F.E.A.R. Perseus Mandate

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 14:26

F.E.A.R. Perseus Mandate

Violenta inteligenta

 

Parca incepusera cu cativa ani in urma, unii, sa dea continuarea la Sin in episoade, nu-i asa? Apoi au venit cei de la Valve si au sfintit metoda, producand continuari la Half Life 2 sub numele de Episode One si Episode Two. Din fericire, acestea au fost mult mai inspirate decat numele lor – cam simple si vag inexpresive, daca e sa ma intrebati. Din nefericire, daca metoda cu episoadele are succes comercial, dupa cum se pare, atunci e posibil sa vedem mai putine jocuri, in acceptia clasica, si mai multe seriale, acestea din urma in acceptia mai putin conventionala, adica interactive... Şi prin interactivitate nu inteleg neaparat numai posibilitatea end-user-ului de a schimba ceva in mediul din interiorul jocului/episodului, cat mai ales posibilitatea de a influenta in timp productia unui intreg astfel de serial prin mijloacele de feedback online precum forumurile, poll-urile si chestionarele introduse in interfata de lansare a jocurilor (precum cel din Medieval II Total War).

Pana cand, insa, va fi sa vedem astfel de evolutii in lumea jocurilor, sa revenim cu picioarele pe episoadele noastre deschizatoare de drumuri in industrie. Momentan, e clar ca se consuma multe resurse de catre unii producatori pentru a crea continuari episodice ale anumitor titluri. Iar asta se face, aparent, in detrimentul marilor infaptuiri pe care le asteptam cu totii. Dar, ceea ce mi se pare mie de bun augur este tocmai faptul ca par sa se inmulteasca astfel de continuari. Bun, se pare ca nu sunt Valve sau Bethesda Softworks sau Monolith in stare sa produca mai mult decat un episod pe an, dar poate ca ne apropiem de momentul in care vor exista anual atat de multe continuari episodice ale unui numar tot mai mare de titluri, incat nevoia noastra de joc va fi satisfacuta pe aceasta cale. Mai ales ca nu va trebui sa asteptam cativa ani ca sa parcurgem o continuare de proportii epice a foarte interesantei aventuri a nu stiu carui personaj fabulos, gen Gordon Freeman – aceasta continuare ne va fi servita cu picatura. Şi eu cred ca tot mai multi producatori vor veni cu cate o astfel de picatura, pana cand aceasta se va transforma in timp intr-o adevarata aversa care va da apa la moara fiecaruia dintre noi.

Am inceput astfel articolul de fata pentru ca asta mi-a trecut imediat prin cap in timp ce jucam noul expansion de F.E.A.R., anume Perseus Mandate. Ma gandeam ca, in fond, si F.E.A.R. a avut, la un an de la lansare, o continuare episodica in Extraction Point – nu de talia HL2 Episode One, chiar deloc... Iar, peste inca un an, iata ca vine acum alt episod. Iar Monolith, producatorul F.E.A.R., lucreaza in continuare la un titlu major in continuarea marelui lor succes. Asta da metoda inteligenta de lucru: au pasat franciza F.E.A.R. la altii, ca sa mai faca un ban in plus cu care poate ca isi finanteaza proiectul principal actual.

Pericolul care te paste cand dai o franciza valoroasa pe mana altora este ca produsul „derivat" sa faca franciza de rusine. Din fericire, oamenii de la TimeGate Studios (responsabili de aparitia Extraction Point si Perseus Mandate) par sa se fi ridicat la inaltimea asteptarilor – depinde insa, la ce altitudine erau acele asteptari...

 

Toy Story

 

Sa nu ma intrebati care este povestea din F.E.A.R. Perseus Mandate – zau daca as putea face o dare de seama coerenta pe aceasta tema. Pe bune, stiu doar ca sunt sergent in cea de-a doua echipa F.E.A.R., alcatuita la randul ei din trei oameni care suntem desantati undeva, in complexul industrial/de birouri al unei firme mari (Armacham?), ca sa rezolvam ceva, nu mi-e prea clar ce. De aici, urmeaza o serie, aproape incurcata si cu prea putine semnificatii pentru jucator, de indicatii de genul „fa aia! du-te acolo! lamureste-te ce e cu nu stiu ce! urmareste pe X! escorteaza! elimina!", transmise prin radio de superiorul tau ierarhic direct. Numai spre final devine mai clar de ce s-ar aproape justifica prezenta ta in joc. Important, pana la urma, este faptul ca totul se petrece in aproximativa apropiere temporala si spatiala a evenimentelor din primul F.E.A.R., si cu o anumita legatura cu personajele din acesta.

Este limpede ca nu pe story se bazeaza argumentele forte ale episodului Perseus Mandate. Pana la urma, sa fie clar de la inceput – si aici avem de-a face cu o suita de niveluri ce se infrupta copios din materialul initial al F.E.A.R., atat ca grafica, cat si sub aspectul armelor si al oponentilor. Povestea este doar o justificare palida a unui F.E.A.R. Reloaded realizat cu un consum cat mai mic de resurse financiare - trei arme in plus, niveluri noi si trei tipuri suplimentare de inamici nu aduc cine stie ce noutate.

Si totusi, am stat lipit de F.E.A.R. Perseus Mandate si l-am jucat cu ochii dilatati pana la capat. Ce boala a dat in mine de am avut asa un comportament aproape irational?

 

De ce?

 

Inainte de toate, gasesc fabulos felul in care F.E.A.R./Extraction Point/Perseus Mandate reuseste sa fie un Office Horror – un horror de birou. Pentru ca cel putin jumatate de joc se petrece in cladiri de birouri, damn it, pline de cubicule, cu afise si stickere, cu ghivece si aparate de facut cafea, ce oroare poate fi mai mare decat a munci, pur si simplu, in astfel de locuri? Geez, oroarea de multinationala...

Cred, in primul rand, ca e vorba de fondul sonor. Sincer acum, incercati sa va plimbati prin birourile unei firme mari, ascultand in casti numai fondul sonor din F.E.A.R.! Parca, parca, se pune de o anxietate abisala, nu? Apoi, probabil ca la asta se adauga si absenta celor vii de la locul de munca, inlocuiti de cei morti la locul de munca. Mai este si sangele, care balteste, picura sau este manjit pe diverse suprafete. Dar, sincer, nici astea nu sunt lucruri foarte noi, nici deosebite – suntem deja destul de obisnuiti cu ele.

Cu ce nu suntem, insa, tocmai obisnuiti, sunt oponentii foarte inteligenti si cu abilitati tactice cu adevarat periculoase.

De fapt, nu pentru asta este celebru F.E.A.R. – pentru inteligenta artificiala bestiala a oponentilor? Adica pentru felul in care se manifesta ca niste luptatori pe bune, actionand admirabil atat individual, cat si in echipa. La asta se adauga si capacitatea lor de a te surprinde, de a aborda lupta pe cai alternative, sarind spectaculos prin geamuri, ocolindu-te pe departe in spatiile deschise, folosind fiecare obstacol pentru a se proteja sau cazandu-ti in spate in labirintul complicat al unei cladiri de birouri.

Iar unii au tot felul de proprietati aparte – sunt aproape invizibili ori se pot deplasa extrem de rapid sau se pot catara pe pereti. Unii zboara, altii se ascund in podele, cativa au ochii rosii, iar in Perseus Mandate am intalnit cativa inamici care se puteau folosi de Slo-Mo (Slow Motion, „incetinitorul") pe foarte scurte perioade de timp – redutabili.

Cred ca asta este sursa ororii in F.E.A.R. si in episoadele sale ulterioare – constiinta permanenta pe care o ai ca oricand, pe nepregatite si cu extrema violenta, te poti trezi in mijlocul unei confruntari cu un front de oponenti foarte puternici. Şi, uite-asa, desi sunt situatii in care trece mult timp in care tu doar parcurgi de habauc coridoare si birouri goale, anxietatea nu scade nici o clipa. Zau, mi se pare de domeniul miracolului felul in care poti umbla cinci minute prin cele mai anoste spatii posibile, fara a intalni nici un oponent, dar fiind speriat ca naiba... Maniera extraordinara in care sunt creati oponentii in seria F.E.A.R. este responsabila de aceasta stare, ajutata doar partial de sunet si de momentele cinematice scriptate in care sunt distribuiti alternativ si/sau simultan, dupa cum urmeaza: scheletul din dulap, nemoarta din gradina geneticianului, generalul telepat canibal care nu foloseste servetele, osteni din armata tarei si lefegii.

 

Usor cu incetinitorul pe scari!

 

Dupa cum am mai spus, cred ca putem fi de acord cu totii ca F.E.A.R. este un joc teribil de tern si uniform in ce priveste mediul in care se desfasoara actiunea – pereti de beton, spatii paralelipipedice, unghiuri drepte, culori sarace, texturi antepaleolitice (alea paleolitice deja aveau fior artistic, ceea ce nu e cazul aici). Birouri, subsoluri, garaje, curti interioare, santiere – cam atat. Macar, in Perseus Mandate, apar doua versiuni noi de subterane, in care vreau sa spun ca exista si tuse oarecum fine de feeling vizual, intr-un hangar lumina este folosita interesant, iar pe alocuri producatorii s-au scremut sa dea senzatia ca exista si linii curbe in jocul asta.

Dar, in domeniul lor forte, luptele, cei de la TimeGate Studios au continuat in mod fericit linia inceputa cu Extraction Point: acestea sunt mai indelungate si pe spatii mai largi, oponentii si mai redutabili, iar surprizele te asteapta pe parcursul multor confruntari, inclusiv al celor cu bosii. Nu de putine ori mi s-a intamplat ca, atunci cand credeam ca am eliminat orice opozitie, sa ma trezesc ca dintr-o parte sau alta mi se zboara creierii, fara a prinde chiar de veste. In toiul focului nici nu iti dai seama cand se mai deschide o usa prin care navaleste o echipa inamica sau cand pe un coridor a carui existenta nu o banuiai se infiltreaza niste cetateni degraba varsatori ai sangelui tau.

Dupa mine, tocmai durata crescuta a anumitor lupte si eventualele elemente surpriza care apar de-a lungul lor au o functie deosebita. Sa va explic. Ceea ce m-a iritat pe mine destul de mult in F.E.A.R. a fost faptul ca puteai folosi Slo-Mo ca sa rezolvi fara mari probleme aproape orice confruntare. Da, ai fi putut sa te tii tare si sa te abtii de la a apasa butonul de incetinire care te facea de spe ori mai rapid decat orice oponent. Dar, zau daca nu am folosit Slo-Mo la modul cel mai desantat cu putinta, cu rusine de mine insumi si promitandu-mi ca nu mai fac atat de des, ca Slo-Mo orbeste...

Ei bine, asa cum spuneam, in Perseus Mandate „durata crescuta a anumitor lupte si eventualele elemente surpriza care apar de-a lungul lor" au darul deosebit de a te face sa fii foarte zgarcit cu folosirea butonului de Slo-Mo, pentru ca nu stii niciodata cand vei avea cu adevarat nevoie de el si cat timp. Combinati asta cu dorinta de competitie cu tine insuti care te trage sa fii Iron Man pe tot nivelul (adica sa nu fii nevoit sa salvezi/incarci), apoi dublati totul cu abordarea nivelului maxim de dificultate si veti obtine o experienta de gaming de care se apropie numai vechiul si inca genialul, Far Cry. Şi, poate, finalul din Half Life 2 Episode 2...

Astfel, chiar daca nu exceleaza deloc la poveste, nu aduce nimic nou la sunet, ramane aproape la fel de tern la grafica si nu se apropie ca valoare de episoadele unui Half Life 2, Perseus Mandate are suficiente elemente de atractivitate pentru care merita sa bage frica in tine pentru cateva ore foarte bune.


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
Party privat, intr-un restaurant din Capitala. Participantii au fost amendati, iar patronul, dus la politie pentru audieri
29/11/2020 23:25

 Politistii au amendat duminica seara 26 de persoane care participau la un eveniment privat organizat intr-un restaurant din Bucuresti. Patronul localului a fost dus la politie pentru a ...

Prima ieșire televizată a lui Donald Trump după alegerile prezidențiale: Am câștigat detașat. Alegerile au fost trucate
29/11/2020 22:46

Preşedintele in exerciţiu american Donald Trump a afirmat - duminică - că "nu-şi va schimba opinia" privind acuzaţiile sale fără probă de fraudă electorală, in cursul primului său interviu ...

Topul județelor după noua raportare de cazuri COVID-19: București are peste 880 de cazuri în ultima zi / Prahova și Brașov, circa 350
29/11/2020 15:27

 Nu mai putin de 10 judete, aproape un sfert din total, au raportat peste 200 de cazuri de imbolnăviri cu COVID-19 in ultimele 24 de ore. De departe cel mai mare număr se regăseste in continuare in Capi ...

Constanța a ajuns la cea mai mare rată de infectare din țară, deși reședința și alte localități sunt în carantină
29/11/2020 14:16

Rata de infectare a explodat in Constanta in luna noiembrie, iar judetul de la malul mării a ajuns să aibă cea mai mare rată de infectare din tară, in timp ce municipiul si alte 8 localităti au fost car ...

Pensiuni în flăcări la Moeciu
29/11/2020 14:13

  Trei pensiuni au luat foc, sambătă, in statiunea Moeciu din judetul Brasov. Turistii cazati acolo s-au autoevacuat, astfel că nimeni nu a fost rănit, potrivit reprezentantilor ISU. Incendiul a porn ...

Alegeri in SUA: Curtea Suprema a statului Pennsylvania respinge o plangere a lui Trump. Echipa miliardarului inregistreaza 20 de infrangeri judiciare
29/11/2020 14:03

Curtea Suprema a statului Pennsylvania a respins o noua plangere a campaniei lui Donald Trump, prin care denunta nereguli in alegerile prezidentiale de la 3 noiembrie, reducand astfel aproape definitiv posibili ...

Instantele anuleaza majoritatea amenzilor date de autoritati pentru nepurtarea mastii. Politistul trebuie sa constate personal contraventia
29/11/2020 11:41

Avocatii au constatat ca, in majoritate, instantele de judecata admit plangerile petentilor care contesta amenzile aplicate pentru nepurtarea mastii. "Majoritatea instantelor se pronunta favorabil petenti ...

Atenție! S-a schimbat legea! Poliția nu mai are dreptul să te amendeze dacă nu ai buletinul la tine!
29/11/2020 11:36

De la sfarsitul lunii ianuarie 2020, romanii nu mai pot fi amendati pentru că nu au actul de identitate la ei. Desi legea s-a schimbat in luna ianuarie a acestui an, sunt si acum politisti locali care nu cunos ...

Cod galben de ninsori, luni, în 8 județe din Muntenia și Dobrogea   Prognoza meteo pentru urmatoarele zile
29/11/2020 11:33

    VREMEA      Prognoza meteo pentru IASI Iasi http://www.tititudorancea.ro/z/vremea_prognoza_meteo_iasi_romania.htm DATI CLIC PE " detalii" si se va dechide pa ...

FOTO/VIDEO - Polițist, la un pas de moarte din cauza unui șofer nervos. Bărbatul l-a izbit cu mașina și a dispărut
29/11/2020 11:17

Un poliţist a fost lovit violent, cu maşina, de un şofer care a staţionat neregulamentar in zona Gării de Nord, a anunţat Sindicatul Europol, sambătă, pe Facebook.       "Poliţi ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei