Morții nimănui, lăsați în grija autorităților locale și a Bisericii

mortii

Dimensiune font:

| 26-01-2022 00:00

Morții abandonați reprezintă o problemă pentru comunitățile din județul Iași. Nu de puține ori, primăriile și bisericile au fost nevoite să înmormânteze aceste persoane, rămase fără rude. Din păcate, numărul morților abandonați în județul Iași nu poate fi identificat, însă fiecare comunitate are câteva zeci de cazuri, anual.

 Noile protocoale prevăd ca Institutele de Medicină Legală să predea decedatul autorităților locale de unde acesta are domiciliul dacă nu este luat de o rudă.

Anul trecut, Servicii Publice Iași a efectuat un număr de 21 de înhumări, cazuri de persoane fără adăpost și care figurau cu domiciliul în municipiul Iași.

Au parte de o înmormântare creștinească

Și Biserica se ocupă de persoanele decedate care nu au rude. Spre exemplu, la Cimitirul „Sfinții Apostoli Petru și Pavel” din Iași, părintele Vilie Doroșincă se îngrijeşte ca persoane decedate neidentificate să aibă totuşi o înmormântare creștinească. În parteneriat cu Primăria Municipiului Iaşi, care oferă sicrie şi haine, parohia se preocupă de toată rânduiala, iar exemplul a fost preluat de multe alte parohii ieşene.

Grija creştinilor faţă de cei trecuţi la Domnul se arată în mod deosebit prin înmormântarea după datina creştinească şi prin săvârşirea rugăciunilor şi slujbelor rânduite de Biserică pentru pomenirea celor adormiţi. Din păcate, sunt persoane decedate cărora nu le mai poartă nimeni de rânduială, întrucât ori nu mai au aparţinători, ori există o situaţie dramatică în care nimeni dintre cei apropiaţi rămaşi în viaţă nu mai doreşte să le ţină datina creştinească cuvenită. Din dorința de a fi respectate tradițiile și canoanele Bisericii, le asigură decedaţilor neidentificați respectarea tuturor rânduielilor cuvenite. Întrucât preoţii au semnalat în parohiile lor acest fenomen, mulţi credincioși se oferă să „poarte” slujbele celor trecuţi la cele veşnice ca şi cum ar fi membri ai propriilor lor familii: oferă de pomană, suportă cheltuielile înmormântării şi ţin slujbele pentru aceștia. E un act de milostenie profund, o „arvună a mântuirii” pe care Bunul Dumnezeu o socoteşte şi o răsplăteşte după inima binefăcătorului, a declarat Lucian Apopei, director de comunicare al Arhiepiscopiei Iaşilor.

Morții nimănui, în sarcina autorităților

La nivelul comunelor din județul Iași, când există câte un astfel de caz, primăriile alocă un anumit buget care să acopere cheltuielile cu înmormântarea. „Noi am avut o situație cu un bărbat din București care a decedat la Spitalul din Lețcani și pe care am fost nevoiți să-l înmormântăm. La scurt timp de la declararea decesului, l-am identificat dar rudele nu au vrut să îl recunoască motiv pentru care sarcina asta a revenit autorităților locale, conform legii. Am alocat câteva mii de lei pentru înmormântare prin hotărâre de Consiliu Local și l-am îngropat creștinește, așa cum e normal. Am avut și sprijinul bisericii, prin preotul paroh de la noi care se ocupă și de cazurile care mai apar uneori la noi în comună”, a declarat Stelian Turcu, primarul comunei Lețcani.

Anul trecut au fost identificate două cazuri de deces ale unor persoane care nu mai aveau nicio rudă în comuna Plugari din județul Iași. Cu părere de rău trebuie să specific și faptul că, în comuna noastră, au existat câteva cazuri în care persoanele decedate nu au avut nicio rudă care să se ocupe de înmormântare. Menționez că, și în aceste situații, în vederea acoperirii unor cheltuieli cauzate de înmormântare, primăria a acordat acest ajutor de urgență în cuantum de 1.500 lei firmei de pompe funebre. Restul cheltuielilor aferente înmormântării au fost suportate de către locuitorii binevoitori ai comunei, care nu au stat pasivi cu privire la astfel de situații, a declarat Paul Mursa, primarul comunei Plugari.

Serviciile de asistență socială din cadrul primăriilor se ocupă de dosarele acestor persoane din momentul în care a fost constat decesul, până la înmormântare. „Situația decedaților fără aparținători este o problemă pentru că trebuie să ne ocupăm de toate formalitățile. Am avut de curând două cazuri, persoane fără rude. Cel mai dificil a fost cel al unui bărbat tânăr, de 37 de ani care a stat timp de 78 de zile le IML și care figura cu domiciliu la noi în comună. Din ce am înțeles era o persoană fără adăpost. Cu sprijinul bisericii și a unei organizații ne-am ocupat de înmormântare. Din păcate, acești oameni nu au pe nimeni”, a spus Rodica Muntenescu, asistent social la Primăria comunei Ciortești.

A crescut numărul ajutoarelor pentru deces

Pentru decedații asigurați / pensionați, Casa Națională de Pensii Publice oferă ajutorul de deces rudelor de gradul I (soț supraviețuitor, copil, părinte, frate / soră), tutorelui sau oricărui alt om care poate să facă dovada cheltuielilor de înmormântare. Prin Casa Județeană de Pensii Iași au fost acordate în anul 2021 10.153 de ajutoare de deces, un număr mai mare decât în anul 2020 când au fost doar 8.690 de solicitări. „În anul 2021, în luna octombrie am avut 1.385 de cazuri de decese, iar în noiembrie 1.175. Este o creștere față de anul 2020 când în noiembrie am avut 871 de cazuri”, a declarat Maria Andronache, directorul CJP Iași.

În comuna Plugari în majoritatea cazurilor de deces a existat cel puțin o rudă care să se ocupe de tot ceea ce implică cheltuielile de înmormântare.

În ceea ce privesc familiile fără venituri, în baza unei hotărâri de consiliu local ce prevede oferirea unui ajutor material și, de asemenea, în baza unei anchete sociale efectuate, primăria vine în sprijinul acestora prin acordarea unui ajutor de urgență în cuantumde 1500 lei. Suma reprezintă o parte din cheltuielile pentru înmormântarea defunctului, ce figurează cu ultimul domiciliu pe raza comunei Plugari, a declarat primarul Paul Mursa.Ruxandra CAȘU

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Primaria Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani, telefon 0231/561.946, fax 0231/561.936, e-mail: primariacotusca@ yahoo.com, cod fiscal 3372157. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: a) teren in suprafata de 7.900 mp, din Parcela Cadastrala 677, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; b) teren in suprafata de 680 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 2, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; c) teren in suprafata de 7.210 mp, din Parcela Cadastrala 682, lot 1, situat in comuna Cotusca, judetul Botosani, apartine domeniului public al Comunei Cotusca, conform caietului de sarcini; conform H.C.L. nr. 22/08.04.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Primariei Comunei Cotusca. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei, se achita numerar la Casieria institutiei sau in contul concedentului: RO60 TREZ 1195 006X XX00 0330, deschis la Trezoreria Saveni, cod fiscal al concedentului 3372157. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20.05.2022, ora 15.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2022, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2022, ora 12.00, la sediul Primariei Comunei Cotusca, Cotusca, Str. Principala nr. 116, judetul Botosani. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Botosani, oras Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, e-mail: tr-botosani-reg@ just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 06.05.2022.
Administratorul judiciar desemnat prin Sentinţa civilă nr. 76/F/12 aprilie 2022, pronunţată de Tribunalul Vaslui în dosarul nr. 454/89/2022, privind debitoarea S.C. SOPHPANIS S.R.L. Vaslui, având C.U.I. 28957084, sediul social în mun. Vaslui, str. Ştefan cel Mare, nr. 275, corp clădire C3, spaţiul 1, jud. Vaslui, înscrisă la O.R.C. Vaslui sub numărul J37/313/2011, notifică deschiderea procedurii generale a insolvenţei, conform Legii privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă. Termenul limită pentru înregistrarea cererii de admitere a creanţelor este 20.05.2022. În temeiul art. 114 din Legea privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, nedepunerea cererii de admitere a creanţei până la termenul menţionat atrage decăderea din drepturi privind creanţa/creanţele deţinute împotriva debitorului. Termenul limită pentru verificarea creanţelor, întocmirea, afişarea şi comunicarea tabelului preliminar al creanţelor este 03.06.2022. Termenul pentru soluţionarea eventualelor contestaţii şi pentru afişarea tabelului definitiv al creanţelor este 28.06.2022. Adunarea creditorilor va avea loc în data de 09.06.2022, ora 1200 la sediul administratorului judiciar din mun. Huşi, str. 1 Decembrie, nr. 32, jud. Vaslui, având următoarea ordine de zi: 1. desemnarea comitetului creditorilor şi a preşedintelui acestuia; 2. confirmarea administratorului judiciar şi a onorariului, 3. probleme diverse. Relaţii la administratorul judiciar ESTCONSULT I.P.U.R.L. Huşi, tel. 0335/566.035, 0727/850.575.
1.Informatii generale privind locatorul: Primaria Comunei Voinesti, cu sediul in satul Voinesti, str.Principala, nr.153, comuna Voinesti, judetul Iasi , telefon/fax: 0232/294755 2.Informatii generale privind obiectul inchirierii : inchiriere pe o perioada de 7 ani a unor suprafete de pasuni aflate in domeniul privat al UAT Comuna Voinesti, conform caietului de sarcini. Pretul de inchiriere stabilit conform HCL nr.74 /23.04.2021 , HCL nr.80/28.05.2021 si HCL nr.14/24.03.2022 este de 120 lei/ha/an. 2.1. Procedura aplicata : atribuire directa conform HCL nr.74 /23.04.2021 3. Informatii privind documentatia de inchiriere: 3.1.Modalitatea prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de inchiriere. Documentatia de atribuire se poate obtine de la sediul Primariei Comunei Voinesti, din sat Voinesti, str.Principala, nr.153, com.Voinesti, jud. Iasi. 3.2. Denumirea si adresa Compartimentului din cadrul locatorului de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de inchiriere. Documentatia de inchiriere se poate obtine de la Compartimentul Registru agricol din cadrul Primariei Comunei Voinesti, persoana de contact: inspector Marcoci Irina – membru comisie 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar. Documentatia de atribuire se poate obtine contra sumei de 100 lei de la sediul Primariei Comunei Voinesti, din sat Voinesti, str.Principala, nr.153, com.Voinesti, jud. Iaşi. Suma se achita la casieria institutiei. 4. Informatii privind cererile de inscriere 4.1. Data limita de depunere a cererilor de inscriere la sedinta publica de atribuire directa Dosarele de inscriere se depun la registratura Primariei Comunei Voinesti, pana la data de 16.05.2022 ora 1500. Documntele necesare in vederea intocmirii dosarului de inscriere sunt mentionate in caietul de sarcini. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de atribuire directa Sedinta publica de atribuire directa va avea loc in data de 19.05.2022 ora 0900 la sediul Primariei Comunei Voinesti. 6. Denumirea instantei competente in solutionarea litigiilor Judecatoria Iasi, str.Anastasie Panu, nr.25
Continuă meciul Primărie vs Prefectură pe tema parcărilor
18/05/2022 16:18

 Primăria, care zice că problema necesită o rezolvare urgentă, a cerut opinia Prefecturii privind scurtarea termenului de consultare publică. Prefectura a opinat că nu e nicio urgenţă. Evident făr ...

Condamnati la ani grei de închisoare, violatorii din Feresti se viseazã nevinovati si cer revizuirea pedepsei
18/05/2022 16:03

 Trimisi dupã gratii ani grei, Dorel Buhãescu si Vasile Moisei, doi bãrbati din comuna Feresti condamnati pentru viol in formã continuatã, se cred nevinovati si vin, cu t ...

Studenții și tinerii vasluieni ar putea beneficia de credite garantate de stat de până la 15.000 de euro
18/05/2022 16:00

 Guvernantii pregătesc un nou pachet legislativ care să vină in sprijinul tinerilor din judetul Valsui si nu numai. Astfel, conform noului proiect, studentii vor putea face imprumuturi de pană la 10.00 ...

Gangsteri sufletişti: au schingiut victima, apoi au dus-o la spital
18/05/2022 15:59

 Fraţii Voica plătesc acum pentru o faptă petrecută acum aproape şapte ani. În seara de 24 iulie 2015, Claudiu tocmai izbutise un transport de ţigări de peste Prut, avandu-l drept complice pe ...

Parcul Industrial de la Lețcani ar putea atrage investiții de 100 de milioane de euro
18/05/2022 15:20

 În scurt timp, Parcul Industrial de la Letcani va fi complet operational. Lucrările, demarcate in septembrie 2021, presupun construirea unei clădiri administrative si a unui drum de acce ...

CNAIR l-a confirmat pe Ovidiu Mugurel Laicu la conducerea DRDP Iaşi
18/05/2022 15:00

  Ieri, conducerea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) şi Ovidiu Mugurel Laicu au semnat contractul de mandat prin care acesta din urmă va ocupa funcţia de director g ...

 „Voci pentru Pace” - Spectacol la Opera din Iași pentru copiii Ucrainei
18/05/2022 14:05

  Pe 1 iunie, publicul din Capitala Moldovei este invitat la un spectacol extraordinar oferit de artistii Operei Nationale Romane din Iasi, cu sprijinul Universitătii Natiuonale „George E ...

Tramvaie, la schimb cu autobuze electrice!
18/05/2022 13:59

Municipalitatea din Botoşani caută soluţii pentru ieşirea din impasul creat după decizia autorităţilor de a renunţa la reabilitarea infrastructurii transportului electric. Lipsa ofertanţilor la licita ...

Poeţi din 16 ţări vin la Iaşi
18/05/2022 13:52

  În perioada 22 - 29 mai la Iaşi are loc cel mai mare festival dedicat poeziei din această zonă a Europei, Festivalul Internaţional „Poezia la Iaşi”, ediţia a VIII-a. Vor particip ...

Trucurile la care recurg moldovenii  pentru a fi tratați de medicii din Iași. Ei vin cu mașina, iar la intrare în Iași sună la 112
18/05/2022 11:19

O familie din Vaslui a vrut să vină la Spitalul pentru Copii din Iaşi, pentru că fiul acestora avea febră. La intrarea in Iaşi părinţii copilului au sunat la 112 pentru a cere o ambulanţă. Aceştia cr ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei