„Să-i lăsăm pe alţii să vorbească despre nerealizările mele”

default

Dimensiune font:

| 21-08-2014 05:00

Interviu cu Cosmin Coman, director executiv al Direcţiei Dezvoltare şi Proiecte Europene din cadrul Primăriei Municipiului Iaşi

Doctor în economie, Cosmin Coman coordonează zilnic activitatea direcţiei din cadrul Primăriei Municipiului Iaşi care gestionează proiecte cu finanţare europeană. A făcut parte din colectivul care a întocmit prima Strategie de Dezvoltare Durabilă pentru Municipiul Iaşi „Orizont 2020” şi primul Plan Integrat de Dezvoltare pentru Polul de Creştere Iaşi, documente care au stat la baza alocării financiare prin Programele Operaţionale şi pe baza cărora s-au depus proiecte de investiţii în valoare de peste 200 milioane de euro. În prezent, coordonează implementarea a 14 proiecte, în valoare de 144 milioane euro, al căror Beneficiar este Municipiul Iaşi. Este divorţat şi tată a două fete.

- Aţi fost angajat la SC Zimbru, având atribuţii legate de menţinerea portofoliului de clienţi. Apoi, la SC Iasiconf, departamentul export-import. În 2006, vă regăsim în postura de responsabil cu implementarea Proiectului „Strategii de Dezvoltare în Municipiul Iaşi”. Cum aţi explica acest salt?
- La Zimbru a fost o perioadă frumoasă. Se punea pe picioare Departamentul de Marketing, a fost primul meu loc de muncă. Dându-mi seama că deplasările cu maşinile în judeţele patriei, pentru a convinge clienţii că berea Zimbru este cea mai bună, nu reprezintă tocmai ce-mi doresc eu de la viaţă, m-am mutat la Iasiconf, unde am primit atribuţii legate de import-export. Numai că Iasiconf avea o mare problemă: lucra în lohn. Făceam vama materialelor aduse de clienţii noştri din străinătate, le prelucram, după care le exportam înapoi. Am stat şi acolo cred că nouă luni, după care m-am mutat la RAJAC, unde îl cunoşteam pe actualul primar, respectiv directorul de atunci al regiei, de la partid, că... aşa era situaţia! Am colaborat foarte bine. În momentul în care a trecut viceprimar, apoi primar interimar şi ulterior primar ales, m-a chemat să lucrăm în continuare, existând, ca să spun aşa, o compatibilitate între noi.
- Vă mai amintiţi care a fost primul proiect implementat?
- A fost un proiect în parteneriat cu Republica Moldova, Cahul, Bălţi... Era pe partea socială, trebuie să facem o strategie pentru recuperarea persoanelor de 18 ani care pleacă din casele de copii. Nu mai ştiu cum se chema...

„Mă laud doar fetelor mele”

- Vă simţiţi apropiat de un anume proiect? În sensul că treceţi pe stradă şi vă spuneţi uite, lucrurile astea mi se datorează şi mie?
- Mă simt apropiat de toate. Dar să ştiţi că mă laud doar fetelor mele. Am una de 8 ani şi alta de 12 ani. Lor le spun ce fac la serviciu. Când mergem prin Nicolina, unde şi stăm, le spun că proiectul Axa Sud a fost coordonat de mine. Atunci ele mă întreabă: „Şi ce-o să faci aici, tată”? Iar eu le răspund că facem trotuarele, că ne vom putea plimba cu bicicletele pe pista specială... La fel şi cu pasajul de la Fundaţie. De felul meu, nu sunt un tip lăudăros, dar în faţa copiilor mei, da, chiar mă laud...

Mi-a părut foarte rău când am pierdut finanţarea Autogării doar din cauza unei săptămâni. Am avut probleme cu un sechestru pus de ANAF acolo, pe care noi l-am contestat. Aveam deadline-ul de prezentare al proiectului pe 15 februarie, iar noi am câştigat procesul pe 22 februarie, demonstrând că terenul este al Primăriei, iar sechestrul a fost pus prost, că nu era bunul RATP. Sunt patru metri cubi de hârtii care aşteaptă de-acum perioada 2014-2020!

- Într-o perioadă se vorbea că Primăria Iaşi face o investiţie cu fonduri europene nu neapărat pentru că i-ar trebui respectivul obiectiv, ci datorită faptului că pentru acel lucru dă bani Bruxelles-ul...
- Este un mixt. Dacă ne aducem aminte, în 2007 a fost aprobată strategia Orizont 2020. Dacă ne ducem la proiectele pe care ni le-am propus încă de atunci să le facem, vedem că tot ceea ce realizăm în prezent este gândit din 2007. Ceea ce înseamnă că la prima parte a întrebării v-am răspuns. Fără îndoială că, din multitudinea de proiecte pe care ni le-am dorit, nu am găsit finanţare europeană decât pentru o parte, pentru că axele de finanţare sunt foarte clare. Europenii nu spun „ia bani de la mine şi fă ce vrei tu”. Nu. Ei identifică, împreună cu autorităţile, nevoile unei structuri administrative, după care spun, cum a fost în perioada 2007-2013, că dau banii pe polii de creştere. Pe o astfel de linie finanţare nu se poate construi, să spunem, un stadion. Dar dacă primăria ar fi dorit să reabiliteze străzi, atunci da, investiţia era finanţată pe polii de creştere. Şi asta am făcut. La fel şi căminul de bătrâni din Copou. Aşa că reproşurile unora, că vezi-bine, Primăria face proiecte europene doar de dragul de a le face, nu sunt tocmai întemeiate.

„Agrementul pe Bahlui nu va mai fi finanţat de la UE”

- Acum pe ce mai dau banii europenii?
- Încă nu ştim. Pentru perioada 2007-2013, banii se pot cheltui până în 2015. Suntem la final, nu mai există fonduri disponibile pentru a fi finanţat ceva decât dacă rămân economii. Vă dau exemplul celor cinci şcoli pe care le finanţăm din economiile de pe proiectele Polului de Creştere. Noi am fi vrut să reabilităm drumuri judeţene, dar UE a spus nu. Acum se pregăteşte perioada 2014-2020. Ceea ce înseamnă că România a semnat acordul de parteneriat cu Comisia Europeană, care stabileşte liniile mari, axele mari de finanţare. Vă dau un exemplu: UE spune că României îi trebuie competitivitate. Adică să-şi crească capacitatea administrativă, să-şi cumpere, să se doteze pe anumite domenii. Altceva, ce-i mai trebuie? Eficienţă energetică, pentru că UE a stabilit celebrul „20-20-20” până la finele anului 2020! Ulterior, axele mari îşi regăsesc aplicabilitatea în ceea ce înseamnă programe operaţionale speciale. Programul Operaţional Regional de acum se va numit tot aşa şi în perioada următoare. Şi va spune că, pentru regiuni, pentru autorităţile locale, vor fi finanţabile următoarele domenii, dar fără a menţiona expres şi ce anume. Vă dau un exemplu: reabilitarea clădirilor de patrimoniu. Concret, Palatul Braunstein, pe care tocmai l-am câştigat în instanţă. Însă, nu avem în acest moment un Ghid al Solicitantului, care să ne spună că, pentru Palatul Braunstein, se finanţează şi structura de rezistenţă, şi faţada, şi studiul istoric, care ne permite să vedem cum arăta clădirea. Acum, este perioada în care ministerele definitivează Ghidul Solicitantului. Pe POR există doar o schiţă de vreo 120 de pagini, însă nu există un Ghid al Solicitantului. Ştim că se va finanţa, aşa cum spuneam, eficienţa energetică. Clădiri publice, de patrimoniu, şcoli, creşe, grădiniţe... Apoi există posibilitatea achiziţiei de mijloace de transport ecologice: tramvaie şi autobuze electrice, pentru că reţea de troleibuze nu mai avem. S-ar putea construi complexe sportive, stadioane şi săli de sport. Nu în ultimul rând, vor fi alocate fonduri pentru reabilitarea parcurilor şi pentru reabilitarea creşelor şi a grădiniţelor.

„Pe malurile Bahluiului avem proiectate pasaje în lungul râului. În Pd. Roş, va fi unul dinspre Podul de Piatră spre Iulius Mall. Şi altul pe celălalt sens, dinspre facultăţi spre Podul de Piatră”

- Ce se mai aude cu agrementul pe Bahlui?
- Nu va mai fi finanţat în perioada următoare de la UE. Doar pe fonduri de la bugetul local.

„Există o compatibilitate cu primarul Nichita”

- Ce şantiere se închid în următoarea perioadă?
- Toate. E obligatoriu. Axa Sud, Ciricul, Creşterea Accesibilităţii se termină acum, restul în 2015.
- Cât de greu sau cât de uşor se lucrează cu primarul Nichita?
- Pentru mine e uşor, pentru că lucrez cu el de 16 ani. Vă repet, el m-a adus, nu i-am cerut eu un job. Între noi există o compatibilitate, suntem pe aceeaşi lungime de undă, deci din punctul meu de vedere nu-i greu de lucrat. Dacă întrebaţi alte persoane, poate vă vor spune altceva... Îmi place că atât timp cât am adus argumente în favoarea unei idei proprii nu a spus niciodată nu.
- Şase luni de adaptare la Primărie şi au trecut zeci de ani. La Ministerul de Finanţe de ce nu s-a întâmplat acelaşi lucru?
- La Minister nu a fost o perioadă propice profesional. Cel mult o experienţă de viaţă.
- Dar de ce aţi acceptat postul de secretar de stat?
- Într-o discuţie cu dl primar, am spus că poate-i momentul să fac un pas înainte. Nu era un domeniu necunoscut, sunt doctor în economie. La momentul respectiv, m-am simţit marginalizat. Era ministrul Pogea. Trei secretari de stat de la PDL, eu de la PSD. Când se ţineau şedinţele, luni dimineaţă la ora 8, eram toţi acolo. Când se terminau, ministrul se retrăgea cu ceilalţi trei. După 9 luni, am simţit deja că era prea mult. Nu am mai simţit că pot progresa profesional.
- Ce-aţi trece la capitolul nerealizări? Fie ele profesionale sau personale...
- Am avut o discuţie cu maestrul Eugen Doga. La un moment dat i-am spus că eu nu mă consider a fi omul rău în discuţia cu alţii sau la felul cum pun probleme. Mi-a spus aşa: „Lăsaţi-i pe alţii să vă vorbească de rău, că atât de bine se pricep unii”. Aşa că vă răspund în aceeaşi notă: să-i lăsăm pe alţii să vorbească despre nerealizările mele.

a consemnat Tudor DAMASCHIN
 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei