The Elder Scrolls IV: Oblivion Review

default

Dimensiune font:

| 23-10-2012 18:52

The Elder Scrolls IV: Oblivion Review

Tinand cont de asteptarile create in jurul lui Oblivion si de notele luate pana acum in review-uri, probabil ca primul lucru la care v-ati gandit atunci cand ati vazut nota de mai sus a fost “Aoleu, ce a fumat/baut asta vere, e dus de-a binelea?”. Din pacate va trebui sa va dezamagesc spunandu-va ca nu fumez si nici nu beau, asa ca nu am fost sub vreo astfel de influenta atunci cand am scris articolul de fata. Am fost ce-i drept intr-o stare de dezamagire profunda, asa cum nu mi-a mai fost dat sa patesc de foarte mult timp din cauza unui joc. Mai ales ca si eu am asteptat Oblivion cu sufletul la gura, ca orice fan RPG, de altfel.

N-o sa mai stau acum sa va tin lectia de istorie cu seria The Elder Scrolls, cand a aparut primul joc, cine sunt producatorii bla bla bla. Orice pasionat de RPG-uri trebuie sa fi auzit sau sa fi jucat pana acum cel putin un titlu din seria The Elder Scrolls, cel mai probabil Morrowind. Restul e istorie.

Ca si in Morrowind, incepi aventura ca prizonier, nestiind motivul pentru care ai fost intemnitat sau care va fi soarta ta mai departe. Ca un facut insa, dupa ce explorezi celula minuscula in care te afli, insusi Imparatul Uriel Septim isi face aparitia, urmat de trei garzi. Se pare ca toti fiii sai legitimi au fost omorati, el fiind o tinta sigura pentru misteriosii asasini. “Cu totul intamplator” intrarea in pasajul secret prin care trebuia sa scape Imparatul se afla chiar in celula in care ai fost intemnitat, asa ca azi poti considera ca e ziua ta norocoasa, fiindca ai obtinut un “Get out of jail free card”. Tot ca un facut, Imparatul te recunoaste imediat, spunandu-ti ca te-a vazut in visele sale si ca trebuie sa salvezi lumea, gasindu-l pe ultimul sau fiu si inchizand portile catre Oblivion (aka Iadul in varianta Tamriel).

Cu toate ca stiam povestea in linii mari din prezentarea jocului la E3 2005 si preview-urile aparute, nu am putut sa nu fiu dezamagit (da, o sa cititi de foarte multe ori acest cuvant in articol) de premisa de la care se pleaca si de povestea in sine. Pe scurt, dupa ce am auzit ce a avut de spus Imparatul in primele minute dupa inceperea jocului, chiar nu m-a interesat in vreun fel soarta Tamriel-ului. “Zici ca m-ai visat? Si ca eu sunt singurul care poate salva lumea, gasindu-l pe fiul tau pierdut de care nu mai stie aproape nimeni? Hmm, ok, daca zici tu, sunt flatat, ce pot spune… uite, o sa ma interesez sa vad ce pot face”. Lasand ironia si sarcasmul la o parte insa, toata ideea cu “Vai, esti ultima noastra speranta, trebuie sa ne salvezi” este deja mult prea fumata ca sa fie folosita intr-un asemenea mod neslefuit. La care se adauga si modul absolut barbar in care sunt scriptate evenimentele din poveste. De exemplu, tot la inceputul jocului, singurul motiv pentru care nu veti reusi sa-l salvati pe Imparat este acela ca producatorii va blocheaza efectiv tastele de control. Faptul ca dupa moartea lui, capitanul garzilor va lasa personajul (puscarias certificat) sa plece cu Amuleta Regilor (cel mai puternic arterfact in Imperiu) doar asa, pe ochi frumosi, deja nu mai surprinde dupa cele intamplate.

Modestia povestii principale se manifesta si in superficialitatea cu care NPC-urile trateaza situatia in care se afla provincia in care traiesc. Da, se apropie sfarsitul lumii, au inceput sa se deschida porti catre Oblivion, demonii au inceput sa devasteze orase… si? Cand ajungi in Imperial City si asculti convorbirile dintre NPC-uri iti dai seama ca oamenii nu dau doi lei pe ce se intampla in jurul lor. “Ai auzit ca orasul Kvatch a fost atacat de Daedra (demoni)? / Da, foarte nasol… si, ce-ai mai facut azi?” Adica, nu tu panica, nu tu frica din cauza ca ai putea fi atacat, nu tu nimic… toata lumea isi vede de treaba si de viata ca si cum nu ar fi nici o problema. Ori asta e una dintre principalele lucruri pe care nu le-am inteles: daca toata lumea e fericita si nu e nici o urgenta in a salva Tamriel-ul, la ce mai imi spui la inceputul jocului ca “Vai, tu esti ALESUL, trebuie sa ne salvezi”. La o adica, pot sa pierd sute de ore explorand lumea, terminand o multime de side-quest-uri realizate excelent fara sa vad sau sa mi se aduca aminte in vreun fel ca sfarsitul lumii se apropie.

Ca o paralela, in Knights of the Old Republic 2, dominatia Sith-ilor era atotprezenta si trebuia sa stai sub radar daca nu voiai sa ti-o dea baietii in mufa cu prima ocazie. Te simteai vanat, erai omul numarul 1 pe lista neagra a asasinilor si trebuia sa supravietuiesti prin orice mijloace. In Oblivion insa… “Ce zici, vine sfarsitul lumii?… nu e panica, ia sa vad ce mai e prin dungeon-ul asta, ca oricum nu se intampla nimic fenomenal intre timp. Mehrunes Dagon (the big bad guy) poate sa mai astepte un pic, ca n-o sa crape de nerabdare.”

Ca si in orice alt RPG, alegerea personajului este foarte importanta in Oblivion, avand la dispozitie o multime de optiuni cu care sa ne cream alter ego-ul. Multumita engine-ului grafic, designerii ne-au putut acorda o libertatea foarte mare in privinta aspectului fizic. Barbie, obraji, ochi, frunte, sprancene, buze, nas, par… toate aceste detalii fizionomice pot fi modificate, de la culoarea parului pana la forma nasului, de la latimea fruntii pana la dimensiunea ochilor. Pe langa acestea trebuie sa selectati si una dintre cele 10 rase ce populeaza provincia Cyrodiil, fiecare cu propriile avantaje, slabiciuni si abilitati speciale. Cei care doresc sa-si creeze un fighter vor alege probabil rasa Nord, Orc sau Redguard, in timp ce adeptii magiei vor merge pe mana High Elfilor sau a Bretonilor.

Pe langa alegerea rasei va trebui sa selectati si 7 skill-uri primare dintr-un total de 21, in functie de ce personaj vreti sa va construiti. Pe masura ce va imbunatatiti skill-urile, va creste treptat si eficienta lor, de la Novice la Maestru, obtinand si cateva perk-uri pe parcurs. Astfel, exista o multime de combinatii posibile cu care puteti experimenta pentru personajul propriu, ceea ce este un lucru bun, deoarece acest aspect, impreuna cu dimensiunea lumii si numarul locatiilor ce pot fi explorate ar asigura o rejucabilitate extrem de ridicata. Probabil va intrebati de ce am spus “ar asigura” in loc de “asigura”. Fiindca, cel putin din punctul meu de vedere, Oblivion nu ofera vreun motiv serios care sa ma faca sa vreau sa-l joc, ceea ce pentru un RPG este dezastruos.

Marile probleme ale jocului se pot rezuma in doua concepte, cel putin din punctul meu de vedere: scalarea si credibilitatea.

Scalarea inamicilor in functie de personajul propriu este una dintre probleme. Cum functioneaza ea? Conform celor observate in joc si spuse pe forumurile oficiale (acest aspect al jocului in mod surprinzator nu este mentionat in manual), Tamriel-ul se adapteaza automat la puterea voastra, adica monstrii vor fi intotdeauna la un nivel apropiat sau egal cu cel al personajului vostru. Daca depasiti nivelul lor, sunt inlocuiti cu altii mai puternici (ursi in loc de lupi, de exemplu) sau avanseaza pur si simplu in nivel si primesc echipament la fel de bun ca al vostru. Ok, si atunci eu de ce ma mai chinui sa progresez? Inainte de a continua articolul am sa va spun ca personal consider ca ideea cu scalarea monstrilor este buna pentru un joc de o asemenea anvergura, dar implementarea ei in Oblivion lasa mult de dorit. Revenind la problema scalarii inamicilor, ea a starnit un val foarte mare de nemultumire, mai ales ca in anumite situatii ea este cumulata si cu niste bug-uri care iti fac viata un adevarat calvar. De exemplu, la scurt timp dupa inceperea jocului, veti fi trimisi in orasul Kvatch, cel mentionat mai sus, care este atacat de demoni, pentru a inchide una dintre portile deschise catre Oblivion. Daca faceti gafa sa ajungeti acolo avand un level mai mare, sa zicem 10 sau 15, veti avea “placuta” surpriza sa observati ca soldatii care ar fi trebuit sa va ajute mor in doi timpi si trei miscari, lasandu-va pe voi sa va luptati cu o multime de monstrii, care evident sunt la fel de puternici ca voi, din cauza scalarii. Rezultatul? In prima faza, o moarte subita… sau prelungita, in functie de cate potiuni de healing aveti cu voi. Daca printr-o minune reusiti sa scapati cu viata, singura voastra cale de urmat va fi sa incercati sa atrageti pe rand cate un monstru, sa va luptati cu el pana la loc comanda si daca supravietuiti sa o luati de la capat. Asta dupa ce cheltuiti o avere pe reparatul echipamentului, daca nu aveti skill-ul de armorer suficient de mare, la care se adauga si cumparatul potiunilor.

Tot din cauza aceleiasi scalari defectuoase am intalnit situatii atat de penibile, incat nu mi-a venit sa cred ca se intampla cu adevarat. Situatii in care eu, Dragonheart, Campionul Arenei din Imperial City, cel mai temut luptator din istorie, cu un Light Raiment of Valor pe mine, castigat dupa ce am infrant Grand Champion-ul Arenei si toti gladiatorii pe care i-am intalnit in cale, aproape ca sunt omorat in padure de un lup, asta intamplandu-se ce-i drept la nivelul 6. Cum am ajuns eu campionul Arenei din Imperial City avand doar level 6 este irelevant. Poate parea amuzant la prima vedere, dar va asigur ca este cat se poate de tragic. Si hai sa spunem ca nu asta ar fi marea problema, de dragul discutiei. Sa presupunem ca folosind aceasta scalare jocul este intotdeauna o provocare pentru noi, ceea ce intr-adevar este. Ok, foarte bine, dar aceeasi scalare se aplica si pentru loot si echipamentul pe care-l gasiti asupra inamicilor, care depinde de nivelul vostru. Ati infrant un Minotaur mare cat casa? Foarte bine, puteti vinde fara probleme arma lui si armura, fiindca nu o sa fie mai bune decat ce folositi sau aveti deja pe voi. Ati reusit sa spargeti incuietoarea de dificultate maxima a unui cufar, fiind doar level 2? Felicitari, ati gasit 20 de septimi si un morcov. Practic, nu primesti nici o recompensa pentru un lucru foarte dificil pe care l-ai facut, cum ar fi deblocarea incuietorii mentionata mai sus sau infrangerea unui inamic fioros. Si atunci vine marea si inevitabila intrebare: eu de fapt de ce ma joc? De ce ma chinui sa-mi imbunatatesc personajul? De ce explorez lumea, toate dungeon-urile si forturile? De ce trag cu dintii si de ultimul septim ca sa-mi pot cumpara o arma sau o armura mai buna? Ca sa ce? Ca sa ma bat intotdeauna cu monstrii de level apropiat cu al meu? Sa cumpar cu mari dificultati o sabie mai buna, doar ca sa aflu ca monstrii sunt la fel de puternici ca mine, iar sabia respectiva am cumparat-o degeaba? Ca sa avansez in nivel si brusc toate NPC-urile si inamicii sa aiba echipament cel putin la fel de bun ca al meu?

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<<Click pe locatie pentru detalii>>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:03


1. Informații generale privind concedentul, în special denumirea, codul de identificare fiscală, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail, persoană de contact: Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Bivolari, judeţul Iasi, telefon 0232-298555, Fax: 0232-298508, email primaria primariabivolari@yahoo.com, persoana de contact:Alina Abuzatoaie; 2.1 Informații generale privind obiectul concesiunii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : NC61473- TABARA= 583mp, NC61478- TABARA=583mp, NC62701- TABARA=583mp, NC62702- TABARA =583mp, NC62703- TABARA=583mp, NC62704- TABARA=583mp, NC62706- TABARA =583mp, NC62709- TABARA=583mp, NC62705- BIVOLARI=500mp, NC61481- BIVOLARI=500mp. Concesiunea se face conform HCL nr 65/28.05.2020 si OUG 57/2019. 2.2 Informații generale privind obiectul inchirierii, în special descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie inchiriat: Terenuri apartinand domeniului privat al UAT Bivolari : T77 P609/29=3238 mp, T63 P419 TRAIAN=13ha, T64 P421 TRAIAN=7,4221 ha; Inchirierea se face conform HCL nr 69/28.05.2020 si OUG 57/2019. 3. Informații privind documentația de atribuire: se regăsesc în caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitățile prin care persoanele interesate pot intra în posesia unui exemplar al documentației de atribuire: la sediul U.A.T. Comuna Bivolari în baza unei cereri scrise. 3.2. Denumirea şi adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obţine un exemplar din documentaţia de atribuire: Compartimentul Administrare Domeniu Public si Privat, de luni până vineri, între orele 08.00-13.00, Comuna Bivolari, jud. Iasi. 3.3. Costul şi condiţiile de plată pentru obţinerea acestui exemplar, unde este cazul: 50 lei, se poate achita la casieria UAT Comuna Bivolari de luni până vineri, între orele 08.00-13.00. 3.4. Data-limită pentru solicitarea clarificărilor: 20/11/2020, ora 13.00. 4. Informaţii privind ofertele: 4.1. Data-limită de depunere a ofertelor: 26/11/2020, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 4.3. Numărul de exemplare în care trebuie depusă fiecare ofertă: 1 exemplar. 5. Data şi locul la care se va desfăşura sedinţa publică de deschidere a ofertelor 26/11/2020, ora 14.00, la sediul UAT Comuna Bivolari, județul Iasi. 6. Denumirea, adresa, numărul de telefon, fax şi/sau adresa de e-mail ale instanţei competente în soluţionarea litigiilor apărute şi termenele pentru sesizarea instanţei: Tribunalul Iasi, Str. Elena Doamna, nr. 1A, tel: 0232.260.600, 0232.248.000, 0332.403.666, email tr-iasi-info@just.ro. 7. Data transmiterii anunţului de licitaţie către instituţiile abilitate, în vederea publicării: 04/11/2020
Fostul rege spaniol Juan Carlos ar fi ascuns milioane de euro in doua banci din Elvetia
24/11/2020 23:30

Fostul rege spaniol Juan Carlos a ascuns in doua banci elvetiene milioane de euro obtinute in urma unor tranzactii cu actiuni, prin conturi ale Fundatiei Zagatka, societatea pe care ar fi folosit-o pentru a dis ...

S-a descoperit un nou simptom al COVID
24/11/2020 16:46

Cercetătorii americani sustin că au găsit un simptom al infectării cu Sars-Cov-2. După ce s-a aflat deja că multe dintre persoanele infectate isi pierd gustul si mirosul, acum specialistii vorbesc despre ...

Viitorul secretar de stat de la Washington, fiul unuia dintre cei mai tineri supravieţuitori ai Holocaustului. Este francofon, iubește rockul și are maniere impecabile
24/11/2020 16:30

Antony Blinken, nominalizat luni de preşedintele ales al SUA, Joe Biden, pentru funcţia de secretar de stat in viitorul guvern de la Washington, este francofon şi pasionat de chitară, remarcă AFP. Consili ...

ȘOCANT: Polițist de frontieră, găsit mort, având gâtul tăiat cu flexul. S-ar fi sinucis pe fondul unei depresii declanșate după ce s-a vindecat de COVID-19
24/11/2020 12:33

Un poliţist de frontieră din Berezeni a fost găsit, luni, mort in propria locuinţă, avand gatul tăiat cu flexul. Potrivit anchetatorilor, bărbatul de 43 de ani si-ar fi pus capăt zilelor. Acesta fusese ...

Panică la Palat. Regele Spaniei se află în carantină
24/11/2020 08:45

Regele Spaniei Felipe al VI-lea se află in carantină după ce a intrat in contact cu o persoană care a fost testată pozitiv pentru COVID-19, a anunţat Palatul Regal, relatează AFP. „O persoană cu ...

Sindicatul Europol: Rugăm hoţii să nu fure după ora 18:00
23/11/2020 14:40

Potrivit sindicaliştilor de la Europol, şefii de la IPJ Harghita i-au anunţat pe subalterni că de acum incolo vor munci cate 12 ore, de luni pană sambătă, intre 06:00 - 18:00. În cazul unor urgen ...

Angajații Spitalului Județean de Urgență Bacău se tem de vaccinul anti-COVID
23/11/2020 13:15

Directia de Sănătate Publică Bacău a inceput interogarea personalului medical din toate spitalele, a celui din centrele de asistentă socială, angajatilor din ambulatorii de specialitate, policlinici, di ...

Suedia, mesaj dur către populație: „Anulați, reprogramați și amânați
23/11/2020 12:15

Premierul Suediei, Stefan Lofven, a transmis un mesaj clar cetăţenilor, in contextul pandemiei. În fata unei mortalităti considerabil mai mari decat in ​​alte tări nordice, Suedia incearcă o var ...

„Beţi câte 50 de grame şi mergeţi mai departe”, sfatul lui Dodon după pierderea alegerilor
23/11/2020 12:00

Igor Dodon, incă preşedinte in funcţie al Republicii Moldova după ce a pierdut alegerile im faţa Maiei Sandu, merge in localităţile in care a obţinut cele mai multe voturi la scrutinul prezidenţial şi ...

Europa va ridica în ianuarie restricţiile de zbor impuse avioanelor Boeing 737 MAX
23/11/2020 11:45

Europa va ridica in ianuarie restricţiile de zbor impuse avionului Boeing 737 MAX, după ce autoritatea de reglementare americană (FAA) a pus capăt consemnării la sol din ultimele 20 de luni. Modelul Boein ...


Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei