Megastructuri comuniste din România care au ajuns faimoase în lume Citeste mai mult: adev.ro/qthmn8

0000 88881193500

Dimensiune font:

| 22-05-2021 13:02

În timpul regimului comunist s-a construit mult. Megalomania liderilor comunişti pe de o parte, dar şi necesitatea de modernizare a României, a condus la apariţia unor megastructuri care au ajuns faimoase în toată Europa, dar şi în lume. Ştiri pe aceeaşi temă Drama copiilor deportaţi în Bărăgan: Mâinile erau numai răni, trebuia ... Încă de la început regimul comunist şi-a propus schimbarea radicală a societăţii româneşti. La 1948, România era o ţară preponderent agrară cu o populaţie majoritar rurală.

Comuniştii au venit cu noi concepte împrumutate din Uniunea Sovietică. În primul rând a fost vorba de colectivizarea în agricultură, suprimarea proprietăţii private şi industrializarea masivă a României. Industrializarea era o necesitate în România acelor vremuri dar comuniştii au făcut-o brutal, forţat, prin dislocări de populaţii şi problemele sociale aferente care s-au prelungit până astăzi. În spiritul progresului socialist, proclamat de liderii comunişti, în România de dinainte de 1989 s-a construit mult. Nu întotdeauna şi bine sau necesar dar în orice caz mult. Cu ocazia industrializării masive dar şi a hei-rup-ului socialist alimentat de megalomania lui Ceauşescu au apărut în România comunistă mega-structuri care au ajuns faimoase în toată lumea.

Trei dintre acestea se află în top-uri europene şi mondiale. Uriaşul de beton şi fier care a îmblânzit Dunărea Unul dintre cele mai mari proiecte naţionale din perioada comunistă a fost construirea Sistemului Hidroenergetic şi de Navigaţie Porţile de Fier I. Pe scurt, este vorba despre Hidrocentrala de la Porţile de Fier. Este un adevărat mastodont, una dintre cele mai impresionante amenajări de acest fel din întreaga lume. Este şi cea mai mare centrală hidroenergetică de pe Dunăre. Aceste sisteme au fost proiectate în anii 60 şi au fost realizate printr-o colaborare între România lui Gheorghe Gheorghiu-Dej şi Serbia lui Tito. Amenajările au fost făcute pentru a îmbunătăţi navigaţia pe Dunăre dar mai ales pentru a produce energie electrică.

Construcţia hidrocentralei cu tot cu sistemul de ecluze a început pe 7 septembrie 1964. S-au folosit tehnologiile foarte moderne la aceea vreme. Prin amenajarea barajului, valea Dunării a fost transformată în lac de acumulare, comunităţi întregi fiind strămutate. A rezultat o suprafaţă uriaşă de apă cu un volum de peste 2 miliarde de metri cubi şi o lungime de 120 de kilometri cuprinzând tot Defileul Dunării. Lucrările au fost terminate în 1971 iar pe data de 16 mai 1972 a fost pus inaugurat oficial în prezenţa lui Nicolae Ceauşescu şi Tito. Sistemul hidroenergetic Porţile de Fier I avea două centrale hidroelectrice, dotate cu turbine Kaplan de capacitate mare, două ecluze uriaşe dar şi un baraj deversor cu 14 câmpuri. Este şi astăzi una dintre cele mai mari construcţii hidrotehnice din Europa şi transformă energia hidraulică în energie electrică. După retehnologizare, Porţile de Fier I, asigură 10% din producţia energetică a ţării cu peste 5.200.000 de Mwh pe an. Drumul dintre nori Una dintre cele mai spectaculoase artere rutiere din lume a fost construită în România comunistă.

Este vorba despre faimosul Transfăgărăşan sau mai precis, DN 7 C care începe de la Bascov, Argeş şi se opreşte la intersecţia cu DN 1 care face legătura dintre Braşov şi Sibiu. Este o şosea uriaşă care trece prin munţi sau printre nori cum spun cei care trăiesc această experienţă. Transfărăgăşanul are o lungime de 91 de kilometri şi străbate crestele montane la o altitudine de 2045 metri. Pe Transfăgărăşan a fost amenajat şi cel mai lung tunel rutier din România, Capra-Bâlea, pe o lungime de 887 de metri. Pentru construcţia Transfăgărăşanului au fost sparţi efectiv munţii Făgăraş fiind dislocate 3 milioane de tone de piatră, cu peste 20 de tone de dinamită. Totodată au avut loc amenajări impresionate cu 830 de transversări şi 290.000 de metri cubi de zidărie, zeci de tone de oţel beton, zeci de mii de acore, mii de metri cubi de nisip, pietriş şi cribluri. Construcţia Transfăgărăşanului a început în 1970 şi a fost ideea lui Ceauşescu.


 Transfăgărăşanul FOTO playtech.ro

Deşi erau mai multe trecători prin Carpaţii Meridionali care făceau legătura între Muntenia şi Ardeal, Ceauşescu şi-a dorit ceva impresionant, măreţ, tipic noii sale orientări către cultul personalităţii în anii 70. Transfăgărăşanul a avut şi rol practic din punct de vedere rutier, celelalte căi fiind greu accesibile, dar şi din punct de vedere militar. Pentru construcţia acestei şosele uriaşe au fost folosiţi în mare parte tinerii români luaţi în armat, ţărani dar şi muncitori civili. S-a muncit într-un ritm alert fără prea multe condiţii de siguranţă. Din această cauză, deşi statisticile oficiale ridicau numărul celor morţi în timpul construcţiei la câteva zeci, în realitate au fost sute de oameni care au murit în timpul detonărilor sau construcţiei Transfăgărăşanului. Şi astăzi este considerat unul dintre cele mai impresionante drumuri montane din lume.

 

Barajele plătite în aur În România comunistă s-au construit şi cele mai impresonante şi scumpe baraje din istoria acestei ţări. Unul dintre acestea a fost Vidraru, în judeţul Argeş. Construcţia a început în 1960 odată cu hidrocentrala şi barajul care zăgăzuia Argeşul. Lacul de acumulare era situat între munţii Ghiţu şi Frunţii, la întâlnirea Argeşului cu râurile Capra şi Buga. Are o lungime de 14 kilometri , întins pe o suprafaţă de 870 de hectare, cu o adâncime de 155 de metri. Barajul este la rândul său impresionant, cu o înălţime de 166 de metri, fiind cel mai înalt din România, al cincilea ca dimensiuni în Europa şi pe locul nouă, la vremea aceea, în lume. Lucrările la Vidraru au fost finalizate în 1966 iar raţiunea acestei mega-structuri era prevenirea inundaţiilor dar şi producerea de curent electric.

 

 

Barajul de la Stânca Costesti FOTO botosaneanul.ro Un alt baraj impunător este cel de la Stânca-Costeşti judeţul Botoşani. Acesta baraj situat pe râul Prut, în dreptul localităţilor Stânca( jud Botoşani-România) şi Costeşti( republica Moldova) era o necesitate pentru a stăvili inundaţiile şi viiturile devastatoare de pe Prut, viituri care făceau ravagii până la Galaţi. La fel ca Vidraru, şi barajul de Stânca-Costeşti producea electricitate pentru ambele maluri ale Prutului. A fost realizat pe baza unei colaborări între România şi URSS iar lucrările au început în 1971. Au fost finalizate în 1977 când barajul a fost dat în folosinţă. Pentru formarea lacului de acumulare de la Stânca, întins pe o suprafaţă de 6000 de hectare, au fost strămutate 11 sate iar Lunca Prutului inundată. Barajul este înalt de 43 de metri şi cu o lungime a coronamentului de peste 300 de metri. Este un colos din beton şi fier întărit cu o serie de contraforţi şi cu un deversor în formă de pod. Pentru construirea barajului s-au cheltuit 60 de tone de aur.

Citeste mai mult: adev.ro/qthmn8
Barajul de la Stânca Costesti FOTO botosaneanul.ro Un alt baraj impunător este cel de la Stânca-Costeşti judeţul Botoşani. Acesta baraj situat pe râul Prut, în dreptul localităţilor Stânca( jud Botoşani-România) şi Costeşti( republica Moldova) era o necesitate pentru a stăvili inundaţiile şi viiturile devastatoare de pe Prut, viituri care făceau ravagii până la Galaţi. La fel ca Vidraru, şi barajul de Stânca-Costeşti producea electricitate pentru ambele maluri ale Prutului. A fost realizat pe baza unei colaborări între România şi URSS iar lucrările au început în 1971. Au fost finalizate în 1977 când barajul a fost dat în folosinţă. Pentru formarea lacului de acumulare de la Stânca, întins pe o suprafaţă de 6000 de hectare, au fost strămutate 11 sate iar Lunca Prutului inundată. Barajul este înalt de 43 de metri şi cu o lungime a coronamentului de peste 300 de metri. Este un colos din beton şi fier întărit cu o serie de contraforţi şi cu un deversor în formă de pod. Pentru construirea barajului s-au cheltuit 60 de tone de aur.

Citeste mai mult: adev.ro/qthmn8

Citeste mai mult: adev.ro/qthmn8

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua
ULTIMA ORA
Bancul Zilei

06:14

PUBLICAȚIE DE VÂNZARE. Subscrisa, Management Reorganizare Lichidare Iaşi S.P.R.L., în calitate de lichidator judiciar al debitoarei IDIS CONSTRUCT S.R.L., cu sediul în Sat Chilișeni, Comuna Udești, nr. 5, Jud. Suceava, C.U.I. 24430897, nr. de înreg. Registrul Comerțului J33/1398/2008, potrivit Sentinței civile nr. 189/2018 din data de 02.04.2018, pronunţată de Tribunalul Suceava, în dosarul nr. 947/86/2018, anunţă scoaterea la vânzare prin licitaţie publică cu strigare, în conformitate cu prevederile Încheierii din 28.03.2023 a Tribunalului Suceava și în conformitate cu dispozițiile Noului Cod de Procedură Civilă, la data de 13.05.2024, ora 13.00, a următoarelor active aflate în proprietatea S.C. Idis Construct S.R.L., respectiv: Nr. activ: Activ 1, Denumire și descriere active: Proprietate Imobiliara - TEREN ARABIL – intravilan cu suprafata de 2.500 mp, identificat cu nr. cad. 30009, inscris in Cartea Funciara nr. 30009 UAT Udesti, situat in sat Chiliseni, comuna Udesti, judet Suceava. Valoare de piață stabilită de evaluator (lei, fără T.V.A.*): 37.400,00 lei. Valoarea de pornire la licitație (lei, fără T.V.A.): 18.700,00 lei. Persoanele care pretind vreun drept asupra bunurilor ce urmează a fi scoase la vânzare au obligaţia, sub sancţiunea decăderii, să facă dovada acestui fapt până la data de 10.05.2024, ora 13.00, la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași. Ofertanții sunt obligați să depună până la data de 10.05.2024, ora 13.00, toate documentele menționate în publicația de vânzare/caietul de sarcini, precum și o garanție reprezentând 10% din prețul de pornire la licitație, în contul de lichidare al societății debitoare. Componenţa şi descrierea activelor scoase la vânzare sunt cuprinse în caietele de sarcini, care se pot procura de la sediul lichidatorului judiciar din mun. Iași, Aleea Nicolina, nr. 82, jud. Iași, în fiecare zi de luni până vineri, până la data de 22.06.2023, ora 13.00. Relaţii suplimentare se pot obţine la tel: 0232/243.864, 0751/084.083.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Programul magazinelor de Paște. Unde puteți face ultimele cumpărături?
04/05/2024 10:58

 Programul magazinelor de Paste. Iată unde puteti face ultimele cumpărături. Dacă nu ati apucat să vă faceti toate cumpărăturile de care aveti nevoie inainte de Paste, trebuie să stiti, magazinel ...

Rezervele BNR au scăzut la 69,7 miliarde euro
03/05/2024 07:18

  Redeschiderea pietei pentru o singură sedintă, după ziua de 1 mai si inainte de minivacanta de Paste, nu a adus schimbări semnificative ale cursului euro, chiar dacă au crescut iesirile de capital ...

Scandal la Luduș după închiderea Fabricii Leoni. 200 de oameni au ieșit în stradă
02/05/2024 16:30

Aproximativ 200 de angajaţi ai Fabricii LEONI din Luduş au protestat, joi, după decizia de inchidere a punctului de lucru, solicitand să li se respecte drepturile sociale. Fondatorul grupului de iniţiativ ...

 Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deșeuri municipale Fălticeni, județul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare” IDTDMF
02/05/2024 09:10

  Comunicat de presă ref: Finalizare Proiect ,, Închiderea depozitului temporar de deseuri municipale Fălticeni, judetul Suceava prin implementarea unei tehnologii inovatoare”& ...

BIZZ Accelerator, cel mai amplu proiect de educație pentru antreprenorii și managerii din România
02/05/2024 07:13

Într-un context economic in care antreprenoriatul romanesc cunoaste o expansiune rapidă, dar adesea haotică, Stefan Mandachi, impreună cu economistul Iancu Guda, lansează BIZZ Accelerator, un program ...

Peste 5.300 antreprenori din regiunea Moldovei au renunțat la afaceri!
01/05/2024 13:22

Numărul societăţilor comerciale şi al persoanelor fizice autorizate (PFA) care au iesit din sistemul economic, in primele trei luni din an, au ajuns, in regiunea de Nord-Est, la 5.391, cu aproape 20 la sut ...

Trenuri suplimentare de 1 Mai și Paște
30/04/2024 14:30

CFR Călători va asigura un program de transport special cu prilejul minivacanţei de 1 Mai şi Paşte, pentru facilitarea deplasării pasagerilor spre destinaţiile de vacanţă, dar şi spre domiciliu. Prin ...

S-a ieftinit mălaiul
30/04/2024 13:47

Preţurile produselor agricole au scăzut cu 18,69% in luna februarie 2024, comparativ cu luna februarie 2023, potrivit Buletinului statistic de preţuri al Institutului Naţionale de Statistică, in care se me ...

CNAIR a desemnat câștigătorul contractului necesar finalizării studiului de fezabilitate al Autostrăzii Braşov-Bacău
30/04/2024 13:36

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat, marţi, caştigătorul pentru contractul necesar finalizării studiului de fezabilitate al Autostrăzii Braşov-Bacău, respect ...

Datoriile bugetului general iau amploare!
29/04/2024 12:28

Arieratele bugetului general consolidate au crescut cu 21,8%, in martie 2024, comparativ cu luna precedentă, la 389,9 milioane de lei, de la 320,1 milioane de lei in februarie, conform datelor publicate pe sit ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei