1troleibuze2

Dimensiune font:

Reapar troleibuzele!

| 02-06-2020 00:00

Primăria Iaşi a ţinut la dospit un proiect vizând reintroducerea troleibuzului în oraş * la opt ani de la dispariţia totală a acestui mijloc de transport, se doreşte achiziţia de noi troleibuze * este vorba de maşini care dispun şi de autonomie, în sensul că merg pe fir, apoi se decuplează şi continuă să ruleze ca un autobuz * au fost avansate şi variante de trasee, vorbindu-se deja de trei rute complet noi

 


Achiziţia celor 32 de tramvaie noi şi a autobuzelor electrice nu sunt singurele elemente care vor schimba din temelii transportul public. În următorii 20 de ani Iașul va beneficia exclusiv de un transport ecologic întrucât, conform directivelor Uniunii Europe, până la finele lui 2022, va trebui ca peste jumătate din capacitățile de transport să fie ecologice, iar până în 2030, să avem transport ecologic sută la sută. Deja în Iaşi, în fiecare zi, numărul tramvaielor scoase la stradă îl depăşeşte pe cel al autobuzelor (136 de vagoane faţă de 100 de autobuze, şi acelea EURO 6), însă la nivelul municipalităţii se discută de luni bune de reintroducerea troleibuzului în Iaşi. Mai precis, se doreşte implementarea de troleibuze care să nu depindă în totalitate de fire. „Tehnologiile au evoluat. Acum sunt troleibuze cu autonomie, merg pe fir, apoi se decuplează, continuă să ruleze ca un autobuz şi se recuplează sub cablaj. Totul se face automat, prin computer”, spune primarul Mihai Chirica.

Avantaje

Surse din Primăria Iaşi susţin că s-a lucrat luni bune la documentaţia tehnică trimisă deja la Agenţia Fondului de Mediu în ideea de a fi achiziţionate 40 astfel de troleibuze, împreună cu alte 40 de autobuze electrice. Iaşul are un mare avantaj comparativ cu alte municipii, în sensul că există deja o reţea mare de substaţii de redresare, care acoperă foarte bine oraşul. Cu o singură excepţie, acestea sunt comune tramvai-troleibuz, deci viitoarea lor modernizare va genera costuri mult mai mici în comparaţie cu o reţea complet nouă. Interesant este şi faptul că multe oraşe optează pentru troleibuze în defavoarea autobuzului electric, iar unul dintre acestea este Clujul, unde, deşi sunt exploatate autobuze electrice, se lucrează masiv pentru reconectarea reţelei de troleibuz care a fost în conservare aproape 20 de ani.

Ce zone sunt vizate

Dincolo de beneficiile asupra sănătăţii ieşenilor, reapariţia troleibuzelor va conduce către extinderea reţelei de transport. Deocamdată nu e nimic bătut în cuie, însă sunt propuse şapte trasee: trei trasee noi, trei foste trasee de troleibuz (în prezent operate de autobuze) şi încă unul care nu a fost niciodată traseu de troleibuz (de asemenea, pe care rulează autobuzele Isuzu). Ca şi zone pe care acestea vor opera în viitor se vorbeşte deja de Bucium, Păcurari, CUG, Tudor Vladimirescu, plus marile bulevarde şi cele două Splaiuri. Ca şi scenariu de transport, se vorbeşte de tranzitarea zonei Tudor Vladimirescu, după care rutele de troleibuz se „despart” spre Copou şi Păcurari.

Scurt istoric

Introdus în Iaşi în 1985, într-un moment în care criza energetică se manifesta pregnant la nivel global, troleibuzul ieşean a avut o istorie scurtă, de doar 21 de ani. Lipsa de viziune în ceea ce priveşte transportul local a primarilor care s-au perindat la conducerea oraşului a făcut ca, începând cu 2002, acest mijloc de transport ecologic să piardă teren în faţa operatorilor privaţi. Paradoxal, şi ieşenii au contribuit la dispariţia troleibuzelor, atât timp cât au preferat că circule înghesuiţi în maxi-taxi pentru simplul fapt că acestea ajungeau la destinaţie mult mai rapid decât o făceau troleibuzele sau tramvaiele

Nici conjunctura nu a fost favorabilă dezvoltării troleibuzului. În 2003, un posibil parteneriat cu Rocar pentru aducerea a 17 troleibuze noi, a fost contestat de alţi participanţi la licitaţie până în momentul în care firma bucureşteană a intrat în faliment. Astfel, în 2005 apare pentru prima dată în discuţie varianta renunţării la troleibuze, din cauza uzurii parcului, a reţelei dar şi datorită lipsei fondurilor necesare achiziţiei de noi astfel de vehicule. Faptul că, în paralel, municipalitatea a adus în leasing 50 de autobuze MAZ din Belarus a permis înlocuirea troleibuzelor cu noile autobuze. De asemenea, celebrele microbuze Iveco, aduse în perioada 2003-2004 au constituit alternative pentru înlocuirea troleibuzelor. Cele din urmă speranţe pentru revenirea troleibuzelor pe străzi au început să dispară începând cu 2006 când şefii RATP au dat la casat 35 de troleibuze, pentru ca în 2012, să fie eliminată mare parte din reţeaua de fir contact, tot în vederea casării. Actul care a pus cruce troleibuzului în Iaşi este HCL 248 din 31 octombrie 2012, votată de 22 de consilieri locali. Tudor DAMASCHIN

 

 

 

 

 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA

Soție dată dispărută de soț la 112, găsită de polițiști în casă, ruptă de beată, dormind între șifonier și sobă
07/07/2020 18:01

 Surpriză de proportii pentru politistii de la Sectia Rurală Gura Humorului, după ce un bărbat din comuna Partestii de Jos, judetul Suceava, a sunat la 112 să anunte că i-a dispărut nevasta. Turcul ...

Poliția Capitalei anunță că deputații PSD AMENDAȚI au primit NOI AMENZI
07/07/2020 16:34

 Romanescu Ciprian, purtătorul de cuvant al Politiei Capitalei, a anuntat că "În urma vizionării imaginilor de pe camerele de filmat, s-a constatat că cei doi deputati au intrat fără măst ...

Crimă MACABRĂ în Vaslui: Doi gemeni i-au SPINTECAT capul unchiului lor cu un topor și apoi s-au ascuns într-o biserică
07/07/2020 13:07

 Cei doi frati gemeni din localitatea Gura Idrici, comuna Rosiesti, l-au lovit pe unchiul lor cu o secure in cap. Martorii, citati de Vremea Nouă, spun că bărbatul avea capul despicat. După ce au ...

Județul Bacău, sub cod roșu: urmează ploi torențiale și grindină
07/07/2020 12:12

 Conform Administraţiei Naţionale de Meteorologie (ANM), pană la ora 12:20, in judeţul avertizat, localităţile Comăneşti, Dărmăneşti, Dofteana, Asău şi Agăş, se vor semnala averse torenţial ...

 Proiectul care schimbă complet zona Poitiers, și de ce nu, a Iașului!
07/07/2020 08:00

Avand deja experientă in construirea blocurilor turn din Cartierul Visoianu, unde am construit si vandut pană in momentul de fată aproape 1500 apartamente, proiectul Poitiers Towers s-a născut dintr-o idee ...

Primarul Iașului a atras finanțări de peste un miliard de lei
07/07/2020 00:00

    După patru ani de cand Mihai Chirica a fost ales primar al Municipiului Iasi, fondurile nerambursabile atrase de Primăria Municipiului Iasi au depăsit pragul de 1 miliard de lei. Este vorba a ...

Persoanele vulnerabile, protejate de efectele caniculei
07/07/2020 00:00

  Ca in fiecare an, pe durata perioadelor in care sunt inregistrate temperaturi ridicate, Primăria Municipiului Iaşi, prin Direcţia de Asistenţă Socială (DAS), aplică o serie de măsuri specifi ...

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!

CTP IASI- Totul pentru sanatatea ta!