţi reclamă nereguli la Fortus
Dimensiune font:
Nimeni nu-şi asumă responsabilitatea pentru eşecul de la fostul Combinat de Utilaj Greu. Cu toate că administratorii companiei ar fi trebuit să depună la dosarul de insolvenţă un document prin care să se asigure că pot acoperi măcar o parte din eventualul eşec al unui plan de reorganizare, acest act nu figurează nicăieri în scriptele făcute publice până acum.
Rămaşi fără un loc de muncă, fără salarii, cu prieteni, rude sau cunoştinţe care încă mai speră să-şi continue activitatea în cadrul Combinatului, foştii angajaţi ai Fortus SA Iaşi scot la iveală noi nereguli care se petrec în interiorul companiei. Un act ce ar fi trebuit depus de administratorul Fortus nu apare, însă, în niciunul dintre dosarele companiei. Respectivul document ar fi trebuit să acopere, conform legii, „eventualele prejudicii cauzate în îndeplinirea atribuţiilor sale”. În timp ce la alte companii de renume din Iaşi această poliţă de asigurare este anexată dosarului de insolvenţă, la Fortus aceasta lipseşte cu desăvârşire. „Cum se recuperează daunele provocate salariaţilor? Ar trebui ca şi directorii şi administratorii judiciari să depună cererile de asigurare profesională. La Fortus nu a mai fost depus un astfel de act de la prima cerere de intrare în insolvenţă, din 2007. În cazul unei alte companii importante din Iaşi, Aquamold Trading, de exemplu (producătorul apelor minerale Amfiteatru – n.red.) acest document există. A fost publicat în Buletinul Procedurilor de Insolvenţă din 24 noiembrie 2014, alături de lista nominală a creditorilor societăţii şi a salariaţilor. La Fortus nici vorbă despre aşa ceva! Eu nu ştiu să se fi depus aşa ceva, pentru că nu s-a prezentat niciun document”, susţine Florin Rugină, liderul foştilor angajaţi ai Fortus SA Iaşi. Astfel, anul 2008 este singurul pentru care figurează depunerea unei astfel de poliţe de asigurare. Aceasta a fost înscrisă de fostul administrator al Combinatului, practicianul în insolvenţă Adrian Ababei. Acesta a asigurat prin poliţa sa un număr de cinci posibile evenimente, cu suma de 150.000 de lei.
Pierderi de 21,8 milioane de lei după un an de reorganizare
Concret, conform legii, fiecare membru al Uniunii Naţionale a Practicienilor în Insolvenţă din România este obligat ca în termen de 30 de zile de la admiterea în UNPIR să se asigure profesional, prin subscrierea unei poliţe de asigurare valabile, care să acopere eventualele prejudicii cauzate în îndeplinirea atribuţiilor sale. „Riscul asigurat trebuie să reprezinte consecinţa activităţii practicianului în insolvenţă pe perioada exercitării calităţii sale”, se arată în Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 86/2006. Mai mult, conform aceleiaşi Ordonanţe, nerespectarea obligaţiei de asigurare de răspundere profesională duce la suspendarea calităţii de membru al Uniunii pe o perioadă de maximum şase luni. Aceeaşi măsură se va lua şi în cazul în care poliţele de asigurare de răspundere profesională nu sunt reînnoite la data expirării lor. Astfel, ar fi necesar ca membrii consorţiului care se ocupă de insolvenţa Fortus SA să acopere din contractul de asigurare eşecul planului de reorganizare.
Raportul oficial al primului an de reorganizare a companiei ieşene arată pierderi mult peste cele prevăzute, vânzări semnificativ mai mici şi onorarii mari de administrare. Astfel, după primele 12 luni de implementare a planului de reorganizare, veniturile din exploatare realizate de angajaţii Fortus s-au ridicat la 18,2 milioane de lei. Cu toate acestea, veniturile pentru această perioadă stabilite în planul erau de nu mai puţin de 40,5 milioane de lei. Concret, în ultimul an, activitatea de exploatare de la Fortus a înregistrat pierderi de 21,8 milioane de lei, faţă de cele 16,9 prevăzute prin plan.
În schimb, managerii Fortus au reuşit să reducă în ultimul an cheltuielile cu plata salariilor. Trimiterea în concediu fără plată a angajaţilor a adus economii de 4 milioane de lei fostului Combinat de Utilaj Greu.
Având în vedere rezultatele prezentate de consorţiul de administratori după primul an de implementare a planului de reorganizare, aceştia au decis prelungirea agoniei. „Având în vedere rezultatele prezentate, consorţiul de administratori judiciari recomandă modificarea şi prelungirea perioadei de implementare a planului. Raportat la premisele avute în vedere la elaborarea planului, reinserţia societăţii în circuitul comercial este de durată, raportat la obiectul de activitate, dimensiunea şi structura societăţii. Contextul economic dificil, constrângerile mediului economic şi lipsa accesului la resurse sunt factori care vin în sprijinul recomandărilor administratorilor judiciari”, se arată în concluziile raportului de evaluare.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Comentarii
costelus
Jan 07, 2015
un ing. profesionist care nu s-a bagat in troaca porcilor si a fost inlaturat.marii sefii de azi din fortus stiu ca nu mint dar nu vor recunaste ca sunt cozi de topor.stau cu mainile in san si se uita cum ruineaza o intreprindere.
mike
Jan 07, 2015
un rezumat al tutror neregulilor si incalcari flagrante ale legii, din care o mica pare au transparut si in presa, s-ar putea cataloga cu vechiul proverb: "cainii latra, caravana merge"!. este clar ca nu exista nici un interes politic sau economic de rezolvare a situatiei dramatice de la fortus. principalul vinovat este acel director care "mulge o vaca aflata in pragul mortii" (a se vedea articolul) , care in cardasie cu administratorii judiciari, se dedadu la un jaf pe fata la adresa angajatilor. in timp ce conturile lor cresc ca fat-frumos din poveste, angajatilor nu li s-a platit pe decembrie nici un chior, contrar tutror dipozitiilor legale!. unii se amagesc asteptand dna-ul sa le faca dreptate, ingnorand faptul ca dna-ul ancheteaza doar pe aceia care fura de la stat, nu si de la angajati. prin fortus mai bantuie doar vantul disperarii, dar si hohotele de ras a batjocura ale unui dictator cu chisca plina!
Adauga comentariul tau