20161202_110900
20161202_110720
20161202_095657
20161202_111124

Dimensiune font:

Povestea Mariei Rotaru – femeia pentru care meseria de vatman este cea mai frumoasă din lume!

| 04-12-2016 10:45

Puteţi continua să credeţi că femeile reprezintă sexul slab sau că există munci pe care doamnele din viaţa noastră nu le pot practica. Însă, realitatea vă poate infirma această prejudecată ori cel puţin aveţi toate şansele să vă schimbaţi opinia aruncând o simplă privire în cabina tramvaiului cu număr de parc 127. Aici veţi da peste Maria Rotaru sau „Măriuţa”, cum îi spune colega-dispecer din Rond Agronomie. O femeie extrem de prietenoasă şi de amabilă, pentru care meseria de vatman este cea mai frumoasă din lume. Chiar dacă aceasta înseamnă să te trezeşti în fiecare dimineaţă la 3.20, să cari găleţi cu nisip în depou sau chiar să te bagi pe sub boghiurile tramvaielor!

Maria Rotaru nu a condus tramvaie dintotdeauna. „Am fost CTC-istă. O meserie oarecum anostă. În urma unor disponibilizări, am ajuns să lucrez la RATP. Iniţial, am lucrat la tonetă. Stăteam închisă toată ziua. În momentul în care au fost organizate cursuri pentru meseria de vatman, m-am înscris şi eu. Se întâmpla în 1996. Am ajuns vatman în plină toamnă, anotimp în care fenomenul de patinare începe să se manifeste din plin. Vreau să vă spun că tocmai provocările de care m-am izbit încă de la începuturile mele în această meserie m-au făcut să-mi doresc să continui ca vatman. O meserie pe care acum nu aş schimba-o pentru nimic în lume”, spune aceasta.
La RATP, actuala CTP, femeile au avut posibilitatea să lucreze ca vatman încă din anii ʾ60, însă abia după Revoluţie numărul acestora a ajuns să crească, ajungându-se în prezent ca din cinci vatmani unul să fie femeie. „Erau destule vătmăniţe când am terminat eu şcoala de vatmani. Poate şi din acest motiv nu am avut parte de ironii din partea colegilor bărbaţi. Probabil erau familiarizaţi cu noi şi priveau angajarea femeilor ca pe un lucru absolut normal. Nu am simţit niciodată din partea lor că nu aş fi dorită. Dimpotrivă, mă înţeleg bine cu toţi colegii. La urma-urmei, tragem toţi la aceeaşi căruţă”, ne mai spune doamna Maria.
Pleacă la serviciu când alţii se întorc pe partea cealaltă
O zi de lucru, atunci când se află în tura de dimineaţă, începe în jurul orei 3.20. Aceasta întrucât trebuie să pregătească pentru o zi în care se pot întâmpla multe. „Îmi ia cam o oră să mă pregătesc. Este vorba de igiena proprie, de o îmbrăcăminte adecvată, mai trebuie să-mi pregătesc şi un pacheţel... După aia, în depou, verific starea vagonului, dacă acesta este pregătit să iasă la stradă. De la curăţenie, la aspecte de ordin tehnic. Spre exemplu, că tot plouă afară, dacă este echipat cu nisip. Apoi ies pe traseu la ora stabilită de şefii depoului. Programul poate diferi. Poate fi vorba doar de ramforsări (n.r. – rulare doar în intervalul orelor de vârf) sau de curse până  la ora 17.00. Astăzi, de exemplu, am schimb la ora 12.30”, explică aceasta.

Maria conduce vagonul 127, un tramvai oarecum diferit decât restul tramvaielor din depoul de la Gară. Primul lucru care surprinde este anunţul postat chiar în cabina vatmanului: „Nu bruscaţi comenzile vagonului. Lăsaţi cabina curată, la fel cum aţi găsit-o”. O recomandare cel puţin ciudată, atât timp cât majoritatea vatmanilor îşi cunosc atribuţiile de serviciu, însă menită a le reaminti unora dintre ei că înainte de le cere călătorilor să fie civilizaţi, trebuie, la rândul tău, să oferi un exemplu de civilizaţie. „A fost ideea lui Adrian Crengăniş, fostul meu coleg, un băiat deosebit. Îmi pare rău că a plecat”, mai spune Maria Rotaru.

Mitul vatmanilor care tamponează dinadins, o mare prostie!
Ca orice meserie, cea de vatman are dificultăţile ei. Deopotrivă, traficul din oraş şi reponsabilitatea de a duce călătorii, în siguranţă, la destinaţie, sunt cele două elemente la care Maria Rotaru trebuie să fie foarte atentă. „Vreau să vă spun că, din punctul meu de vedere, există participanţi la trafic care fie nu cunosc legislaţia rutieră, fie sunt nesimţiţi. Eu, ca vatman, nu am cum să ocolesc, prin urmare, trebuie să fim extrem de atenţi la maşinile care taie calea vagoanelor sau care rulează pe şina de tramvai. Din păcate, nu întotdeauna ni se dă dreptate, chiar dacă celălalt a greşit”, spune doamna Rotaru. Uşor-uşor, discuţia converge către legenda care circula la un moment dat prin oraş, conform căreia fiecare vatman trebuie să-şi facă „planul” la maşini lovite! „Este cea mai mare prostie. Niciodată, cel puţin de când lucrez eu pe tramvaie, nu am auzit vreun coleg să se laude cu aşa ceva. Şi nici n-am văzut să zgârie bordul tramvaiului, aşa cum se zice: o dungă pentru fiecare maşină tamponată. Sunt lucruri scoase la iveală pentru a denigra. Credeţi că mie îmi convine să pierd bani stând cu vagonul în reparaţii? Vă asigur că aşa gândesc toţi colegii mei”, explică angajata CTP.
„Cel mai important este să fiu utilă oamenilor”
Atingem şi alte subiecte din zona de interes a vatmanilor. Astfel, aflăm că Maria nu are preferinţe în ceea ce priveşte condusul unui anume tip de tramvai, şi nici trasee preferate. „Sunt în stare să conduc orice tip de tramvai, cu toate că sunt tipuri pe care nu am lucrat. Cum ar fi cele dublu-articulate. Nici pe tramvaiul modernizat la Paşcani nu am urcat, au fost doar patru colegi care au făcut aspiranţie pe el. Mi-ar fi plăcut, deşi am înţeles că era ceva mai pretenţios. Cât despre trasee, nu există o rută preferată. Cel mult, sunt zone unde apar probleme din cauza patinării. Copoul, de exemplu, este o porţiune dificilă pentru orice vatman. Oricum, nu am timp să mă gândesc la toate acestea, întrucât, ceea ce este cel mai important este să fiu utilă oamenilor, sub toate aspectele: să-i duc la destinaţie şi să fiu amabilă. Chiar dacă unii urcă prin faţă sau lasă mizerie în vagon, nu ai dreptul să te enervezi”, mărturiseşte interlocutoarea noastră.

Deşi vorbeşte la superlativ despre meseria pe care o practică, Maria Rotaru nu şi-a îndrumat copiii spre profesia de vatman. Fata, absolventă de facultate, este plecată din ţară, iar băiatul lucrează ca electrician la o firmă din oraş.

De ce întârzie tramvaiele în staţii
Maria Rotaru mai crede că reproşurile venite din partea călătorilor apar tocmai datorită faptului că persoanele care le formulează nu ştiu cum se circulă în oraş. „Şi eu am fost apostrofată de unii cetăţeni. Le-aş sugera să vină cu mine în cursă, să vadă cum se circulă prin oraş. Câţi ştiu că în CUG-Nicolina maşinile circulă pe linia de tramvai când logic ar fi fie lăsată liberă calea de rulare a tramvaielor? Sau că sunt intersecţii unde semafoarele sunt doar de decor. La capăt de linie, urmăm doar ordinele dispecerilor, ei sunt cei care stabilesc şi reglează intervalele de urmărire. Uneori ne vizăm foaia şi pornim într-o nouă cursă, n-avem timp să mergem la toaletă sau să luăm un sandviş. Nu ştiu câţi cunosc aceste probleme. Sigur că, din punctul lor de vedere, au dreptate când stau prea mult în staţii, însă există situaţii şi factori care favorizează aceste întârzieri pe care noi, ca vatmani, nu putem nici să le întrezărim şi nici să le rezolvăm. Alţii trebuie să o facă”, spune Maria, cu referire la Poliţia Rutieră şi la Comisia de Circulaţie de pe lângă Primăria Iaşi.

„Cel mai aglomerat este în fiecare zi de la ora şapte până pe la opt fără un sfert, pentru că toţi pornesc simultan către serviciu sau şcoală. După-amiază este mai puţină agitaţie, întrucât se iese la intervale de timp diferite”

Mândria de a fi CTP-ist!
Ne despărţim de doamna Rotaru având sentimentul că transportul public ieşean ar avea mult de câştigat dacă şi alţi angajaţi ai companiei ar gândi şi s-ar comporta la fel precum colega lor. „Să ştiţi că uneori regretăm faptul că nu avem mai multe angajate-vatmani. Uneori, femeile sunt mai corecte şi mai ambiţioase decât bărbaţii care conduc mijloacele de transport”, ne spunea, cu ceva timp în urmă, Adrian Mihai, purtătorul de cuvânt al CTP Iaşi. Oricum, dincolo de faptul că transportul public se derulează pe alte coordonate, fiind de remarcat eforturile depuse pentru îmbunătăţirea condiţiilor de transport, cert este faptul că societatea dispune şi de oameni remarcabili pentru care a fi angajatul „regiei” este o onoare şi nu o obligaţie. TUDOR DAMASCHIN

„Chiar dacă unii urcă prin faţă sau lasă mizerie în vagon, nu ai dreptul să te enervezi” - Maria Rotaru, vatman CTP

Comentarii

simona angheluta

Dec 04, 2016

oricate mesaje ar fi scrie , mereu vad tineret si elevi mancand in tramvaie, fac mizerie si miros....nu pot avea rabdare cateva statii. nici un calator nu are curajul sa zica nimic.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

 

 

ULTIMA ORA

 

 

 

ANUNŢ DE VÂNZARE Subscrisa, S.C. MASTER WOOD S.R.L. cu sediul în loc. Comănești, str. Combinatului, nr. 9, jud. Bacău, C.U.I. 12014190, nr. de înreg. O.R.C. J4/493/1999, prin lichidator judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., anunţă, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2006 şi ale hotărârilor Adunării Creditorilor din data de 13.09.2017, scoaterea la vânzare prin licitaţie publică la data de 24.11.2017, ora 13.00, a activelor: Nr. crt. – Denumire activ – Valoarea de evaluare (lei fără T.V.A.) – Valoare de pornire licitație (70% din val. evaluare) (lei fără T.V.A.) 1 – Fabrică cherestea functionala (2001) Sc. 4.388,60 mp, cu Echipament prelucrare lemn si mijloace transport, amplasata pe teren intravilan st. 30.379,81 mp in oraș Comănești, str. Combinatului, nr. 9, jud. Bacău (zona periferica, vis-a-vis a serele Comanesti si de cartierul Vernesti). Fabrica este compusa din: Cladire administrativa, P cu Sc. 141mp; hala gater P cu Sc. 595mp; ateliere P+1E partial si Sc. 376mp; depozit cherestea P si Sc. 660mp; soproane de uscare si aburire P si Sc. 2.155,60mp, capacitate de 100mc/celula (marca Baschild); locuinta P+1E, sc. 90mp; hala banzic P si Sc. 252mp; sera cu centrala termica cu Sc. 119mp. Fabrica este dotata cu echipament prelucrare lemn (functional) si mijloace de transport, dispune de utilitati (energie electrica, apa) si este pretabila pentru activitati industriale specifice prelucrarii lemnului. Proprietatea are deschidere frontala la str.Combinatului (cca. 100m). (CF nr. 60399, nr. cad. 763) si dispune de plaforma betonată (11.010,90 mp) – 2.633.005,60 Lei – 1.843.103,92 Lei 22 – Fabrică cherestea Sc. 2.933,81mp cu Echipamente si Utilaje pentru fabricare lemn situate pe teren intravilan st. 85.488,635 mp în sat Agăș, com. Agăș, jud. Bacău (zona ocupata de constructii rezidentiale si terenuri virane). Fabrica este compusa din: hala productie cu Sc. 2.296,89 mp avand in dotare echipamente (platforme uscatoare 6 buc; uscator; camera uscare; instalatie aer comprimat; instalatie exhaustare; post trafo; pupitru comanda uscator; actionare electrica; instalatie electrica hg); magazie Sc. 152,56 mp; 2 soproane cu Sc 393 Fabrica este dotata cu stocuri mărfuri și materii prime, echipamente și utilaje pentru prelucrarea lemnului și a metalelor, dispune de utilitati (energie electrica, apa, canalizare) si este pretabila pentru activitati industriale specifice prelucrarii lemnului. Proprietatea are deschidere frontala la DN 12A (cca. 500m) si drum satesc pe doua laturi. (CF nr. 60112/, cu nr.cad. 39). – 1.965.769,40 Lei – 1.376.038,58 Lei Poate participa la licitatie orice persoana fizica sau juridica care depune pana la data de 23.11.2017, ora 16.00, la sediul lichidatorului judiciar Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L. din mun. Iaşi, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iaşi, documentele prevazute in Regulamentul de vanzare si caietul de sarcini. Relatii suplimentare se pot obtine la telefoanele: 0232/243864, 0757545545
PUBLICAȚIE DE VÂNZARE S.C. INTERFARM BOTOSANI S.R.L. Iasi prin lichidator judiciar ACORD SPRL, Dosar nr. 2950/89/2014 Tribunalul Vaslui/Judecător Sindic ANUNŢĂ Organizarea şedinţei de licitație publică de vânzare, cu strigare, la data de 08.12.2017, ora 12.0, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iasi, str. Decebal 22A, bl.Z8, sc.A, et.1, ap.8, jud. Iaşi, pentru patrimoniul debitoarei S.C. INTERFARM BOTOSANI S.R.L. - in faliment, in bancruptcy, en faillite, CUI 2585521, cu numar de inregistrare la Registrul Comerţului J37/251/2011, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Ing. Badea Romeo, nr.1A, Parter, jud. Vaslui constând în: a. Construcţie situată în Botosani, Str. Viilor, Nr.77, Ap.1, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr.50058-C1-U13 la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 339.829 lei, valoare fără TVA. b. Constructie situată în Municipiul Botosani, Str. Vârnav, Nr.17, Parter, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr. 50058-C1-U15 si Extindere si Terasa, Municipiul Botosani, Str. Vârnav, Nr.22, Parter, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr. 5558 la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 332.904 lei, valoare fără TVA. c. Construcţie situată în Botosani, Piata Centrala, Platoul A, Obiectiv U18, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr.4819/N la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 516.793 lei, valoare fără TVA. d. Construcţie situată în Botosani, Str. Prieteniei, Nr.4, Bloc V4, Sc. C, Et.II, Ap.13, jud. Botosani întabulată în Cartea Funciara nr50386-C1-U20 la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 67.151 lei, valoare fără TVA. e. Proprietate imobiliara constând în Teren intravilan in suprafaţă de 3.048 mp si construcţii situat în mun. Botoşani, Str. Dobosari, Nr.21 la preţul de strigare la şedinţa de licitaţie publică de 1.374.357 lei, valoare fără TVA. In caz de neadjudecare, urmatoarele şedinţe de licitații publice de vânzare, cu strigare, se vor desfăşura în fiecare zi de vineri la ora 1200, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iasi, str. Decebal 22A, bl.Z8, sc.A, et.1, ap.8, jud. Iaşi. Condițiile de participare la şedinţa de licitație publică de vânzare cu strigare și condițiile de adjudecatare se regăsesc în caietul de sarcini care poate fi procurat de la sediul lichidatorului judiciar, contravaloarea acestuia fiind de 1.000 lei pentru fiecare proprietate imobiliară pentru care se participă la licitaţie. Bunurile imobile anterior menţionate formează obiectul Dosarului nr.1219/193/2016 înregistrat pe rolul Judecatoriei Botosani având ca obiect Actiune in revendicare. Poate participa la şedinţa de licitatie publică de vânzare cu strigare orice persoana care isi manifesta, intentia de cumparare si care pana in preziua şedinţei de licitatie ora 1200, depune o cautiune reprezentand 10% din prețul de pornire al şedinţei de licitație pentru bunul imobil pentru care participa si face dovada achizitionarii caietului de sarcini. Înscrierile se pot face si cu scrisoare de participare la şedinţa de licitație, precum si cu toate documentele menționate în caietul de sarcini, până în preziua şedinţei de licitație, ora 1200. Nedepunerea tuturor documentelor la sediul lichidatorului judiciar în termenul menționat anterior conduce la pierderea dreptului de a participa la licitație. Toate persoanele interesate în achiziționarea bunurilor imobile care fac obiectul şedinţei de licitație publică de vânzare cu strigare sunt invitate să se înscrie la licitație. Orice persoana care emite pretentii asupra bunurilor imobile care fac obiectul şedinţei de licitație publică de vânzare cu strigare, este rugata sa-si manifeste pozitia cu 5 zile inainte de data şedinţei de licitație publică de vânzare cu strigare, aducand la cunostinta lichidatorului judiciar orice pretentie. Informatii suplimentare se pot obtine de la lichidatorul judiciar la telefon 0742207571. Lichidator judiciar ACORD S.P.R.L. Asociat coordonator Nitescu Dan Nistor
Sirianul care poartă cu mândrie ia românească FOTO
04/11/2017 06:08

 „Oamenilor le este ruşine de multe ori să ceară ajutorul. Pe unii, suferinţa ii transformă in stană de piatră. Mie imi deschide ochii şi inima. Trebuie să avem bunul-simţ şi delicateţea ...

Tânăra care a descifrat o lume dominată de bărbaţi: ,,Pokerul îţi oferă flexibilitate şi libertate”
29/10/2017 13:00

 Luciana Manolea este o femeie puternică, intimidantă cand te uiţi in ochii ei şi o adevărată campioană. Iubeşte ceea ce face, ştie să se descurce in situaţii critice, iar jocurile live nu o pot ...

Lungani, locul unde s-a reinventat natalitatea
21/10/2017 05:45

De la Grigore Ureche la Delavrancea şi Sadoveanu Nu cred că Lungani vă sună prea cunoscut. Ar trebui? Vă veţi intreba... Poate că da, pentru că aici, la Goeşti - unul dintre satele componente ale co ...

Mărturia trecerii pe la cei 20 de stâlpi dinaintea Sfintei Parascheva
15/10/2017 11:45

Zilele lui octombrie n-au fost vreodată mai călduroase ori mai senine ca cea de-a douăsprezecea de anul acesta. După-amiaza şi seara zilei de 12 octombrie este aceea in care toate puterile m-au purtat pe s ...

Tânărul nevăzător care cântă la 10 instrumente
07/10/2017 05:00

 Eusebiu Toma este un tanăr botoşănean care te poate face lesne să plangi in momentul in care-i afli povestea. Din cauza unor probleme medicale, acesta şi-a pierdut, cu mulţi ani in urmă, vederea. N ...

Monument de valoare națională și universală, în ruină Casa „Vasile Alecsandri” stă să se prăbușească în fiecare minut
30/09/2017 04:30

 Casa „Vasile Alecsandri” din municipiul Bacău se află in stare avansată de degradare. Clădirea ce datează de la sfarşitul secolului al XVIII-lea a fost inclusă in grupa A pe Lista Monum ...

Poveştile inginerilor care au pus bazele industriei chimice -- FOTO/VIDEO
24/09/2017 10:59

 Emoţiile nu le-au tulburat cu nimic bucuria revederii foştilor absolvenţi ai promoţiei 1957 „Prof. dr. Gheorghe Alexa”, de la Facultatea de Chimie Industrială (actualmente Facultatea de I ...

Pasajele nimănui! FOTO/ VIDEO
17/09/2017 12:40

În următorii ani, nu mai puţin de patru pasaje ar putea fi realizate in diferite zone din oraş, uşurand  viaţa şoferilor, sufocaţi zilnic de traficul infernal. Lăudabilă, fireşte, iniţiati ...

Un puzzle care continuă să fascineze umanitatea: Civilizaţia Cucuteni
09/09/2017 05:30

Moldova şi-a caştigat de-a lungul timpului renumele de loc incărcat de istorie, artă şi frumos, insă puţine sunt momentele in care specialiştii au avut ocazia să-şi indrepte privirile spre bogăţiile ...

Maestrul fotograf Romeo Mărăndici, din Bacău: „Ochiul este calea de ieşire a sufletului” FOTO
03/09/2017 15:00

Dacă un fierar-betonist ia bisturiul şi se pune la masa de operaţii, nu a devenit din start neurochirurg; şi nici nu are impresia. O gorilă dacă se pune la manşa unui Boeing nu a devenit pilot. Iar un St ...