Proiectul Codului Fiscal: Impozitarea efectivă aproape se dublează atât pentru microîntreprinderi, cât şi pentru PFA

default

Dimensiune font:

| 27-02-2015 09:51

Analizate împreună, anumite propuneri din proiectul Codului Fiscal - impozitarea microîntreprinderilor în funcţie de salariaţi, introducerea contribuţiilor la toate veniturile PFA şi impozitarea mai mare a sediilor de firme înregistrate acasă - arată că fiscalitatea pentru micile afaceri va fi mult mai împovărătoare. Impozitarea efectivă ajunge la 5% pentru microîntreprinderi şi la 43,5% la PFA.



Deşi mica iniţiativă – microîntrepinderi, persoana fizică autorizată (PFA) – nu prea răzbeşte în România (există 21,3 de firme mici şi mijlocii la o mie de locuitori, media în UE fiind de 42,7 de firme), cele mai defavorabile propuneri din proiectul Codului fiscal ţintesc această categorie.

Grila de impozitare a microîntreprinderilor are cote diferenţiate în funcţie de numărul de angajaţi. Mai mult, este obligatoriu ca angajaţii să aibă normă întreagă, urmând să fie plătiţi cel puțin la salariul mimim brut pentru opt ore pe zi, situat la 975 lei, în prezent. Proiectul elimină, astfel, posibilitatea încheierii de contracte part time și condiționează funcționarea de plata unei sume suplimentare echivalente cu taxele aferente unui salariu minim. Cotele propuse sunt de 1% pentru microîntreprinderile care au peste doi salariaţi inclusiv, 3% pentru cele cu un salariat şi 3% plus 1.530 lei trimestrial pentru cele fără salariaţi. Prin urmare, și microîntreprinderile fără salariaţi vor plăti taxele aferente unui salariu minim.

Impozitarea microîntreprinderilor ajunge la 5%

Care sunt implicaţiile acestei grile? “Pentru a beneficia de taxarea de 1%, este obligatorie existenţa a minim doi angajati, costul suplimentar fiind 1.530 lei pe trimestru, adică 6.120 lei. Înseamnă aproximativ 1.350 euro. La 65.000 euro cifra de afaceri, considerând profit în totalitate cei 2% reduşi la impozitare reprezintă 1.300 euro. În concluzie, nu există un avantaj al acestei scheme de impozitare, procentul real de impozitare fiind de aproximativ 5%”, spune Sorin Istrate, Managing Partener Contexpert.

Argumentul Ministerului de Finanţe în sprijinul acestei scheme de impozitare este că 300 mii din cele aproape 500 mii de microîntreprinderi funcţionează fără salariaţi, ceea ce ar demonstra că angajaţii sunt plătiţi la negru. Microîntreprinderile cu salariați încheie foarte multe contracte cu program parțial ceea ce ar însemna, potrivit autorităților, că micile firme sunt folosite ca vehicule pentru încasarea mascată a salariilor.

Chiar dacă există astfel de situaţii, abordarea din Codul fiscal nu ia în calcul riscul ca mii de firme create pentru a desfăşura o activitate, şi nu în alte scopuri, ar putea fi închise. Ministrul finanţelor, Darius Vâlcov, crede că s-ar putea desfiinţa 80 mii de firme şi alte câteva sute de mii de PFA. “Ca să înţelegem situaţia de azi: vorbim de 820 mii PFA, PFI. Din acestea 220 mii sunt şi salariaţi. Nu ar fi niciun deranj pentru noi să se întoarcă din nou la salarii şi să plătească contribuţiile. Desfiinţarea lor nu ar avea niciun impact în economie”, a declarat el, într-un interviu pentru Capital. Scopul anunţat de ministru este apariţia a peste 300 de noi contracte de muncă care ar proveni, majoritar, de la microîntreprinderi şi PFA.

PFA vor plăti 43,5% în loc de 26%

Proiectul elimină actualele scutiri de plata contribuţiilor sociale în cazul PFA. Astfel, devine obligatorie contribuţia de pensii (CAS) de 10,5% pentru toate venturile din activităţi independente, inclusiv pentru cele salariate care acum sunt scutite de plată. Totodată, contribuţia de sănătate (CASS) nu mai este deductibilă la determinarea impozitului pe venit

“Deşi suma platită este o contribuţie obligatorie, faptul că aceasta nu se mai scade la determinarea impozitul pe venit va duce la o creştere reală a impozitului de la 16% la 16,88%. Toate aceste modificări vor determina o creştere a impozitelor datorate de PFA de la circa 26% la venit net, la circa 43,5%”, explică Sorin Istrate.

Sediul firmei sau PFA în apartament, impozit local mai mare

O altă măsură care va afecta negativ microîntreprinderile şi PFA este impozitarea clădirilor în funcţie de destinaţie – rezidenţială şi nerezidenţială -, şi nu în funcţie de statutul proprietarului – persoană juridică şi persoană fizică.

Proiectul de Cod fiscal prevede şi modalitatea de impozitare pentru clădirile cu destinaţie mixtă. Având în vedere că marea majoritate a microîntreprinderilor şi a PFA sunt înregistrate la domiciliu, rezultă că vor avea de plătit impozite în plus şi din aplicarea acestei măsuri.

“Pentru spaţiile cu utilizare mixtă, cum este un apartament, impozitarea va fi la nivel de companie pentru suprafaţa utilizată ca destinaţie nerezidenţială. Totodată, apare şi obligativitatea de a efectua evaluările anuale cu evaluator autorizat”, spune Sorin Istrate.

Dacă la adresa clădirii este înregistrată o companie, persoana fizică va plăti impozitul în continuare ca pentru clădire nerezidenţială numai în situația în care se deduc cheltuielile cu utilitățile.

Pe de o parte, majorarea cotei de impozit - de cel puțin 10 ori pentru clădirile nerezidențiale față de actualele cote pentru locuințe -, iar pe de altă parte evaluarea clădirii vor aduce costuri suplimentare.

Cotele de impozit pe clădiri rezidenţiale sunt între 0,08-0,2%, în proiect, însemnând că autoritățile locale pot scădea taxele locale cu 20%, dar le şi pot majora cu până la 100%, iar pentru clădirile nerezidenţiale cota de impozitare este, potrivit proiectului, între 0,2%-1,3%, iar eevaluarea anuală a clădirilor nerezidențiale este obligatorie, în caz contrar cota de impozitare ajungând la 2%. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

06:14

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei