Obţine mai mult succes schimbând mentalitatea
Dimensiune font:
„Mentalitate flexibilă” şi „Mentalitate rigidă” sunt două concepte noi, despre care Carol Dwek, o profesoară de la Universitatea Standford (California) susţine că influenţează în mod direct capacitatea de învăţare a fiecărei persoane * sfaturile i-au fost preluate inclusiv de Bill Gates, care le-a dat mai departe studenţilor * „Atunci când te chinui să înveţi ceva, creierul tău se dezvoltă. Un om de ştiinţă explică de ce eşti capabil să înveţi absolut orice”, a fost mesajul lui Gates
Potrivit lui Carol Dwek, persoanele care au o „mentalitate rigidă” sunt convinse că nivelul lor de inteligenţă, abilităţile sau talentul se află la anumite niveluri ce nu pot fi depăşite. Cei cu mentalitate „mentalitate flexibilă” pot învăţa orice şi pot performa în domenii la care nici nu s-au gândit vreodată.
Totul ţine de plasticitatea creierului, un concept larg dezvolta de Joe Dispenza şi pe baza căruia ne putem accesa potenţialul infinit. „Am auzit de un liceu din Chicago unde elevii trebuiau să promoveze un număr de cursuri pentru a absolvi şi, dacă nu promovau cursul, primeau calificativul «încă nu». Asta mi s-a părut minunat. Când nu obţii nota de trecere, gândeşti: «Nu-s bun de nimic». Dar dacă primeşti calificativul «încă nu», înţelegi că te afli încă în plin proces de învăţare. Ţi se oferă o cale spre viitor”, a explicat Carol Drew la una din conferinţele TED.
Care este mecanismul eşecului
„Încă nu” a fost declicul pe care profesoara l-a făcut ca să înţeleagă mai bine un moment critic din carieră. „Doream să văd cum gestionează provocările şi dificultăţile aşa că am dat unor copii de 10 ani nişte probleme un pic peste nivelul lor. Unii au reacţionat surprinzător de bine, spuneau lucruri de genul: «Îmi plac provocările» sau «Speram că voi învăţa din asta». Ei au înţeles că-şi puteau îmbunătăţi abilităţile. Aveau ceea ce eu numesc o mentalitate flexibilă. Dar alţi elevi au considerat că e o tragedie, o catastrofă. Din perspectiva mentalităţii lor fixe, inteligenţa le-a fost pusă la încercare, şi au dat greş. În loc de-a se bucura de puterea lui «încă nu» tirania lui «acum» i-a făcut prizonieri”, a explicat Carol Dwek.
Copiii cu mentalitate rigidă se tem de eşec, le este teamă de judecată şi merg rareori mai departe când dau greş. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu adulţii şi aşa se explică plafonările în carieră, relaţiile nefericite, greutăţile din afaceri. Cei care au o mentalitate flexibilă cred că îşi pot îmbunătăţi abilităţile şi se implică în multe lucruri. Ei sunt profund implicaţi în tot ceea ce fac, procesează greşeala, învaţă din ea şi o corectează.
Foarte multe sisteme educaţionale pun accent pe rezultate, validează punctul final şi mai puţin parcursul elevului. Obiectivul lor cel mai important e nota maximă la următorul test şi au mereu nevoie de recunoaşterea celor din jur. Ca angajaţi vor aştepta mereu recompense, vor depinde de opiniile celor din jur şi dacă nu vor corespunde realităţii lor vor dezvolta comportamente toxice – fie vor refuza cooperarea, fie vor deveni agresivi şi vor transforma orice relaţionare într-o luptă.
Ce se poate face?
Carol Drew este de părere că orice comportament poate fi educat, indiferent de vârstă. În cazul copiilor, este important să lăudăm cu înţelepciune, nu inteligenţa sau talentul, „asta n-a dat rezultate, nu mai procedaţi aşa. Trebuie lăudat procesul în care se implică elevii: efortul, strategia, concentrarea, perseverenţa, progresul. Lăudând progresul, formăm copii conştiincioşi şi flexibili”, este de părere Drew.
Folosind mentalitatea flexibilă sau tehnica lui „încă nu” se premiază efortul, strategia şi progresul. Copiii sau adulţii capătă încredere mai mare şi perseverează. De câte oameni ori ies din zona de confort pentru a învăţa ceva nou şi dificil, neuronii din creierul lor pot forma conexiuni noi, mai puternice, iar cu timpul pot deveni mai inteligenţi.
Efortul şi dificultatea îi pot determina pe unii indivizi să se simtă inferiori, să renunţe mai ales dacă sunt obişnuiţi să fie validaţi după rezultate. Cei care au o „mentalitate flexibilă” cred că pot să-şi dezvolte capacităţile cu puţin efort şi persistenţă. Ei pot învăţa orice dacă se concentrează pe lucrul respectiv. Persoanele care au o „mentalitate rigidă” nu fac faţă cu uşurinţă situaţiilor pline de provocări pentru că ei cred că obstacolele „le pun la îndoială inteligenţa”. Din acest motiv, depun mai puţin efort în munca lor şi sunt mai tentaţi să dea vina pe cei din jur pentru nereuşitele lor.
Citeşte şi: Efectele educaţiei prin frică
Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau