Zanzarah The Hidden Portal Review
Dimensiune font:
Zanzarah The Hidden Portal Review
Intr-o realitate care ne asalteaza continuu cu ale ei necazuri cotidiene, firea umana simte deseori nevoia sa evadeze intr-o lume imaginara formata din vise sau povesti. Daca visele, fiind ale noastre, nu ne ofera prea multe surprize, ele reducandu-se cateodata la un sir aleator de intamplari ce se desfasoara uneori ilogic, povestile au un fir epic cat de cat inchegat ce ni se dezvaluie treptat. In ambele situatii, contributia noastra la aceste evenimente este insignifianta. De aceea, jocurile pe computer, nimic altceva decat o forma mai evoluata a povestilor, incearca sa ne faca sa interactionam, sa luam contact cu un univers fictional a carui viata pulsa pana in acel moment independent de noi. Credibilitatea acestei lumi imaginare este data mai ales de atmosfera cu care este invaluit jucatorul, fiind unul din elementele decisive pentru care un joc poate ramane in istorie, si din aceasta categorie face parte si Zanzarah: The Hidden Portal, un titlu ce este pana in prezent revelatia acestui an.
La prima vedere, Zanzarah este un joc de aventura. In primele minute, dintr-o perspectiva gen Tomb Raider si cu un control al personajului putin dificil la inceput (control asemanator cu cel din Jedi Knight II: Jedi Outcast), incerci sa deslusesti ce ai de facut, plimbandu-te si stand de vorba, sub forma unor dialoguri lineare, cu personajele ce populeaza universul Zanzarah. Personajul principal al jocului este Amy, o tanara londoneza de 18 ani care, prin intermediul unei rune lasata de un goblin pe nume Rafi, soseste in Zanzarah, un univers magic in care convietuiesc elfi, dwarfi, druizi si goblini. Candva, aceasta lume, impreuna cu cea a zanelor si a oamenilor alcatuia un tot unitar, insa datorita rautatii acestora din urma ele au fost separate de catre inteleptii druizi. Dupa secole, pacea este tulburata din nou: zanele ataca personajele din Zanzarah aparent fara vreun motiv explicabil. Desi jocul incepe cu un cliseu (exista o profetie potrivit careia o tanara fata va restaura armonia dintre cele trei lumi), Zanzarah The Hidden Portal, spre deosebire de alte jocuri ce au protagoniste de sex feminin incercand sa ademeneasca jucatorul cu aspectul vizual si calitatile iesite din comun ale acestor personaje, se parcurge nu prin folosirea propriu-zisa a abilitatilor lui Amy care este doar o fata obisnuita, uimita si putin speriata de noua lume ce i s-a deschis dintr-o data in fata ochilor, ci mai ales luptandu-te cu celalalte caractere prin intermediul zanelor. In acest sens afli ca pentru a iti indeplini quest-ul este necesar mai intai sa detii cel putin o zana cu ajutorul caruia va trebui sa iti croiesti drum pana la finalul jocului. Sunt 77 de zane impartite in 12 clase (nature, air, water, light, energy, psi, stone, ice, fire, darkness, chaos si metal) cu propriile avantaje si slabiciuni afisate si in acest tabel. Daca prima zana o gasesti in Endeva, prima locatie populata din joc, vei putea intra in posesia urmatoarelor indeplinind quest-uri sau capturandu-le pe cele ce traiesc in salbaticie.
Aici isi face aparitia elementul principal de originalitate care transforma Zanzarah intr-un titlu de actiune. Fie ca te lupti raspunzand unei provocari ori pentru a accede in zone neexplorate inca, perspectiva jocului se schimba. Te trezesti in planul astral al zanelor ce este un mediu complet 3D si cu ajutorul miscarilor din taste si din mouse si folosind zana potrivita in momentul potrivit va trebui sa iesi invingator. Luptele se dau in diferite tipuri de arene suspendate in gol si colorate in functie de mediul in care este Amy in celalalt plan (mlastina, zapada, campie, padure), arene a caror forma are o mare importanta asupra tacticii deoarece ele te pot ascunde sau te pot expune tirului inamic. Fiecare zana are 4 tipuri de vraji, doua ofensive si doua defensive. Daca cele defensive reduc in principal damage-ul inamicului, cele ofensive pot imobiliza adversarul, il pot incetini, ii pot inversa miscarile sau il pot teleporta in diferite parti ale arenei. Ele difera ca timp de incarcare, rata de tragere, iar puterea lor este data si de perioada cat timp tii apasat butonul de fire al mouse-ului, cresterea ei reflectandu-se sub forma unui cerculet care se invarte tot mai repede in jurul tintei tale. In cazul cand ai eliberat respectivul buton atunci zana adversa incaseaza un damage maxim si cateodata un critical hit, probabilitatea acestuia depinzand de felul vrajilor ofensive din dotare. Daca insa ai continuat sa tii apasat pe fire atunci zana ta va incasa un damage a carui valoare este identica cu cea data de vraja ofensiva a unei zane de acelasi tip (nature, air, dark etc.), dar sensibil mai mica decat damage-ul maxim, deoarece, conform tabelului mai sus amintit (ce poate fi vazut si cu ajutorul tastei F1), fiecare zana, facand abstractie de nivelul ei si felul vrajii, poate cauza un damage foarte efectiv (apa vs metal), ineficient (nature vs ice) sau normal (metal vs. metal).
Astfel, in timpul luptei devine foarte necesara cunoasterea acestui tabel, a speciilor din care fac parte zanele tale si ale adversarului, pentru a putea alege zana potrivita din cele maxim 5 pe care le poti avea cu tine. Nu de putine ori am fost nevoit sa abandonez lupta si, pentru a imi alcatui un deck corespunzator insa niciodata perfect adecvat oricarei batalii, sa ma intoarc in Londra, singurul loc unde iti poti pastra toate zanele, deoarece, conform universului Zanzarah, ele pot fi schimbate doar in locul de nastere al posesorului. Desi poti avea un deck cu care teoretic invingi orice combinatie de zane a unui adversar, va trebui sa schimbi destul de des componenta acestuia din cauza ca deck-ul inamic este de cele mai multe ori aleator din punctul de vedere al tipurilor de zane, al nivelului acestora sau al vrajilor – noroc ca exista itemuri numite rune cu care poti calatori instantaneu in diferite locatii ale jocului.
Facand abstractie de vrajile, specia din care fac parte zanele, indemnarea si tactica aleasa de jucator, un alt factor important ce poate decide soarta unei batalii este nivelul zanelor (intre 0 si 60 maxim). La sfarsitul fiecarei lupte, o zana primeste un numar de puncte de experienta direct proportional cu diferenta dintre nivelul zanelor tale si cel al zanelor adverse. Cum de-a lungul jocului va trebui sa ai cat mai multe tipuri de zane de un nivel cat mai mare, in timpul bataliilor poti schimba rapid cele 5 zane din deck chiar daca te lupti efectiv doar cu una, deoarece punctele se vor imparti la intregul deck putandu-ti astfel dezvolta fara riscuri si zanele de nivel mic si foarte mic. Victoria iti este asigurata si daca ramai doar cu o zana din cele 5 (cele 4 putand fi inviate dupa lupta), insa o zana moarta nu va capata experienta, ba mai mult, experienta ce i s-ar fi cuvenit nu se imparte celorlalte care au supravietuit. Aceste puncte de experienta se manifesta pintr-o crestere a atributelor life points, mana, jump, special si movement. Valoarea atributului mana este data de cate ori poti trage cu vrajile ofensive sau de cate ori te aperi cu cele ofensive (dupa epuizarea ei fiecare lovitura asupra adversarului iti va scadea din viata), special determina probabilitatea de a tinti cu lovituri critice, iar jump cat timp poti tine apasat pe butonul dreapta al mouse-ului, existand sansa nefericita ca in timpul luptelor sa cazi in haul ce inconjoara arenele.
Bataliile se pot incheia cu o infrangere sau o victorie, in acest ultim caz Amy fiind recompensata cu diverse itemuri sau monezi. Este de remarcat ca AI-ul este bun, cateodata chiar foarte bun. Zanele inamice stiu deseori exact cand sa traga, cand sa se fereasca, iar inamicul va schimba in asa fel componenta deck-ului sau incat sa te confrunti cu zane ale caror damage sa fie foarte eficient impotriva ta, iar loviturile tale asupra lor sa fie tot timpul ineficiente. De asemenea exista si optiunea de a te retrage, insa doar atunci cand te lupti cu zanele salbatice, adica cele fara stapan – trebuie doar sa duci o zana in interiorul sferei suspendate din fiecare arena. In cazul in care ai o sfera magica adecvata, poti captura zana inamica tragand in ea pana cand va avea putina viata, situatie in care va incerca sa se predea cat mai rapid, jucatorul necastigand astfel nici un pic de experienta. Daca insa te confrunti cu zane aflate in posesia unui adversar, respectiva sfera va aparea ingradita ceea ce inseamna ca va trebui sa te lupti pana cand vei castiga sau vei pierde. In acest ultim caz, cum Zanzarah este impartit in mici zone despartite de cateva secunde de loading si de auto-save, vei reincepe automat de la inceputul zonei in care te aflai in acel moment. Sistemul de salvari este de altfel putin ciudat deoarece se va incarca mereu locatia de inceput a respectivei zone indiferent ca ai murit ceva mai incolo luptandu-te sau cazand intr-o prapastie, insa se vor pastra toate evenimentele petrecute intre ultima salvare si moartea lui Amy. Mai concret, daca ai de infruntat doi inamici, colectand diferite itemuri si il invingandu-l pe primul, infrangerea in fata celui de-al doilea te va arunca din nou la inceputul zonei avand iar de infruntat cei doi adversari si de cules itemurile respective, dar diferenta fata de situatia anterioara se va reflecta in obiectele culese si experienta crescuta a zanelor din deck. Este o situatie cu doua taisuri: pe de o parte devine frustrant sa faci mereu aceleasi lucruri pana cand vei reusi sa progresezi in joc, iar pe de alta parte unele locatii se pot dovedi adevarate ocazii pentru a iti antrena foarte eficient zanele si pentru a colecta itemuri, plus ca, dupa cum spuneam anterior, poti incerca o lupta de nenumarate ori pana cand vei invinge, deoarece componenta unui deck inamic, itemurile din joc si locatiile unde salasuiesc zanele salbatice sunt deseori aleatoare.
La inceput nu ai acces la toate zonele jocului. Pe langa faptul ca si harta ti se dezvaluie treptat, trebuind sa gasesti toate bucatile din ea pentru a avea o privire de ansamblu asupra intregului tinut, multe drumuri sunt blocate de usi ce se deschid cu anumite chei, de inamici pe care trebuie sa ii infrangi sau de vartejuri de aer, tufisuri si pietre. Pentru a trece de acest ultim tip de obstacole vei avea nevoie de prezenta anumitor itemuri in inventar (Fairy Card of Air, Nature, Fire si Earth) si de selectarea ca fiind activa a unei zane potrivite (aer, nature, stone si fire) . De altfel, personalitatea fiecarui caracter din Zanzarah este exprimata prin intermediul unei acestei zane active ce pluteste gratios langa respectivul personaj. Zanele pot evolua in doua feluri. Fie nativ, prin avansarea lor in nivel ele trec prin 2-3 etape, fiecare determinand felul in care se impart punctele de experienta, evolutie ce ramane la latitudinea jucatorului avand importanta ei strategica in joc, fie cu ajutorul unor itemuri numite Evolutionary Magic of Air, Nature sau Fire, transformare ce modifica radical aspectul si abilitatile acestora.
Itemurile mai pot fi potiuni de viata si mana, ierburi folosite pentru invierea zanelor, sfere magice cu care pot fi capturate zanele salbatice ce sunt de trei tipuri, dupa nivelul acestora (silver ball: level 0-20, gold ball: 21-40 si crystal ball: 41-60). Itemurile pot fi si cumparate din diferite magazine imprastiate prin Zanzarah, insa nu pot fi vandute, pretul acestora variind si in functie de regiune sau de quest-urile indeplinite. Vrajile se achizitioneaza de la negustori intr-un mod original, acestia afisandu-ti 5 sloturi ce pot sau nu curpinde aleator o vraja. Monezile folosite se primesc efectuand lovituri critice in timpul luptelor sau drept recompensa in cazul victoriilor asupra zanelor salbatice ori asupra deck-urilor inamicilor, situatie in care mai poti primi si diverse itemuri de tipul celor de mai sus. Regretabil este ca, datorita arhitecturii nivelelor, se poate intampla adeseori ca aceste recompense sa alunece in prapastii.
Sfarsitul jocului este un pic cam brusc, nefiind nevoie sa completati toate questurile, insa, datorita sistemului de salvari, jucatorul poate continua avand eventual ca scop si alcatuirea unui deck format din toate cele 77 de zane, precum si antrenarea lor, pregatindu-se astfel pentru partea de multiplayer, caci acesta este de doua tipuri: cei 10 jucatori maxim fie se pot infrunta avand deck-uri aleatorii fie deck-ul din single-player importand o salvare. Modul multiplayer poate fi jucat in LAN sau pe Internet, insa exista doar cateva arene ce sunt totusi deosebite fata de cele din single-player prin arhitectura, dar si prin faptul ca au locatii in care se poate reface mana sau viata zanelor, locatii ce devin de o importanta strategica mai ales in jocul pe echipe, mult mai atrenant astfel decat modul free for all.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau