Marte, planeta de pe care a ajuns viața pe Pământ

62111925

| 09-02-2021 08:08

Viața de pe Pământ a început pe Marte. Pe 18 februarie, roverul Perseverance al NASA va ajunge pe craterul Jezero, care se află la nord de ecuatorul marțian. Nu va fi un lucru ușor. Doar aproximativ 40% din misiunile trimise vreodată pe Marte au succes, susțin experții NASA.

Expediția ar putea, însă, să ne schimbe total concepțiile despre viața extraterestră. Sunt savanți care cred că Jezero a fost un lac cu mult timp în urmă. E, așadar, locul ideal pentru a căuta dovezi ale unei vieți microbiene antice pe Marte.

E vorba de o „misiune eșantion-retur”, un tip extrem de rar de misiune de explorare spațială din cauza cheltuielilor pe care le implică. Perseverance va lua probe de piatră și sol marțian pentru a fi cercetate în laboratoare.
Chiar și fără aceste mostre, unii oameni de știință nu exclud această posibilitate . Ideea că viața a început în altă parte se numește Panspermie.

Oameni de știință precum Gary Ruvkun, profesor de genetică la Harvard Medical School, spun că această idee e „evidentă, într-un fel”.

Dovezile se referă la resturile spațiale care s-au deplasat în sistemul solar la începuturile acestuia. Într-adevăr, avem dovezi ale unui schimb de roci de pe Marte pe Pământ. Rămășițele unor meteoriți marțieni au fost găsiți în întreaga lume. E vorba de aproximativ 159, potrivit Asociației Internaționale a Colectorilor de Meteoriți.

Ruvkun mai are un argument forte. El susține că genomurile umane oferă indicii despre strămoșii care ne-au precedat cu milioane sau chiar miliarde de ani în urmă. „În genomurile noastre, poți vedea istoria, nu?” argumentează el. “Există lumea ARN care a precedat lumea ADN și este foarte bine susținută de descoperirile biologiei actuală. Așadar, știm pașii pe care i-a făcut evoluția pentru a ajunge acolo unde suntem acum”.

Datorită progresului genomicii, înțelegerea LUCA (Ultimul strămoș comun universal) – adică organismul din care a evoluat toată viața de pe Pământ – a avansat foarte mult. Studiind genetica tuturor organismelor de pe Pământ, oamenii de știință au o idee despre strămoșul unicelular al fiecărei ființe vii de pe Pământ. Știu, de asemenea, linia cronologică. Toate formele de viață coboară dintr-un organism unicelular care a trăit acum aproximativ 3,9 miliarde de ani, la doar 200 de milioane de ani de la prima apariție a apei lichide. În marea schemă a universului, nu e o perioadă atât de lungă.

Aceste descoperiri lasă două posibilități, spune Ruvkun. „Fie evoluția către genomurile moderne complete este foarte ușoară, fie motivul pentru care s-a întâmplat atât de repede a fost că am „prins” viață, și, de fapt, acest proces nu a început de aici.”

Erik Asphaug, profesor de științe planetare la Universitatea din Arizona, susține că ceea ce știm despre cele mai vechi roci de pe Pământ ne rată că viața a început aici aproape îndată ce a fost posibil.

“Să presupunem că vă așteptați ca viața să înflorească ori de câte ori o planetă se răcește până la punctul în care poate începe să aibă apă lichidă”, a spus Asphaug. “Dar, uitându-ne la propriul nostru sistem solar, ce planetă ar putea fi locuibilă mai întâi? Aproape sigur Marte”.

Potrivit lui Asphaug, acest lucru se datorează faptului că Marte s-a format înaintea Pământului. Cu alte cuvinte, planeta roșie a oferit un mediu „ospitalier” pentru viață înaintea Pământului.

Cât privește posibilitatea ca formele timpurii de viață să fi rezistat “călătoriei” de pe Marte pe Pământ. Profesorul de la Harvard Avi Loeb spune că una din stâncile marțiene găsite pe Pământ, ALH 84001, „nu a fost încălzită de-a lungul călătoriei sale la peste 40 de grade Celsius și ar fi putut duce viața”. Ca să nu mai vorbim de faptul că primele forme de viață ar fi trebuit să fie extrem de rezistente, dacă au putut înfrunta condițiile dure de la începuturile formării unei planete, scrie salon.com.

BANCUL ZILEI

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt, telefon/fax 0233/255.023, e-mail: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Trup de pasune Neagra I, in suprafata totala de 2,25 ha, compus din numarul cadastral 50644, in suprafata de 1,18 ha, situat in extravilanul comunei Tasca si numarul cadastral 50650, in suprafata de 1,07 ha, situat in intravilanul comunei Tasca, apartine domeniului public al Comunei Tasca, conform caietului de sarcini, H.C.L. Tasca nr. 39/18.04.2024 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Secretariat, din cadrul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei, se achita cu numerar la Casieria Comunei Tasca. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.05.2024, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 27.05.2024, ora 09.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un singur exemplar, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 27.05/2024, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Mitru Vasile nr. 11, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios -Administrativ a Tribunalului Neamt, Piatra-Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 23.04.2024.
Sfaturi de la experți pentru încărcarea corectă a telefonului mobil. Greșeala făcută de toți utilizatorii