Pe unde trece autostrada construita de americani in Romania. Tronsoanele finantate din fondul de 7 miliarde de dolari

autostrada  via-carpatica

Dimensiune font:

| 14-10-2020 10:34

 Statele Unite sunt dispuse sa ofere Romaniei o finantare de 7 miliarde de dolari pentru proiecte de energie si infrastructura rutiera si feroviara.

Via Carpatia, autostrada care leaga trei mari si ajunge din Constanta la Gdansk si calea ferata Rail-2-Sea, parte din strategia militara de consolidare a Flancului Estic, au fost readuse in discutie cu ocazia semnarii unui memorandum intre cele doua state.


Vineri, 9 octombrie, ambasadorul Statelor Unite in Romania, Adrian Zuckerman, a anuntat ca vor incepe proiectele unei autostrazi si a unei cai ferate de la Constanta la Gdansk, parte din strategia militara de a consolida Flancul Estic pentru deplasarea trupelor NATO si a exporta tehnologie americana.

Autostrada de la Constanta la Gdansk, in Polonia, face parte dintr-un proiect mai mare, numit Via Carpatia, care ar urma sa lege marile Baltica, Egee si Neagra. Proiectul promovat de polonezi ar creea un coridor de transport din partea de nord a Europei spre sud, prin Lituania, Polonia, Slovacia, Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia, ca o noua conexiune de autostrada intre nordul si sudul Europei, integrand sistemul de transport al statelor participante.

Via Carpatica



O mare parte din traseul Via Carpatia din Romania se suprapune retelei trans-europene de transport (TEN-T), un proiect al Uniunii Europene ce prevede crearea unei retele complete de transport auto, feroviar si naval, format din autostrazile A1 si A2 (Curtici - Arad - Sibiu - Bucuresti - Constanta), finantate deja prin imprumuturi si fonduri nerambursabile de la UE.

 

Pe teritoriul romanesc, Via Carpatia are traseul Oradea - Arad - Timisoara - Lugoj - Sibiu - Bucuresti - Constanta. Pentru ca acest traseu sa fie complet la profil de autostrada, in acest moment lipsesc autostrada Oradea - Arad, tunelele de pe A1, lotul 3 din Lugoj - Deva, A1 Sibiu - Pitesti si A0 Nord sau A0 Sud, explica Mihai Alexandru Craciun, fondatorul asociatiei "Construim Romania".

Banii americanilor oferiti drept imprumut ar putea fi folositi pentru construirea autostrazilor Oradea-Arad si Lugoj-Calafat, precizeaza Craciun, intrucat restul tronsoanelor sunt deja in licitatie sau constructie.

Calea ferata Rail-2-Sea

Calea ferata mentionata in memorandumul de intelegere dintre Banca de Export-Import (EXIM) a Statelor Unite ale Americii si Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri din Romania face si ea parte dintr-un proiect mai mare, numit Rail-2-Sea, ce urmareste construirea unei linii de cale ferata cu dubla utilizare civila-militara intre portul Gdansk si portul Constanta. Acest proiect are ca obiectiv principal modernizarea unor coridoare feroviare atat pentru utilizarea comerciala, cat si pentru transportul rapid al fortelor si echipamentelor militare pe teritoriul Romaniei, cu o lungime totala de 3.663 de kilometri, intre portul Gdansk si portul Constanta care va traversa patru state: Republica Polona, Republica Slovaca, Ungaria si Romania, explica Minsiterul Transporturilor, Infrastructurii si Comunicatiilor din Romania.

In ceea ce priveste proiectul Rail-2-Sea, este vorba de tronsonul Curtici - Arad - Timisoara, urmat de Magistrala 900 (Timisoara - Drobeta Turnu-Severin - Craiova - Bucuresti), Centura Feroviara Bucuresti si apoi de Magistrala 800 Bucuresti - Constanta.

"(Finantarea americanilor - n.r.) inseamna bani in plus pentru proiecte pe rutele acestea, dar Romania a schimbat ruta, din 2019, pentru calea feroviara, pe jos, Timisoara-Craiova-Bucuresti, tocmai pentru ca cealalta este deja finantata. Deci, se poate finanta magistrala Timisoara-Bucuresti, care este cam vai de ea si racordul Craiova - Calafat, care trebuie reabilitat. Podul nou de la Calafat nu este racordat cum trebuie, iar linia ferata este distrusa si impune o viteza mica de circulatie a trenurilor", a explicat Craciun pentru Ziare.com.

Finantare cu semnul intrebarii

EXIM a anuntat ca poate finanta cu 7 miliarde de dolari dezvoltarea proiectelor de energie si infrastructura, potrivit memorandumului de intelegere dintre Banca de Export-Import (EXIM) a Statelor Unite ale Americii si Ministerul Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri din Romania.

Deputatul Catalin Drula, membru in Comisia de Transporturi si Infrastructura, cere cateva explicatii referitoare la finantarile care ar putea sa fie acordate.

"Salut intentia si interesul Statelor Unite pentru infrastructura in Romania. Sunt necesare niste clarificari in legatura cu statutul acestei finantari. In timp de Uniunea Europeana ne da fonduri nerambursabile, inteleg, din informatiile publice, ca in acest caz este vorba de imprumuturi. Sunt si acestea o metoda de finantare, dar cu restrictii mult mai mari, din punct de vedere bugetar, avand in vedere obiectivele de deficit bugetar pe termen mediu si alte constrangeri prin care gradul de indatorare al Romaniei trebuie sa ramana la un anumit nivel", a declarat liderul deputatilor USR.

Mihai Craciun, de la asociatia "Construim Romania, ridica si el un semn de intrebare in legatura cu finantarea americana, care ar trebui sa se realizeze exclusiv cu firme americane.

"Nici mie nu imi este clar cum este finantare, pentru ca sunt contradictorii cele doua finantari. Pentru finantarile europene trebuie sa fie licitatia internationala, deschisa, in timp ce pe finantarea americana trebuie sa fie fix firme americane. Probabil le vor imparti in tronsoane, un tronson cu bani americani, unul din fonduri europene, iar unul din bani de la buget,", spune Craciun.

Initiativa celor Trei Mari

Via Carpatia si Rail-2-Sea fac parte din proiectul "Initiativa celor Trei Mari", o platforma politica a statelor membre ale Uniunii Europene, care are ca scop stimularea cooperarii din regiune, accelerarea proceselor de dezvoltare si modernizarea a infrastructurii.

Initiativa celor Trei Mari include 12 state membre ale Uniunii Europene de-a lungul unei axe nord-sud, de la Marea Baltica pana la Marea Adriatica si Marea Neagra, respectiv: Austria, Bulgaria, Croatia, Cehia, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Ungaria.

Dupa anuntul americanilor, Ministrul Transporturilor Lucian Bode nu a oferit explicatii in legatura cu posibila sursa de finantare, dar a declarat ca fondurile de investitii vor sustine aceste proiecte.

"Salut initiativa Statelor Unite ale Americii - partenerul nostru strategic, care, prin vocea ambasadorului sau la Bucuresti, si-au exprimat dorinta de a sprijini Romania pentru dezvoltarea economica, energetica si acum si cea a infrastructurii rutiere si feroviare. Eforturile si seriozitatea noastra incep sa dea roade. Cele doua proiecte importante Rail-2-Sea si Via Carpatia vor primi un sprijin important pentru dezvoltarea infrastructurii care sa lege Constanta, de la Marea Neagra, cu Gdansk, de la Marea Baltica. Aceste proiecte de infrastructura vor fi un real beneficiu pentru economiile statelor partenere, dar si pentru economiile din regiune. Ambele proiecte, atat Rail-2-Sea cat si Via Carpatia, implica atragerea de fonduri private. In acest context, anuntul administratiei americane nu poate decat sa incurajeze fondurile de investitii sa sustina aceste proiecte", a declarat Lucian Bode.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Orasul Negresti, cu sediul in orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.457.679, e-mail: inforpnegresti@gmail.com, cod fiscal 13407333. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -Spatiu in suprafata de 35,16 mp, situat in orasul Negresti, Str. Unirii, bl. E2, sc. D, parter, judetul Vaslui, ce apartine domeniului privat al Orasului Negresti, judetul Vaslui, identificat prin Carte Funciara nr. 70102-C1-U27, nr. cadastral 1/4;0;3, conform H.C.L. Orasul Negresti nr. 63/19.07.2024 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019 privind Codul Administrativ, pentru desfasurarea de activitati de coafura si alte activitati de infrumusetare. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: Se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, la sediul institutiei, Serviciul Juridic. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Serviciul Juridic din cadrul Orasului Negresti, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, se achita cu numerar la Serviciul Impozite si Taxe Locale din cadrul Orasului Negresti. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.08.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 14.08.2024, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Orasul Negresti, Compartimentul Registratura, orasul Negresti, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 19.08.2024, ora 10.00, Orasul Negresti, orasul Negresti, Sala Mare, parter, Str. N. Balcescu nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235.311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.07.2024.
Cea mai nouă modificare a CODULUI RUTIER a stârnit revoltă printre șoferi. Decizie drastică pentru cei care refuză testarea cu etilotest sau drugtest
06/07/2024 00:27

Noutăti pentru conducătorii auto! Soferii care refuză testarea cu etilotestul sau drugtestul vor rămane fără permis pană vin rezultatele de sange. Vorbim despre cea mai nouă modificare a Codului Rutier, ...

Va fi introdus și la noi semaforul cu litera
24/06/2024 17:12

Semafoarele cu litera „A” sunt adesea o sursă de confuzie pentru soferi. Sunt destinate exclusiv transportului public si indică momentul in care vehiculele autorizate, cum ar fi autobuzele si tramvaiele, ...

Tupeul greu de imaginat al unui șofer de SUV. Cum a reușit să ”fenteze” o coloană imensă de mașini VIDEO
13/06/2024 14:16

 Un sofer din Iasi a preferat să circule pe linia de tramvai pentru a evita o coloană de masini. Incidentul s-a petrecut ieri, 12 iunie 2024, in jurul orei 12:30, pe Calea Chisinăului, unul dintre cele ...

Ce trebuie să facă șoferii când așteaptă la semafor. Regula pe care puțini o cunosc
11/06/2024 15:52

Iată ce trebuie să facă soferii cand asteaptă la semafor. Multi se intreabă dacă este bine să scoti masina din viteză la semafor. Procedeul este diferit dacă este vorba de o masină cu transmisie manua ...

VIDEO Se organizează primul zbor direct România-SUA, după 20 de ani: Cât costă biletele și cât durează zborul
07/06/2024 08:26

Aeronava HiSky, Airbus A330-200, prima aeronavă wide-body din flota companiei şi singura de acest tip inregistrată in Romania, este programată să decoleze la ora 08:30, pentru un zbor cu durata de 10 ore, ...

FOTO Au fost făcute primele teste cu Dacia Sandriders: Monstrul care urmează să intre în istorie
07/06/2024 08:15

Echipa Dacia Sandriders si-a incheiat faza initială de testare in cadrul pregătirilor pentru Dakar, raliu la care va participa pentru prima oară in ianuarie 2025. După o verificare a sistemelor la Millbr ...

Anunţ de la MAI pentru milioane de şoferi din România. Nimeni nu trebuie să se mai prezinte la ghişeu
01/06/2024 14:14

Milioane de şoferi din Romania au primit, astăzi, un anunţ extrem de important de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI). Incepand de astăzi, şoferii romani nu mai sunt obligaţi să se prezinte fizic la g ...

Permisul auto poate fi obținut din fața calculatorului. Ce pași trebuie urmați
31/05/2024 23:10

Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a stabilit, printr-un ordin apărut joi, crearea cadrului legal necesar obtinerii unui duplicat al permisului de conducere din fata calculatorului, fără să mai fie nevoie ...

Mașinile noi nu te vor mai lăsa să depășești limita de viteză. Sistemul devine obligatoriu din iulie
29/05/2024 08:05

Masinile vandute in Uniunea Europeana de la 1 iulie vor avea un nou sistem de sigurantă pentru limitarea vitezei, care va fi obligatoriu indiferent de producător sau de clasa masinii. Sistemul va detecta lim ...

Ce riști să pățești dacă mergi cu mașina electrică în Grecia! Noile reguli au fost deja introduse
28/05/2024 11:20

Se apropie vacanta de vară si multă lume ia in calcul să meargă la mare, in Grecia. Tocmai de aceea este important să stii ce risti să pătesti dacă mergi cu masina electrică in Grecia. Astfel, masinile ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei