„Un dispozitiv va anunţa în staţii că în două minute va sosi următorul mijloc de transport”
Dimensiune font:
Creată în iunie 2013 tocmai în ideea de a asigura transportul public în oraş în varianta în care RATP nu o va mai putea face, Compania de Transport Public (CTP) Iaşi şi-a început oficial activitatea pe 1 octombrie 2016. Directorul societăţii, Cristian Stoica, vorbeşte despre schimbările în acest sector sensibil al comunităţii ieşene.
De mai bine de o lună, transportul public ieşean se derulează pe alte coordonate, despre care ne-a oferit amănunte Cristian Stoica, directorul societăţii. Tot acesta ne-a dezvăluit noutăţile prin CTP se va prezenta în faţa ieşenilor în următoarele luni.
- Compania de Transport Public funcţionează, deja, de o lună. Credeţi că ieşenii conştientizează faptul că s-a schimbat ceva în transportul public local?
- Nu cred că publicul poate resimţi în acest moment noutăţile pe care le-a adus schimbarea operatorului de transport din oraş. Însă acestea există, fără îndoială. În linii mari, este vorba de o altă abordare, atât din partea Primăriei, cât şi a Companiei de Transport Public, aşa cum este stipulat în noul contract de delegare a serviciului de transport public. Mai concret, în ceea ce ne priveşte, ar fi vorba de modul în care vom atinge standardele calitative impuse atât de municipalitatea ieşeană, cât şi de prevederile europene în acest domeniu.
- Astfel de cerinţe nu existau şi în perioada în care serviciul de transport public era asigurat de RATP?
- Ba da, însă într-o stare latentă să spunem, întrucât unei instituţii aflate în stare de insolvenţă nu prea aveai ce standarde să-i impui. Revenind la CTP, lucrăm şi la paşii pe care trebuie să-i parcurgem, astfel încât publicul să resimtă cu adevărat îmbunătăţirea calităţii transportului. Deja, un prim element îl constituie aducerea celor 12 autobuze noi, există un feed-back din partea călătorilor din care reiese că ieşenii îşi doresc să circule în astfel de unităţi, care oferă cu totul alte condiţii, în comparaţie cu celelalte mijloace de transport.
- Prin urmare „Un nou început” înseamnă automat autobuze noi?
- Şi asta. Însă, sloganul presupune în primul rând schimbarea mentalităţii angajaţilor noştri. Indiferent că vorbim de vatmani, şoferi, controlori, dispeceri sau tonetari... Ei sunt primii care relaţionează cu publicul. Or, dacă reuşim să schimbăm atitudinea lor, atunci vom avea parte de o cu totul altă imagine în percepţia călătorilor. Implicit, operatorul va avea parte de mai mult respect din partea celor care îi deserveşte. Ca o concluzie a celor care vi le-am spus până acum, Primăria ne pune la dispoziţie toate resursele de care dispune, iar noi trebuie să demonstrăm că, operând cu aceste resurse, putem produce calitate.
„Dacă până acum insolvenţa putea scuza anumite deficienţe, din acest moment nu mai avem circumstanţe atenuante”
„Probleme sunt la tramvaie”
- Flota actuală este suficientă pentru a putea oferi calitate ieşenilor?
- Dacă ne referim la estetica autobuzelor şi tramvaielor, la condiţiile oferite, răspunsul este nu. Ieşenii fac diferenţa între un autobuz nou şi unul second hand şi evident că vor să circule doar cu unităţi noi, moderne. Din fericire, aici, perspectivele sunt îmbucurătoare, dat fiind faptul că a fost semnat acordul prin care vor fi aduse la Iaşi 75 de autobuze nou-nouţe. Probleme sunt la tramvaie. Nu am reuşim să rezolvăm problema accesibilităţii persoanelor cu dizabilităţi şi nici cerinţele călătorilor, care şi-ar dori interioare mai curate, mai moderne şi alte facilităţi, cum ar fi aerul condiţionat. Fireşte, în condiţiile în care nu se pot aduce peste noapte 100 de tramvaie, va trebui să găsim modalităţi prin care le putem moderniza pe cele existente. Sunt patru principii pe le urmărim în ceea ce priveşte modernizarea flotei: eficienţă economică (reducerea consumului de energie electrică prin schimbarea schemei de tracţiune), un interior prietenos, dar şi confortabil (căldură iarna, aer condiţionat vara), creşterea accesibilităţii prin montarea unor dispozitive care să faciliteze accesul persoanelor cu dizabilităţi şi, nu în ultimul rând, estetica tramvaiului, prin folosirea acelei scheme unice de culori.
- Spuneaţi la un moment dat că sunteţi mulţumit de faptul că autobuzele noi sunt întreţinute foarte bine, nu au fost vandalizate. Credeţi că schimbarea operatorului de transport în Iaşi a dus şi o schimbare a atitudinii călătorilor?
- Nu ştiu dacă acesta este motivul, însă campania iniţiată de municipalitate şi sloganul inscripţionat pe aceste autobuze a creat impactul dorit.
- 75 de autobuze noi rezolvă integral problemele referitoare la respectarea graficelor de transport şi micşorarea timpilor de aşteptare în staţii?
- Da. 75 de autobuze pe care le cumpără municipalitatea şi alte 20 pe care vrem să le aducem noi rezolvă această problemă. Atenţie, însă, ne referim aici la modul cum este dimensionat sistemul de transport, deci la cel actual. Lucrurile se schimbă dacă vorbim de transport metropolitan. Oricum, o parte dintre autobuzele cu care operăm acum vor putea fi folosite foarte bine atunci când se va pune problema extinderea transportului public spre Zona Metropolitană.
„27 şi 30 sunt traseele cu cele mai multe probleme, fiind lungi şi traversând multe intersecţii. Ca zonă unde se petrec cele mai multe ambuteiaje pot aminti Alexandru cel Bun”
„Abonamentul unic înseamnă să poţi merge pe toate liniile la un preţ pe care să şi-l poată permite orice ieşean”
- În Planul de Mobilitate Urbană se vorbeşte de transport electric spre Zona Metropolitană...
- Da, autobuze electrice. Se pretează pentru aşa ceva, plus că şi costurile cu întreţinerea lor sunt mai mici, în comparaţie cu autobuzele pe combustibili.
- Deci, acesta este viitorul: ne pregătim să renunţăm la autobuzele tradiţionale în favoarea celor electrice?
- Acesta este trendul la nivel european şi recomandările pentru oraşele afectate de poluare.
- Totuşi, de ce credeţi că alte oraşe, Clujul de exemplu, au făcut paşi importanţi în această privinţă?
- Să nu uităm că la Iaşi s-au făcut paşi importanţi în ceea ce priveşte modernizarea infrastructurii. Clujul o face abia acum. În plus, au beneficiat şi de granturi, ca să nu mai spun de alte avantaje.
- Aţi pomenit de dimensionarea sistemului de transport. Actuala structură a traseelor este astfel concepută încât să satisfacă toate cerinţele?
- Mai sunt retuşuri de făcut. Depinde însă de politica tarifară pe care o vom aborda în anii următori. Mă refer în special la abonamentul unic.
- Aţi putea dezvolta subiectul?
- Abonamentul unic înseamnă să poţi merge pe toate liniile la un preţ pe care să şi-l poată permite orice ieşean, indiferent de venitul său. În acest moment, sunt trasee foarte lungi. Intenţia noastră este să le scurtăm. Un traseu mai scurt operat de acelaşi număr de unităţi de transport înseamnă o frecvenţă sporită a acestora, timpi mai mici de aşteptare în staţii. Abonamentul unic îţi permite să circuli din orice zonă în alta, fără a mai sta la coadă sau a composta bilete, cu transbordări rapide. Dincolo de avantajele oferite călătorilor, beneficiul societăţii îl constituie scăderea costurilor de operare. În plus, sunt oraşe precum Braşovul, Sibiul şi Oradea unde a fost introdus abonamentul unic, al cărui preţ este un pic mai mare decât echivalentul celui pe o linie la noi, undeva pe la 80 de lei şi unde s-a remarcat o creştere a numărului de călători. Un alt avantaj ar fi că scăpăm de celelalte tipuri de abonamente, nu ar mai rămâne decât cel unic, valabil pe 7, 15 sau 30 zile, funcţie de necesităţile călătorilor.
„Percepţia despre transportul public se răsfrânge asupra oraşului”
- Aşadar, „avem” autobuze” noi, o frecvenţă mai bună a acestora şi un abonament pe toate liniile de 80 de lei. Mai rămân problemele de trafic. Mai precis cele generate de Managementul Traficului...
- N-aş spune asta. Ambuteiaje erau şi înainte. Realitatea este că numărul de înmatriculări de autoturisme a crescut exponenţial. Oricum, se încearcă înfiinţarea de benzi destinate strict transportului public. Lucrurile sunt oarecum complicate, întrucât nu este vorba doar de semnarea unei decizii în acest sens. Trebuie ca şi ceilalţi participanţi la trafic să dea dovadă de responsabilitate, ei trebuie să conştientizeze că acea bandă are destinaţia de care aminteam. Însă revin la ceea ce spunem: prin creşterea calităţii transportului public, prin oferirea unor condiţii mai bune de transport, prin reducerea timpului de călătorie pe mijloacele de transport, încet-încet, unii şoferi vor renunţa la maşinile proprii. Aşa cu procedat şi alte oraşe europene, care la rândul lor au avut un boom în ceea ce priveşte creşterea numărului de autoturisme. În final, au conştientizat că este mai simplu, mai ieftin şi mai comod să foloseşti transportul în comun.
- Spre deosebire de predecesorii săi, actualul primar consideră revitalizarea transportului public o prioritate...
- Este normal. Primul lucru de care te loveşti atunci când ajungi într-un oraş este transportul public. Vezi tramvaiele cum se mişcă, ce culoare au... Vorbim de impactul vizual. Apoi, de ce condiţii oferă. Dacă tu pleci cu o imagine negativă, atunci normal că această percepţie se răsfrânge şi asupra oraşului. Dar, din câte am văzut, nu doar transportul public este prioritar. Am văzut şi mi-a plăcut cum s-a renunţat la gardul verde din Parcul Orăşel, dă o senzaţie de largheţe, de nou... În aceeaşi direcţie se mişcă lucrurile şi la CTP. În scurt timp, înlocuim şi reactualizăm semnalele luminoase şi cele din staţii. Apoi, într-o lună, cel mult două, vor apărea uniformele la vatmani, şoferi şi controlori. Vorbim de un alt impact în rândul ieşenilor, apoi de responsabilizarea celui care poartă uniforma CTP.
- La ce trebuie să ne mai aşteptăm? Pe când grafice în staţii sau transport nocturn?
- Transport nocturn nu a existat în istoria oraşului şi nici nu se impune aşa ceva. În plus, nu am avea cu ce să-l susţinem. Legat de grafice, lucrăm la sistemul de management al flotei CTP, care are inclusă o componentă ce va permite montarea panourilor în staţii. Un dispozitiv va anunţa în staţii că în două minute, de exemplu, va sosi următorul mijloc de transport.
- Presupunând că, în viitor, calitatea serviciilor îi va mulţumi pe ieşeni, cum rămâne cu angajaţii societăţii? Nu de puţine ori, aceştia s-au plâns că nu sunt plătiţi pe măsura muncii pe care o depun...
- Conceptul gândit de noi este unul integrat. Acţiuni pe domeniul tehnic, uman şi condiţii de lucru. Dacă omul vine la serviciu şi are un climat plăcut, dă un alt randament. Poate că, în trecut, aceste aspecte au fost neglijate sau poate nu au fost bani. Oricum, ne propunem ca toţi angajaţii noştri să dispună de salarii decente.
- În încheiere, v-aş mai întreba: pe când un city-bus la Iaşi?
- Dacă municipalitatea va decide că este oportună înfiinţarea unui astfel de traseu, care să tranziteze zona istorică a oraşului şi care să cuprindă principalele obiective turistice şi culturale, nu văd de ce ar fi o problemă pentru noi.
A consemnat Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau