Iaşul are 8.000 de şomeri fără studii!

default

Dimensiune font:

| 16-09-2018 12:02

* „Când vorbim de criza forţei de muncă, nu vorbim neapărat de faptul că nu există un număr suficient de persoane, ci de faptul că nu mai avem oameni calificaţi. Aici avem o mare problemă”, a declarat consultantul independent George Albulescu, fost inspector şef ITM Iaşi

Camera de Comerţ şi Industrie Iaşi a fost alături de operatorii economici care au participat joi, 13 septembrie, la o sesiune de informare axată pe teme de actualitate, legate forţa de muncă şi relaţiile de muncă, din perspectiva noutăţilor Codului muncii şi a modificărilor aflate în lucru, pe de o parte, precum şi pe instituirea unei scheme de ajutor de stat având ca obiectiv stimularea investiţiilor cu impact major în economie.

Forța de muncă reprezintă unul dintre cele mai importante elemente din ansamblul factorilor de producție. De aceea, modul de concepere a organizării diverselor activități ar trebui să aibă în vedere (împreună cu alte elemente), problema ocupării, a utilizării mâinii de lucru, ea fiind încadrată ca o dimensiune specifică dezvoltării. „Noi numărăm salariat cu salariat. Suntem, undeva, la 200.000 de persoane angajate. În ceea ce priveşte somajul, 13.000 de persoane se află în somaj, dar, atenţie, dintre acestea aproape 8.000 sunt fără studii – mai puţin de 4 clase, sau de 8 clase, şi ştiţi foarte bine că, potrivit legii învăţământului, dacă nu ai cel puţin 8 clase, nu te poţi califica. Aşadar, ei ar trebui să intre într-un program a doua şansă - întâi să parcurgă în mod accelerat clasele de care mai au nevoie, şi abia ulterior să fie calificaţi. Programul începe cu identificarea acestora, şi va fi foarte interesant să vedem cum stăm din punct de vedere numeric, cât şi din punct de vedere al calificării acestora. Legat de criză, când vorbim de criza forţei de muncă, nu vorbim neapărat de faptul că nu există un număr suficient de persoane, ci de faptul că nu mai avem oameni calificaţi. Aici avem o mare problemă, a declarat consultantul independent George Albulescu, fost inspector şef ITM Iaşi, adăugând că, în comparaţie cu celelalte oraşe, cu siguranţă stăm mult mai bine. „Suntem un magnet din punct de vedere al învăţămânutului superior, care atrage forţa de muncă din toate celelalte judeţe. Mulţi dintre tinerii care vin la studii în Iaşi rămân aici, nu mai pleacă la Vaslui sau la Botoşani, cu certitudine”, a mai precizat acesta.

Noutăţi legislative

Noua lege a internship-ului deschide piaţa forţei de muncă şi dă posibilitatea ca fiecare firmă să îşi angajeze, dacă doresc, un număr de interni. Potrivit fostului inspector şef ITM Iaşi, George Albulescu, un program de internship poate însemna atât un start de succes în carieră, cât şi o modalitate excelentă pentru a căpăta experienţa practică, şansa de a cunoaste profesionişti din domeniu. „Legea are nişte condiţii de îndeplinit - nu sunt foarte grele, de exemplu trebuie să aibă un formator şi un coordonator, sau o firmă care are 20 de salariaţi, nu are voie să aibă mai mult de doi interni. De asemenea, internul poate să fie plătit, există o indemnizaţie pentru acesta – cu cel puţin 50 la sută din salariul minim garantat în plată. Avantajul este că forţa de muncă este mai ieftină, pe de o parte, iar pe de altă parte firmele îşi pot forma angajatul aşa cum îşi doresc. Programul de internship se poate întinde pe o perioadă de 12 luni, şi poate să fie în cuantum maxim de 720 de ore. Această lege vine cu precădere în ajutorul tinerilor, al studenţilor – aceştia pot învăţa efectiv partea practică a meseriei”, a declarat Albulescu.

Modificări importante a suferit şi Legea zilierilor (Legea 52), potrivit lui George Albulescu. La această lege s-a introdus o mediere în ceea ce priveşte angajarea acestora. „Interesant este faptul că se măreşte perioada pentru care poate fi angajat zilierul. Dacă înainte perioada era de doar 90 de zile, acum este posibil până la 180 de zile. O altă lege care flexibilizează forţa de muncă şi care dă posibilitatea reducerii cheltuielilor angajatorului este telemunca - acea activitate ce se desfăşoară în faţa unui video - terminal, activităţile specifice fiind în special it-ul, outsoursingul sau videochatul”, susţine George Albulescu.

Concret, telemunca este „forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor”.

Trebuie ştiut că această lege cuprinde şi o serie de sancţiuni care vin odată cu nerespectarea unor prevederi obligatorii prevăzute de Codul Muncii. Mai precis, în contractul individual de muncă trebuie să existe obligaţia că este vorba despre telemuncă, să existe obligaţia de a preciza unde se desfăşoară telemunca, precum şi asigurarea echipamentelor şi întreţinerea acestora, care revine angajatorului.

Totodată, programul de muncă poate să fie un program variabil, dar trebuie să fie bine delimitat în contractul de muncă. Angajatorul are dreptul să controleze angajatul la locul unde acesta îşi desfăşoară activitatea, autorităţile statului pot şi ele să îl controleze, dar există un impediment - trebuie anunţat din timp controlul, iar acesta se poate face doar cu acceptul angajatului”, a declarat Albulescu.

Amenzi uriaşe pentru munca la negru

În ceea ce priveşte munca fără forme legale, s-a introdus o modificare privind sancţionarea - angajatorii care vor fi găsiţi că nu declară munca vor fi sancţionaţi cu amenzi de maxim 200.000 de lei, iar primirea la muncă a unei persoane fără transmiterea raportului de muncă în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii, cu amendă de 20.000 lei pentru fiecare persoană identificată, cu posibilitatea plăţii în 48 de ore a jumătate din valoarea acesteia. Florentina SANDU

 

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei