Autobuzele pensionarilor
Dimensiune font:
Comparativ cu perioada ianuarie - martie 2014, RATP transportă în acest an cu 10.000 de pensionari în plus. Cifra ar urma să crească după 1 iulie 2015, odată cu majorarea venitului minim, în funcţie de care se acordă gratuităţile. Totul, în condiţiile în care municipalitatea ieşeană are neachitate subvenţii din 2011
Nu mai e demult o noutate faptul că mai bine de jumătate dintre cei care călătoresc zilnic cu mijloacele de transport ale regiei ieşene sunt pensionari. Beneficiari ai gratuităţilor acordate de municipalitatea ieşeană, numărul acestora creşte de la an la an, ajungându-se în prezent ca RATP să transporte zilnic peste 45.000 de pensionari. „Dacă în trimestrul I al anului 2014 numărul legitimaţiilor eliberate pensionarilor era de 35.430, în trimestrul I al anului 2015 numărul legitimaţiilor eliberate pensionarilor este de 45.250, ceea ce reprezintă o creştere cu 27,71%”, se arată în bugetul de venituri şi cheltuieli pe 2015 al regiei ieşene. Această creştere este generată de faptul că valoarea venitului minim a crescut la valoarea de 975 lei comparativ cu cea din ianuarie 2014, când venitul minim se situa la pragul de 900 lei.
Unii transportă, alţii se fac că plătesc!
În vreme ce restul categoriilor de călători acuză că aglomeraţia din mijloacele de transport se datorează şi numărului mare de gratuităţi acordate pensionarilor, Primăria ieşeană a rămas restantă în ceea ce priveşte decontarea subvenţiei acordate RATP pentru transportul pensionarilor ieşeni. S-a ajuns în situaţia ca abia anul acesta să fie decontată suma de 6.216,648 lei, reprezentând o parte din subvenţia pe anul 2011, în vreme ce alte 13 milioane de lei reprezentând subvenţii aferente anilor 2011-2012, au fost reeşalonate pentru anii viitori. Iar situaţia restanţelor se va acutiza, întrucât, în graba de a întocmi Bugetul de venituri şi cheltuieli pe 2015, s-a omis faptul că, începând cu 1 iulie, venitul minim va creşte la 1.050 lei. Cu alte cuvinte, încă 10.000 de pensionari ieşeni ar putea deveni persoane eligibile pentru a beneficia de gratuităţile primăriei, fără ca aceasta să ia în calcul acest lucru. „Valoarea alocată ca subvenţie pentru transportul public pe 2015 este de 30,55 milioane lei, sumă insuficientă deoarece acoperă doar contravaloarea gratuităţilor existenţi la sfârşitul anului 2014”, susţin contabilii RATP.
Rămâne cum am stabilit
Pe viitor situaţia tinde să rămână aceeaşi: RATP va transporta din ce în ce mai mulţi pensionari, fără a fi primi subvenţiile la zi. Din acest motiv au fost voci care au susţinut ideea ca pensionarii ieşeni să poată circula gratuit pe mijloacele de transport doar în afara orelor de vârf, măsură care ar fi diminuat cuantumul subvenţiei, reducând, în acelaşi timp, aglomeraţia din mijloacele de transport. „Dacă luăm o măsură de ajutor, trebuie să o luăm până la capăt. Este absurd să obligi pensionarii să circule cu tramvaiul sau cu autobuzul strict între anumite ore, ca de altfel pe orice cetăţean”, declara viceprimarul Mihai Chirica anul trecut, invocând componenta socială pe care o presupune activitatea de transport public. Dan CONSTANTINESCU
CITEŞTE ŞI Zona metropolitană rămâne fără transport public
* * *
La Iaşi beneficiază de gratuitate pe transportul public pensionarii de peste 65 de ani şi cei care nu au împlinit această vârstă dar au o pensie sub valoarea de 975 lei; lor li se adaugă 6.500 de persoane cu dizabilităţi şi 632 de persoane persecutate politic
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau