Povestea Mariei Rotaru – femeia pentru care meseria de vatman este cea mai frumoasă din lume!

default

Dimensiune font:

| 04-12-2016 10:45

Puteţi continua să credeţi că femeile reprezintă sexul slab sau că există munci pe care doamnele din viaţa noastră nu le pot practica. Însă, realitatea vă poate infirma această prejudecată ori cel puţin aveţi toate şansele să vă schimbaţi opinia aruncând o simplă privire în cabina tramvaiului cu număr de parc 127. Aici veţi da peste Maria Rotaru sau „Măriuţa”, cum îi spune colega-dispecer din Rond Agronomie. O femeie extrem de prietenoasă şi de amabilă, pentru care meseria de vatman este cea mai frumoasă din lume. Chiar dacă aceasta înseamnă să te trezeşti în fiecare dimineaţă la 3.20, să cari găleţi cu nisip în depou sau chiar să te bagi pe sub boghiurile tramvaielor!

Maria Rotaru nu a condus tramvaie dintotdeauna. „Am fost CTC-istă. O meserie oarecum anostă. În urma unor disponibilizări, am ajuns să lucrez la RATP. Iniţial, am lucrat la tonetă. Stăteam închisă toată ziua. În momentul în care au fost organizate cursuri pentru meseria de vatman, m-am înscris şi eu. Se întâmpla în 1996. Am ajuns vatman în plină toamnă, anotimp în care fenomenul de patinare începe să se manifeste din plin. Vreau să vă spun că tocmai provocările de care m-am izbit încă de la începuturile mele în această meserie m-au făcut să-mi doresc să continui ca vatman. O meserie pe care acum nu aş schimba-o pentru nimic în lume”, spune aceasta.
La RATP, actuala CTP, femeile au avut posibilitatea să lucreze ca vatman încă din anii ʾ60, însă abia după Revoluţie numărul acestora a ajuns să crească, ajungându-se în prezent ca din cinci vatmani unul să fie femeie. „Erau destule vătmăniţe când am terminat eu şcoala de vatmani. Poate şi din acest motiv nu am avut parte de ironii din partea colegilor bărbaţi. Probabil erau familiarizaţi cu noi şi priveau angajarea femeilor ca pe un lucru absolut normal. Nu am simţit niciodată din partea lor că nu aş fi dorită. Dimpotrivă, mă înţeleg bine cu toţi colegii. La urma-urmei, tragem toţi la aceeaşi căruţă”, ne mai spune doamna Maria.
Pleacă la serviciu când alţii se întorc pe partea cealaltă
O zi de lucru, atunci când se află în tura de dimineaţă, începe în jurul orei 3.20. Aceasta întrucât trebuie să pregătească pentru o zi în care se pot întâmpla multe. „Îmi ia cam o oră să mă pregătesc. Este vorba de igiena proprie, de o îmbrăcăminte adecvată, mai trebuie să-mi pregătesc şi un pacheţel... După aia, în depou, verific starea vagonului, dacă acesta este pregătit să iasă la stradă. De la curăţenie, la aspecte de ordin tehnic. Spre exemplu, că tot plouă afară, dacă este echipat cu nisip. Apoi ies pe traseu la ora stabilită de şefii depoului. Programul poate diferi. Poate fi vorba doar de ramforsări (n.r. – rulare doar în intervalul orelor de vârf) sau de curse până  la ora 17.00. Astăzi, de exemplu, am schimb la ora 12.30”, explică aceasta.

Maria conduce vagonul 127, un tramvai oarecum diferit decât restul tramvaielor din depoul de la Gară. Primul lucru care surprinde este anunţul postat chiar în cabina vatmanului: „Nu bruscaţi comenzile vagonului. Lăsaţi cabina curată, la fel cum aţi găsit-o”. O recomandare cel puţin ciudată, atât timp cât majoritatea vatmanilor îşi cunosc atribuţiile de serviciu, însă menită a le reaminti unora dintre ei că înainte de le cere călătorilor să fie civilizaţi, trebuie, la rândul tău, să oferi un exemplu de civilizaţie. „A fost ideea lui Adrian Crengăniş, fostul meu coleg, un băiat deosebit. Îmi pare rău că a plecat”, mai spune Maria Rotaru.

Mitul vatmanilor care tamponează dinadins, o mare prostie!
Ca orice meserie, cea de vatman are dificultăţile ei. Deopotrivă, traficul din oraş şi reponsabilitatea de a duce călătorii, în siguranţă, la destinaţie, sunt cele două elemente la care Maria Rotaru trebuie să fie foarte atentă. „Vreau să vă spun că, din punctul meu de vedere, există participanţi la trafic care fie nu cunosc legislaţia rutieră, fie sunt nesimţiţi. Eu, ca vatman, nu am cum să ocolesc, prin urmare, trebuie să fim extrem de atenţi la maşinile care taie calea vagoanelor sau care rulează pe şina de tramvai. Din păcate, nu întotdeauna ni se dă dreptate, chiar dacă celălalt a greşit”, spune doamna Rotaru. Uşor-uşor, discuţia converge către legenda care circula la un moment dat prin oraş, conform căreia fiecare vatman trebuie să-şi facă „planul” la maşini lovite! „Este cea mai mare prostie. Niciodată, cel puţin de când lucrez eu pe tramvaie, nu am auzit vreun coleg să se laude cu aşa ceva. Şi nici n-am văzut să zgârie bordul tramvaiului, aşa cum se zice: o dungă pentru fiecare maşină tamponată. Sunt lucruri scoase la iveală pentru a denigra. Credeţi că mie îmi convine să pierd bani stând cu vagonul în reparaţii? Vă asigur că aşa gândesc toţi colegii mei”, explică angajata CTP.
„Cel mai important este să fiu utilă oamenilor”
Atingem şi alte subiecte din zona de interes a vatmanilor. Astfel, aflăm că Maria nu are preferinţe în ceea ce priveşte condusul unui anume tip de tramvai, şi nici trasee preferate. „Sunt în stare să conduc orice tip de tramvai, cu toate că sunt tipuri pe care nu am lucrat. Cum ar fi cele dublu-articulate. Nici pe tramvaiul modernizat la Paşcani nu am urcat, au fost doar patru colegi care au făcut aspiranţie pe el. Mi-ar fi plăcut, deşi am înţeles că era ceva mai pretenţios. Cât despre trasee, nu există o rută preferată. Cel mult, sunt zone unde apar probleme din cauza patinării. Copoul, de exemplu, este o porţiune dificilă pentru orice vatman. Oricum, nu am timp să mă gândesc la toate acestea, întrucât, ceea ce este cel mai important este să fiu utilă oamenilor, sub toate aspectele: să-i duc la destinaţie şi să fiu amabilă. Chiar dacă unii urcă prin faţă sau lasă mizerie în vagon, nu ai dreptul să te enervezi”, mărturiseşte interlocutoarea noastră.

Deşi vorbeşte la superlativ despre meseria pe care o practică, Maria Rotaru nu şi-a îndrumat copiii spre profesia de vatman. Fata, absolventă de facultate, este plecată din ţară, iar băiatul lucrează ca electrician la o firmă din oraş.

De ce întârzie tramvaiele în staţii
Maria Rotaru mai crede că reproşurile venite din partea călătorilor apar tocmai datorită faptului că persoanele care le formulează nu ştiu cum se circulă în oraş. „Şi eu am fost apostrofată de unii cetăţeni. Le-aş sugera să vină cu mine în cursă, să vadă cum se circulă prin oraş. Câţi ştiu că în CUG-Nicolina maşinile circulă pe linia de tramvai când logic ar fi fie lăsată liberă calea de rulare a tramvaielor? Sau că sunt intersecţii unde semafoarele sunt doar de decor. La capăt de linie, urmăm doar ordinele dispecerilor, ei sunt cei care stabilesc şi reglează intervalele de urmărire. Uneori ne vizăm foaia şi pornim într-o nouă cursă, n-avem timp să mergem la toaletă sau să luăm un sandviş. Nu ştiu câţi cunosc aceste probleme. Sigur că, din punctul lor de vedere, au dreptate când stau prea mult în staţii, însă există situaţii şi factori care favorizează aceste întârzieri pe care noi, ca vatmani, nu putem nici să le întrezărim şi nici să le rezolvăm. Alţii trebuie să o facă”, spune Maria, cu referire la Poliţia Rutieră şi la Comisia de Circulaţie de pe lângă Primăria Iaşi.

„Cel mai aglomerat este în fiecare zi de la ora şapte până pe la opt fără un sfert, pentru că toţi pornesc simultan către serviciu sau şcoală. După-amiază este mai puţină agitaţie, întrucât se iese la intervale de timp diferite”

Mândria de a fi CTP-ist!
Ne despărţim de doamna Rotaru având sentimentul că transportul public ieşean ar avea mult de câştigat dacă şi alţi angajaţi ai companiei ar gândi şi s-ar comporta la fel precum colega lor. „Să ştiţi că uneori regretăm faptul că nu avem mai multe angajate-vatmani. Uneori, femeile sunt mai corecte şi mai ambiţioase decât bărbaţii care conduc mijloacele de transport”, ne spunea, cu ceva timp în urmă, Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al CTP Iaşi. Oricum, dincolo de faptul că transportul public se derulează pe alte coordonate, fiind de remarcat eforturile depuse pentru îmbunătăţirea condiţiilor de transport, cert este faptul că societatea dispune şi de oameni remarcabili pentru care a fi angajatul „regiei” este o onoare şi nu o obligaţie. TUDOR DAMASCHIN

„Chiar dacă unii urcă prin faţă sau lasă mizerie în vagon, nu ai dreptul să te enervezi” - Maria Rotaru, vatman CTP

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Marketing la graniţa cu înşelătoria
26/12/2022 17:00

De bună seamă, nu există vreun muşteriu al hiper-supermarketurilor care să nu fi fost măcar o dată intrigat că socoteala de la raft nu-i deloc aceeaşi cu aia de la casă. Cei mai mulţi inghit găluşc ...

Urari si obiceiuri de Craciun de pe diferite meridiane
26/12/2022 13:21

In trecut, n-a existat la noi o urare specifica sarbatorilor Craciunului, iar oamenii isi urau pur si simplu "La multi ani!", contopind poate sensurile Craciunului cu cele ale Anului Nou, sau foloseau ...

Delicii culinare după reţete vechi
16/12/2022 17:20

Transformate după gust şi preferinţă, bucatele gătite in stil romanesc sunt o parte a culturii şi tradiţiilor noastre. Am preluat de la maeştri străini foarte multe preparate, la fel cum şi alţii le- ...

Narghileaua și istoria fumatului social
16/12/2022 14:14

  Fumatul ca ritual  Indiferent de motivele pentru care alegem să fumăm, putem cădea de acord că fumatul este un interludiu, un moment al nostru in mijlocul agitatiei cotidiene. Este un ritual p ...

Pledoaria unui avocat pentru artă FOTO
16/12/2022 12:40

 Aţi intalnit, pe culoarele instanţelor, avocaţi in varstă mergand greoi ori in baston, cărand o servietă veche, tocită, din piele, aţi văzut ce lucire au in priviri? Li s-a strans acolo, in ochi, ...

Izvorul cu apă vie din Nicolina FOTO
18/05/2019 14:55

Aflată intr-unul dintre cartierele Iaşului, Staţiunea Balneară „Nicolina”, parte a Societăţii de Tratament Balnear şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, satisface cele mai exigente norme p ...

Un puzzle care continuă să fascineze umanitatea: Civilizaţia Cucuteni
09/09/2017 05:30

Moldova şi-a caştigat de-a lungul timpului renumele de loc incărcat de istorie, artă şi frumos, insă puţine sunt momentele in care specialiştii au avut ocazia să-şi indrepte privirile spre bogăţiile ...

Preţul studenţiei
20/08/2017 12:00

 Cu o ofertă universitară bogată şi diversificată, dar şi cu multe alte oportunităţi, Iaşul găzduieşte anual zeci de mii de studenţi veniţi de prin toate părţile ţării, dar mai ales din ju ...

Secretele „Şcolii Moldoveneşti de Cafea”
29/07/2017 10:32

Aglomeraţie urbană, oameni care sunt intr-un du-te - vino continuu, dar un singur gand: visul la pauză. Cei mai mulţi dintre ei se opresc din tot ceea ce fac şi au un moment de respiro. Se numeşte „ ...

Eroii tăcuţi din „labirintul suferinţei” FOTO
13/05/2017 05:35

Mii de oameni din Romania suferă de cancer. Mulţi dintre ei, mai in varstă, nici nu ştiu ce au sau nici nu li se spune. Trăiesc mai mult prin spitale, acolo luptă să trăiască, sau unde, alteori, se pie ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei