Liceul Varlaam îşi deschide porţile la Iaşi
Dimensiune font:
Din anul 2018 Fundaţia Varlaam va completa programul şcolar deja existent – preşcolar, primar şi gimnazial, cu cel liceal. Urmând acelaşi deziderat, accentul va fi pus pe nevoile, personalitatea şi cumulul de talente al fiecărui elev în particular. Directorul Executiv al Fundaţiei Varlaam ne vorbeşte despre deschiderea liceului, despre sistemul educaţional practicat în instituţie, despre importanţa corelării valorilor tradiţionale cu tendinţele la nivel internaţional şi, de asemenea, cu unicitatea fiecărui copil în procesul de învăţare şi dezvoltare a viitorului adult.
Cristina Gheorghe, Directorul Executiv al Fundaţiei Varlaam este consultant de management şi planificare strategică, fondator şi consultant partener în cadrul Institutului de Dezvoltare Personală, cu o experienţă de 20 de ani de coach, de trainer de leadership, eficienţa echipelor, schimbarea mentalităţii şi inteligenţă emoţională.
Membru fondator în echipa Şcolii Varlaam din Iaşi, conduce din 2010 Şcoala Varlaam, o alternativă educaţională, care a început acum 7 ani cu o clasă cu 12 copii. Astăzi are peste 350 de elevi şi din toamna lui 2018 deschide porţile Liceului Varlaam.
- Proiectul educaţional al Fundaţiei „Varlaam Mitropolitul” a ajuns într-un nou punct important - lansarea liceului. Ce aduce nou în Moldova acest proiect?
- Liceul Varlaam vine să completeze un ciclu educaţional început în etapa preşcolară şi continuat de şcoala primară şi gimnazială Varlaam. Credem că e nevoie de un model românesc de educaţie, care ţine cont atât de descoperirile la nivel mondial din educaţie, cât şi de nevoile timpurilor volatile pe care le trăim. Credem într-un model în care copilul este o persoană cu nevoile, talentele şi visurile proprii şi nu un obiect, un fel de robot lipsit de individualitate, de unicitate. Modelul pune accentul pe educaţia prin dezvoltarea inteligenţei cognitive, emoţionale şi spirituale, educaţie începută de la grădiniţă, continuată în clasele gimnaziale şi desăvârşită în ciclul liceal. Noutatea liceului Varlaam e adusă de flexibilitatea curiculei în funcţie de interesele şi obiectivele elevului şi de programul de mentorat personalizat oferit fiecărui elev de la clasa a IX-a la a XII-a şi care să îl ajute să îşi urmărească pasiunea, studiind cu preponderenţă ceea ce îl interesează.
- Care sunt valorile viitoarei instituţii de învăţământ? Misiunea, viziunea?
- Misiunea noastră este una pentru 100 de ani de acum înainte. Aşa cum spuneam, ne dorim să împlinim un model românesc de educaţie care să dezvolte inteligenţele multiple, având copilul în centru, ca persoană, care îşi urmează talentul şi care îi preţuieşte pe ceilalţi oameni la fel de mult ca pe sine însuşi. Valorile noastre rămân aceleaşi cu care cred că ieşenii sunt deja familiarizaţi: credinţă în Dumnezeu şi în sensul spiritual al vieţii omului, excelenţă şi responsabilitate, iubire şi discernământ.
- Cine poate urma cursurile acestui liceu? Există vreo condiţie specială pentru viitorii liceeni?
- Cea mai importantă condiţie pentru a urma acest liceu este ca părinţii şi elevul să împărtăşească o viziune comună despre educaţie, copilul să îşi dorească să îşi cultive talentul şi vocaţia, iar părinţii să îl susţină în acest demers personalizat, pentru că noi punem resurse în mentorat şi educaţie vocaţională, o curiculă diferenţiată şi flexibilă, precum şi un spaţiu modern cu studiouri şi laboratoare dotate cu tot ce este necesar. Procesul de selecţie constă în acordarea unui interviu de către elev şi părinţi separat. Apoi, în calcularea mediei de admitere va fi luată în calcul, pe lângă rezultatul interviului, şi nota obţinută la Evaluarea Naţională. Astfel, vorbim de trei probe pentru admitere – rezultatul la Evaluarea Naţională, întâlnirea cu elevul candidat, respectiv cea cu părinţii acestuia. Este foarte important să vedem că şi părinţii se implică în procesul educaţional, ei fiind un factor esenţial în definirea şi şlefuirea personalităţii tânărului.
- Vă gândiţi şi la un sistem de burse? Ce condiţii ar trebui să îndeplinească viitorii elevi?
- Desigur! Vom oferi şase burse pentru şase elevi din clasa a VIII-a care îşi doresc să studieze la Liceul Varlaam. Aceste şase burse sunt pentru toţi cei patru ani de studiu, pe care le oferim unor copii talentaţi, care iubesc şcoala, dar care provin din familii cu resurse materiale modeste. Aş avea un mesaj pentru cei care citesc acest articol şi cunosc un astfel de copil talentat. Vă rugăm să îndrumaţi acest tânăr către noi, să ne scrie pe adresa de email vreau@liceulvarlaam.ro, pentru a putea fi o parte din drumul său spre maturitate.
- De către cine vor fi îndrumaţi tinerii? Cine sunt cadrele didactice care îi vor călăuzi?
- Echipa liceului este încă în formare, însă are deja un nucleu de oameni dedicaţi misiunii noastre de ani de zile. Voi numi aici trei mentori care vor fi alături de elevi în acest parcurs. Adrian Timofti, profesor de istorie cu peste 17 ani de experienţă, un dascăl iubit de toate generaţiile, Leon Pitu, profesor de matematică ce are peste 24 de ani la catedră şi rezultate excepţionale cu elevii şi Raluca Ungureanu, strateg educaţional, cu mulţi ani de mentorat în profesie. Campania pe care am demarat-o de curând, de completare a echipei de profesori mentori pentru liceu are rezultate incredibile deja. Nu ne aşteptam să primim zeci de aplicaţii, în doar două săptămâni, oameni cu perioade îndelungate dedicate educaţiei şi excelenţei în acest domeniu, din Iaşi, dar şi din alte judeţe ale Moldovei. Sunt oameni cu doctorate dublate de o enormă dorinţă de implicare într-un altfel de model de învăţământ, în care fiecare elev să fie preţuit şi ajutat să îşi împlinească talentul. Suntem recunoscători să cunoaştem atât de multi oameni care ne împărtăşesc misiunea de a schimba educaţia din România.
- Ce condiţie trebuie să îndeplinească un cadru didactic pentru a face parte din echipa educaţională?
- Condiţia de bază pentru ca un profesor să fie în echipă este, ca şi în cazul elevilor şi părinţilor pe care ii admitem, viziunea comună despre educaţie. Desigur, căutăm oameni cu un anumit nivel de pregătire, dar nu este suficient să fii un profesor titrat, dacă nu crezi în mentorat şi în educaţie personalizată care să urmeze vocaţia fiecărui elev. Nu contează vârsta pe care o ai, nici în plus, nici în minus, dacă eşti un profesor dedicat misiunii tale, de a avea impact prin implementarea unui model de educaţie românesc adaptat timpurilor.
- Mai spuneţi-ne câteva detalii legate de liceu. Câte clase vor fi? Ce dotări aţi pregătit?
- Liceul este unic pentru că îşi propune să urmărească individual elevul, să îi aloce un mentor, să îşi definească obiectivele şi care să îl însoţească pe calea împlinirii lor. Pentru asta vom lucra după o curiculă diferenţiată în funcţie de nevoile şi interesele elevului, făcând la un nivel de bază toate materiile şi aprofundându-le pe cele unde elevul are cel mai mare interes, pentru a-şi atinge obiectivele pe termen lung. Ne dorim să începem cu două clase a IX-a, cu câte 15 copii fiecare, o clasă cu profil real, care să îi ajute în timp pe elevi să meargă spre zona de ştiinţe şi antreprenoriat: medicină, business, finanţe, inginerie şi orice meserii noi care vor apărea odată cu noile tehnologii. De asemenea, ne dorim o clasă cu profil uman, dedicată copiilor care au înclinaţie spre zona industriilor creative, spre comunicare fie în media, fie în domeniul relaţiilor publice, în publicitate sau alte profesii din sfera socială. Ambele profile vor face intensiv limba engleză. Liceul va funcţiona pe baza unei soluţii tehnologice moderne, adoptate şi implementate în educaţia din Statele Unite şi în numeroase ţări din Europa. Fiecare elev va avea un Chromebook pe care va lucra, vor exista spaţii de lucru individual, dar şi spatii de lucru în grup, pe metoda Cooperative Learning. Veniţi să ne cunoaşteţi şi să vă povestim mai multe.
- Puteţi creiona un profil al liceanului de la Varlaam? Dar al profesorului de la Varlaam?
- Liceanul Varlaam este un copil normal, sensibil, curios. Îi place să îşi facă prieteni, are nevoie de un mediu normal de pace, dar şi care să îl provoace şi să îl inspire. E un copil care este preţuit de părinţii lui ca persoană şi încurajat să îşi spună propria părere. În ceea ce priveşte profesorul Varlaam, acesta este, în primul rând, un mentor, un model pentru elevii lui. Este pasionat de ceea ce predă, vede omul din elevul lui în primul rând şi îl îndrăgeşte indiferent de nivelul inteligenţei cognitive sau de rezultatele pe care le are. Ştie să îl asculte şi să îi trezească interesul şi imaginaţia. În mai puţine cuvinte, profesorul Varlaam este o sursă de inspiraţie pentru elevii săi.
- Aici vă las pe dumneavoastră să răspundeţi unor întrebări nerostite de mine.
- În final, dacă ar fi să rezum într-o frază care este motivul pentru care părinţii şi elevii să aleagă Liceul Varlaam este pentru că aici vor găsi o comunitate de învăţare ancorată în realitatea secolului XXI, o comunitate construită pe trei condiţii esenţiale pentru reuşita copilului ca om adult în viitor: orientarea şi descoperirea talentelor şi intereselor, mentorat pe tot parcursul liceului pentru a-şi împlini visurile şi o logistică modernă care să îi trezească interesul şi imaginaţia şi care îi oferă siguranţa şi firescul valorilor creştine româneşti.
Valori Fundaţiei Varlaam:
- Credinţă (în Dumnezeu şi în sensul spiritual al vieţii omului);
- Excelenţă şi responsabilitate;
- Iubire (dragostea de frumos, respect pentru om/diversitate, familie, adevăr);
- Discernământ (gândire critică şi creativă, deschidere către cunoaştere)
Programa şcolară respectă Curriculum-ul Naţional, este avizat de Ministerul Educaţiei şi adaptat în aşa fel încât să ofere elevilor o perspectivă unitară şi coerentă asupra disciplinelor de studiu. Prin aceasta elevilor li se arată constant că ştiinţa, arta şi credinţa nu se contrazic între ele, ci se completează pentru a-L sluji pe Dumnezeu şi a-şi împlini vocaţia.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau