UK vrea să construiască unul dintre cele mai ambițioase poduri din lume. Principala problemă: un milion de tone de muniție neexplodată

000000   media-1447

Dimensiune font:

| 14-07-2021 09:26

Irlanda și Marea Britanie sunt la o depărtare de mai puțin de 20 de kilometri în cel mai îngust punct al Mării Irlandei. Guvernul britanic face acum un studiu de fezabilitate pentru a vedea dacă Irlanda de Nord poate fi legată printr-un pod sau un tunel de Scoția. Proiectul, unul dintre cele mai ambițoase din lume, nu este lipsit de provocări majore, relatează CNN.


Nord-estul Irlandei face parte din Regatul Unit, iar Brexitul și războaiele comerciale care au urmat între UE și Marea Britanie au dat un nou imbold căutării unui nou drum de legătură între cele două insule.

Distanța e mică. Cu toate acestea, există provocări geologice și de mediu atât de mari, încât acesta ar fi unul dintre cele mai ambițioase proiecte din istoria ingineriei. Există, de asemenea, probleme de economie, infrastructură și politică locală.

Planurile de la Londra s-au confruntat cu scepticism din partea politicienilor locali. Prim-ministrul Scoției, Nicola Sturgeon, spune că proiectul e o deviere de la „problemele reale”, în timp ce în Irlanda de Nord, liderul adjunct al Sinn Fein, Michelle O'Neill, l-a numit „podul fantezie”.


În aceste condiții, întrebarea la care trebuie să răspundă studiul de fezabilitate, ale cărui rezultate sunt așteptate în această vară, este: se poate face o legătură maritimă fixă – și merită să fie făcută - între Irlanda și Scoția?

Configurația geologică unică a acestui loc poate fi observată la Giant's Causeway, un sit aflat în Patrimoniul Mondial UNESCO din Irlanda de Nord și în omologul său scoțian, Fingal's Cave. Legenda spune că cele două insule au fost odată legate de un pod format din coloane de bazalt create de fluxul de lavă vulcanică.

Cel mai mare depozit de muniție abandonată cunoscut
Dar sub suprafața acestei mări înguste se află și șanțul Beaufort, un imens șanț natural de 50 de kilometri creat în ultima eră glaciară. Adâncimea sa medie este de aproximativ 150 de metri, dar în punctul său cel mai adânc este de aproximativ două ori mai mare - suficient pentru a scufunda Turnul Eiffel.

Acest dig se află pe cea mai directă rută dintre Scoția și Irlanda și, în plus, este cel mai mare depozit militar britanic cunoscut. Acolo există peste un milion de tone de muniție neexplodată, precum și arme chimice și deșeuri radioactive, abandonate de Ministerul Apărării din Marea Britanie între Al Doilea Război Mondial și mijlocul anilor '70.

În plus, marea este agitată, curenții sunt puternici, iar vremea e imprevizibilă. Curățarea muniției este însă principala problemă.

Este „o campanie de curățenie considerabilă”, spune David Welch, director general al companiei specializate în eliminarea bombelor și explozivilor Ramora UK.

„Nu este imposibil, dar e incredibil de dificil. Este ca și cum ai readuce la suprafață Titanicul”, a spus el.

Dincolo de costul uriaș al operațiunii, mai există o problemă: nu se știe exact unde e toată muniția și cât de departe a fost dusă de curenți.

„Nu vrei să cureți doar zona din jurul podului, doar pentru ca, în timp, muniția rămasă în apă, adusă de curenți, să ajungă la baza podului”, spune el.

Probleme de infrastructură
Construirea unui pod sau tunel nu înseamnă doar să tragi o linie între cele mai apropiate puncte terestre, explică Paul Quigley, inginer geotehnic și director al Gavin & Doherty Geosolutions din Irlanda.

Există „infrastructură, cabluri, rute navale. Când începi să cartografiezi fundul mării, este surprinzător cât de reduse pot fi resursele”, spune el.

Mai trebuie luate în considerare și calitatea legăturilor rutiere și feroviare de pe uscat și distanțele până la marile orașe. Torr Head în Irlanda de Nord și Mull of Kintyre în Scoția sunt punctele cele mai apropiate peste mare, dar sunt aflate la distanță de orașele cheie Belfast și Derry din Irlanda de Nord și Glasgow și Edinburgh în Scoția.

Există trei rute de feribot între cele două insule. Feribotul Larne-Stranraer face legătura între Irlanda de Nord și Scoția, dar distanța față de principalele noduri îl face mai puțin popular decât linia aglomerată dintre Dublin și portul galez Holyhead.

„Ceea ce ne-a arătat Brexitul este că există un volum considerabil de marfă care vine prin Dublin din Marea Britanie și este destinat Irlandei de Nord”, spune Quigley. El crede că ar fi greu să atragă părțile interesate să investească într-o rută care direcționează traficul până în nord și care să fie mai atrăgătoare decât traversările cu feribotul.

Pe de altă parte, arhitectul Alan Dunlop spune că toate marile proiecte de infrastructură sunt criticate.

Proiecte îndrăznețe
El a studiat proiectele de poduri, tuneluri, autostrăzi și platforme petroliere din întreaga lume construite în „condiții geologice dificile” și, deși recunoaște că „niciunul dintre ele nu este atât de provocator ca acesta”, e convins că legătura dintre cele două insule poate fi făcută.

El a făcut propuneri pentru un „Pod Celtic”, cu un cost estimat de 20 de miliarde de lire sterline, și pentru un tunel maritim.

Proiectul său ar fi un pod plutitor de 45 de kilometri, ancorat pe fundul mării prin cabluri. El a fost inspirat de platformele petroliere din Golful Mexic, care sunt conectate la fundul mării la adâncimi de până la 1.000 de metri.

Un „tunel plutitor” subacvatic, atașat de pontoane la suprafață sau legat de fundul mării, poate în tandem cu un pod, este o altă propunere pentru acest proiect.

Condiții meteo dificile
Dar Quigley spune că legătura, chiar dacă va fi făcută, nu va fi funcțională tot timpul.

„Adevărata constrângere a podului este faptul că, având în vedere condițiile meteorologice, vor exista perioade în care va fi închis din cauza vânturilor puternice și a aspectelor de siguranță. Cealaltă problemă este că pui o astfel de structură într-un mediu dur. Întreținerea unui astfel de pod va avea probabil costuri enorme”, spune el.

Dacă un pod suspendat sau fixat cu cabluri ar putea fi posibil, structurile tradiționale ale pilonilor de pe fundul mării ar trebui să aibă o înălțime atinsă până acum în lume, deci trebuie găsite soluții mai creative.

China este în prezent liderul mondial în ceea ce privește recordurile la construcția podurilor. Cu 48,3 kilometri, podul Hong Kong-Zhuhai-Macao este cel mai lung pod peste apă din lume. A fost proiectat să reziste la taifunuri și este compus din poduri cu susținute de cabluri, un tunel submarin și patru insule artificiale care despart podul în secțiuni, deși apele de acolo sunt mai puțin adânci decât în Marea Irlandei.

Grant Shapps, ministrul transporturilor din Marea Britanie, spunea în martie că, dacă va fi construită o legătură fixă peste mare, e mai probabil să fie un tunel decât un pod, din cauza condițiilor meteo. 

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -Spatiu in suprafata de 35,16 mp, situat in orasul Negresti, Str. Unirii, bl. E2, sc. D, parter, judetul Vaslui, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Carte Funciara nr. 70102-C1-U27, nr. cadastral 1/4;0;3, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 63/19.07.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul Administrativ, pentru desfasurarea de activitati de coafura si alte activitati de infrumusetare. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.08.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 14.08.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 19.08.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.07.2024.
Denis Repka, omul de afaceri implicat în campania lui Trump, mort într-un accident
27/07/2024 00:15

Un cunoscut om de afaceri, administrator al postului Social FM, a murit intr-un accident de motocicletă. Este vorba, mai exact, de Denis Repka, care la momentul producerii accidentului se afla pe DJ 109F, intr ...

700 de lei – prețul unui vot la Sânmihaiu de Câmpie: Primarul PSD, viceprimarul, secretarul primăriei și un viitor consilier, reținuți
27/07/2024 00:13

Primarul din Sanmihaiu de Campie, judetul Bistrita-Năsăud, impreună cu viceprimarul, secretarul primăriei si un viitor consilier local, au fost retinuti sub acuzatia de eliberare frauduloasă a unor adeveri ...

Pentagonul nu ştie contabilitate. Când s-a tras linia, a rămas dator Ucrainei arme de două miliarde de dolari
27/07/2024 00:11

Pentagonul a găsit noi erori contabile, de două miliarde de dolari, in calculele şi inregistrările sale privind muniţiile, rachetele şi alte echipamente militare trimise in Ucraina, potrivit unui raport g ...

Ofițerul de la Crimă Organizată care îi vindea informații clasificate lui Dan Grigoriu avea o DATORIE URIAȘĂ față de o firmă a omului de afaceri
27/07/2024 00:05

Ofiterul de la Serviciul de Combatere a Criminalitătii Organizate Ilfov retinut de procurorii DNA, după ce i-ar fi vandut informatii clasificate omului de afaceri Dan Grigoriu, era dator vandut atat la mai mu ...

România ar fi doborât drone rusești cu sistemul Gepard: Ce știe să facă acest autotun aerian
26/07/2024 12:04

Conform publicatiei Visegrad 24, specializată in problemele de răzoi, Romania ar fi doborat dronele rusesti care au pătruns sau se apropiau periculos de mult de teritoriul tării noastre. Romania ar fi util ...

Reacția NATO la resturile de drone găsite în România: NATO nu are nicio informaţie care să indice vreun atac intenţionat al Rusiei
26/07/2024 09:23

NATO a anunţat joi că nu are niciun indiciu că resturile de drone de provenienţă rusească găsite in Romania sunt dovada unui atac intenţionat asupra teritoriului NATO, dar a atenţionat cu privire la ac ...

Șeful Statului Major al Apărării arată cu degetul spre Ucraina în cazul dronelor căzute în România
26/07/2024 09:20

Seful Statului Major al Apărării, generalul Gheorghiţă Vlad, a vorbit despre ultimele drone căzute pe teritoriul Romaniei. Romania are un sistem de supraveghere antiaeriană "foarte bun", iar rămăşiţe ...

Finlanda a anulat condamnările a 7 bărbați care au violat în mod repetat o femeie cu dizabilități intelectuale. Instanța a decis că handicapul femeii nu înseamnă că nu își poate da consimțământul
26/07/2024 09:15

Un tribunal din Finlanda a anulat condamnările 7 bărbati găsiti vinovati de violarea unei femei cu dizabilităti intelectuale. Acestia au fost intemnitati pentru că au violat-o in mod repetat pe femeie timp ...

Ucraina: Trei drone ruseşti au trecut graniţa cu România. Autorităţile române au emis mesaj de avertizare Ro-Alert, valabil pentru nordul judeţului Tulcea
26/07/2024 09:13

Forţele ucrainene au anunţat joi că au distrus 25 din cele 38 de drone ruseşti de atac lansate peste noapte, precizand că alte trei drone “au fost pierdute” după ce au trecut frontiera de stat cu Roma ...

Un copil de 14 ani din Transcarpatia îi ajuta pe bărbații ucraineni să fugă de război. Băiatul a fost reținut de grăniceri
26/07/2024 09:12

Un băiat de 14 ani din Transcarpatia, implicat in transportul de persoane care evitau serviciul militar, a fost retinut de grăniceri. In Transcarpatia, grănicerii ucraineni din cadrul detasamentului „Vilo ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei