Sins of a Solar Empire

default

Dimensiune font:

| 22-10-2012 14:10

Sins of a Solar Empire

Pare foarte inteligent, atractiv… Isi vinde bine imaginea

 

As incepe cu o poveste, una care sa va introduca oarecum in universul acesta pacatos din Sins. Dar asta ar insemna sa compun eu una si in aceste conditii chiar nu e cazul. Asta nu pentru ca am interpreta gresit o moralitate complet diferita fata de a noastra, ci pentru ca nici macar producatorii nu au reusit sa-si inteleaga pe deplin creatia. Cert este ca, al fel ca in majoritatea jocurilor, conflictul este cel mai important. Razboaie, crime, moarte, tot ce e mai distructiv posibil in fiinta umana se regaseste in jocuri si, normal, in Sins. Numai japonezii mai fac jocuri pasnice, desi acum am auzit ca vor sa faca cel mai dur si mai sangeros joc din istorie. Incoerent, dar consecvent si adevarat… in masura in care se poate citi printre randuri.

 

Frustrari

 

O domnisoara spunea pe forumul nostru ca in general sunt macinat de frustrari intelectuale atunci cand joc, respectiv cand scriu despre un joc. Sunt de acord cu aceasta caracterizare. Frustrarea, in orice forma, fie pozitiva sub forma de aparent entuziasm, fie negativa sub forma de dezamagire, e data de sablonul pe care sunt construite majoritatea productiilor din ultima vreme. E clar ca oamenii nu mai vor sa fie antrenati intelectual intr-un joc. Ei vor sa fie relaxati. Eu nu. Eu vreau sa ma frustrez, treaz ca AI-ul sa ma faca praf, sa ma faca de tot rahatul, sa ma faca sa plang ca un copil mic atunci cand imi da clasa. S-a intamplat o singura data din pacate, pe vremuri… Revin la Sins of a Solar Empire spunand ca de fapt toata motivarea de mai sus are o legatura foarte clara cu jocul. Şi nu pleaca de la „am asteptat jocul cu nerabdare si am fost dezamagit". E un ansamblu relativ de frustrari pe care nu le poti identifica decat dupa vreo 15 ore de joc. Din punct de vedere comercial, daca frustrarea intervine dupa 15 ore, atunci e bine. Sunt aproape de acord cu asta. Insa, atunci cand frustrarea asta globala are la baza „mama ce joc fain", dar „nu ma mai tin nervii" si totusi „hai sa mai incerc vreodata", avem de-a face cu ceva patologic. Sa explic.

 

Pacatele lumii

 

Ca orice joc care se respecta, a fot necesar ca producatorii sa creeze o poveste, un univers. Desi as fi vazut lucrurile mai simplu, ei au mers pe aceeasi idee de abstract cultivat pe alocuri cu cretinism si clisee. O rasa, neexplicata ca mentalitate, domina totul, dispare stupid si se intoarce. Cand aud, copiii incep sa urle, mamelor li se opreste laptele, iar tatii scot din cufere arma de vanatoare a tatalui tatilor din cele mai vechi timpuri. Povesti vechi de 10.000 de ani vorbeau despre acesti Vasari care erau, necrestineste spus, „dati dracului". Panica generala si nimeni nu mai explica si restul. Doar ca incepe razboiul. Ciudat e ca el se duce intre trei factiuni plus pirati si nu pricep de ce. Normal, ar fi trebuit sa le dea toti in freza la Vasari si ulterior sa revina la relativa pace, prosperitate si multumire pe care o aveau inainte. Insa cum justifici asa un joc cu trei factiuni?! Nu poti. Moment in care e clar ca, desi exista, singura legatura dintre joc si poveste e faptul ca ambele sunt pe acelasi website. Iar in ceea ce priveste pacatele din joc… nu am nici cea mai vaga idee. Probabil ca e vorba despre faptul ca i-au exilat pe Vasari, saracii de ei. Punctez prima bila frustranta negativ.

 

Univers deschis

 

Desi suna aiurea, ori de cate ori joc o strategie, ma uit la mine ca la un padurar care sta cu o conserva in mana. Ceea ce se intampla cu continutul este la alegerea mea. Dar accesul la acel continut poate sa difere. Astfel, avem jocuri liniare, in care te chinui jumatate de ora sa desfaci conserva ca ulterior sa descoperi ca e goala. Avem jocurile cu relativa libertate de miscare, in care nu ai neaparata nevoie de brisca. Asa ajungi la cele cu libertate mare de miscare, unde poti lua decizia de a manca ceea ce e de la fund de exemplu fara a imprastia totul prin iarba, din care face parte si cel de fata. Numarul trecut comparam un RTS clasic cu o campanie agricola. Sins of a Solar Empire e departe de a fi in situatia asta. Din contra, producatorii au preluat lucruri interesante din Homeworld, Master of Orion si Imperium Galactica, pentru ca in final sa iasa ceea ce ar trebui sa fie Imperium Galactica 3. Sins e o conserva care m-a uimit din anumite puncte de vedere. Desi nu avem nici o campanie propriu-zisa, o singura harta normala de skirmish de tip huge te poate tine ocupat o luna intreaga. Universul este imens. Din nefericire desi la prima vedere se pare ca ai liberate de miscare, cateva elemente minore fac praf conceptul. Ca sa intelegeti la ce ma refer, fiecare planeta are asa-numita gravity well, camp gravitational, care nu le permite navelor sa warpeze. Ei bine, aici trebuie sa si construiesti, sa te si bati etc. Problema e ca e destul de mica, iar in clipa in care introduci intr-un asemenea spatiu, oricat de 3D ar fi el, 600 de nave, nu mai vezi si nu mai ai loc de nimic. Jocul permite astfel de numere, fiind „de scara epica", dar nu e gandit totusi sa sustina local o asemenea situatie. O alta limitare este aceea ca nu poti construi decat extrem de putine cladiri cu valoare logistica si tactica in jurul unei planete. Sunt prea putine slot-uri, chiar cu toate upgrade-urile facute. Şi e frustrant, cand joci impotriva unor imperii aliate care comaseaza intreaga lor flota in singurul sistem in care te poti extinde. Şi astfel, daca la inceput esti impresionat de amploarea si dimensiunile jocului, dupa vreo 15 ore incepi sa fii dezamagit. Notam doua tipuri de frustrari aici, una negativa si una pozitiva.

 

Relative posibilitati

 

Desi nu e obisnuit, stilul general e totusi simplu. Trebui sa te extinzi, acumuland resurse, construind armate si facand cercetare. Initial am crezut ca e complicat sa te ocupi de toate acestea simultan, dat fiind faptul ca mecanica jocului nu te ajuta in mod deosebit din cauza micromanagement-ului foarte voluminos. Ulterior insa am constatat ca se poate, daca si numai daca pierzi timp la inceput pentru a intelege. Iar AI-ul iti da cele mai bune exemple posibile. Ceea ce e stupid momentan la acest joc e ca desi exista mai multe tipuri de AI-uri care pot fi configurate inainte de a intra in joc, comportamentul lor nu difera foarte mult. Iar voi trebuie sa faceti ce fac ei, adica sa investiti cel mai mult in armate cu care sa cuceriti la inceput cat mai multe planete, pe care sa construiti mine si sa inmultiti oamenii. Rush-ul este singura solutie viabila din cate am observat. Asadar, initial Sins e un joc care pare inteligent dar de fapt te cam fraiereste sa-l consideri asa. Poate o sa ziceti ca da, ok, iau multe planete, dar va fi greu de aparat imperiul. Asa ar fi normal. Insa AI-ul lucreaza ca si voi, in numere mari. Cand vine, vine cu tot ce are si nu te ataca pe mai multe fronturi. Iar ca sa detectezi pe unde va veni, aia e la mintea cocosului si-ti poti lua masuri din timp. Din punctul de vedere al resurselor, nu ar fi o mare problema daca nu ar fi acel cristal. Este extrem de folosit in cercetare, constructie si productie. Este oribil de necesar si pentru upgrade-urile de flota. Problema e ca este putin. Din cauza asta ai nevoie de multe planete. Metalul si banii in rest se obtin usor, chiar nu e o problema la un moment dat daca te-ai ocupat un pic si de cercetare. Jocul are niste tree-uri de cercetare destul de serioase, care merg atat pe partea economico-sociala, cresterea populatiei pe planete, posibilitatea de a vedea mai adanc in spatiu sau de a oferi metode mai eficiente de teraformare, cat si pe partea militara. La prima vedere, te doare capul. Nu stii ce trebuie sa faci. Dupa doua meciuri o sa realizezi ca tree-ul economico-social are mai mult impact in conditiile in care jocul te obliga sa mergi pe extindere cat mai mare in timp cat mai scurt. In plus, slot-urile din jurul planetelor sunt limitate, asa ca trebuie sa te hotarasti repede pe ce vrei sa mergi ca sa sti cu ce le umpli. Cercetarea militara si cea socio-economica au nevoie de laboratoare diferite, deci de slot-uri diferite. Şi uite asa, frustrarea aici este cam neutra. Poate fi sau poate sa nu fie. In functie de ce va asteptati de la AI. Nici aici nu exceleaza in inteligenta. Nu ataca de exemplu constructorii, care sunt indispensabili pentru a construi rapid si mult. Piratii ataca periodic si inca nu am gasit o modalitate prin care sa-i linistesc. Normal, ii poti plati sa navaleasca peste alte imperii, insa in mod absurd, la un moment dat, fara a fi fortati de nimeni, se vor intoarce pentru a va face zile negre. AI-ul propriilor unitati in schimb este prost. Trebuie sa ai grija permanent, deoarece de la sine nu face focused fire. Trebuie sa dai tu clic tot timpul in cine sa dea… si evident uita in timp ce are de facut. Dar… suntem obisnuiti ca producatorii sa nu faca prea mult efort sa destepte calculatorul.

 

Intre oameni

 

Daca joci in multiplayer, lucrurile se schimba cat de cat. Poti merge pe rush, insa exista riscul de a da repede nas in nas cu alt jucator, si el pe rush, sa va tocati armatele urmand ca al treilea care a facut si ceva cercetare militara sa va ofere la amandoi o bataie pe cinste. In multiplayer in fine descoperi ca Sins chiar e un joc interesant. Nu este el foarte balansat militar si economic, dar e inca la inceput. Deja a si aparut un patch care mai regleaza una-alta. Posibilitatile tactice in fine ies la iveala si se muleaza foarte bine pe IQ-ul jucatorului. Normal, exploiterii vor avea un bonus, ca pe peste tot. Şi lumea am vazut ca-l joaca destul de mult, ceea ce e bine. Se poate cumpara online, lucru care permite astfel accesul foarte usor, practic in 2-3 ore de la plata. In final, multiplayer-ul este de fapt lucrul cel mai bun pe care il ofera acest joc. Va doresc internet si carduri de credit.

 

Alte ganduri

 

Daca va intrebati cum arata grafica in acest joc, insemna ca sunteti interesati de ea. Ceea ce e pana la urma evident. Şi arata bine. Chiar foarte bine pe alocuri. Texturi bune, multe, bump-mapping etc. Tot ce trebuie. In mod cinematic, e chiar impresionanta. Singura ei problema este ca natura „epica" a numerelor de unitati din joc va va face sistemele sa scartaie. Eu l-am jucat pe un Intel e6550 la 2,8 GHz, 2 GB RAM si un dragut Nvidia Geforce 7950 GX2. Nu am avut probleme decat la peste 300 de unitati in acelasi gravity well. De aceea, nu as putea sa va spun cum ar merge pe un Athlon 64 si un GeForce 6800. Banuiesc ca destul de prost. Alte detalii tehnice nu prea mai am deoarece nu prea iese in evidenta cu altceva nimic. E normal, obisnuit. Mai vezi bug-uri, dar nu exagerat. Aproape ca in orice joc. Acolo, 2-3 pe sesiune.

 

Cum orice descriere de produs necesita o concluzie, pot spune ca jocul isi merita banii daca sunteti pregatiti pentru sesiuni de ore zile sau luni pe internet pe aceeasi harta. E cam hard-core, deci pentru cei care joaca doua ore pe zi, clar nu merita. As vrea sa jucati mai mult, dar nu depinde de mine. Ca o idee fara legatura cu restul, urasc descrierile de produs, oricat de necesare ar fie ele. Nu se poate fara ele, aia e clar.


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

04:53

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Atenție, români: O CLIPĂ de gelozie vă poate costa șapte ani de închisoare!
25/12/2019 11:09

Tot mai multi romani au descoperit in ultimul an că sunt spionati de partenerii de viată cu ajutorul unor programe informatice. Desi folosirea lor este ilegală, sute de astfel de aplicatii pot fi descărcate ...

Cine sunt moștenitorii lui Nicolae Ceaușescu și ce drum au ales în viață?
21/11/2019 08:26

    Nicolae si Elena Ceausescu au avut impreună trei copiii, Valentin, Zoia si Nicu. Dintre acestia, astăzi doar Valentin mai trăieste. Rudele fostului dictator au preferat de-a lungul ...

BOMBA ATOMICĂ în justiția română DETONATĂ de Comisia Europeană - Ce a stabilit privind deciziile CCR
12/11/2019 11:29

Comisia Europeană a răspuns intr-un prim caz in care instanta supremă a transmis Curtii de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) si in general arată că deciziile Curtii Constitutionale a Romaniei nu contravi ...

O femeie de 79 de ani a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit niste pisici din vecini
02/08/2019 11:24

 Nancy Segula, o americanca de 79 de ani din Garfield Heights, Ohio, a fost condamnata la inchisoare pentru ca a hranit pisici, chiar daca fusese atentionata in mod repetat sa inceteze. Totul a inceput ...

Românii, JEFUIȚI pe autostradă cu metoda
08/07/2019 19:49

  Din cele povestite de bărbatul care era să cadă pradă hotilor, doi indivizi circula cu o dubă de Bulgaria si pandesc masini lăsate descuiate sau cu soferi care se odihnesc. Acestia deschid portier ...

Demonstraţie VIDEO. Cum poate fi FRAUDATĂ extragerea loto
22/04/2018 20:00

 Un roman a demonstrat insă că extragerile loto pot fi măsluite cu ajutorul energiei electrostatice. El şi-a confecţionat propria urnă, asemănătoare cu cea din care au loc extragerile la Loteria Ri ...

  Anunţuri de cazare false, pe OLX (MERCADOR) si Tocmai.ro. Au rămas fără bani şi fără cazare! NOI ÎNŞELĂTORII PE LITORAL:
13/12/2015 22:30

 Două familii, din Bucureşti şi Iaşi, au căzut in plasa unor astfel de escroci şi in loc să petreacă o săptămană de vis pe litoral, au rămas şi fără bani, şi fără cazare, scrie cugetliber ...

Lucrare de control! Ce mesaj a putut să-i lase o profesoară de matematică unei eleve care nu a găsit rezolvare la exercițiu
06/01/2015 19:27

 "Scoateti o foaie de hartie!", vă sună cunoscut, nu-i asa? Ei bine, această metodă destul de temătoare pentru elevi s-a păstrat din generatie in generatie. Doar că in prezent, imaginatia ...

La un pas de moarte în DIRECT după ce un aruncător de CUŢITE şi-a greşit ŢINTA VIDEO
06/01/2015 16:01

 În timpul unui spectacol transmis in direct in Lituania, spectatorii au privit inmărmuriţi cum asistentul unui maestru a fost de două ori pe punctul de a fi grav rănit sau chiar ucis. Două cuţ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei