F.E.A.R. Perseus Mandate

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 14:26

F.E.A.R. Perseus Mandate

Violenta inteligenta

 

Parca incepusera cu cativa ani in urma, unii, sa dea continuarea la Sin in episoade, nu-i asa? Apoi au venit cei de la Valve si au sfintit metoda, producand continuari la Half Life 2 sub numele de Episode One si Episode Two. Din fericire, acestea au fost mult mai inspirate decat numele lor – cam simple si vag inexpresive, daca e sa ma intrebati. Din nefericire, daca metoda cu episoadele are succes comercial, dupa cum se pare, atunci e posibil sa vedem mai putine jocuri, in acceptia clasica, si mai multe seriale, acestea din urma in acceptia mai putin conventionala, adica interactive... Şi prin interactivitate nu inteleg neaparat numai posibilitatea end-user-ului de a schimba ceva in mediul din interiorul jocului/episodului, cat mai ales posibilitatea de a influenta in timp productia unui intreg astfel de serial prin mijloacele de feedback online precum forumurile, poll-urile si chestionarele introduse in interfata de lansare a jocurilor (precum cel din Medieval II Total War).

Pana cand, insa, va fi sa vedem astfel de evolutii in lumea jocurilor, sa revenim cu picioarele pe episoadele noastre deschizatoare de drumuri in industrie. Momentan, e clar ca se consuma multe resurse de catre unii producatori pentru a crea continuari episodice ale anumitor titluri. Iar asta se face, aparent, in detrimentul marilor infaptuiri pe care le asteptam cu totii. Dar, ceea ce mi se pare mie de bun augur este tocmai faptul ca par sa se inmulteasca astfel de continuari. Bun, se pare ca nu sunt Valve sau Bethesda Softworks sau Monolith in stare sa produca mai mult decat un episod pe an, dar poate ca ne apropiem de momentul in care vor exista anual atat de multe continuari episodice ale unui numar tot mai mare de titluri, incat nevoia noastra de joc va fi satisfacuta pe aceasta cale. Mai ales ca nu va trebui sa asteptam cativa ani ca sa parcurgem o continuare de proportii epice a foarte interesantei aventuri a nu stiu carui personaj fabulos, gen Gordon Freeman – aceasta continuare ne va fi servita cu picatura. Şi eu cred ca tot mai multi producatori vor veni cu cate o astfel de picatura, pana cand aceasta se va transforma in timp intr-o adevarata aversa care va da apa la moara fiecaruia dintre noi.

Am inceput astfel articolul de fata pentru ca asta mi-a trecut imediat prin cap in timp ce jucam noul expansion de F.E.A.R., anume Perseus Mandate. Ma gandeam ca, in fond, si F.E.A.R. a avut, la un an de la lansare, o continuare episodica in Extraction Point – nu de talia HL2 Episode One, chiar deloc... Iar, peste inca un an, iata ca vine acum alt episod. Iar Monolith, producatorul F.E.A.R., lucreaza in continuare la un titlu major in continuarea marelui lor succes. Asta da metoda inteligenta de lucru: au pasat franciza F.E.A.R. la altii, ca sa mai faca un ban in plus cu care poate ca isi finanteaza proiectul principal actual.

Pericolul care te paste cand dai o franciza valoroasa pe mana altora este ca produsul „derivat" sa faca franciza de rusine. Din fericire, oamenii de la TimeGate Studios (responsabili de aparitia Extraction Point si Perseus Mandate) par sa se fi ridicat la inaltimea asteptarilor – depinde insa, la ce altitudine erau acele asteptari...

 

Toy Story

 

Sa nu ma intrebati care este povestea din F.E.A.R. Perseus Mandate – zau daca as putea face o dare de seama coerenta pe aceasta tema. Pe bune, stiu doar ca sunt sergent in cea de-a doua echipa F.E.A.R., alcatuita la randul ei din trei oameni care suntem desantati undeva, in complexul industrial/de birouri al unei firme mari (Armacham?), ca sa rezolvam ceva, nu mi-e prea clar ce. De aici, urmeaza o serie, aproape incurcata si cu prea putine semnificatii pentru jucator, de indicatii de genul „fa aia! du-te acolo! lamureste-te ce e cu nu stiu ce! urmareste pe X! escorteaza! elimina!", transmise prin radio de superiorul tau ierarhic direct. Numai spre final devine mai clar de ce s-ar aproape justifica prezenta ta in joc. Important, pana la urma, este faptul ca totul se petrece in aproximativa apropiere temporala si spatiala a evenimentelor din primul F.E.A.R., si cu o anumita legatura cu personajele din acesta.

Este limpede ca nu pe story se bazeaza argumentele forte ale episodului Perseus Mandate. Pana la urma, sa fie clar de la inceput – si aici avem de-a face cu o suita de niveluri ce se infrupta copios din materialul initial al F.E.A.R., atat ca grafica, cat si sub aspectul armelor si al oponentilor. Povestea este doar o justificare palida a unui F.E.A.R. Reloaded realizat cu un consum cat mai mic de resurse financiare - trei arme in plus, niveluri noi si trei tipuri suplimentare de inamici nu aduc cine stie ce noutate.

Si totusi, am stat lipit de F.E.A.R. Perseus Mandate si l-am jucat cu ochii dilatati pana la capat. Ce boala a dat in mine de am avut asa un comportament aproape irational?

 

De ce?

 

Inainte de toate, gasesc fabulos felul in care F.E.A.R./Extraction Point/Perseus Mandate reuseste sa fie un Office Horror – un horror de birou. Pentru ca cel putin jumatate de joc se petrece in cladiri de birouri, damn it, pline de cubicule, cu afise si stickere, cu ghivece si aparate de facut cafea, ce oroare poate fi mai mare decat a munci, pur si simplu, in astfel de locuri? Geez, oroarea de multinationala...

Cred, in primul rand, ca e vorba de fondul sonor. Sincer acum, incercati sa va plimbati prin birourile unei firme mari, ascultand in casti numai fondul sonor din F.E.A.R.! Parca, parca, se pune de o anxietate abisala, nu? Apoi, probabil ca la asta se adauga si absenta celor vii de la locul de munca, inlocuiti de cei morti la locul de munca. Mai este si sangele, care balteste, picura sau este manjit pe diverse suprafete. Dar, sincer, nici astea nu sunt lucruri foarte noi, nici deosebite – suntem deja destul de obisnuiti cu ele.

Cu ce nu suntem, insa, tocmai obisnuiti, sunt oponentii foarte inteligenti si cu abilitati tactice cu adevarat periculoase.

De fapt, nu pentru asta este celebru F.E.A.R. – pentru inteligenta artificiala bestiala a oponentilor? Adica pentru felul in care se manifesta ca niste luptatori pe bune, actionand admirabil atat individual, cat si in echipa. La asta se adauga si capacitatea lor de a te surprinde, de a aborda lupta pe cai alternative, sarind spectaculos prin geamuri, ocolindu-te pe departe in spatiile deschise, folosind fiecare obstacol pentru a se proteja sau cazandu-ti in spate in labirintul complicat al unei cladiri de birouri.

Iar unii au tot felul de proprietati aparte – sunt aproape invizibili ori se pot deplasa extrem de rapid sau se pot catara pe pereti. Unii zboara, altii se ascund in podele, cativa au ochii rosii, iar in Perseus Mandate am intalnit cativa inamici care se puteau folosi de Slo-Mo (Slow Motion, „incetinitorul") pe foarte scurte perioade de timp – redutabili.

Cred ca asta este sursa ororii in F.E.A.R. si in episoadele sale ulterioare – constiinta permanenta pe care o ai ca oricand, pe nepregatite si cu extrema violenta, te poti trezi in mijlocul unei confruntari cu un front de oponenti foarte puternici. Şi, uite-asa, desi sunt situatii in care trece mult timp in care tu doar parcurgi de habauc coridoare si birouri goale, anxietatea nu scade nici o clipa. Zau, mi se pare de domeniul miracolului felul in care poti umbla cinci minute prin cele mai anoste spatii posibile, fara a intalni nici un oponent, dar fiind speriat ca naiba... Maniera extraordinara in care sunt creati oponentii in seria F.E.A.R. este responsabila de aceasta stare, ajutata doar partial de sunet si de momentele cinematice scriptate in care sunt distribuiti alternativ si/sau simultan, dupa cum urmeaza: scheletul din dulap, nemoarta din gradina geneticianului, generalul telepat canibal care nu foloseste servetele, osteni din armata tarei si lefegii.

 

Usor cu incetinitorul pe scari!

 

Dupa cum am mai spus, cred ca putem fi de acord cu totii ca F.E.A.R. este un joc teribil de tern si uniform in ce priveste mediul in care se desfasoara actiunea – pereti de beton, spatii paralelipipedice, unghiuri drepte, culori sarace, texturi antepaleolitice (alea paleolitice deja aveau fior artistic, ceea ce nu e cazul aici). Birouri, subsoluri, garaje, curti interioare, santiere – cam atat. Macar, in Perseus Mandate, apar doua versiuni noi de subterane, in care vreau sa spun ca exista si tuse oarecum fine de feeling vizual, intr-un hangar lumina este folosita interesant, iar pe alocuri producatorii s-au scremut sa dea senzatia ca exista si linii curbe in jocul asta.

Dar, in domeniul lor forte, luptele, cei de la TimeGate Studios au continuat in mod fericit linia inceputa cu Extraction Point: acestea sunt mai indelungate si pe spatii mai largi, oponentii si mai redutabili, iar surprizele te asteapta pe parcursul multor confruntari, inclusiv al celor cu bosii. Nu de putine ori mi s-a intamplat ca, atunci cand credeam ca am eliminat orice opozitie, sa ma trezesc ca dintr-o parte sau alta mi se zboara creierii, fara a prinde chiar de veste. In toiul focului nici nu iti dai seama cand se mai deschide o usa prin care navaleste o echipa inamica sau cand pe un coridor a carui existenta nu o banuiai se infiltreaza niste cetateni degraba varsatori ai sangelui tau.

Dupa mine, tocmai durata crescuta a anumitor lupte si eventualele elemente surpriza care apar de-a lungul lor au o functie deosebita. Sa va explic. Ceea ce m-a iritat pe mine destul de mult in F.E.A.R. a fost faptul ca puteai folosi Slo-Mo ca sa rezolvi fara mari probleme aproape orice confruntare. Da, ai fi putut sa te tii tare si sa te abtii de la a apasa butonul de incetinire care te facea de spe ori mai rapid decat orice oponent. Dar, zau daca nu am folosit Slo-Mo la modul cel mai desantat cu putinta, cu rusine de mine insumi si promitandu-mi ca nu mai fac atat de des, ca Slo-Mo orbeste...

Ei bine, asa cum spuneam, in Perseus Mandate „durata crescuta a anumitor lupte si eventualele elemente surpriza care apar de-a lungul lor" au darul deosebit de a te face sa fii foarte zgarcit cu folosirea butonului de Slo-Mo, pentru ca nu stii niciodata cand vei avea cu adevarat nevoie de el si cat timp. Combinati asta cu dorinta de competitie cu tine insuti care te trage sa fii Iron Man pe tot nivelul (adica sa nu fii nevoit sa salvezi/incarci), apoi dublati totul cu abordarea nivelului maxim de dificultate si veti obtine o experienta de gaming de care se apropie numai vechiul si inca genialul, Far Cry. Şi, poate, finalul din Half Life 2 Episode 2...

Astfel, chiar daca nu exceleaza deloc la poveste, nu aduce nimic nou la sunet, ramane aproape la fel de tern la grafica si nu se apropie ca valoare de episoadele unui Half Life 2, Perseus Mandate are suficiente elemente de atractivitate pentru care merita sa bage frica in tine pentru cateva ore foarte bune.


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei