Faliment răsunător pentru o investiţie de 13,5 milioane de euro
Dimensiune font:
Centrul de Afaceri şi Expoziţii a ajuns pe muchia prăpastiei * Curtea de Apel a decis declanşarea procedurii de faliment * afacerea a mers în pierdere încă de la început
Un complex ce s-a vrut revoluţionar pentru Bacău, Centrul de Afaceri şi Expoziţii (CAEx), a intrat oficial în faliment. Decizia a fost luată la sfârşitul săptămânii trecute de Curtea de Apel Bacău care respins recursul făcut de SC Centrul Expoziţional şi de Afaceri SA. Procedura falimentului a fost demarată în august 2017 de cel mai important creditor al societăţii, Primăria Bacău, care este şi acţionarul principal al firmei.
Povestea unei investiţii ratate
Centrul de Afaceri şi Expoziţii „Mircea Cancicov” este o investiţie de 13,5 milioane de euro, inaugurată în septembrie 2011. Circa jumătate din fonduri au provenit de la Uniunea Europeană (fonduri de preaderare), o parte de la Guvern, iar alta, de la bugetul local. Construcţia a demarat în 2008, iar ansamblul este format din trei clădiri ce includeau iniţial două spaţii expoziţionale, un incubator de afaceri şi un centru de marketing, cu săli specifice pentru organizarea de simpozioane, dezbateri, întruniri. La proiect, pe lângă Consiliul Local, a contribuit şi Consiliul Judeţean, care a pus la dispoziţie terenul, de 58.000 de metri pătraţi, care s-a concretizat în 14% din acţiuni. Pe 30 octombrie 2017 Consiliul Judeţean a votat anularea parteneriatului pentru CAEx şi a cedat terenul către Consiliul Local. În momentul de faţă, unul din cele două pavilioane găzduieşte o firmă cu peste 400 de angajaţi, iar în celalalt pavilion se organizează zeci de târguri, conferinţe şi expoziţii. Chiar şi şedinţele de Consiliu Local şi unele de Consiliu Judeţean tot la CAEx se desfăşoară.
Incubatorul de afaceri, cu o suprafaţă de peste 2.700 mp, a fost organizat în 24 de module, un centru de asistenţă cu camere de consiliere, camere de şedinţe şi un centru documentar, iar centrul de afaceri şi marketing, în suprafaţă de 3.437 mp, cuprinde birouri de lucru pentru activităţile angajaţilor permanenţi, birouri de consultanţă pentru IMM-uri, o sală de conferinţe cu o capacitate de 400 de locuri, săli de întâlniri cu clienţii, birouri de relaţii cu publicul etc. Suprafaţa de expoziţii este de aproximativ 6.000 mp, plus o parcare de sute de locuri şi generator de curent pe întreg complexul. Primarul Cosmin Necula a declarat că cele trei imobile ale Centrului de Afaceri, care au fost de la început în proprietatea Municipiului Bacău şi doar date în administrare către SC Centrul de Afaceri şi Expoziţional Bacău SA, vor fi gestionate direct de municipalitate. „Partea de expoziţii îşi va desfăşura activitatea mai departe. Clădirile vor funcţiona în regim administrativ, se vor muta acolo o serie de birouri care nu au activitate cu publicul, de exemplu Agenţia pentru Dezvoltare Locală, Dispeceratul Urban (serviciul de monitorizare al Poliţiei Locale – n.n). Există şi alte solicitări, inclusiv de la Consiliul Judeţean”, a precizat primarul Cosmin Necula.
Pierderi pe bandă rulantă
Conform ultimei situaţii financiare, SC Centrul de Afaceri şi Expoziţional Bacău SA a avut, în 2016, 12 angajaţi, o cifră de afaceri de aproape 619.000 de lei şi a înregistrat o pierdere de peste 142.000 de lei. Firma a fost înfiinţată în luna mai 2011, cu scopul administrării clădirilor CAEX, şi a fost mereu pe pierdere. Până acum, în fiecare an, Consiliul Local a fost nevoit să majoreze capitalul societăţii, pentru a acoperi datoriile şi a evita închiderea. După declararea falimentului vor rămâne de achitat datorii mari către furnizori, finanţatori, dar şi către bugetul de stat. În cele din urmă, tot acţionarul majoritar, respectiv municipalitatea băcăuană, va fi nevoit să stingă debitele de sute de mii de lei anual.
Florin CRĂCIUN
După declararea falimentului vor rămâne de achitat datorii mari către furnizori, finanţatori, dar şi către bugetul de stat.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau