Plata defalcata a TVA in 2018. Ce a mai ramas din vechiul sistem

default

Dimensiune font:

| 23-01-2018 10:19

 De la 1 martie 2018, vor intra in sistemul de plata defalcata a TVA primii contribuabili obligati - conform noilor reguli publicate la sfarsitul anului trecut (prin Legea de aprobare a Ordonantei nr. 23/2017). Pe langa acestia, mai sunt probabil cateva sute de contribuabili care aplica deja sistemul, ca urmare a exercitarii optiunii. Desi greu de inchipuit ca introducerea acestei masuri in economie va avea efectul scontat initial (si anume diminuarea gap-ului de TVA, reducerea fraudelor fiscale, etc), mai ales ca cea mai importanta cheie de verificare - aprobarea ANAF pentru transferurile din conturile speciale de TVA - a fost eliminata, nu este exclus ca impactul asupra bugetului de stat sa fie unul pozitiv. Nu prin aplicarea sistemului, ci din dorinta de a evita aplicarea lui. 

Cine aplica sistemul?

Vor intra obligatoriu in sistemul de plata defalcata a TVA firmele cu datorii de TVA la sfarsitul anului (intre 5.000 lei si 15.000 lei - in functie de marimea contribuabilului), care nu sunt achitate pana la 31 ianuarie 2018 si, respectiv, firmele aflate in insolventa la sfarsitul anului.

Astfel, pentru un plus de confort, daca se doreste evitarea intrarii in sistem, recomandam verificarea situatiei fiscale (prin consultarea spatiului privat virtual, prin solicitarea unei fise pe platitor sau chiar prin solicitarea unui certificat de atestare fiscala). De asemenea, pe parcursul anului, daca un contribuabil intra sub incidenta starii de insolventa sau acumuleaza datorii pe care nu le plateste deloc sau nu le plateste in termen de 60 de zile, acesta va trebui sa aplice sistemul in mod obligatoriu incepand cu (i) data de 1 a celei de-a doua luni urmatoare celei in care se implineste termenul de plata al datoriilor, sau (ii) data de 1 a lunii urmatoare celei in care organul fiscal constata intrarea in insolventa.

Asa cum anticipam si mai sus, probabil acesta va fi singurul efect pozitiv la bugetul statului: incasarea debitelor restante de TVA si o mai buna colectare a obligatiilor fiscale de TVA in viitor (situatie care atrage dupa sine intrarea in sistem si aplicarea regulilor speciale). Apeland la intelepciunea populara, proverbul "unde dai si unde crapa" pare a rezuma destul de bine epopeea split TVA.

Urmatorii contribuabili sunt exceptati de la aplicarea sistemului de TVA: 
- contribuabilii cu datorii a caror executare silita este suspendata in conditiile art. 235 din Codul de procedura fiscala (prin depunerea unei scrisori de garantie);
- contribuabilii cu obligatiile fiscale stabilite in acte administrative fiscale a caror executare este suspendata in conditiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004;
- contribuabilii cu obligatiile fiscale pentru care s-au acordat si sunt in derulare inlesniri la plata.

Separat de contribuabilii care aplica obligatoriu sistemul de plata defalcata a TVA, mai pot fi inscrisi in Registru si contribuabili care opteaza benevol - pentru obtinerea facilitatii fiscale, si anume, o reducere de 5% a impozitului pe profit sau pe veniturile microintreprinderilor. De la 1 ianuarie 2018, odata cu migrarea multor companii de la statutul de platitor de impozit pe profit la regimul microintreprinderilor (odata cu majorarea plafonului privind cifra de afaceri pana la 1.000.000 euro) nu este clara atractivitatea acestei facilitati la scara macro. De mentionat ca facilitatea nu se aplica si pentru impozitul pe venit, desi o persoana fizica inregistrata in scopuri de TVA este in egala masura subiect al sistemului.

Mai mult, descurajator este ca, spre deosebire de contribuabilii obligati sa aplice split TVA din pricina datoriilor acumulate - care pot iesi din sistem la 6 luni dupa achitarea acestora - cei care intra in sistem optional pot iesi abia la sfarsitul anului calendaristic, dar nu mai devreme de un an de la exprimarea optiunii. Intelegem ca, spre exemplu, o companie care opteaza in aprilie 2018 pentru intrarea in sistem, poate renunta la aplicarea mecanismului platii defalcate a TVA cel mai devreme abia in decembrie 2019.

Care sunt cele mai importante noi reguli?

In continuare, redam succint regulile pe care trebuie sa le aiba in vedere atat cei care aplica sistemul, dar si clientii acestora. Cu titlu introductiv, la modul general, sistemul presupune utilizarea unui cont dedicat de TVA atat pentru incasarea TVA de la clienti, cat si pentru achitarea TVA catre furnizori, exceptand platile cu cardul si cu numerar. Din acelasi cont dedicat, se va efectua TVA de plata catre bugetul de stat.

Debitarea conturilor de TVA se va face fara aprobarea ANAF, aceasta fiind una din cele mai mari surprize ale noii modalitati de functionare a sistemului. Practic, toata tevatura cu pregatirea unui dosar cu documente scanate in vederea aprobarii de catre ANAF a fost, din fericire, cu adevarat uitata. Momentan, Ordinul ANAF nr. 2927/2017 privind procedura si conditiile de aprobare a transferului sumelor din contul de TVA este inca in vigoare, dar a ramas fara obiect principal si va fi probabil abrogat. Important, din lista operatiunilor de debitare si creditare a contului de TVA au fost excluse operatiunile de decontare intre membrii grupului fiscal unic - aspect care anula facilitatea utilizarii unui grup fiscal unic.

Pe scara larga, impactul in practica este ca orice platitor de TVA trebuie sa verifice daca furnizorii sai aplica sau nu split TVA pentru a sti daca efectueaza plata sumei de TVA in contul special al acestuia. Verificarea furnizorilor in ceea ce priveste aplicarea sistemului de plata defalcata a TVA se poate efectua interogand Registrul publicat pe site-ul ANAF, fiind dezvoltate deja aplicatii informatice in acest scop. Pentru contribuabilii inregistrati in scopuri de TVA care nu efectueaza plata defalcata catre furnizorii inscrisi in sistem, penalitatea este de 0,06%/zi din suma netransferata in contul special de TVA, pana la remedierea situatiei. 

La capitolul penalitati, de mentionat ca pentru erori / nerespectarea anumitor prevederi (e.g. neplata in/din contul de TVA) penalitatile au fost in general reduse, fiind eliminata amenda de 50% din TVA platita eronat (aceasta amenda se mai aplica intr-o singura situatie, respectiv la debitarea conturilor de TVA in alte conditii decat cele permise si daca eroarea nu este remediata in termen de 30 de zile). In noua forma, penalitatile sunt in principal de 0,06%/zi, iar in unele situatii, daca nu se remediaza eroarea in 30 de zile, se aplica o amenda de 10% din suma de TVA.

Pentru incasarile in numerar, cu carduri sau substitute de numerar (dupa deducerea TVA aferenta platilor similare efectuate), TVA va trebui virata in termen de 30 de zile lucratoare in contul de TVA (pana la publicarea Legii de aprobare, termenul era de 7 zile lucratoare, iar initial, termenul publicat prin proiectul de ordonanta a fost de 3 zile lucratoare).

Alte vesti bune aduse de noul sistem, in forma anului 2018: platile partiale pot urma alocarile stipulate in contract/ordin de plata, daca este cazul, iar platile prin intermediar, platile in natura, compensarile, platile in numerar, card, substitute de numerar, conturi de garantii sau escrow si operatiunile de finantare de institutii de credit/IFN prin preluarea creantelor (i.e. factoringul) au fost excluse de la aplicarea sistemului.

Ce concluzii avem la acest moment?

Asadar, chiar daca birocratia cu aprobarea transferurilor din conturile de TVA a fost eliminata, contribuabilii care nu pot sa evite intrarea in sistem (ca urmare a acumularii unor datorii sau a starii de insolventa) au totusi de dus la indeplinire actualizarea sistemelor informatice si implementarea de noi proceduri interne.

In oglinda, clientii acestora necesita o atentie sporita in gestionarea platilor catre furnizori - in eventualitatea in care acestia aplica sistemul split TVA.

Contribuabilii cu putini furnizori/clienti si care considera noile reguli usor de gestionat pot lua in calcul aplicarea optionala - in vederea obtinerii facilitatii fiscale.

Ramane de vazut, in lumina celor de mai sus, cat de mult va castiga concret statul din includerea automata a datornicilor in sistemul de plata defalcata a TVA si cum va evolua legislatia pe acest subiect. Ne putem astepta la un moment dat la abrogarea completa a masurii, sau dimpotriva, la extinderea acesteia intr-un fel sau altul? Intr-un context politic tensionat, astfel de discutii au ramas in plan secund. Speram, totusi, la cat mai multa predictibilitate si transparenta pe acest subiect in viitor.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Gura Vaii, cu sediul social in comuna Gura Vaii, satul Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau, cod postal 607220, telefon 0371/407.500, fax 0372/002.112, e-mail: primariaguravaii@yahoo.com, cod fiscal 4278108. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: - teren in suprafata de 316 mp, situat in intravilanul comunei Gura Vaii, satului Rotunda, nr. Cadastral 62185, CF 62185, apartinand domeniului privat al Comunei Gura Vaii, conform H.C.L. Comunei Gura Vaii nr. 09/22.01.2024, caietului de sarcini si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartimentul Achizitii Publice sau se poate consulta pe site-ul: www.uatcomuna guravaii.ro, sectiunea -Anunturi. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: de la Compartimentul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau in contul de trezorerie RO17 TREZ 0625 006X XX00 0079, deschis la Trezoreria Onesti, cod fiscal: 4278108. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 27.03.2024, ora 12.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 04.04.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 05.04.2024, ora 09.00, Comuna Gura Vaii, comuna Gura Vaii, sat Gura Vaii, Str. Primariei nr. 2, judetul Bacau. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Judecatoria Onesti, cu sediul in municipiul Onesti, Str. Tineretului nr. 1, judetul Bacau, telefon 0234/311.913, fax 0234/326.170, e-mail: jud-onesti-reg@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.03.2024.
ANUNȚ DE LICITAȚIE. Primăria Comunei Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CUI 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro, organizează în data de 29.03.2024, licitație în vederea vânzării terenului intravilan în suprafață de 16.000,00 mp, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, zona Dedeman. 1. Informaţii generale privind concedentul, în special denumirea, codul fiscal, adresa, numărul de telefon, telefax şi/sau adresa de e-mail a persoanei de contact etc: UAT Comuna Valea Lupului, jud. Iași, cu sediul în Com. Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, CIF 16384625, tel 0232/272590, e-mail: primaria_valealupului@yahoo.com, patrimoniu@comuna-valealupului.ro 2. Informații generale privind obiectul procedurii de licitație publică, în special descrierea și identificarea bunului care urmează să fie vândut: teren intravilan în suprafață de 16.000 mp, situat în Sat Uricani, Comuna Miroslava, județul Iași, zona Dedeman, nr. cadastral 96128, CF nr. 96128, teren proprietate privată a Comunei Valea Lupului 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini 3.1 Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la cerere, de la sediul autorității sau de pe site-ul autorității wwww.comuna-valealupului.ro 3.2 Denumirea și datele de contact ale serviciului/compartimentului din cadrul vânzătorului, de la care pot obține un exemplar din documentația de atribuire: de la Registratura primăriei, Aleea Irisului nr. 8, sat Valea Lupului, Comuna Valea Lupului, județul Iași sau de pe site-ul autorității: www.comuna-valealupului.ro 3.3 Costul și condițiile de plată pentru obținerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: gratuit 3.4 Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20.03.2024, orele 16.00 4. Informații privind ofertele: se regasesc în caietul de sarcini 4.1 Data-limită de depunere a ofertelor: 29.03.2024, orele 09.00 4.2 Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Valea Lupului, Aleea Irisului nr. 8, Județul Iași 4.3 Numărul de exemplare în care trebuie depusă oferta: un singur exemplar original 5. Data și locul la care se va desfașura ședința publică de deschidere a ofertelor: 29.03.2024, orele 11.00, Primăria Comunei Valea Lupului - Sala de consiliu, Aleea Irisului nr. 8, Comuna Valea Lupului, Județul Iași 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon și/sau adresa de e-mail ale instanței competente în soluționarea litigiilor apărute și termenele pentru sesizarea instanței: Tribunalul Iași, Strada Elena Doamna nr. 1A, telefon: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, Fax: 0332.435.700, e-mail: tr-iasi-reg@just.ro PRIMAR, Florin-Liviu DULGHERU
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei