Aliații ascunși: cum ne modelează flora intestinală sănătatea

aliatii ascunsi

| 15-04-2024 11:41

În adâncurile tractului nostru digestiv trăiește o lume complexă și diversificată de microorganisme, cunoscută sub numele de flora intestinală sau microbiomul intestinal. Acest ecosistem microscopic, compus din bacterii, virusuri, fungi și protozoare, joacă un rol crucial în sănătatea și binele nostru general. De la digestie și absorbția nutrienților până la funcția imunitară și chiar reglarea stării de spirit, microbii din intestinele noastre sunt parteneri silențioși în aproape fiecare aspect al fiziologiei umane.

100 de trilioane de microorganisme intestinale

Descoperirile recente în domeniul cercetării microbiomului au aruncat lumină asupra relației simbiotice dintre om și microbii săi intestinali. Se estimează că fiecare persoană găzduiește aproximativ 100 de trilioane de microorganisme intestinale, ceea ce echivalează cu o masă de celule care rivalizează cu greutatea creierului. Această colecție vastă și diversificată de microbi nu doar că ne ajută să descompunem alimentele și să absorbim nutrienții, dar influențează și funcții mai largi ale corpului, inclusiv dezvoltarea și funcționarea sistemului imunitar, precum și producerea de neurotransmițători esențiali pentru funcționarea creierului.

Unul dintre aspectele cele mai fascinante ale microbiomului intestinal este capacitatea sa de a comunica cu creierul prin ceea ce este cunoscut sub numele de axa intestin-creier. Această legătură bidirecțională permite microbilor să trimită semnale către creier prin intermediul rețelei nervoase și a substanțelor chimice pe care le produc, influențând starea de bine mentală și comportamentul. Studii recente au sugerat că dezechilibrele în microbiomul intestinal pot fi legate de o varietate de condiții psihologice, inclusiv anxietatea, depresia și chiar tulburările spectrului autist.

În plus, sănătatea microbiomului nostru intestinal este esențială pentru funcția imunitară robustă. Microbii intestinali ajută la educarea și reglarea sistemului imunitar, asigurând că răspunsul acestuia este adecvat și nu exagerat. Un microbiom sănătos poate preveni apariția inflamațiilor cronice, care sunt asociate cu o serie largă de boli, de la bolile autoimune până la diabetul de tip 2 și bolile cardiovasculare.

Atenție la dietă și stilul de viață

Îngrijirea microbiomului intestinal începe cu dieta și stilul de viață. Alimentația bogată în fibre, prebiotice și probiotice naturale, cum ar fi cele găsite în alimente fermentate, poate susține diversitatea și sănătatea microbiomului. Pe de altă parte, dietele bogate în zaharuri procesate, grăsimi saturate și aditivi alimentari pot duce la dezechilibre în microbiom, cunoscute sub numele de disbioză, care pot contribui la probleme de sănătate pe termen lung.

Pe măsură ce tehnologia și înțelegerea noastră despre microbiomul intestinal continuă să evolueze, devine din ce în ce mai clar că acești microorganisme joacă un rol fundamental în sănătatea noastră. Abordările terapeutice viitoare ar putea include tratamente personalizate bazate pe analiza microbiomului individual, cu scopul de a restaura echilibrul și funcția optimă a acestui ecosistem complex. Așadar, pe măsură ce explorăm mai departe acest teritoriu microscopic, aflăm că sănătatea noastră este profund legată de acești aliați microbi pe care, deși nu îi putem vedea, ne modelează existența în moduri pe care abia acum începem să le înțelegem complet.

Pe măsură ce înțelegerea noastră despre microbiomul intestinal se adâncește, descoperim că impactul acestuia asupra sănătății umane este mai vast decât ne-am imaginat inițial. Este fascinant să observăm că un echilibru sănătos în flora intestinală poate influența nu doar sistemul imunitar și digestia, dar poate avea un rol în prevenirea unor boli grave precum cele cardiovasculare, obezitatea și chiar anumite tipuri de cancer. Studiile au arătat că microbiomul poate metaboliza anumiți compuși din dietă, transformându-i în molecule cu proprietăți anti-inflamatorii sau chiar anticancerigene. Acest lucru subliniază importanța unei diete echilibrate, bogate în legume, fructe și alte alimente integrale, care nu doar că hrănesc corpul, dar și microbii care ne susțin sănătatea.

În contextul bolilor autoimune, cercetările au început să dezvăluie că o disfuncție a microbiomului intestinal poate contribui la dezvoltarea unei reacții imunitare exagerate, care atacă propriile țesuturi ale organismului. Prin urmare, modularea microbiomului prin dietă, probiotice sau chiar transplantul de microbiom (fecal microbiota transplantation - FMT) devine o direcție promițătoare în tratamentul și posibil prevenirea acestor afecțiuni. De exemplu, FMT a fost deja folosit cu succes în tratamentul colitei ulcerative, o boală inflamatorie intestinală, marcând un pas semnificativ înainte în terapia microbiomului.

Un univers microscopic

Pe lângă efectele fizice, microbiomul are un rol remarcabil și în sănătatea mintală, o conexiune subliniată de axa intestin-creier. Este impresionant să observăm cum modificările în flora intestinală pot influența producția de neurotransmițători, cum ar fi serotonina, adesea numită „hormonul fericirii”, care este sintetizată în mare parte în intestin. Acesta este un exemplu clar de cum un intestin sănătos poate contribui la o minte sănătoasă, oferind noi perspective pentru tratamentul unor condiții psihologice, de la depresie la anxietate.

Mai mult, progresele în biotehnologii ne permit acum să personalizăm intervențiile de sănătate bazate pe profilul microbiomului individual. Acest lucru nu doar că deschide calea către terapii mai eficiente și cu efecte secundare reduse, dar subliniază și importanța unui stil de viață sănătos pentru menținerea diversității și echilibrului microbiomului. Activitatea fizică regulată, evitarea fumatului și a consumului excesiv de alcool, precum și reducerea stresului sunt doar câteva dintre modalitățile prin care putem influența pozitiv sănătatea microbiomului nostru.

În concluzie, flora intestinală este mult mai mult decât un simplu participant la digestie. Este un factor esențial în menținerea sănătății și binele nostru general, influențând de la metabolism la imunitate și de la starea de spirit la rezistența în fața bolilor. Pe măsură ce continuăm să explorăm acest univers microscopic, devine evident că îngrijirea microbiomului nostru este una dintre cele mai eficiente cai de a îmbunătăți calitatea vieții. Așadar, prin alegeri dietetice înțelepte și un stil de viață sănătos, putem să ne cultivăm acești aliați invizibili, profitând de beneficiile lor remarcabile în toate aspectele sănătății noastre.

Maura ANGHEL

Bancul Zilei

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233.786.059, fax 0233.786.364, e-mail: primariagrumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren identificat cu sola 31, parcela 712 al comunei Grumazesti, in suprafata de 235 mp, teren curti constructii, situat in intravilan sat Topolita, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 63/30.05.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, str. Principala nr. 30, comuna Grumazesti, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 19.06.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 01.07.2024, ora 09.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judetul Neamt, cod postal 610012, telefon 0233.212.717, fax 0233.232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.06.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233.786.059, fax 0233.786.364, e-mail: primariagrumazestineamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren identificat cu sola 31, parcela 712 al comunei Grumazesti, in suprafata de 152 mp, teren curti constructii, situat in sat Topolita, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform H.C.L. Grumazesti nr. 63/30.05.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 19.06.2024, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 01.07.2024, ora 11.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 30, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judetul Neamt, cod postal 610012, telefon 0233.212.717, fax 0233.232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.06.2024.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Teren intravilan in suprafata de 35 mp, situat in orasul Negresti, Str. Decebal nr. 5, ce apartine domeniului public al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Cartea Funciara Nr. 73695 Negresti, Nr. Cadastral 73695, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 49/28.05.2024 si temeiul legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul Administrativ, pentru realizarea unei constructii provizorii in vederea desfasurarii de activitati conexe serviciilor medicale referitoare la sanatatea umana. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic, din cadrul Orasului Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Casieria Serviciului Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 12.06.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 20.06.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Registratura, Orasul Negresti, Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.06.2024, ora 11.00, Orasul Negresti, Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 29.05.2024.
Un cardiolog dă alerta: Aceste obiceiuri pot să te omoare, dacă afară e caniculă!
19/06/2024 15:45

Cardiologul Florin Mitu afirmă că, in această perioadă caniculară, persoanele hipertensive sau cele cu afecţiuni cardiovasculare trebuie să işi adapteze medicaţia in funcţie de aceste modificări ale ...

Generația Alpha. Provocările sănătății într-o lume digitală
18/06/2024 14:43

Generatia Alpha este un termen folosit pentru a descrie copiii născuti intre 2010 si 2025. Ei sunt urmasii Generatiei Millennials si sunt caracterizati printr-o familiaritate innăscută cu tehnologia ...

O investigaţie europeană dezvăluie cum ajung statele mici din UE să plătească mai mult decât cele mari pentru medicamentele inovative
17/06/2024 15:36

Pacienţii care suferă de cancer sau de alte boli grave realizează rareori că soarta lor poate depinde de inţelegeri secrete privind preţurile de decontare incheiate intre reprezentanţii statelor şi cei ...

Ziua mândriei autiste. Celebrând diversitatea neurocognitivă
17/06/2024 13:28

Sărbătorită anual pe 18 iunie, Ziua mandriei autiste este dedicată recunoasterii si celebrării autismului ca parte integrantă a diversitătii umane. Initiată in 2005 de organizatia „Aspies For Fr ...

Cât de scump plătesc românii pentru a-și distruge sănătatea: Țara noastră se află în top 3 printre țările europene
14/06/2024 18:55

„Dacă ne uităm la preturi, Romania e in top 3 printre tările europene cu cele mai scumpe tigarete, raportat la puterea de cumpărare. Sunt datele Organizatiei Mondiale a Sănătătii, preluate recent si de ...

Revoluția radiofrecvenței. Cheia sănătății și frumuseții durabile
13/06/2024 13:12

Radiofrecventa, o metodă non-invazivă si eficientă, a devenit rapid o solutie preferată pentru multe persoane care doresc să imbunătătească aspectul pielii, să reducă semnele imbătranirii si ...

Un vaccin combinat contra a două boli: gripă și Covid
12/06/2024 20:15

Un vaccin combinat, testat de compania Moderna, pe persoane cu varste de 50 de ani si peste, oferă rezistentă crescută la gripă si Covid-19. Potrivit companiei, vaccinul combinat a fost testat pe cateva mi ...

Scandalul pudrei cu talc pentru copii: Gigantul Johnson & Johnson a acceptat să plătescă 700 de milioane de dolari.
12/06/2024 18:35