Vă mai aduceți aminte cu Cupoanele din anii '90? Cum poți afla dacă mai ai acțiuni și cum poți primi banii cuveniti

00000 Breaking NEWS

Dimensiune font:

| 20-06-2023 09:47

18 milioane de români au devenit acționari la companiile statului, în cadrul procesului de privatizare în masă, inițiat după „Revoluție”, însă puțini știu dacă mai valorează ceva.
În primii ani de după Revoluție a fost inițiat programul de privatizare în masă, denumită popular „cuponiada”, care a constat în distribuirea gratuită către populație a unor „cupoane de privatizare”.

 

Potrivit informațiilor oferite de Depozitarul Central, procesul de privatizare a economiei românești a început încă din anul 1991 și s-a realizat prin transferul gratuit al unei părți din acțiunile statului și prin vânzarea acțiunilor rămase după transfer.
Transferul gratuit a avut loc pe calea distribuirii de certificate de proprietate. Certificatele de proprietate au putut fi transformate în acțiuni la societățile comerciale de natură financiară, denumite Fonduri ale Proprietății Private, care au devenit ulterior Societăti de Investiții Financiare (SIF).

Procesul de privatizare în masă s-a desfășurat în 2 etape. În prima etapă s-au distribuit certificate de proprietate în mod gratuit pentru toți cetățenii care aveau 18 ani împliniți la data de 31.12.1990 iar în a 2 a etapă s-au făcut recalculări și s-au emis cupoane nominative în mod gratuit, pentru toți cetățenii care aveau 18 ani împliniți la data de 31.12.1995 și care nu își transformaseră din proprie inițiativă certificatele de proprietate în acțiuni în prima etapă.

Certificatele de proprietate și cupoanele s-au transformat în acțiuni și au fost reflectate în certificatul de acționar.
În vederea realizării conversiei în acțiuni, cetățenii îndreptățiți prezentau documentele primite în cadrul procesului de privatizare și un act de identitate din care să reiasă codul numeric personal.

Acțiunile dobândite prin schimb sau prin vânzare în cadrul procesului de privatizare în masă, au putut fi tranzacționate pe piețe ale valorilor mobiliare, organizate potrivit legii și aflate sub supravegherea și controlul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare (actuala Autoritate de Supraveghere Financiară - ASF).

În vederea menținerii evidenței deținătorilor de acțiuni, societățile comerciale la care au avut loc privatizări totale sau parțiale au avut obligația să transmită Agenției Naționale pentru Privatizare lista propriilor acționari pentru Registrul unic computerizat. Ulterior, evidențele deținătorilor de acțiuni au fost ținute de societăți de registru independente.

Registrele independente au funcționat din 1996 până în 2007 când activitatea lor, în ceea ce privește evidența acționarilor și informațiile privind deținerile de valori mobiliare din conturile acestora, așa cum a rezultat din programul de privatizare în masp, a fost preluată de către Depozitarul Central.

Acțiunile erau evidențiate în unica secțiune de registru în care se regăseau toate conturile deținătorilor de acțiuni rezultați în urma procesului de privatizare în masă, devenită astazi, prin preluare, Secțiunea 1 a Depozitarului Central.

8,5 milioane de români figurează ca acționari
Instrumentele financiare (acțiuni, obligațiuni, etc) evidențiate în sistemul Depozitarului Central sunt dematerializate și înregistrate în conturi electronice. Astfel, Secțiunea I este secțiunea conturilor individuale care nu se află în administrarea unui intermediar (societate de servicii de investiții financiare sau instituție de credit), conturi în care instrumentele financiare sunt înregistrate direct în numele și pe seama proprietarului și conține informații referitoare la identificarea deținătorilor de instrumente financiare și la detinerile acestora.

În urma procesului de privatizare în masă, 18 milioane de români au devenit acționari la companiile statului. În momentul de față în evidențele Depozitarului Central se află 8.5 milioane de acționari.

Cum afli la ce societăți ești acționar
Sumarul pozițiilor de cont

Sumarul pozițiilor de cont evidențiaza totalitatea instrumentelor financiare din cont, deținute la diferiți emitenți. Acest document se poate obține numai de la Depozitarul Central, în baza actului de identitate al titularului de cont și a unei cereri pentru eliberarea sumarului pozițiilor de cont.

Extrasul de cont

Extrasul de cont reprezintă dovada dreptului de proprietate asupra unui anumit număr de acțiuni la o anumită dată pentru un anumit emitent.

Extrasul de cont poate fi obținut direct de la sediul Depozitarului Central sau prin poștă în baza actului de identitate al titularului de cont și a unei cereri pentru eliberarea extrasului de cont, semnată și datată de titularul contului.

Extrasul de cont se poate obține și de la intermediarul al cărui client sunteți, în vederea vânzării acțiunilor, dacă respectivul intermediar are contract încheiat în acest sens cu Depozitarul Central, fiind necesare aceleași documente cu cele descrise mai sus.

Lista intermediarilor autorizați sa elibereze extrase de cont pentru clienții proprii, cu datele de contact ale acestora, se regăsește pe site-ul Depozitarului Central www.depozitarulcentral.ro, secțiunea Deținători, subsecțiunea Sedii servicii deținători.

Cum poți primi dividendele
După mai mulți ani în care procesul de încasare a dividendelor a fost unul complex, din cauza diferențelor de abordare ale fiecărei companii în parte, schimbările legislative au simplificat și eficientizat întregul proces.

Astfel, începand cu anul 2015, ca urmare a modificării cadrului de reglementare aplicabil distribuirii dividendelor și a oricăror alte sume cuvenite deținătorilor de valori mobiliare, distribuirea dividendelor se efectuează centralizat prin intermediul Depozitarului Central.

Distribuirea dividendelor se realizează astfel:
• Acționarii care sunt clienții unui intermediar își vor primi toate dividendele în contul deschis la intermediarul respectiv.

• Acționarii care nu au cont deschis la un intermediar, pot încasa dividendele în contul bancar personal indicat Depozitarului Central. 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
bancul zilei

05:46

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Avem deficit de 35,88 miliarde lei
29/04/2024 00:09

Deficitul bugetar a urcat la 2,06% din Produsul Intern Brut după primele trei luni din acest an, soldul negativ cifrandu-se la 35,88 miliarde de lei, faţă de 28,99 miliarde de lei sau 1,67% din PIB după pri ...

Rezultatele Loto 6/49 din data de 28 aprilie 2024: Numerele câștigătoare
28/04/2024 20:29

Duminică, 28 aprilie, au avut loc noi trageri Loto 6/49, Noroc, Joker, Noroc Plus, Loto 5/40 si Super Noroc, după ce la tragerile loto de joi, 25 aprilie, Loteria Romană a acordat peste 18.900 de castiguri i ...

Ce trebuie să facă românii care au două mașini sau două case: Legea pe care foarte puțini o cunosc
28/04/2024 18:04

Pentru cei care detin două masini sau două apartamente, este crucial să constientizeze că vanzarea celei de-a doua masini sau a celei de-a doua locuinte in decursul aceluiasi an calendaristic poate implica ...

S-a deschis cea mai spectaculoasă șosea panoramică din Transilvania. Este un adevărat rival pentru Transfăgărășan
28/04/2024 00:08

I se mai spune Drumul Apusenilor sau Transalpina de Apuseni si este un drum de poveste. Traversează Muntii Apuseni si este inconjurat de un peisaj mirific. Astfel că, deschidere primului tronson din această ...

Fabrică veche de la 1880, ajunsă mall. Ce scria presa din anii '70 despre această glorie a industriei românești
27/04/2024 18:21

Ziarul brasovean Drum Nou scria acum o jumătate de veac despre uzina Hidromecanica. In momentul in care au preluat-o, comunistii i-au păstrat profilul. După anii 2000 a fost dăramată, iar acum e mall. In ...

Trenul RE 13211 Piteşti - Bucureşti Nord a ajuns în Gara de Nord cu o întârziere totală de 310 minute
27/04/2024 08:52

 Trenul RE 13211, care circulă in relaţia Piteşti - Bucureşti Nord, a ajuns vineri seara in Gara de Nord la ora 20:51, cu o intarziere totală de 310 minute, din cauza defectării locomotivei, informea ...

Pensiile vor fi plătite în avans
26/04/2024 13:51

Plata pensiilor şi a altor drepturi prevăzute de legi speciale, aferente lunii mai 2024, va fi făcută in avans, Guvernul urmand să aprobe in şedinţa de joi proiectul de Hotărare in acest sens, au declar ...

Directorul Direcţiei Energie din cadrul Complexului Energetic Oltenia a fost retinut pentru trafic de influență
26/04/2024 10:04

Liviu Cătălin Stănculescu, directorul Direcţiei Energie din cadrul Complexului Energetic Oltenia (CEO), a fost reţinut de DNA pentru trafic de influenţă, fiind acuzat că a primit mită 13.000 de euro de ...

Guvernul semnează azi plata în avans a pensiilor pe luna mai. Când vor fi virați banii
25/04/2024 13:48

Guvernul aprobă azi proiectul de hotărare privind plata in avans a pensiilor si a altor drepturi prevăzute de legi speciale, aferente lunii mai 2024, din bugetul asigurărilor sociale de stat si din bugetul ...

Clienții nu vor mai putea retrage numerar la casele de marcat. Supermarketurile renunță la serviciu
24/04/2024 20:18

Un sereviciu popular in multe supermarketuri, inclusiv in cele din Romania ar putea să dispară. Oamenii nu vor mai putea retrage numerar de la casele de marcat. Comerciantii spun că trebuie să plătească u ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei